بازدید 7790

تغییر آرایش در بازار خودروهای وارداتی

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: در سال جاری خودروهای وارداتی با تغییر آرایش مواجه خواهند شد. با نظام جدید تعرفه، خودروهای ارزان قیمت فرانسوی و کره ای جای رقبای لوکس ژاپنی و آلمانی خود را پر خواهند کرد و به دلیل ممنوعیت واردات بالای ۴۰ هزار دلار، خودروهای پریمیموم اروپایی در بازار محدود خواهند شد.
کد خبر: ۷۹۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ 16 April 2018

اقتصاد ایران مدتی است شاهد نوسان نرخ ارز است و در خیلی از بازارها بیم سرایت نوسان نرخ دلار به آن بازارها وجود دارد. در این بین بازار خودرو در سال ۹۷ چگونه خواهد بود؟ کدام خودروها می‌توانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند؟

به گزارش تجارت نیوز، فربد زاوه کارشناس بازار خودرو گفت: نوسانات اخیر در تعرفه واردات و تعداد اقساط خودرو و همزمانی آن با مسائل ارزی بازار خودروی کشور را متاثر خواهد کرد. این تاثیر در قسمت ارزان قیمت بازار در قالب افزایش قیمت نمود خواهد داشت. افزایش هزینه‌های واردات و خودروهای مونتاژی، ذائقه بازار را تغییر خواهد داد. افزایش سرسام آور قیمت خودروهای وارداتی سبب توسعه بازار محصولات مونتاژی خصوصا چینی خواهد شد. ایران در چند سال اخیر به بهشت خودروسازان چینی تبدیل شده است و محصولات آنها با بهای بالاتر از نرخ بین‌المللی رقبای کره‌ای و حتی ژاپنی به دست خریداران ایرانی می‌رسد. تقریبا همه خودروسازان چینی در بازار ایران حضور دارند و این حضور در سال جاری پررنگ‌تر خواهد شد.

وی افزود: از برندهای شناخته شده‌ای مانند ام جی و جیلی تا مارک‌های ناشناخته‌ای مانند بوگوارد به یمن با تعرفه بسیار سنگین در بازار وارداتی‌های و مونتاژی‌ها خواهند تاخت.

وی در ادامه تصرح کرد: استفاده از رویه تولید با قطعات منفصله یا فول CKD با کمترین ساخت داخل برای فرار از تعرفه مستقیم و غیرمستقیم واردات خودرو، رونق بیشتری پیدا خواهد نمود بدون آنکه ارزش افزوده خاصی برای مشتریان و اقتصاد ملی ایجاد شود.

زاوه بیان کرد: خودروهای وارداتی هم با تغییر آرایش مواجه خواهند شد. با نظام جدید تعرفه، خودروهای ارزان قیمت فرانسوی و کره ای جای رقبای لوکس ژاپنی و آلمانی خود را پر خواهند نمود و به دلیل ممنوعیت واردات بالای ۴۰ هزار دلار، خودروهای پریمیموم اروپایی در بازار محدود خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: شروع فعالیت مستقل رنو و گسترش فعالیت کم‌رنگ پژو و شراکت سیتروئن با سایپا ممکن است از تصمیمات امریکا در خصوص برجام متاثر شوند. درصورتی که این خودروسازان خصوصا رنو برای ادامه فعالیت در ایران راه حلی بیابند، می توان امیدوار بود بخش میانی بازار دچار تغییرات مهمی شود. شنیده ها حاکی از آن است که رنو قصد دارد نسل جدید تندر (یا همان سیمبل)، ساندرو و داستر را در ایران تولید کند، این خودروها می توانند رقیبی جدی برای محصولات شرکت‌های گمنام چینی باشد و حتی در صورتی که سیاست‌های دولتی مدیریت بازار آزادی عمل بیشتری به وی بدهد، شاید مشتریان نیمه پایینی بازار هم منتفع شوند.

زاوه در پایان عنوان کرد: علیرغم تهدید شدید توقف خطوط تولید به دلیل عدم انطباق با استانداردهای جدید ملی، تحرک و پویایی مشهودی در صنایع خودروسازی رسانه ای نشده است و احتمالا خودروهای ارزان بازار با تعویق اجرای استانداردها به حیات خود همچنان ادامه خواهند داد و شاهد تغییرات شگرفی در ۷۰ درصد بازار تولید خودروی کشور نخواهیم بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان