بازدید 2573

آغاز هفته‌ دانشگاه درسدن آلمان در شیراز

کد خبر: ۷۹۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹ 15 April 2018

طی مراسمی رویداد "هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان" در دانشگاه شیراز آغاز شد.

به گزارش ایسنا، امروز یکشنبه 26 فروردین طی مراسمی با حضور روسای دانشگاه‌های شیراز و صنعتی درسدن آلمان، معاون سیاسی اجتماعی استانداری فارس و شهردار شیراز، رویداد هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان در دانشگاه شیراز آغاز به‌کار کرد.

این رویداد که تا 28 فروردین‌ ادامه دارد، با هدف توسعه‌ی تبادلات علمی، فرهنگی، زیست محیطی و گردشگری برگزار شده و نشست‌ دو جانبه شهرداران شیراز و درسدن از برنامه‌های جنبی آن است.

رئیس دانشگاه شیراز در مراسم افتتاح رویداد هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان، به سابقه‌ی طولانی روابط ایران، فارس و آلمان اشاره و تاکید کرد که تداوم و توسعه‌ی این روابط ضرورتی برای بالندگی فعالیت‌های علمی و دانشگاهی است.

حمید نادگران با بیان اینکه استان فارس با تاریخی هزاران ساله و شهر شیراز با عنوان پایتخت فرهنگی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد، به معرفی دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: زمینه‌های مغتنمی برای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان در دانشگاه شیراز وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه درسدن امیدواریم این نشست زمینه همکاری‌های بیشتر دو شهر شیراز و درسدن، به ویژه در تبادل استاد و دانشجو و انجام پژوهش‌های علمی مشترک باشد .

رییس دانشگاه صنعتی درسدن آلمان نیز این دانشگاه را در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان خواند که بیشترین تعداد دانشجو را در آلمان به خود اختصاص داده است .

هانس مولر اشتاینهاگن با اشاره به بازدیدش از اهواز و تهران، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه شیراز برای تبادل استاد و دانشجو را یادآور و متذکر شد که این تفاهم‌نامه امکان همکاری‌های علمی و پژوهشی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، شیمی، پزشکی، مدیریت منابع آبی، ارتباطالت بین‌الملل و حمل‌ونقل را فراهم می‌کند.

وی گفت: دانشگاه شیراز به ‌واسطه همکاری‌های راهبردی با دانشگاه درسدن به ‌منزله رابط فعالیت‌های همه دانشگاه‌های ایران با درسدن آلمان برگزیده شده است و نقطه اتصال جامعه دانشگاهی ایران و آلمان محسوب می‌شود .

هانس مولر اشتاینهاگن از حضور استادان دانشگاه شیراز طی 10 ماه آینده در دانشگاه درسدن سخن گفت و افزود: تبادل استاد در زمینه‌هایی همچون شیمی و آموزش از راه دور خواهد بود .

شهردار شیراز نیز این رویداد را زمینه ‌ساز دستیابی به اهداف مدیریت شهری بر مبنای توسعه پایدار خواند و با تاکید براینکه مهم‌ترین ابزار نیل به این هدف توجه به رویکردها و مقوله‌های دانش‌بنیان است، گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، تبادلات دانشگاهی یکی از دستورکارهای ویژه شهرداری در تعاملات پیش رو با شهرهای دوست و خواهرخوانده و سازمان ها و نهادهای بین المللی خواهد بود.

حیدر اسکندرپور خاطرنشان کرد: علاوه بر تعمیق ارتباط با جامعه دانشگاهی و استفاده بهینه از تولیدات و پژوهش‌های علمی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری، در زمینه توسعه فرهنگی نیز متعهد به دنباله روی از مؤلفه‌های روحیه دانشگاهی همچون احترام، تفکر انتقادی، مدارا و ... هستیم.

او با اشاره به باورش پیرامون لزوم تقویت پیوند مدیریت شهری و دانشگاه برای اطمینان یافتن از جهت‌گیری صحیح و آینده نگرانه فعالیت‌های توسعه‌ای،‌ گفت: بی تردید هدف غایی و مطلوب مدیریت شهری دستیابی به توسعه پایدار و حرکت بر مدار حکمروایی خوب شهری است و می‌دانیم یکی از مهمترین ابزارهای نیل به این اهداف، اتخاذ رویکردها و رویه های دانش بنیان و علم محور است.

او اضافه کرد: مدیران شهری در سراسر جهان امروزه بیش از هر زمان دیگری دریافته‌اند بنای توسعه پایدار آنگاه دوام می‌یابد که سه رکن محیط ‌زیست، اقتصاد و اجتماعیات که به طور سنتی به عنوان ستون‌های توسعه پایدار از آن ها یاد می‌شود، بر پایه هایی از فرهنگ استوار ‌شود .

شهردار شیراز که آغاز این رویداد را نقطه‌ی عطفی در روابط دانشگاهی ایران و آلمان و تعامل بلند مدت دانست و با بیان اینکه توسعه پایدار فرهنگ ‌محور با پرهیز از تعصب و جزم‌اندیشی و با مدارا و پذیرش نظرات مخالف و تفکر انتقادی مبنای کار معنا می‌یابد، عنوان کرد: مؤلفه‌های اصلی تفکر علمی و دانشگاه مهم‌ترین محل ظهور و بروز این دیدگاه‌هاست .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز گفت: دست‌کم از 200 سال گذشته حضور همراه با کار در امنیت و تلاش آلمان در ایران برای تجهیز زیرساخت‌ها در ذهن مردم ایران خاطره‌ای خوش برجای گذاشته است .

هادی پژوهش جهرمی ارتباط میان حافظ و گوته را زمینه‌ ساز رابطه‌ی‌ فرهنگی عمیقی بین اهالی شیراز و مردم آلمان دانست و با مغتنم شمردن برگزاری رویداد هفته‌ی دانشگاه درسدن آلمان، آن را سرآغاز ورود همکاری‌های ایران و آلمان به مرحله‌ای تازه برشمرد.

معاون استانداری فارس با این اعتقاد که حب و بغض‌های سیاسی کمترین اثر را بر سلوک دانشمندان دارد، فارس را پذیرای تمام دانشگاهیان،‌ اندیشمندان و فرهیختگان سراسر جهان دانست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان