بازدید 11536
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش غیر منتظره بیت کوین به اظهارات کریستین لاگارد» تا «افت ۴۵۱ ریالی پوند در بانک مرکزی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت طلای سیاه به بالاترین حد خود از ۳ سال پیش، کاهش قیمت سکه در ایستگاه پایان هفته، میزان مصرف طلای چین در سه ماه نخست امسال، قیمت دلار به 10 هزار تومان می‌رسید اگر...، واردات ۱۴۹ میلیون دلاری عدس به کشور و حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار فیوچرز سنگ آهن چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ 20 April 2018

از «واکنش غیر منتظره بیت کوین به اظهارات کریستین لاگارد» تا «افت ۴۵۱ ریالی پوند در بانک مرکزی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت طلای سیاه به بالاترین حد خود از ۳ سال پیش، کاهش قیمت سکه در ایستگاه پایان هفته، میزان مصرف طلای چین در سه ماه نخست امسال، قیمت دلار به 10 هزار تومان می‌رسید اگر...، واردات ۱۴۹ میلیون دلاری عدس به کشور و حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار فیوچرز سنگ آهن چین را در بر دارد.

افزایش قیمت طلای سیاه به بالاترین حد خود از ۳ سال پیش

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با افزایشی ۳۴ سنتی (۰.۵ درصد) ۷۳.۸۲ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۸.۷۵ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که دیروز نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به قیمت ۷۳.۹۳ و ۶۸.۹۱ در هر بشکه به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون افزایش یافته بود. گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که عربستان به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا مایل به افزایش یافتن قیمت این محصول به ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه است. تحلیلگران این موضوع را نشانه ی آن می دانند که قرارداد کاهش تولید نفت اوپک که با هدف افزایش قیمت ها منعقد شده بود همچنان بدون تغییر اجرا خواهد شد. به اذعان گرگ مک کنا یکی از تحلیلگران اقتصادی، سعودی ها و همپیمانانشان در اوپک به بالا رفتن قیمت نفت احتیاج دارند تا بتوانند موقعیت مالی خود را بهبود ببخشند. همچنین، به گفته ی وی، دلیل دیگری که سعودی ها به افزایش قیمت نفت احتیاج دارند اصلاحات پرهزینه و پرشتابی است که آن ها در حال اعمال کردن در کشور خود هستند. 

واکنش غیر منتظره بیت کوین به اظهارات کریستین لاگارد

به دنبال اظهارات کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول در مورد مزیت های جهانی ارزهای رمزنگار، قیمت بیت کوین بطرز غیر منتظره ای رشد پیدا کرد. لاگارد در وبلاگ خود نوشت: ارزهای رمزنگار مانند بیت کوین می توانند تراکنش ها را سریع و ارزان کنند و توجه به فناوری بلاک چین می تواند بازارهای مالی را ایمن تر کند. این اظهارات لاگارد باعث افزایش قیمت بیت کوین به بیش از ۸ هزار دلار در هر واحد شد. لاگارد در وبلاگ خود نوشت: فقط تعداد محدودی از فناوری ها، زندگی ما را تغییر داده اند و دارایی های رمزنگاری که باقی مانده اند می توانند تاثیر بسزایی بر روی چگونگی پس انداز، سرمایه گذای و پرداخت صورتحساب ها داشته باشند. وی، نسبت به استخراج مزیت های ارز رمزنگار و همزمان به حداقل رساندن ریسک های آن تاکید کرد. لاگار نوشت: قبل از اینکه دارایی های رمزنگار قادر به تغییر فعالیت مالی به یک روش پایدار و معناداری شوند، باید  مورد اعتماد و حمایت مصرف کنندگان و مقامات دولتی قرار گیرند و اقدام اولیه مهم در این راستا رسیدن به یک اجماع در جامعه رگولاتوری جهان در مورد ایفای نقش دارایی های رمزنگار است. از آنجایی که دارایی های رمزنگار به نداشتن حد و حدود شناخته می شوند، همکاری بین المللی در این زمینه ضروری است. به نقل از ایبنا، ماه گذشته میلادی، رییس صندوق بین المللی پول در مورد ارزهای رمزنگار در وبلاگ دیگری اظهار نگرانی کرده و به نیمه تاریک جهان ارزهای رمزنگار پرداخته و گفته بود که نابودی احتمالی ارزهای رمزنگار به دلیل ماهیت تمرکز زدا و نیمه گمنام بودن آنها وعده شده است.

کاهش قیمت سکه در ایستگاه پایان هفته

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز ۵ شنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید نسبت به روز قبل، 5 هزار تومان افزایش یافت و به رقم یک میلیون و 770 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم در بازار پایان هفته، یک میلیون و 829 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 11 هزار تومان ارزان تر بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با بدون تغییر نسبت به روز چهارشنبه، به نرخ 891 هزار تومان معامله شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 4 هزار تومان کاهش به رقم فروش 559 هزار و 500 تومان رسید. قیمت هر سکه یک گرمی نیز در بازار آزاد تهران 358 هزار تومان ارزشگذاری شد. 

میزان مصرف طلای چین در سه ماه نخست امسال

آمارهای جدید انجمن طلای چین حاکی است که میزان مصرف طلای چین در سه ماه نخست 2018 میلادی با 5.44 درصد کاهش به کمتر از 284.97 تن رسیده است. بر اساس این گزارش میزان فروش شمش طلا در این مدت با 27.58 درصد کاهش نسبت به سال قبل روبرو شده و به کمتر از 73.28 تن رسیده است. علی رغم کاهش مصرف طلای چین در سه ماه نخست امسال، انجمن طلای این کشور معتقد است که تقاضای طلا همچنان نسبتا بالا و قوی است. تقاضای جواهرات نیز در این مدت با 5.6 درصد رشد به بیش از 180.5 تن رسیده است. فروش سکه طلا نیز با 8 درصد افزایش روبرو شده و به 2.7 تن رسیده است. مصرف طلا برای کاربردهای صنعتی نیز با 6.58 درصد افزایش همراه بوده و از مرز 28.49 تن گذشته است. تولید طلای چین نیز در سه ماه نخست امسال با 2.95 درصد کاهش به کمتر از 98.22 تن رسیده است. روند نزولی تولید طلای چین از سال 2017 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. به نقل از سایت طلا، تولید طلای این کشور سال گذشته با 6 درصد کاهش به 426 تن رسیده است. ولی چین هنوز برای یازده سال متوالی بزرگترین تولید کننده طلای جهان است.

افزایش قیمت انواع فلزات اساسی در بازارهای جهانی

قیمت فلزات اساسی به ویژه آلومینیوم در بازارهای جهانی به شدت افزایش یافت. افزایش قیمت فلزات اساسی بیشتر از متاثر از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا 6 آوریل تحریم‌هایی را علیه 38 شرکت روسی و نیز مقامات رسمی دولتی این کشور اعمال کرد. در بین شرکت‌های تحریم شده «روسال» در روسیه دیده می‌شود. روسال دومین شرکت بزرگ تولید کننده آلومینیوم در جهان است که البته طی سال‌های گذشته این شرکت بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در جهان بود که در سال‌های گذشته با ورود شرکت‌های چینی به بازار روسال به جایگاه دوم سقوط کرد. به هر حال این شرکت 6 درصد آلومینیوم جهان را تولید می‌کند. طی روزهای گذشته تحریم‌های آمریکا باعث کاهش تولید این شرکت شده است. سایر فلزات نظیر نیکل افزایش قیمت داشتند به طوری که قیمت این فلز در بازار جهانی با رشد بیش از 5.4 درصد به بیشترین میزان سه سال گذشته رسیده است. آلومینیوم به تنهایی رشد 7.1 درصدی داشته و از اوایل ماه تاکنون 30 درصد رشد قیمت داشته است.

قیمت دلار به 10 هزار تومان می‌رسید اگر...

رییس کل سابق بانک مرکزی بیان کرد: اگر دولت برای نرخ ارز زودتر تصمیم‌گیری نمی‌کرد، دلار به قیمت 10 هزار تومان می‌رسید. به گزارش ایسنا، محمود بهمنی صبح دیروز در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، فعالان اقتصادی و ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد گفت: شرایط ما بسیار متفاوت است، بنابراین همه برنامه‌ها را باید براساس شرایط برنامه‌ریزی کنیم که طبق شرایط اقتصادی و منطقه ای باشند.

واردات ۱۴۹ میلیون دلاری عدس به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت حدود ۱۲۶ هزار و ۷۵۰ تن عدس به صورت خشک و غلاف کنده از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم عدس به کشور، ۱۴۹ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۱۲ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۵۱۵ میلیارد و ۴۴۴ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۹۶۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که عدس از کشور‌های ارمنستان، اسپانیا، استرالیا، آلمان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه، قزاقستان و کانادا وارد ایران شده است. در بین کشور‌های ذکر شده بزرگترین صادرکننده عدس به ایران، امارات متحده عربی با صادرات ۹۷ هزار و ۵۴۹ تن در ۱۲ ماهه سال ۹۶ بوده است که ۱۱۴ میلیون و ۵ هزار و ۸۸۳ دلار، درآمد ارزی نصیب خود کرده است.

حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار فیوچرز سنگ آهن چین

خبر ها حاکی از آن است که دولت چین به سرمایه گذاران خارجی اجازه خواهد داد در بازارهای داخلی فیوچرز سنگ آهن این کشور از چهارم ماه می سرمایه گذاری نمایند. به گزارش کالاخبر، در حال حاضر دالیان تنها بازار بورس چین است که قراردادهای سنگ آهن نیز پیشنهاد می دهد. پس از قراردادهای فیوچرز نفت در بورس شانگهای از ماه گذشته، قراردادهای سنگ آهن دومین کالای چینی است که به روی سرمایه گذاران خارجی گشوده شده است.

گام جدید ایران و روسیه برای دور زدن دلار

به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، تحویل اولین محموله ی نفت خام ایران به این کشور ذیل قرار داد مبادله ی نفت با کالا به اتمام رسیده و طرفین قرارداد تصمیم دارند که این قرار داد را برای ۵ سال دیگر تمدید کنند. با تمدید این توافق طرفین نیازی به استفاده از دلار در مبادلات خود نخواهند داشت. به نقل از Russia Today، نوواک اذعان کرده است که این ''قرارداد در حال اجراست و تا پایان سال جاری میلادی تمدید شده است اما به طور کلی معتقدیم که توافق نامبرده باید برای ۵ سال دیگر هم تمدید شود''. همچنین، وزیر انرژی روسیه افزوده است که انتظار می رود توافق مبادله ی کالا با نفت روابط تجاری بین دو کشور را تقویت کند. لازم به ذکر است که قرارداد مبادله ی نفت با کالا میان ایران و روسیه در سال ۲۰۱۴ در حالی منعقد شد که کشورهای غربی ایران را به بهانه ی فعالیت های هسته ای تحریم کرده بودند. همچنین، سال گذشته ایران و روسیه این توافق را به تصویب نهایی رساندند و به موجب آن قرار بر آن شد که روسیه روزانه ۱۰۰،۰۰۰ بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده و در مقابل آن معادل ۴۵ میلیارد دلار کالا به ایران بفروشد. 

افت ۴۵۱ ریالی پوند در بانک مرکزی

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه سی ام فروردین ماه بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۵۱ ریال کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵۹ هزار و ۶۲۰ و هر یورو نیز بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۸۸ ریال ارزشگذاری شد. براین اساس هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۳۶۷ ریال، کرون سوئد ۵ هزار ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۴۱۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۸۱ ریال، روپیه هند ۶۳۹ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۶ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۱۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۶ هزار و ۳۲۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۹۴ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۲۸ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و ۲۶۵ ریال قیمت خورد.

 

 

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
اما اگر کسی نخواهد از دولت ارز بخرد یا به آن ارز بفروشد تکلیفش چیست؟ مثلا اگر کسی صاحب یک یا چند پول خارجی با منشأ بیرونی باشد و بخواهد این دارایی مشروع خود را (پس از عبور دادن از سد تحریم‌ها) در بازار داخلی با پول یا کالا یا خدمات داخلی معاوضه کند، تکلیفش چیست؟ اگر تولید‌کننده یا تاجر ایرانی، بدون برخورداری از کمک دولت، به دارایی ریالی دست یافته باشد و حالا بخواهد این دارایی را بدون وارد شدن به معامله با دولت، به پول خارجی تبدیل کند، تکلیفش چیست؟ و باز اگر این تاجر یا تولیدکننده، از محل صدور کالا و خدمات خود به پول خارجیِ مستقل از دولت ایران دست یافت و خواست این دارایی ارزی خود را در دادوستدی غیردولتی به ریال تبدیل کند و در جریان این تبدیل به دولت یارانه ندهد، چه باید بکند؟
افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی= افزایش بیشترقیمت مسکن
۴۵ میلیارد دلار کالا در مقابل روزانه ۱۰۰۰۰۰ بشکه نفت! به نظرم یک جایی اشتباه شده چون رقم فوق معادل ۲۵ سال صادرات نفت به میزان یادشده با قیمت بشکه ای ۵۰ دلار است.
اوج بدبختی ایران، نفت به کالا؟ یعنی نفت در برابر غذا!!؟!
آخه افت ناچیز قیمت رو به ریال مینویسید افزایش رو با تومن؟
نفت در برابر کالا کل ماحصل برجام
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی