بازدید 2554

پایبندی ۱۶۰ درصدی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید

میزان پایبندی اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تعهد کاهش عرضه نفت در ماه مارس (اسفند - فروردین ماه) به ۱۶۴ درصد رسید.
کد خبر: ۷۹۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 16 April 2018

میزان پایبندی اعضای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تعهد کاهش عرضه نفت در ماه مارس (اسفند - فروردین ماه) به ۱۶۴ درصد رسید.

به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند. این تصمیم که از ژانویه ۲۰۱۷  به اجرا درآمد، در نشست‌های بعدی این سازمان تمدید شد.

اعضای اوپک در نشست ۱۷۳ این سازمان، توافق کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کردند تا هدف حذف مازاد عرضه جهانی نفت به طور کامل محقق شود. کشورهای غیر اوپک نیز به ریاست روسیه، اوپک را در توافق کاهش تولید همراهی کردند. سهم این کشورها از کاهش تولید نفت طبق توافق، حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

۱۴ عضو اوپک در ماه مارس، ۳۱ میلیون و ۸۱۵ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که ۶۸۵ هزار بشکه کمتر از میزان توافق این سازمان است.

بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه مارس، عربستان با تولید ۹ میلیون و ۹۱۳ هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک است و پس از آن، عراق با تولید ۴ میلیون و ۴۰۱ میلیون بشکه در روز در جایگاه دوم قرار دارد.

پلاتس (Platts)، آرگوس (Argus)، هفته‌نامه پترولیوم اینتلیجنس (Petroleum Intelligence Weekly)، اتحادیه پژوهش انرژی کمبریج (Cambridge Energy Research Associates)، آژانس بین‌المللی انرژی (International Energ Agency) و اداره اطلاعات انرژی آمریکاEnergy Information Administration) ) ۶ منبع اصلی منابع ثانویه هستند.

۲ منبع نخست، از موسسه‎هایی هستند که آمارهای ادواری درباره نفت و دیگر فرآورده‌ها و محصولات منتشر می‌کنند. پلاتس، قدیمی‌ترین موسسه فعال در این حوزه است که از سال ۱۹۰۹ به فعالیت می‌پردازد. Energy Intelligence، موسسه‌ای است که منبع سوم را منتشر می‌کند و CERA، چهارمین منبع، زیرمجموعه IHS است. IHS یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراجع اطلاعات در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و ... به شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم نیاز به معرفی چندانی ندارند؛ اولی بیش از چهار دهه پیش با محوریت کشورهای واردکننده نفت تشکیل شد و دومی مرجع بزرگ، به‌روز و دقیقی از آمارهای انرژی همه کشورهای دنیاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار