بازدید 45706

بانک دی در مسیری که بازگشتی ندارد

صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به سی ام اسفند ماه 1395 بانک دی نشان می دهد که نسبت کفایت سرمایه این بانک به بازه منفی ورود پیدا کرده است، حال آنکه بانک مرکزی حداقل میزان کفایت سرمایه را 8 درصد در نظر گرفته است.
کد خبر: ۷۹۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 17 April 2018

بانک دی در مسیری که بازگشتی ندارداحمد افتخاری علی آبادی- صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به سی ام اسفند ماه 1395 بانک دی نشان می دهد که نسبت کفایت سرمایه این بانک به بازه منفی ورود پیدا کرده است، حال آنکه بانک مرکزی حداقل میزان کفایت سرمایه را 8 درصد در نظر گرفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، کارشناسان بر این باورند که اوضاع بانک های ایرانی در سال های اخیر مناسب نبوده و آمارهای استخراج شده از صورت های مالی بانک ها نیز خود گویای این موضوع است. بانک دی نیز از این امر مستثنی نبوده و صورت های مالی منتهی به 30 اسفند 1395 این بانک نشان دهنده وضعیت نه چندان مساعد آن است.

یکی از این شاخص هایی که بیانگر اوضاع نامناسب بانک دی است، نسبت کفایت سرمایه این بانک است. همان گونه که می دانید سرمایه مناسب و کافی یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است و هر یک از بانک ها و مؤسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی های خود برقرار نمایند. کارکرد اصلی این نسبت حمایت بانک در برابر زیان های غیرمنتظره و نیز حمایت از سپرده گذاران و اعتباردهندگان است. به دلیل حفاظی که این نسبت در برابر زیان های وارده ایجاد می کند، حفظ و نگهداری سرمایه کافی و متناسب با مخاطرات موجود منبع اصلی اعتماد عمومی به هر بانک به طور خاص و سیستم بانکی به طور عام می باشد.

نسبت کفایت سرمایه از تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی های موزون شده به ضرایب ریسک بر حسب درصد به دست می آید.

صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 30 اسفند 1395 بانک دی که در تاریخ 19 اسفند ماه 1396 در سایت کدال منتشر شده است نشان می دهد که نسبت کفایت سرمایه این بانک از 8 درصد در سال 1394 به منفی 2 درصد در سال 1395 رسیده است.

بانک دی در مسیری که بازگشتی ندارد

نسبت کفایت سرمایه بانک دی در حالی در سال 1395 به بازه منفی وارد شده است که طبق استاندارد بین المللی کمیته نظارت بانکی بال (BCBS) شاخص کفایت سرمایه هر بانک باید حداقل 12.5 درصد باشد. همچنین طبق ماده 3 آیین نامه کفایت سرمایه مصوب یکهزار و چهاردهمین جلسه شورای محترم پول و اعتبار، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) 8 درصد تعیین شده است.

خود همین دو عدد نشان می دهد، بانک دی چقدر از میزان حداقل های تعیین شده بین المللی و داخلی دور افتاده است و اوضاع نامساعدی در زمینه شاخص نسبت کفایت سرمایه دارد. ضروری است که بانک دی در مدیریت دارایی ها و سپرده های خود دقت و تخصص لازم را به کار ببندد و سرمایه پایه خود را افزایش دهد و یا دارایی های با ریسک خود را کاهش دهد تا این نسبت کفایت سرمایه به سمت بهبودی و رسیدن به حداقل ها سوق داده شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۴۹
قبلا هم نوشته بودم. اگر اصل ماجرا را می خواهید بروید قراردادهای این بانک با شرکت ها را خصوصا شرکت های IT را بررسی کتید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
کل قراردادشون با همه ی شکرت های آی تی معادل سود پرداختیشون به سپرده هاشون تو یه شعبه هم نمیشه .. چی میگه برادر برا خودت؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
همین تیتر تابناک باعث ورشکستگی این بانک میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
کل بانکهای ایران ورشکسته اند اینراهمه میدانندودقیقابه همین دلیل مردم مایل به سپرده گذاری دربانکهانیستندچه ریالی وچه ارزی !
ای وایییی. پس داره ورشکست میشه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
بحث ورشکستگی نیز ، این موضوع مربوط به تمام سیستم بانکی است ، الکی جو ندید
بیچاره سهامدار، مدیران بانک حقوق و پاداش های کلان گرفتند و وامهای کلان به خودشان و آشنایان دادند و بانک و سهامدار جزء را به خاک سیاه نشاندند و نه سه کسی پاسخ دادند و نه کسی از آنها پاسخی خواست، مدعی العموم کجاست؟
بیچاره خانواده شهدا و ایثارگران که حقوق و وامهاشون رو مجبورند از این بانک دریافت کنند.
منم که از دی اومدم ، هی رفتم و هی اومدم!
خلاصه این خبر اینه که بانک دی ورشکسته شده
در مورد صادرات که وضع بدتری دارد چرا ننوشته اید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
دوست عزیز صادرات تازه بعد از دو سال با مدیریت صحیح آقای صیدی تونسته نمادشو باز کنه.یک دهم دارائیهای بانک صادرات کافیه تا این بانک برای همیشه سرپا بمونه.چرا جو الکی میدی؟یادتون رفته موسسه میزان با اون همه کثافت کاری و بدهی و موسسه پدید رو با اون همه طلبکار چقدر راحت و بی سر و صدا جمع کرد؟
چرا سوال نمیشه که دلیل کاهش سرمایه پایه از 10هزار میلیارد ریال 3.8هزار میلیارد ریال چی بوده و چه اتفاقی در بانک افتاده؟
سوال بعدی اینکه مدیرعامل فعلی بانک که از مدیران بازنشسته بانک مرکزی است در این مدت چکار میکرده؟
و همینطور بیشتر بانکها و موسسات مالی و اعتباری دیگر
مسئولین تابناک
جا داره بابت اون همه تبلیغ که، برای این بانک کردین عذرخواهی کنین
تكليف ما سهامداران چيست؟
هیچ مشکلی وجود نداره کل این پولا تو بانکه حالا یا بانک ملی یا مرکزی یا دی . شما هرچی سود میگیری میره تو بانک اگه سپرده بانکی رو میبندی دلار میخری معنیش اینه ریال از یک بانک در میاد میره تو حساب صرافی یک بانک دیگه یا خرید خونه هم همینطور . خب بانک مرکزی و بقیه بانکها هم به همدیگه قرض میدن تا ابد هم ورشکست نمیشن.
ریال شما سر جاشه ولی نه با اون ارزش روز اول مثل یارانه که 45 دلار بود الان 8 دلاره .
یکی از دلایل مغفول مانده این شکست برای بانکها، اعطای وامهای کلان طولانی مدت با بهره بسیار اندک به کارمندان خودشان است. امتیازی که کارمندان هیچ اداره یا شرکت دیگری چه دولتی چه خصوصی از آن برخوردار
نیستند.
پاسخ ها
امیر
| Netherlands |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
همه بانکها دارن به بهره پایین
لطفا گزارش حساب بقیه بانک ها رو هم بررسی کنین
در جواب اقایی که گفت تکلیف سهامداران چی میشه: در هیچ جای دنیا دولت سود و زیان شرکت خصوصی رو تضمین نمیکنه. اگر فرضا سهام بانک دی سقوط کنه و یا حتی بانک اعلام ورشکستگی کنه سهام به حداقل ممکنه میرسه و سود سپرده گذار و غیره هم از بین میره ..این از قوانین بازار ازاد و خصوصی سازیست...ربطی هم به دولتها نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
خصوصی؟ کدام خصوصی؟ سهامدار اصلی کیست؟ اعضای هیئت مدیره، نماینده کجا هستند؟
رضا
| Germany |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
بانک زیر نظر بانک مرکزی هستش پس یا این حساب باید بانک مرکزی جوابگو باشه
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
افا رضا این مثل این میمونه که یه قصابی زیر نطر صنف قصابا هستش صنف کارش نظارت رو بهداشت گوشت الوده و... هستش نه صود.زیان بانک خصوصی هم همینه نمیدونم اون وفتی که سهام دار سود میکنه سوذی به من نمیده ولی ضرر بکنه از جیب منم باید بدم
در اولین فرصت سرمایه هاتون رو از این بانک بکشید بیرون چون با این وضعیت هر لحظه ممکنه ورشکسته بشه ـ من در اولین فرصت مبلغی رو که در این بانک دارم رو می کشم بیرون ـ
حق 80 میلیون ایرانی در جیب ...
توی این شرایط کشور این اخبار که معلون نیست درست هست یا غلط چه کمکی به مردم میکند.واقعا متاسف هستم.
مهمترين دليل عدم اين كفايت ، چيزى جز تشريح دلائل كاهش سرمايه اين بانك نميباشد كه متاسفانه به سكوت برگزار شده
بانک دی با توجه به پشتوانه دولتی که داره خیلی مطمئن تر از سایر بانکهاست.
این موضوع مختص بانک دی نیست و اغلب بانکها با این موضوع در حال دست و پنجه نرم کردن هستند ، فکر کنم باید به تمام بانکها این فرصت رو بدیم برای اصلاح
با سلام
متاسفانه قضاوت یکطرفه سایت تابناک غیر از وارد کردن التهاب به جامعه و تشویش اذهان عمومی هیچ چیز دیگه به دست نیومد.
دقیق ترشو بخاین بدونین از ۳۲ بانک موجود
بیش از ۱۹ بانک وضعیت خوبی ندارن
صادرات ملی و خیلی بانکهای بزرگتر از دی داغونن حالا بین این همه ملایکه تابناک اومده جرجیس را انتخاب کرده
اتفاقا یکی از پرانرژی ترین و خوش برخوردترین و بااخلاق ترین بانکها بانک دی است.در عین حال با تمام وجود و در این شرایط مشتری وفادار بانک خواهم بود و ذره ای از سپرده هام رو بیرون نمی کشم

هر بانکی اگه گذشته تاریکی داشته دلیل نمیشه کادر فعلیش خوب کار نمیکنه و یا قرار نیست کاری نکنه
نسبت کفایت سرمایه که من ازش خبر دارم با یه مقدار گذشت زمان و اصلاح برخی شرایط و داراییها میتونه به اوج خود بررسه
بانک دی در خوشی و ناخوشی همراهت هستم و خواهم بود.
.ربا هم یعنی جنگ با خدا .. حالا چه 20 درصد باشه چه یکهزارم درصد ..ربا حرامه ..
بايد ديد در اين شرايط كشور چرا تابناك با تيتر اين خبر غير مسئولانه ايجاد نگراني و تنش كرده است ؟ اصلا تابي جون شما چكاره اي كه وضعيت يك بانك رو به خطر ميندازي ؟
استغفرالله واتوب الیه...زبونت رو گاز بگیر...بانک مملکت و ربا؟؟؟این حرفا چیه؟؟مگه داریم؟؟مگه چنین چیزی ممکنه؟؟تنها کشوری تو منطقه که وام رو به نیازمند میده و سود ودیرکرد نمیگیره کشور ماست....فدای چشای بانکای کشورم برم که تو چشاشون رنگ عشقه و تا به امروزم دروغ نمیگن..بدرود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
خخخخخخخخخخخ ایول، دمت گرم. عالی گفتی دادا.
نزديك به دو سال است كه سهام اين بانك بسته شده و تكليف سهامداران روشن نيست .كسي هم در امور سهام بانك پاسخگو نيست و فقط وعده هاي واهي به سهامدار داده مي شود.بانك صورت هاي مالي را ارائه نمي دهد و سازمان بورس هم مجوز باز شدن سهام را نداده در اين ميان سرمايه سهامدار با كاهش ارزش پول ملي و تورم نابود مي شود.
بانك دي به دليل مطالبات مشكوك الوصولش به اين روز افتاده يعني اعطاي وامهاي ميلياردي به اشخاص سفارشي كه بابت اين تسهيلات هم ضمانتهاي فاقد ارزش و اعتبار لازم اخذ شده بعد از اون ميان بجاي اينكه مدير عامل و هيات مديره متخلف
و مختلس رو بازخواست و دادگاهي كنن اونارو كنار ميزارن و مديران جديد جايگزين مي كنن تا صورت مسئله رو پاك كنن حال هم مديران جديد پاسخگو نيستن راستي بانك دي زير نظر كدام موسسه و نهاد اداره ميشود پس واي به روزي كه بگندد نمك !
کلا بانک دی در صورتهای مالی سال ۹۵، ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیان ده بوده که فروش اموال مازاد و تجدید ارزیابی دارایی هاش حداقل ۱۰ برابر این مبلغ میشه ، افزایش سرمایه بانک دی هم طبق آخرین خبری که دارم به زودی در مجمع فوق العاده برگزار میشه.
عزیزم همه بانکها با چاپ پول بدون پشتوانه از سوی بانک مرکزی سرپا خواهند ماند و به قول یکی از دوستان فقط ارزش پول ملی پایین خواهد آمد لذا جیب مردم بدون آنکه احساس کنند خالی خواهد شد.اگر از اول سال 90 تا اول 97 سالی 25 درصد سود بانکی گرفته باشید،سرمایه شما 4.75 برابر شده در حالی که نرخ دلار از 1000 تومان به حداقل 5500 تومان در بازار آزاد رسیده است و 5.5 برابر شده است و داستان افزایش قیمت ارز هنوز هم تمام نشده است یعنی حتی با سود 25 درصد هم نمی توان ارزش پول را حفظ کرد وای به حال سودهای کمتر . این همان خالی شدن جیب مردم بدون احساس کردن است.
واقعا نمیدونم این همه شایعات نادرست از کجا میاد
مثل اینکه یه عده میخوان کل نظام بانکی رو زیر سوال ببرن غافل از اینکه دودش تو چشم مردم میره ...
بانک دی سال ۹۴ سود ده بوده و سال ۹۵ زیان ده
طبیعیه تو این شرایط اقتصادی و تحریم و عدم ثبات اقتصادی ، بانکها هم دچار مشکل بشن ، کما اینکه بیشتر از ۸۰ درصد بانکهای کشور زیان ده شدند....
طبق الزام بانک مرکزی بانکها موظف اند تا پایان سال ۹۷ از بنگاه داری خارج بشه و سهام شرکتها و اموال مازادشون رو بفروشن... بانک دی هم از این قاعده مثتثنی نیست...یکی از شرکت های بانک دی ، نیروگاه برق دماونده که بزرگترین نیروگاه خاورمیانست که ارزشش بیش از ده هزار میلیارد تومانه ...
بانک دی با فروش اموال مازاد و تجدید ارزیابی دارایی هایش
به راحتی میتواند زیان سال ۹۵ را پوشش داده و سرمایه خود را افزایش دهد.
استاندارد بین المللی حداقل کفایت سرمایه بال 1 و بال 2 و بال 3، 8 درصد است و عدد 12.5 درصد اصلا وجود خارجی ندارد. البته در بال 3 پیچیدگیهایی وجود دارد اما هیچ جا به عدد 12.5 درصد اشاره نشده و خبر را بازنگری فرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
چقدر بال بال زدی...
بالاخره سوده دست یا ضرر ده
با سلام.خواهش میکنم با توجه به شرایط ملتهب و اشفته اقتصادی کشور .با انتشار اخبار سطحی و بدون تحلیل کارشناسی ، به این جو دامن نزنیم.از نظر بنده همه بانکها و فعالیت های اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه اند و باید برای رفع نواقص و مشکلات تلاش کنیم و روحیه امید را زنده کنیم .
سال 96 تمام بانک ها زیان ده بودن. زیان بانک دی در مقابل زیان بانک تجارت و صادرات در حد صفره.
احتمالا این بانک هم دست نخبه های دو تابعیتی بوده عینه بقیه کشور.فقط خیلی از نخبه های ما چون نمیشه پیگیری کرد تو ذهنشون از بهترین دانشگاه ها مدرک گرفتند.
قیمت واقعی دلار رو باید واقعی کرد تا بعضی از بانک ها ورشکسته بشن تا اقتصاد مسیر واقعی و طبیعی خودشو پیدا کنه با استخون لای ضخم نمیشه اقتصاد رو اداره کرد
مگه اوضاع کدوم بانک یا صندوقش درسته؟
بانک ایران زمین پس از بالا بردن تعداد سهام صندوق ضامن نقدشوندگی رو برداشته و دیگه ضمانتی نمیکنه
آخ عمر بانک دی است حقوق هارا قبل برج می ریزند نگه میدارد بعد از برج میدهد تا کار کردش بره بالا وام 18درصد با سخترین شرایط ضامن میدهد
واقعا بیچاره خانواده شهدا که حقوقشونو از این بانک دریافت میکنند واکثرا هم پیر هستن،همسایه ما ازهمین خانواده هاس وواقعا وضع اسف ناکی داره،دیروز ازمن پول قرض کرد که داروهاشو بخره ،همیشه پولاشونو دیر میدن ،فقط ازاین خانواده ها سوء تبلیغات میشه ،ومردم فکر میکنن واقعا به اینا رسیدگی میشه وابنگه دارایی ملت ودولت خرج اینا.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی