بازدید 11049
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «واردات بیش از ۹۰۰ تن میخ به کشور با خروج بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار» تا «چراغ سبز چین به خودروسازان خارجی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون گوشت گوسفندی در آستانه ۵۰ هزارتومانی شدن، تقویت ۱۶ واحدی شاخص کل بورس پس از ۱۶۱۳ واحد سقوط، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تقویت اندک سهام آسیایی، افزایش قیمت نفت و واکنش کره جنوبی به افزایش قیمت میعانات گازی ایران را در خاورمیانه و افت ۸۸ سنتی قیمت سبد نفتی اوپک را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 18 April 2018

از «واردات بیش از ۹۰۰ تن میخ به کشور با خروج بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار» تا «چراغ سبز چین به خودروسازان خارجی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون گوشت گوسفندی در آستانه ۵۰ هزارتومانی شدن، تقویت ۱۶ واحدی شاخص کل بورس پس از ۱۶۱۳ واحد سقوط، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تقویت اندک سهام آسیایی، افزایش قیمت نفت و واکنش کره جنوبی به افزایش قیمت میعانات گازی ایران را در خاورمیانه و افت ۸۸ سنتی قیمت سبد نفتی اوپک را در بر دارد.

واردات بیش از ۹۰۰ تن میخ به کشور با خروج بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در دوازده ماه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۹۴۵ تن انواع میخ، پونز و اشکال مختلف به کشور وارد شده است. بر اساس این آمار ارزش واردات این حجم میخ به کشور ۶ میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۴۲ تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل یک میلیون و ۸۱۶ هزار و ۵۸ دلار محاسبه شده است. نگاهی بر اطلاعات ثبت شده در گمرک نشان می‌دهد، این محصول از کشور‌هایی مانند سوئد، لیختن اشتاین، امارات متحده، هلند، ایتالیا، ترکیه، چین، هند اعلام شده است. به نقل از گزارش میزان، در این میان کشور چین به حجم بیش از ۷۸۵ تن و به ارزش ۴ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۸۶۱ دلار بیشترین حجم واردات صورت می‌گیرد.

گوشت گوسفندی در آستانه ۵۰ هزارتومانی شدن

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی روز گذشته مجددا در سطح تهران با افزایش مواجه بوده است، گفت: قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه برای مغازه داران بین ۴۳ تا ۴۴ هزارتومان است؛ ضمن اینکه آنان در حال حاضر این نوع گوشت را به سختی تهیه می کنند. وی با اشاره به اینکه با کمبود دام در میادین مواجه هستیم، افزود: قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف کنندگان به ۴۸ تا ۴۹ هزارتومان رسیده است. علی اصغر ملکی درباره اینکه آیا روند خروج دام از کشور کاهش یافته است، گفت: ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم، با مسئولان مربوطه ارتباط گرفتیم و به آنان اعلام کردیم که به مساله فوق رسیدگی کنند چرا که قیمت گوشت در سطح کشور روز به روز در حال افزایش است. وی با بیان اینکه این افزایش فاحش است و مورد تایید ما نیست، ادامه داد: مسئولان قول رسیدگی به این امر را داده اند اما تا به این لحظه موردی که باعث دلگرمی ما باشد اتفاق نیفتاده است. ملکی تأکید کرد: باید صدور مجوز صادرات متوقف شود، چون ما با کمبود دام در داخل مواجه هستیم و روند افزایش قیمت فعلا به صورت روزمره ادامه دارد. /مهر

تقویت ۱۶ واحدی شاخص کل بورس پس از ۱۶۱۳ واحد سقوط

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه شنبه بیست و هفتم فروردین ماه 97 با افزایش 16 واحدی معادل 0.02 درصد به رقم 95 هزار و 506 واحد رسید. این در حالی است که در چهار روز گذشته بازار سرمایه، شاهد افت 1613 واحدی شاخص کل بورس بوده ایم. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، بر خلاف روزهای اخیر قبل، شاهد روند صعودی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 4 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 30 هزار و 283 واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد 26 واحدی معادل 0.16 درصد، عدد 16 هزار و 691 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 14 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 12 هزار و 413 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.09 درصد همراه شد و 91 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 526 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 144 واحد افزایش معادل 0.21 درصد به رقم 67 هزار و 563 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روز قبل با 656 واحد کاهش معادل 0.32 همراه بود و عدد 204 هزار و 934 واحد را به نمایش گذاشت. 

کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 6/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 524 تومان معامله شدند. در نیمه اول فروردین، شاهد افت قیمت اوراق تا کف 58 هزار تومانی بودیم. در ادامه بازگشت تقاضا قیمت اوراق را تا میانگین 64 هزار تومانی در روزهای اخیر افزایش داده است. در 4 ماه پایانی سال گذشته با ورود نقدینگی جهش (ماهانه حدود ۵ درصدی) قیمت مسکن را شاهد بودیم. امری که با ایجاد شوک در بازار مسکن، افت ۳۳ درصدی حجم معاملات در اسفند نسبت به بهمن را رقم زد. اما همچنان دورنمای افزایش سقف وام یکم مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان و نزدیک شدن به تابستان می‌تواند بازگشت تدریجی تقاضا و رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان در ۹۶، پس از افت ۲۸ درصدی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

سهام آسیایی اندکی تقویت شد

با انتشار آمار رشد اقتصادی چین در ربع اول سال ۲۰۱۸ که رشدی سریع‌تر از حد انتظار داشته است، سهام آسیایی در معاملات روز گذشته اندکی رشد کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۰۵ درصد بالا رفت. سهام استرالیایی ۰.۵ درصد رشد کرد، کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱۵ درصد به ارزش خود افزود. شاخص شانگهای ۰.۱۵ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن بدون تغییر باقی ماند. درحالی‌که حمله‌های موشکی روز یکشنبه به سوریه، بزرگترین مداخله کشورهای غربی در امور این کشور بود، با گمانه‌زنی سرمایه‌گذارارن در مورد این که این حمله‌های منجر به درگیری طولانی‌تری نخواهد شد، ریسک‌پذیری در بازار بالا رفت. دوشنبه شب، داو ۰.۸۷ درصد بالا رفت و اس‌اندپی۵۰۰ هم ۰.۸ درصد رشد کرد. با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در مورد فصل درآمدها و کاهش نگرانی‌ها در مورد سوریه، بخش تکنولوژی و سلامتی بالاترین رشد را به دست آوردند. یورو در نرخ ۱.۲۳۷۷ دلار ثابت بود و دلار هم در نرخ ۱۰۷.۰۶۰ ین بدون تغییر ماند.

افزایش بهای نفت با احتمال اختلال در عرضه این محصول در خاورمیانه

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه با افزایشی ۲۷ سنتی (۰.۴ درصد) ۷۱.۶۹ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت (۰.۵ درصد) افزایش بشکه ای ۶۶.۵۴ دلار صورت گرفت. بر اساس گزارش های منتشر شده، تحلیلگران بازار نفت معتقدند که احتمال زیادی در خصوص اختلال در عرضه ی نفت در بازارهای جهانی وجود دارد و این موضوع به نوبه ی خود باعث شده که قیمت نفت در روز سه شنبه افزایش یاید. به گفته ی این تحلیلگران، از دلایلی که می تواند عرضه ی نفت در بازار را از نظر ژئو‍پلیتیک تهدید کند می توان به امکان گسترش یافتن تنش ها در خاورمیانه، اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران و کاهش عرضه ی نفت توسط ونزوئلا در نتیجه ی بحران های اقتصادی و سیاسی در این کشور اشاره کرد.

واکنش کره جنوبی به افزایش قیمت میعانات گازی ایران را در خاورمیانه

شرکت پتروشیمی SK اینچئون کره جنوبی اعلام کرد، با افزایش خرید نفت سبک از منابع دیگر خرید میعانات گازی از ایران را کاهش خواهد داد. چرا که ایران قیمت میعانات گازی را در خاورمیانه افزایش داده است. این شرکت کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد سه میلیون بشکه نفت خام سبک برای تحویل در ماه آوریل خریداری کرده که جایگزینی برای خرید میعانات گازی از ایران خواهد شد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: از سه ماهه چهارم سال گذشته تاکنون شرکت SK اینچئون کره جنوبی میزان خرید میعانات گازی از ایران را تقریبا به نصف کاهش داده و به 1.1 میلیون بشکه رسانده است و خرید خودرو از دیگر منابع نظیر روسیه، قزاقستان و نیجریه افزایش داده است. این شرکت همچنین گفت: ما کاهش خرید نفت سبک از ایران را در پاسخ به افزایش قیمت این نوع نفت ایران انجام می‌دهیم. براساس این گزارش ایران قیمت فروش رسمی(OSP) را برای بارگیری نفت خام سبک در ماه می و برای خریداران آسیایی به 1.3 دلار در هر بشکه رساند که بالاتر از میانگین نفت خام سبک عمان و دبی  10 سنت بیشتر از ماه آوریل است. /رویترز

گوشت و مرغ گران نمی‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره تک نرخی شدن ارز و تأثیر آن بر قیمت نهاده های دامی اظهار کرد: پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تصمیم هیأت دولت به منظور عدم افزایش قیمت نهاده‌های دامی مانند کنجاله سویا و ذرت در بخش کشاورزی این است که این بخش از افزایش ناگهانی ارز متاثر نشود تا قیمت تمام شده محصولات افزایش پیدا نکند. عبدالمهدی بخشنده افزود: قرار بر این شد واردکننده های بخش کشاورزی با همان دلار ٤٢٠٠ تومان وارد و تمهیداتی اتخاذ شود تا بلافاصله ٤٠٠ تومان مابه‌التفاوت آن به واردکنندگان پرداخت شود. در این صورت، افزایش قیمت برای بخش کشاورزی نخواهیم داشت. بخشنده در رابطه با نهاده های وارداتی بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: از نهاده های وارداتی اصلی ما ذرت است که مربوط به خوراک طیور می شود و نهاده های دیگر، کنجاله سویا و مقداری کمی جو است. اگر تصمیمات گرفته شده عملیاتی شود، شاهد افزایش قیمت نهاده ها و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده مرغ و گوشت نخواهیم بود. /ایسنا

افت ۸۸ سنتی قیمت سبد نفتی اوپک

قیمت سبد نفتی اوپک روز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با ۸۸ سنت کاهش رو‌به‌رو شد. به نقل از پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک از ۶۹ دلار و ۲۰ سنت در روز جمعه (۲۴ فروردین ماه) به ۶۸ دلار و ۴۱ سنت در روز دوشنبه رسید. سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام ۱۴ کشور عضو این سازمان است.

افت قیمت سکه و ورود پوند به کانال ۶ هزار تومانی

در پایان معاملات بازار سکه تهران، هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 19 هزار و 500 تومانی نسبت به روز دوشنبه، به رقم فروش یک میلیون و 751 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم با افت 59 هزار تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت یک میلیون و 797 هزار تومان معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار آزاد تهران، 886 هزار تومان قیمت گذاری شد که این رقم نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه، 12 هزار تومان ارزان بود. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی با افت 14 هزار و 500 تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 556 هزار و 500 تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز 356 هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز سه شنبه بیست و هشتم فروردین ماه بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس با ۳۰۹ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۶۰ هزار و ۲۱۷ و هر یورو نیز با ۱۷۲ ریال افزایش در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۹۶ ریال ارزش گذاری شد.

چراغ سبز چین به خودروسازان خارجی

دولت چین محدودیت مالکیت خودروسازان خارجی را حذف خواهد کرد. به گزارش رویترز یک مقام دولتی چین اعلام کرد محدودیت مالکیت خودروسازان خارجی بر شرکت‌های تولید خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۰ برداشته خواهد شد و محدودیت مالکیت شرکت‌های تولید خودروهای سواری نیز در سال ۲۰۲۲ حذف خواهد شد. پیش از این خودروسازان خارجی در چین تنها می‌توانستند مالکیت نیمی از شرکت‌ را در اختیار داشته باشند و ناگزیر بودند حداقل ۵۰ درصد از سهام را به یک خودروساز چینی واگذار کنند. به نقل از دنیای اقتصاد، چین وعده داده است در سال‌جاری محدودیت مالکیت شرکت‌های خودروسازی که از انرژی‌های نوین استفاده می‌کنند (نظیر خودروهای برقی یا پیل سوختی هیدروژنی) حذف خواهد شد. رئیس‌جمهور چین پیش‌تر وعده حذف این محدودیت‌ها را مطرح کرده بود و روز گذشته این تصمیمات در بیانیه کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات چین به‌طور رسمی ابلاغ شد. بدین ترتیب تولیدکنندگان خودروهای برقی نظیر تسلا می‌توانند در سایه قوانین جدید، بدون واگذاری فناوری‌های پیشرفته خود در چین فعالیت کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
خدارو شكر، حالا ديگه با واردات ميخ وقتي ميريم در بقالي ميگيم آقا ميخ داري نميگه نه.
اما اینجا در ایران چه ؟
البته ما انقدر میخ بی مصرف داریم که حتی می توانیم صادر کنیم چرا وارد می کنیم خدا عالم است !! اما اندر حکایت مدیران مملکت ما اینکه روش مدیریتی شان چنان است برای مثال در خصوص نرخ ارز ابتدا بازار خرید و فروش ارز را ازاد می گذرانند بعد از اینکه صدای همه در آمد که وا معصیبتا که قیمت بسیار بالا رفته است بر آن میشوند که دخالت کنند چون قانون و مجری خودشان هستند حکم میکنند که تا فلان مقدار بیشتر داشته باشند جرم است و قاچاق مردم را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شوند . با یک التهاب و شوک قیمت ارز دولتی را می کنند 4200 آن هم در حد محدود برای اقشار خاص که بعد از مدتی آش همان و کاسه همان خواهد شد.
واقعا متاسفم در کشوری زندگی می کنم که میخ نیز نمی تواند تولید کند آیا نباید افرادی که به این واردات ارز داده اند محاکمه شده و از کار اخراج شوند
تا دلار واقعی نشود همین بساط است، رونق واردات و نابودی صادرات.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر