بازدید 2648
۱

یک پنجم چاه‌های غیرمجاز کشور در اطراف دریاچه ارومیه

کد خبر: ۷۹۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 16 April 2018

یک کارشناس ژئوپلیتیک با اشاره به اینکه یک‌پنجم کل چاه‌های غیرمجاز کشور در اطراف دریاچه ارومیه است، گفت: بسیاری از این چاه‌های دارای مصارف خصوصی است و ستاد احیا کوچک‌ترین برنامه‌ای برای بستن آنها اجرا نکرده است.

به گزارش فارس، مهرداد میرسنجری پژوهشگر ژئوپلیتیک و کارشناس محیط زیست در خصوص پیشنهاد جدید انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه گفت: متأسفانه برخی به‌جای حل مشکلات و معضلاتی حوزه آبریز دریاچه ارومیه، صورت‌مسئله را پاک می‌کنند.

وی در ادامه گفت:این طرح به‌هیچ‌وجه نتیجه مشخصی نداشته و می‌تواند پیامدهای منفی به دنبال داشته باشد.

پژوهشگر ژئوپلیتیک در خصوص انتقال آب از دریاچه وان، گفت: هرگونه انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر مساوی با تخریب حوزه مبدأ، مسیر و مقصد است، چراکه این تغییرات اکوسیستمی وضعیت خاک و پوشش گیاهی این مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

میرسنجری ادامه داد: این تغییرات منجر به جداسازی گونه‌های جانوری شده و امکان انقراض گونه به دلیل جداسازی ژنتیکی فراهم می‌شود.

وی با یادآوری این نکته که در سال‌های گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه به مسئله چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیقی که صدها کیلومتر در شعاع دریاچه (شرق، غرب و جنوب) رشد کرده است، توجهی نشان نداده است، ابراز داشت: این چاه‌ها عمدتاً برای بهره‌برداری در باغ‌ها و ویلاهای شخصی و حتی منازل مسکونی و مزارع و باغات خصوصی حفرشده‌اند، اما ستاد احیا کوچک‌ترین برنامه‌ای برای بستن این چاه‌ها نداشته است.

میر سنجری خاطرنشان کرد: حتی متخصصین امر نیز به موضوع چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به‌اندازه مسئله سدهای اطراف دریاچه ارومیه نپرداخته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه این چاه‌ها باید مسدود شوند، اظهار داشت: ما چیزی به نام مالکیت خصوصی آب‌های زیرزمینی نداریم. این سرمایه به 80 میلیون ایرانی تعلق دارد.

این کارشناس محیط زیست یکی از دلایل اصلی و کمتر رسانه‌ای شدن پایین رفتن تراز آب‌های زیرزمینی دریاچه ارومیه را حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حوزه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: بنا به گزارش ستاد احیای دریاچه ارومیه، تعداد این چاه‌ها به حدود 88000 چاه می‌رسد. که تقریباً نیمی از این تعداد یعنی بالغ‌بر 40 هزار چاه غیرمجاز و فاقد مجوز هستند.

وی ادامه داد: گزارش فوق همچنین ترافیک این چاه‌ها را در شهرهای ارومیه، تبریز و میاندوآب ذکر می‌کند و همچنین این ستاد گزارش می‌دهد که بیشتر این چاه‌ها متعلق به باغداران و صاحبان ویلاهای شخصی است.

به گفته میر سنجری چاه‌های غیرمجاز حوزه آبریز دریاچه ارومیه، چیزی نزدیک یک‌پنجم کل چاه‌های غیرمجاز کشور را شامل می‌شود.

میر سنجری در خصوص هزینه‌های برخورد با چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق همچنین تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و باغات نسبت به طرح‌های انتقال آب نیز گفت: بسیاری از پروژه‌های کلانی که تابه‌حال در خصوص احیای دریاچه ارومیه پیشنهادشده است، هزینه‌های عمرانی و فیزیکی داشته و به‌هیچ‌وجه در خدمت اکوسیستم نبوده‌اند، و نمی‌توان این هزینه‌ها غیرواقعی دانست چراکه کمکی به احیای حقیقی دریاچه نکرده است.

این پژوهشگر ژئوپلیتیک اظهار داشت: باغ‌های سیبی که از دهه 40 جایگزین باغات انگور شده‌اند نیز معضل اساسی دیگر دریاچه ارومیه است.

وی بابیان اینکه تغییر کاربری باغ‌ها نقش مؤثری در کاهش بالانس اکوسیستم حوزه آبریز دریاچه ارومیه داشته است، خاطرنشان کرد: این مسئله به‌صورت غیرمستقیم در کاهش سطح آب این دریاچه تأثیر داشته است.

به گفته این کارشناس، دشمنان ایران به‌عمد کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه را مجاب کرده‌اند که کاشت انگور را کنار گذاشته و به سمت کاشت سیب بروند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شتر سواری که دولا دولا نمیشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر