بازدید 4066

دود دعوای صندوق رفاه با دانشگاه تهران در چشم 222 دانشجوی دکتری

صندوق رفاه دانشجویان که در سال های اخیر و پس از حذف کمک بلاعوض به دانشجویان دکتری، پرداخت وام ویژه را در دستور کار خود قرار داد، حالا با مشکل شدید نقدینگی رو به روست و این موضوع اجازه عمل به تعهدات از پیش اعلام شده را به این نهاد دولتی نمی دهد؛ نهادی که جز مشکل نقدینگی اسیر دعوا با برخی دانشگاه های بزرگ نیز هست و خسارت همه این مشکلات را باید دانشجویان متحمل شوند.
کد خبر: ۷۹۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 18 April 2018

دود دعوای صندوق رفاه با دانشگاه تهران در چشم 222 دانشجوی دکتریصندوق رفاه دانشجویان که در سال های اخیر و پس از حذف کمک بلاعوض به دانشجویان دکتری، پرداخت وام ویژه را در دستور کار خود قرار داد، حالا با مشکل شدید نقدینگی رو به روست و این موضوع اجازه عمل به تعهدات از پیش اعلام شده را به این نهاد دولتی نمی دهد؛ نهادی که جز مشکل نقدینگی اسیر دعوا با برخی دانشگاه های بزرگ نیز هست و خسارت همه این مشکلات را باید دانشجویان متحمل شوند.

به گزارش «تابناک»، پس از حرف و حدیث های فراوانی که در رابطه با چرایی حذف کمک های بلاعوض وزارت علوم به دانشجویان دکتری دوره های روزانه مطرح شد، نهایتاً این نهاد تصمیم گرفت برای رهایی از انتقادات پرداخت وام دانشجویی را در دستور کار خود قرار دهد؛ وام ویژه ای که خود اسیر مشکلات فراوان شد و کف گیر صندوق رفاه دانشجویان را به ته دیگ رساند.

تنها پس از چندماه از آغاز پر شرط و شروط پرداخت وام ویژه دکتری که بسیاری از دانشجویان بنا به دلایلی مثل عدم امکان معرفی ضامن و یا عدم گذراندن دوره آزمون جامع از آن محروم شده بودند، مشکل نقدینگی خود را نشان داد و به همین دلیل صندوق رفاه دست به  دامان یک بانک عامل شد؛ بانک عاملی قرار بود مجری جایگزین وام های دانشجویی شود اما به دلیل شدت اعتراض های دانشجویی به یک آلترناتیو ثانویه بدل شد.

مسئولان صندوق رفاه دانشجویان پس از مشاهده موج اعتراضات شکل گرفته علیه اعلام یک بانک برای پرداخت وام، تصمیم گرفتند به هر شکلی که هست وام دانشجویان ورودی 95 به قبل را محل اعتبارات صندوق رفاه پرداخت کنند و وام دانشجویان ورودی 96 را به بانک عامل بدهند. البته آنها این امکان را فراهم کردند که دانشجویان سابق نیز در صورت تمایل به بانک مراجعه کنند.

این آشفتگی نظام پرداخت وام ویژه در ادامه به نا به سامانی های بیشتری منجر شد که از جمله آن می توان به عدم پرداخت وام بسیاری از دانشجویان در موعد مقرر و واریز وام آنها با تأخیر چندین ماهه اشاره کرد.

در این بین اتفاق قابل تأمل و عجیبی که اخیراً رخ داده و از چشم رسانه ها دور مانده است، دعوای جدی و شدید مسئولان دانشگاه تهران با صندوق رفاه در رابطه با پرداخت و یا عدم پرداخت وام ویژه دکتری سه ماهه زمستان سال 96 است.

با اینکه فصل بهار آغاز شده است و در بسیاری از دانشگاه های سراسری سامانه ثبت وام ویژه دکتری فصل بهار باز شده است، مسئولان دانشگاه تهران اجازه ثبت نام دوره جدید وام را مشروط به پرداخت تمام و کمال وام دوره زمستان دانشجویان این دانشگاه کرده اند؛ شرطی که البته تا کنون صندوق رفاه زیر بار آن نرفته است و گویا از این اتفاق رخ داده چندان نیز ناخرسند نیست.

ماجرای عدم پرداخت وام ویژه 222 دانشجوی دوره روزانه دکتری دانشگاه تهران در سه ماهه زمستان از این قرار است که مسئولان امور دانشجویی دانشگاه تهران در یک غفلت عجیب و بدون اطلاع به دانشجویان در رابطه با نقص و یا اشکال در فرم درخواست وام، نام آنها را از لیست معرفی شدگان به صندوق خارج و برای اصلاح ایراد به دانشکده ها مرجوع می کنند.

تا اصلاح فرم درخواست این 222 دانشجو و جمع آوری آن توسط معاونت دانشجویی دانشگاه تهران، صندوق رفاه سامانه ثبت وام خود را بست و دیگر اجازه ثبت درخواست این 222 دانشجو را به دانشگاه تهران با بهانه تأخیر در ارسال لیست نداد.

این آغاز دعوایی است که در روزهای پایانی اسفندماه میان دانشگاه تهران و صندوق رفاه آغاز شد و با عدم پرداخت وام این 222 دانشجو حالا به اوج خود رسیده است؛ شرایطی که دانشگاه تهران را مجاب کرده تا عدم پرداخت وام 222 دانشجوی از قلم افتاده اجازه ثبت وام جدید را در این دانشگاه ندهد.

یکی از دانشجویانی که خود در لیست این 222 نفر قرار دارد در این باره به «تابناک»، گفت: بر اساس روال عادی من فرم درخواست وام را در روزهای آغازین ثبت درخواست در سامانه گلستان بارگذاری کردم و شخصاً چند روز بعد وضعیت تأیید نهایی آن را توسط مسئول مربوطه در سامانه مشاهده کردم. به همین خاطر دیگر پیگیر ماجرا نشدم تا اینکه متوجه شدم جز وام من و چند نفر از دوستانم وام اکثر متقاضیان پرداخت شده است.

این دانشجوی دکتری افزود: در پیگیری هایی که از طریق صندوق رفاه انجام دادم آنها گفتند که وام شما توسط دانشگاه به ما اعلام نشده است و ما وام همه کسانی که درخواستشان به صندوق رسید را پرداخت کردیم.

وی افزود: مسئولان دانشگاه تهران هم می گویند فرم شما چون اثر انگشت نداشت ما آن را از لیست خارج کردیم تا بعد از اصلاح دوباره در سایت صندوق رفاه ثبت کنیم. این مشکل تنها شما نیست و 221 دانشجوی دیگر نیز مشکلات مشابه شما دارند که وام آنها نیز پرداخت نشده است.

این دانشجو که مدعی است اگر به بنده اعلام می شد که فرم درخواستم بخاطر نبود اثر انگشت ایراد دارد من قطعاً نسبت به اصلاح اقدام می کردم اضافه کرد: با اینحال دانشگاه ضمن پذیرش اشکال پیش آمده وعده داد موضوع را از طریق رایزنی با صندوق رفاه حل کند که تا کنون به سرانجام مشخصی نرسیده است.

شرایط پیش آمده از یک سو وام زمستان 222 دانشجوی دوره روزانه دانشگاه تهران را ملغی کرده است و از سویی نیز سبب شده تا دانشگاه تهران به رغم گذشت یک ماه از فصل بهار از انتشار اطلاعیه ثبت نام وام ویژه دکتری بهار امتناع کند؛ اتفاقی که اگرچه بیشتر شبیه اعمال فشار برای حل مشکل فصل زمستان است، اما می تواند به افزایش مشکلات فراوان دیگری منجر شود.

بهتر است در چنین شرایطی دانشگاه تهران و صندوق رفاه ضمن رعایت حال و شرایط دانشجویان به حل اختلافات پیش آمده فکر بکنند و به این موضوع دقت داشته باشند که هرگونه دعوا و اختلاف درون وزارتخانه علوم در نهایت به ضرر جامعه دانشگاهی و علم و دانش کشور است.

صندوق رفاه نیز اگر با مشکل نقدینگی مواجه شده است، نه تنها با کتمان حقیقت راه به جایی نخواهد برد بلکه باید با اعتراف به این مسئله در پی تأمین اعتبار از منابع ممکن و موجود برآید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل