بازدید 25638

چرا مصالحه میان ایران و عربستان روز به روز سخت‌تر می‌شود؟

سعودی‌ها امیدوارند در دوره ترامپ شاهد شکست ایران باشند. آنها می‌خواهند نشان دهند که ایران، منزوی، به حاشیه رانده شده و تحت فشار است؛ با وجود این، آنها نمی‌خواهند که ایران کاملا از بازی منطقه‌ای بیرون رانده شود، زیرا دشمنی با ایران به ابزاری برای کسب مشروعیت برای حکام جدید سعودی تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۹۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 17 April 2018

روابط ایران و عربستان در یکی از بدترین وضعیت‌های خود طی دهه‌های اخیر قرار دارد. در شرایطی که نیروهای هوادار دو طرف در چندین کشور منطقه، سرگرم رقابت و درگیری شدید هستند و سعودی‌ها از مالزی در شرق آسیا تا ایالات متحده از همه ابزارهای خود برای مقابله با ایران استفاده می‌کنند، این که آیا چشم‌اندازی برای بهبود روابط دو کشور وجود دارد یا خیر، مورد توجه الجزیره قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از الجزیره، در دسامبر 1991، هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران در حاشیه اجلاس سران کنفرانس اسلامی در داکار پایتخت سنگال با شاهزاده عبدالله ولیعهد وقت سعودی دیدار کرد. در یک قمار دیپلماتیک بی‌سابقه دو طرف توافق کردند برای احیای روابط دو کشور که در نتیجه جنگ ایران و عراق و همچنین کشتار حجاج ایرانی در سال 1987 قطع شده بود، مذاکره کنند.

هاشمی رفسنجانی، سیدحسین موسویان سفیر ایران در آلمان را مأمور گفت وگو با شاهزاده سعودی کرد که مدتی بعد، در شرایط بیماری ملک فهد زمام امور در عربستان را در دست داشت و با مرگ وی به پادشاهی رسید. بعد از یک دیدار اولیه در کازابلانکا در مراکش، موسویان به عربستان رفت و چندین دور مذاکره در اقامتگاه شخصی عبدالله برگزار شد.

سه شب مذاکره جدی که موضوعات مختلف روابط دوجانبه و مسائل امنیتی را در بر می‌گرفت، راه را برای تنش‌زدایی در روابط دو کشور باز کرد. این روند از حمایت عالی‌ترین سطوح سیاسی در هر دو کشور برخوردار بود.

موسویان با مرور دیدارش با ملک فهد در سال 1996 به الجزیره می‌گوید، پادشاه سعودی از آرامش در روابط دو کشور خوشحال بود، ولی از این که در روابط دو کشور جایی برای همکاری با عراق در نظر نگرفته شده بود، ناراضی به نظر می‌رسید.

در سال 1997، برای سفر شاهزاده عبدالله به تهران فرش قرمز پهن شد. سال بعد، هاشمی رفسنجانی به عنوان عالی‌ترین مقام ایرانی که تا آن زمان به عربستان سفر کرده بود، توفیق حضور در فدک را به دست آورد. حسن روحانی رئیس‌جمهور فعلی ایران، در این سفر هاشمی رفسنجانی را همراهی می‌کرد. این سفر، راه را برای بهبود بیشتر روابط دو کشور هموار کرد که قرارداد امنیتی سال 2001 میان دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از جمله ثمرات آن بود. گفته می‌شود که هاشمی رفسنجانی تا زمان درگذشتش در سال 2017 همین نگاه مثبت به ضرورت روابط بهتر با عربستان را حفظ کرد.

حدود سه دهه بعد از دیدار هاشمی و عبدالله در سنگال، ایران و عربستان خود را در دو سوی مخالف شکاف فزاینده‌ای می‌بینند که منطقه را از عراق و بحرین گرفته تا یمن و ادامه درگیری‌ها در سوریه در بر گرفته است.

برداشت تحلیلگران این است که جنگ لفظی میان دو کشور، خصومت را تشدید و فعلا شانس یافتن یک راه حل دیپلماتیک را کمتر کرده است. یک ماه پیش، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مقامات ارشد ایران را با هیتلر مقایسه و در مقابل ایرانی‌ها وی را متوهم، نابالغ و کندذهن توصیف کرد.

در اجلاس هفته جاری سران اتحادیه عرب در ریاض، سلمان پادشاه سعودی رهبری محکومیت ایران به بهانه دخالت اشکار در امور کشورهای عربی را در دست داشت.

نقش آمریکا در روابط ایران و عربستان

موسویان که اکنون به عنوان پژوهشگر در دانشگاه پرینستون مشغول به کار است، بر این باور است که روابط ایران و عربستان از زمانی به سردی گرایید که ائتلاف به رهبری آمریکا در سال 2003 به عراق حمله کرد. عبدالله پادشاه سعودی معتقد بود که تصمیم جورج بوش برای حمله به عراق، به افزایش قدرت شیعیان این کشور و در نتیجه به هم خوردن توازن قوا در منطقه به نفع ایران منجر خواهد شد. اتفاقا پیش‌بینی عبدالله درست از آب درآمد.

با وجود این، عبدالله روابط با ایران را حفظ کرد و در سال 2007 میزبان احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور جدید ایران بود. حتی علی‌رغم بروز ناآرامی میان اکثریت شیعه و اقلیت سنی حاکم بر بحرین در سال 2011، احمدی‌نژاد یک بار دیگر و در سال 2012 به ریاض سفر کرد.

در سال 2015، عبدالله از دنیا رفت و عربستان شاهد انتقال قدرت به سلمان بن عبدالعزیز نابرادری پادشاه پیشین بود که به تشدید تقابل میان ایران و عربستان کمک کرد. در همین سال ایران و کشورهای غربی بر سر راه حلی برای بحران هسته‌ای به توافق رسیدند.

محجوب زویری، استاد مسائل ایران در دانشگاهی در قطر معتقد است که امضای توافق با ایران از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا سبب شد که عربستانی‌ها احساس کنند به حاشیه رانده شده‌اند. خبر خوب برای سعودی‌ها، پایان دوره اوباما و به قدرت رسیدن دونالد ترامپ است که مخالفان سرسخت ایران را در کابینه خود به کار گرفته و وعده داده که توافق هسته‌ای با ایران را از بین خواهد برد. به عقیده زویری، سعودی‌ها امیدوار هستند که در دوره ترامپ شاهد شکست ایران باشند. آنها می‌خواهند نشان دهند که ایران، منزوی، به حاشیه رانده شده و تحت فشار است؛ با این وجود آنها نمی‌خواهند که ایران کاملا از بازی منطقه‌ای بیرون رانده شود زیرا دشمنی با ایران به ابزاری برای کسب مشروعیت برای حکام جدید سعودی تبدیل شده است؛ آنها دوست دارند که بهانه‌ای باشد تا ادعا کنند که تهدیداتی هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد.

رامی الخوری، استاد دانشگاه آمریکایی بر این باور است که بخشی از مشکل از این ناشی می‌شود که اقدامات ایران با اظهارات آنها در خصوص ضرورت حل مسالمت‌آمیز اختلافات هماهنگی ندارد. بسیاری از کشورهای عربی از خود می‌پرسند، در شرایطی که مقامات ایرانی وعده تنش‌زدایی را می‌دهند، چرا نیروهای نظامی، پول، سلاح، نیروهای نیابتی و فناوری ایرانی در کشورهای عربی در حال اشاعه است؟

چشم‌انداز تیره روابط

مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن به عنوان رهبر ائتلافی از کشورهای عربی، جان باختن صدها زائر ایرانی در جریان حج در سال 2015 و اعدام شیخ نمر النمر روحانی عربستانی در سال 2016 موانع بیشتری در روابط دو کشور ایجاد کرد. پس از اعدام النمر، عده‌ای در تهران به سفارت سعودی حمله کردند و شکاف در روابط دو کشور ر ا تشدید کردند.

به باور کارشناسان، تنش در روابط ایران و سعودی به مرحله‌ای رسیده که در شرابط فعلی حتی چشم‌انداز روشنی برای گفت وگو میان طرفین وجود ندارد، چه رسد به این که گفت وگوها به نتیجه برسد. اظهارات تند مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان و عادل الجبیر نشان می‌دهد که آنها روابط با ایران را یک بازی با حاصل‌جمع صفر می‌دانند.

هر دو آنها ایران را عامل اصلی بروز تنش در منطقه و دولتی حامی تروریسم می‌دانند که عربستان آخرین مانع در مسیر غلبه آن بر منطقه است؛ بنابراین، به باور آنها، هر گونه گفت وگو با ایران، به معنای گردن نهادن به برتری ایران در منطقه است.

تلاش‌های روحانی و ظریف برای گشایش در روابط دو کشور تاکنون از سوی سعودی‌ها رد شده است. روحانی در سال 2013 موضوع گفت وگو با عربستان را مطرح کرد و ظریف نیز در مقاله‌ای در آتلانتیک در سال گذشته خواستار راه حلی برد – برد برای آینده روابط دو کشور شد. وزیر خارجه ایران در ژانویه سال جاری، پیشنهاد یک قرارداد امنیتی جدید برای منطقه را طرح کرده است.

در حالی که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همچنان از محبوبیت رویکرد سیاست خارجی دولت روحانی در ایران حکایت دارد، محجوب زویری معتقد است که افکار عمومی کشورهای عربی نگاه دوستانه‌ای به ایران ندارد.

مانع اصلی گشایش دیپلماتیک میان ایران و عربستان چیست؟

اسفندیار باتمانقلیچ کارشناس دیپلماسی تجاری معتقد است که سعودی‌ها در جنگ لفظی با ایران دست برتر را دارند. به باور وی، سفر اخیر ولیعهد سعودی به آمریکا، دسترسی وسیع آنها به مقامات دولتی، چهره‌های پرنفوذ، رسانه‌ها و فضای سیاسی آمریکا را نشان داد.

مسأله مهم این است که تا زمانی که ایجاد و تشدید درگیری با ایران، به افزایش محبوبیت بن سلمان در افکار عمومی عربستان کمک کند، وی تمایل چندانی به در پیش گرفتن راه دیپلماسی با ایران نخواهد داشت.

همین رفتار سعودی‌ها سبب خواهد شد که تصمیم احتمالی روحانی برای کاهش تنش با عربستان نیز با مخالفت‌های داخلی جدی مواجه شود. در چنین شرایطی روشن نیست، چه کسی می‌تواند بین دو کشور میانجی‌گری کند. ترامپ که دشمنی عمیقی با ایران دارد، چهره مناسبی برای آرام کردن سعودی‌ها نیست و عمان که همواره نقش یک میانجی در اختلافات منطقه‌ای را بازی می‌کرده، شانس کمی برای موفقیت خود قائل است.

خروج آمریکا از برجام عامل مهم دیگری است که می‌تواند در آینده به کم شدن بخت رفع تنش در روابط ایران و عربستان منجر شود به ویژه که چنین اقدامی باعث مخالفت بیشتر ایران با اقدامات آمریکا در منطقه خواهد شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۵
کشورهای اسلامی(سنی و شیعی) منطقه قربانی رقابت دو قدرت آمریکا و روس شده اند که هر یک طیفی از کشورها را به خود وابسته/ وابسته می نمایانند و تا موقعی که وابستگی به این دو قدرت پر منازعه وجود دارد، اختلافات سنی- شیعی به شکل های مختلف وجود داشته، در دراز مدت کشورهای اسلامی برای بقای خود مجبورند به یکی از دو قدرت باج دهند. بنابراین اختلاف ایران با عربستان واقعی نبوده بلکه ماهیتی ساختگی دارد. مگر حکومت سوریه هم وابسته به حزب بعث نیست. این حزب بعث در سوریه با عراق چه تفاوتی داشته است؟
پاسخ ها
هوشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
مسئولين تورو به اون خدا قسمتون ميدم مانظام جمهوري اسلامي رو دوست داريم عاشق مملكتمونيم ولي اگه ميشه گذشته ها رو فراموش كنيد از همين امروز به هم دست برادري بديد هرچي باشه قبله ما خانه خدا ،اونجاست به همون قبله اي كه همه مذاهب مسلمان از شيعه سني و ساير مذاهب مسلمان رو به آن سمت عبادت ميكنند .بياييد گذشت داشته باشيم ماكه پيرو ائمه هستيم ميتوانيم گذشت داشته باشيم امام علي عليه السلام فرمودند گذشت اوج بزرگواريهاست هرچه بيشتر اين اختلافات ادامه دار باشد استعمار گران شرق كومونيست و غربيها بيشتر منابع مسلمانان را به غارت ميبرند اين همه مظلوم بيگناه اين وسط نابود ميشوند همانا خداوند بخشنده و مهربان است .
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
شوخی نکن استاد! روسیه که عددی نیست فقط در سوریه آنهم بخاطر اینکه اوباما از جنگ میترسید و فضا رو
خالی کرد ورود پیدا کردند واگرنه آمریکا از افغانستان
گرفته تا عراق و حتی خود سوریه و از شمال تا جنوب همه جا پایگاه نظامی و روابط گسترده داره! کجا روسیه داره با‌ آمریکا رقابت میکنه؟
تابناک عکس رئیس دولت اصلاحات رو زدی داستان نشه برات
یک موضوع دیگر در این میان فراموش شده و آن این است که ضعف اقتصادی ایران عامل گستاخ شدن بیش از پیش عرب ها شده است. ایران کشوری بزرگ در میان انبوهی از کشورهای کوچک و ضعیف است که شاید به جز دو کشور ترکیه و پاکستان کشور دیگری در منطقه نتواند به خودی خود و به طور مستقل با ان در زمینه نظامی برابری کند، و پاکستان هم به دلایلی، از جمله وضع اقتصادی و درگیری با هند تمایلی به مسابقه نظامی به ایران ندارد. ترکیه نیز منافعش را در مسابقه ظنامی با ایران نمی بیند. آنچه می ماند ایران است و کشورهای کوچک و بعضا قلابی عربی، و هراس آنها از قدرت ایران را، که به سبب دشمنی هزاران ساله ایرانی و عرب تشدیده می شود. نباید از یاد برد. سابقه نبرد میان اهالی ایران و بین النهرین به بیش از پنج هزار سال قبل، و پیش از آمدن آریایی ها به ایران و یا عرب ها به عراق باز می گردد. در کشورهای عربی احساس هراس از ایران بدون وجود سیاست خارجی کنونی این کشور به هر حال وجود می داشت، و سیاست خارجی که مبتنی بر آرمانگرایی صرف است، بر وخامت اوضاع دامن زده است. اما اگر ایران نتواند شرایط اقتصادی خود و به تبع آن توان خود را بهبود بخشد و از انزوای سیاسی خارج نشود و محدودیت های تحریمی را برطرف نکند، پیروز این درگیری ها بی گمان عربستان خواهد بود، ضمن اینکه کشورهای عربی به ویژه عراق، و پس از ان سوریه در نهایت عربستان را برخواهند گزید، چرا که به ثروت آن برای بازسازی خود نیاز دارند. ایران برای پیروز شدن در این نبرد به راهکارهای دیگری نیاز دارد که متاسفانه نشانه ای از گرایش به سوی آنها دیده نمی شود. منظور بهبود روابط با جهان غرب، کم کردن مداخله در کشورهای عربیف برداشتن محدودیت های اقتصادی و تقویت نیروهای نظامی است. ایران سپس می تواند با استفاده از اختناق سیاسی و فساد اقتصادی حاکم در عربستان این کشور را از درون دچار چالش کند، و این بهترین راهکار برای مقابله با این حکومت وهابی است. اما سیاست رسمی هنوز مبتنی بر شکست دادن عربستان در سوریه است، بی توجه به اینکه سوریه حتی در صورت پیروزی قاطع در جنگ با مخالفتن برای بازسازی خود باید عذر ایران را بخواهد تا از فشارهای غرب رها شود و از ثروت عربستان بهره مند گردد.
پاسخ ها
siya
| United States of America |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
اختناق سیاسی و فساد در عربستان؟؟؟؟دادا کلا از دنیا دوسالی بیخبریا برو ببین عربستان چی شده شهر 500 میلیارد دلاری میزنن هرکس هرجور عشق کنه زندگیشو سر می کنه کجای کاری عمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
در این شهر پانصد میلیاردری، دادای محترم!!!، انتخابات ریاست جمهوری هم برگزار می شود؟ آیا مردم آن می توانند بین جعبه واکس و صندوق رای گیری تمایزی قائل شوند؟ آیا می توانند بگویند چرا سلطان سعودی ماهی 800 میلیون دلار از ثروت مملکت را به عنوان حقوق دریافت میکند؟ من از مغزها صحبت می کنم و شما از معده می گویید؟ من از آزادی می گویم و شما از شکم های سیر؟ آیا در این شهر پانصد میلیاردی مردم می توانند به فساد رایجدر خاندان سعودی اعتراض کنند یا شاهزادگان می توانند مدعی ثروتی شوند که زیر چرخ شکنجه آن را دو دستی تقسیم کردند؟ ظاهرا شما درباره آزادی و اختناق و فساد تعبیر کاملا متفاوتی دارید!! ضمن اینکه این شهر پانصد میلیاردی فعلا یک وعده هوایی است و به فرض اینکه ساخته شود و بهدیک عیاش خانه مانند لاس وگاس و بدتر تبدیل شود، چه ربطی به زدودن فساد و اختناق دارد؟ همین الان هم عربستانی ها در داخل کشور خودشان اگر کاری به حکومت نداشته باشند کلی کیف می کنند و در خارج هم همه گونه کثافت کاری آشکاری دارند. . در قاموس شما مثل اینکه خوش گذرانی در یک عیاش خانه مترادف هرگونه پیشرفتی اعم از مادی و معنوی است
زمان همه چیز رو درست میکنه کمتر از دو یا سه سال دیگه روابط ارام ارام شروع میشه
چرا ؟ کافیه به تاریخ نگاه کنین
. به 2000 سال قبل تا 1000 سال قبل
. میبینین که از اون موقع همیشه
اعراب به ایران
حمله میکردن
چون فرزندان مسئولان سعودی از انگلیس و آمریکا برگشتند
و پستهای کلیدی را گرفتند
تا نسخه ضد ایرانی غرب و اسراییل را علیه منطقه منجمله ایران اجرا کنند
در روابط بین ایران و عربستان مشکلات وجود دارد ولی به نظر نمیرسد که بن بستی وجود داشته باشد. اراده ای بین دو طرف برای گفتگو وجود ندارد.
چون غرب وشرق میخوان.تاریخ انقضا خیلی از سلاح های داخل انبارشون گذشته باید بره ذوب اهن پس باید مشتری پیدا کنن وبهش بفروشن.خاور میانه ای ها هم که....مثلا بهشون بگی با ملکه الیزابت یا انجلا مرکل(آریایی)نسبت فامیلی دارن بلاخره یسریشون باور میکنن ولی با اینهمه شباهت ظاهری نسبت داشتن عرب وایرانی رو انکار میکنن.نفت هم که دارن پس میتونن بهای سلاحهها رو بپردازن.سیاستمدارانشون هم که به اندازه کافی ..‌‌‌هستن.شما جای اونا باشید لقمه چرب وراحتی مثل خاور میانه رو ول میکنید؟؟
پول و ثروت چه ابهتی به انسان می دهد انرا در نشست ترکیه کاملا مشهود بود
یک نکته که در بخش نظرات میبینم اینکه عربستان نتونسته یمن رو شکست بده.باید به این دوستان هموطن عزیزم یاد اوری کنم بودجه نظامی عربستان با روسیه برابری میکنه وخریدهای فراوانی انجام داده که هیچ میدانی برای تمرین ویاد گیری اون سلاحه ها بهتر از یمن نیست با توجه به اینکه مشاوران امریکایی اونها تجربه جنگ ۸ ساله ما رو عامل برتری ما میدونن من فکر میکنم عربستان دنبال کسب تجربه جنگ در یمنه تا اونطوری که ولیعهدش گفته ۱۰ تا ۱۵ سال اینده وارد رویارویی مستقیم با ایران بشه.امیدوارم دو طرف بفهمن دوستی کشورهای اصلی دارای نفت در دنیا مسلما بنفع خود اونهاست ودشمنی کردن وبدتر از اون جنگ یعنی سواری دادن به ابرقدرتها.چون اونها هستن که در این حالت قیمت نفت رو تعیین میکنن.انشالله با کمی کاستن از غرور وملاقاتهای پشت پرده قضیه را حل کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
عربستان نمیتونه وارد درگیری مستقیم با ایران بشه چون مرز مشترک زمینی بین ایران و عربستان وجود نداره و درگیری اگه پیش بیاد فقط محدود به درگیری های هوایی و موشک پراکنی خواهد بود که آن هم بعید است
مشکلات بزرگتری مثل فروپاشی نهادهای اقتصادی ، خشکسالی ، اختلاس ، مدیران نالایق و افزایش نارضایتی عمومی بیشتر از عربستان و حتی آمریکا ما را تهدید میکنن که متاسفانه هیچ عزمی برای اصلاح امور و افزایش رضایت مردم در مسوولین دیده نمیشه و ممکنه در آینده ، ایران به سوریه ی دیگری تبدیل بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
عزیز۱۵.۵۰با قسمت دوم فرمایش شما موافقم ولی در مورد اول درسته که مرز زمینی نداریم ولی از طریق خلیج فارس مستقیما به هم ربط داریم.درصورتی که یکطرف بتونه نیروی دریایی طرف دیگه رو کاملا نابود کنه ممکنه بتونه توسط کشتی لشکرهای زرهی پیاده کنه واین در دنیای امروز امکانپذیره.البته انشالله به اونجاها نکشه اما باید احتمالات رو در نظر گرفت.شخصا فکر میکنم برنامه استعمار بیشتر تجزیه ایران باشه وارتش عربستان اگر نقشی بخواد ایفا کنه برای جزایر سه گانه ایرانی وقسمتی از خوزستان خواهد بود.
رابطه با عربستان میخایم برای چی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
برای شما که عطش حج رفتن را دارید اهمیت دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
پس چرا تو محله معتادها خونه نمیگیری؟ تو که به همسایه هات اهمیت ندی چه مهم هست کجا زندگی کنی؟ نمیشه واقعا اون مغزتو بکار بندازی و بادش حرف بزنی؟
همسایه های کشور خیلی مهمه! خیلیییییی
امریکا با اون ابهتش با مکزیک که همسایه ست اونهمه دردسر میکشه
اول یکم فک کن بعدا حرف بزن
تابناک عربستان ولش کن میشه با عربها با ترفندی کنار آمد این بخش سخنان رحیم ازغدی که در فضای مجازی در باب اقتصاد و پیشرفت گفت را چگونه حل کنیم . پیشرفت اقتصادی را به حیوانیت تعبیر کردند حقبقتا ما جوانان ناامید بودیم نا امیدتر شدیم . پسیعنی با گفتمان و تیوری اقتصادی وجود ندارد . اگر هم لابد اقتصادی و کارخانه ای در چرخش هست فندانسیون حرکت آن مال دهها سال پیش هست کسی هست توضییح دهد ؟
بن سلمان از فضا سازی علیه ایرانو جنگ طلبی در منطقه استفاده می کند و فرزند خود محمد را برخلاف قوانین خاندان آل سعود به کرسی پادشاهی می نشاند و پس از آن است که این بخ ها در روابط آب شده و آتش جنگ در منطقه هم فروکش خواهد کرد
خود کرده را تدبیر چیست؟
ملگ بل آملیکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
شما احتمالا 99/9 درصد خانم هستید
و
احتمال 30 درصد بینیتان را عمل کرده اید
ای لعنت بر ال سعود
چون ما ایرانی هستیم...
مشکل اصلی ایدئولوژی دو طرف هست گرچه اگه عناصر خناس آتیش بیار معرکه نشن با همه اختلافات میشه کنار اومد و به گذشته برگشت دروصرتیکه دو طرف به همدیگه احترام بزارن
ایران همیشه واکنش نشان می دهد یعنی خودش برنامه ای برای ارتباط با دیگر کشورها ندارد. اگر کشوری چراغ سبز نشان دهد ایران زود ذوق میکند و اگر اخم کند برعکس
به دلیل پذیرش برجام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
اتفاقا حامی برجامن
ادای مخالف درمیارن
تا ما تو این باتلاق حس خوبی پیدا کنیم
سخت نمی شود. ما باید جرات به خرج دهیم و مذاکره کنیم. مذاکره کردن قطعا نتایج بهتری ادارد.
چون عربستان با ایران دشمنی می کند و ایران هم با عربستان دشمنی می کند وزیر امور خارجی عربستان همیشه علیه ایران صحبت می کند وزیر امور خارجی ایران هم همیشه علیه عربستان صحبت می کند. عربستان دوست امریکا است ایران دوست روسیه است. امریکا و روسیه با هم دشمن هستند هر روز دشمنی شان بیشتر می شود پس مصالحه بین ایران و عربستان هم روز به روز سخت تر می شود.
با سلام . این واقعیت را بپذیریم که دنیای عرب و مسلمانان سنی به عربستان احترام می گذارند . و اختلاف ایران با عربستان را بحساب اختلاف شیعه و سنی می گذارند . در اینده به نفع ایران نیست باید با عربستان دوست شویم . چون عربستان یک طایفه است که رئیس طایفه یعنی سعودی ها هدایت کشور را بدست گرفته اند . در صورتی که ایران از 7 قوم تشکیل یافته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
لطفا در صورت امکان این قوم ها را اسم ببرید ببینیم چیزی جا نیافتاده باشد.چون متاسفانه عده ای خیلی دوست دارند کشور را بصورت اقوام مستقل ببینند ،یعنی همان خواسته ی ابر قدرتها.پس از جا انداختن قوم فلا ن و قوم فلان ،وقت آن خواهد رسید که بگویندبهتر است هر قومی حکومت خود مختار داشته باشد و دست آخر فاتحه ی کشوری به نام ایران را به راحتی خوانده و حکومتهای خود مختار را تشویق به استقلال و جدایی نمایند و مردم را به بردگی کامل ببرند.لطفا مراقب باشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
شما برو جای دیگه تفرقه بنداز. ایران هزارتا قوم هم باشه ید واحده هست. ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
هفت قومی را که می فرمایید ، لطفا نام ببرید!!! آیا می خواهید مثلا لر و فارس و گیلکی را زا هم جدا بدانید؟ یا ان آذری که در تعلقات قومی و ملی سیاسی خود همانند سایر هموطنانش فقط مصلحت ایران را در نظر دارد و خود را با بلوج و فارس و کرد همخون و هم تبار می داند را جدا بدانید؟ برعکس عربستان است که در آن قبیله بالاتر از کشور قرار دارد و فرقه های سنی و شیعه دو ئنیای جداگانه محسوب می شوند که تنها به ضرب و زور دلارهای نفتی آنها را به هم وصله پینه کرده اند. کشورهای عربی کلا همه نظام هایی قلابی هستند که روند تاریخی تبدیل شدن به ملت را طی نکرده اند و هر لحظه مهیای فروپاشی هستند. فقط باید شرایط مهیا شود. خود ترامپ هفته پیش گفت عرب ها بدون کمک آمریکا دو هفته هم روی پای خود نمی مانند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
آنچه شرط بلا غ بود گفتم خواه پند گیر و ....
دوست عزیز که ۷ قوم را با انگشت مبارک شمرده ای ،بهتر نیست کمی ، فقط کمی تامل و تفکر را دست مایه خود قرار دهید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
با مقیاس و معیارهای شما ما هفت قوم نیستیم، هفتاد قوم و بلکه بیشتر هم هستیم، مثلا لرها کردها و بلوچ ها با طایفه ها و عشیره ها قبیله های متفاوتی تقسیم می شوند، ولی مسئله اینجا است که مفهوم ملیت و تعلق به کلیتی به نام کشور در میان ما بسیار جاافتاده تر است. گرچه در ایران هم اقوام جدایی طلب، مانند بسیاری از کشورهای آسیایی دیده می شود، اما این گرایشی غالب نیست، اما عربستان حتی به مرحله قوم هم صعود نکرده و همچنان یک قبیله و چند صد شاهزاده بر آن حکومت می کنند، ضمن اینکه همه کشورهای عربی اگر ده درصد مشکلات ما را داشتند، تا کنون بارها و بارها تجزیه شده بودند. این نکته را ظاهرا فراموش کرده اید. رشته تخصصی من به نحوی با اقوام ایرانی از روزگار باستان تا به امروز مرتبط است و به خوبی از وضعیت قومی ایران آگاه هستم، ولی نیروی گریز از مرکزی که در کشورهای عربی وجود دارد، هرگز در ایران نبوده است، و با بهبود اوضاع مالی برخی اقوام جدایی طلب ایران به خوبی می توان همه این زمزمه ها را برای همیشه خاموش کرد، ولی در کشورهای عربی وضع به گونه ای کاملا متفاوت است. حتی همین عراق را ایران تا کنون مسنجم نگاه داشته است، ضمن اینکه دشمنی آن ها با ایران تا اندازه ای برای برانگیختن احساسات ملی مردمشان و ایجاد احساس مشترکی از ملیت است که ویژگی کشورهای ساختگی است که تازه به فکر ایجاد هویت ملی برای خود افتاده اند. حنی دشمنی پاکستان با هند تا اندازه بسیاری ریشه در همین مسئله دارد. .
بدون مطالعه حرف نزنید؟ (رابطه با عربستان میخایم برای چی ) ؟؟؟
علت سخت شدن اختلافات ایران عربستان بخاطر مسایل مذهبی و ایدو لوژیکی هست و این اختلافات مربوط به 1400سال پیش اتفاق افتاده لذا اتفاقات و جنگهای که در قرنها پیش را چگونه تفاهم ایجاد کنند آیا دو طرف حاضرند گذشته خود را فراموش کنند اصلا امکان ندارد . کدام کشورها در اتفاقات گذشته توافق کردند مگر اینکه نگاهی به آینده داشته باشند یکی خود را حق مطلق میداند و دیگری را ناحق . من بیشتر از این نمیفهمم . در سالهای دیگر بذتر خواهد شد چون بحث عقیده هست .
روز و شب عربستان و اعراب میگویند که ایران دنبال هلال شیعی هست . ایران انکار میکند عربستان میگوید ایران مثل دوره آلمان دنبال تسخیر ممالک عرب به بهانه امت واحده هست ایران انکار میکند . ایران حرف میزند عربستان انکار میکند . جنگ سختی با چنین حرکتی بین دو کشور در خواهد گرفت منتها اینبار نه در سوریه بلکه در سرزمین یمن که دوباره مثل سوریه حسابی شخم زده شود من توی عکسها و فیلم ها وقتی سوریه را مبیبنم فقط بالای ساختمانها دیش ماهواره سالم هست .
ای کاش سایت محترم تابناک این تیترها را انتخاب نمیکرد چون گاهی آدم مجبور میشود عقیده و نظر شخصی را ابراز کند که اهمیت چندانی ندارد فقط به اختلافات دامن میزند
با سلام . مشکل یمن باید بوسیله خود یمنی ها حل شود . الان یمن باعث نزدیکی عربستان و اعراب ببا اسرائیل شده است . و انها قبول کردند اینکه هم یهودیان و هم فلسطینیان حق داشتن سرزمین را دارند . حذف این تفکر زمان بسیاری زیادی را خواهد برد .و شاید هرگز از بین نرود .
من به زودی دارم میریم عربستان واین مشکل رو حل میکنم وبا بن سلمان صحبت میکنم و مشکلات رو بر طرف میکنم طوری که بن سلمان از مردم اایران بابت این قطع روابط عذر خواهی بکنه دیشب خوابشو دیدم رفتم درست کردم انشاالله فردا صبح حرکت میکنم
کشور در بحران ارزی است، در عجبم چطور سیاست مدارهای سیاست ندار ما به اسم حج دلاری که با مشقت وارد مملکت ما شده را خارج می کنن! عجبا از این بی درایتی حاکمان دولتی که یا از ذره ای ادارک تهی اند یا منافع شخصیشان بر منافع ملی می چربد!
انگلیس برنده اختلاف در منطقه خواهد بود. با اعراب زمانی میشود در مورد حسن همجواری سخن گفت که برایش شکی نماند که قدرت برتری.
اللهم اشغل الظالمين بالظالمين واخرجنا من بينهم سالمين این دعای مسلمانهاست ولی به دلیل اینکه بنی امیه مسلمانان را تکه تکه و نحله نحله کرده اند عملا این دعا معکوس شده ظالمین شرق وعرب مارا بعنوان حفظ مکتب ونحله بجان یکدیگر انداخته اند ومرتب از مسلمین باج میگیرن و آنهارا در وضعیت قابل بهره کشی نگه میدارند باور میکنید اگر تمام خاورمیانه را مجانا تقدیم آمریکا بکنند آنها قبول نمیکنند چرا چون در آنصورت شهروند آمریکا میشوند واستثمار موقوف آنها خاورمیانه را با مردم استثمار شده اش میخواهند که مسولیتی درقبال آنها نداشته باشند
اگر زمان اقای رفسنجانی دو کشور تونستند قرار داد امنیتی ببندند حتی در زمان احمدی نژاد الان هم میتوانند بنظر من یکی از راه حل ها کم کردن دشمنی رسانه ای میتواند باشد باید رسانه ها دست از ستیز و کینه انداختن در ذهن مردم باشند و هر رسانه های هرد کشور در مورد رفع اختلاف تبلبغ کنند نه اینکه هر روز هفته سعی در دشمنی و تحقیر یکدیگر باشند .واقعیت اینه این همه سرمایه دو کشور دارد هزینه دشمنی دو کشور مسلمان میشود و بقیه هم سودش را میبرند
در جواب کاربر محترم محمد . محمد اتفاقا در همین موضوع تا شب فکر کن و نظر مخالف را تحمل کن . فکر کن طبق نظر و اندیشه شما ومردم جامعه غرب را در ممالک عربی جابجا کنند و ممالک عربی و اسلامی را به غرب جابجا کنتد چه اتفاقی میفتد . آیا اروپا و سوییس زیبا و آلمان و امریکا را سرزمین سوخته بدل نخواهند کرد آیا آنها اگر در خاورمیانه باشند با این در آمد نفت پیشرفت نخواهند کرد . چون آنها با علم و عقل جلو میروند و مسایل تنش زای مثل تفتیش عقیده قلبی و مذهبی را ندارند . هر چه آن تفکر مذهبی حق باشد آنرا امر شخصی میدانند پس خاورمیانه و کشورهای مسلمان برای همیشه در جنگ خواهند بود و این جنگ تمامی ندارد . دست آخر کسانی میایند و مردم خسته میشوتد و دوباره تاریخ تکرار میشود یا سکولار میشوند یا پادشاهی چون دمکراسی را قبول ندارند
ال سقوط،اگه دوباره پیامبر بیاد باهاش مخالفت میکنن و پیامبر مجبور برا فتح مکه چندسالی هجرت کنه و یار جم کنه تا دوباره ریشه تخم وتره ابوسفیان رو بخشکونه
آقاچکار داری به رابطه داشتن با این ..وهابی ها؟ این هافکر میکنند با داشتن رابط خوب با اربابشاندیگر به هیچ چیز دیگری یا رابطه ای نیاز ندارند با اینکه علنا ارباب ترامب آنها را تنها یک گاو شیر ده میداند وبس!!! و کی این گاو شیر ده و اینکه کی این گاو شیر ده شیرش تمام میشود باید دید.من فکر میکنم زیاد طول نمیکشد و آنوقت است که نوبت به کشتن این گاو میرسد!!!
برای اینکه رهبران هر دو کشور قرائت خاص خودشان را از دین اسلام دارند و هریک قرايت خود را برتر می دانند وگرنه مردم ایران با مردم عربستان وبالعکس هیچ مشکلی با هم ندارند.
بهبود روابط با عربستان بسيار ساده است از عراق سوريه بيرون بياييم همه چيز درست ميشود وضع ملت هم درست ميشود
کعبه یک سنگ نشان است که ره گم نشود / حاجی احرام دگر بند ، ببین یار کجاست؟
اول اعراب باید بیایند و بگویند میلیاردها بار شکر خوردیم که به ایران حمله کردیم و غرامت آن حمله را پرداخت کنند آن وقت نه اینکه با آنها رابطه داشته باشیم بلکه فقط دیگر کاری به کار آنها نداشته باشیم.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی