بازدید 2974

تک‌نرخی شدن قیمت ارز در حد شعار باقی نماند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار این شد که تک‌نرخی شدن ارز در حد شعار باقی نماند.
کد خبر: ۷۹۰۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 15 April 2018

 

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از سیاست‌‌های دولت برای کنترل بازار، وضعیت موجود در بازار را سبب سردرگمی تولیدکنندگان و صنعت‌گران در کشور دانست و اظهار داشت: تعجب‌آور است که در بودجه امسال، نرخ ارز را 3500 تومان تصویب کردیم، اما در بازار آزاد، با رقم‌های بیشتری داد و ستد می‌شود و مصوبه مجلس برای نرخ ارز، افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تفاوت در نرخ ارز که مجلس آن را مصوب کرده است، قدرت تصمیم‌گیری را از تولیدکننده و صنعت‌گر داخلی می‌گیرد، افزود: در گذشته شاهد بودیم که وقتی ارز مبادله‌ای 1226 تومان بود و تعداد زیادی از تولیدکنندگان، وام‌های ارزی گرفته بودند وقتی قیمت ارز در بازار، 3 برابر افزایش یافت، یک باره زمین خوردند و در چرخه تولید و اشتغال کشور خلل جدی وارد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: چند ماهی است که در بازار ارز نابهسامانی‌ها و نوساناتی را شاهد هستیم که هر روز یک توجیهی برای آن مطرح می‌کنند، یک روز گفتند به خاطر کریسمس و سال نوی میلادی است و زمانی می‌گفتند به خاطر مسائلی که در منطقه ایجاد شده و شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا در منطقه و اظهارنظرهای ترامپ و امثال اینهاست، موقعی هم عنوان کردند به واسطه اغتشاشات دی‌‌ماه بوده است.

حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی تأکید کرد‌: آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی، در جلسه‌‌ای عنوان کرد که همه ساله در مقاطعی نوساناتی در بازار ارز داریم، اما پس از مدتی به حالت عادی بازمی‌گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود، دلیل دیگری برای نوسانت ارزی عنوان می‌کنند و می‌گویند که دولت از مابه‌التفاوت قیمت ارز کسری بودجه‌اش را جبران و بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه نوسانات مکرر نرخ ارز موجب سردرگمی تولیدکنندگان و صنعت‌گران می‌شود، اظهار داشت: در این شرایط که تولید در کشور وضع مناسبی ندارد، نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز موجب می‌شود که تولیدکننده اصلا نداند که مواد اولیه وارد کند یا خیر، در مجموع نمی‌دانند که محصولات خود را با چه قیمتی بفروشند که بتوانند قدرت خرید مواد اولیه در آینده را داشته باشند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: نابه‌سامانی‌های موجود در بازار ارز، ضرر و زیان زیادی به کشور وارد کرده است، ما نباید فقط یک طرفه به قضیه نگاه کنیم، باید همه جوانب را در نظر بگیریم، اگر واقعا قرار است بازار ارز به 4200 تومان برگردد، منطقی نیست، این رقمی که ولت برای ارز تعیین کرده، مغایر با مصوبه مجلس است و رانت بزرگی برای عده‌ای ایجاد می‌‌کند.

حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی اضافه کرد: نباید این طور باشد که سودجویان ارز را از دولت برای واردت بگیرند و با کاغذ بازی صوری، ارز را در بازار آزاد بفروشند و به اقتصاد کشور ضربه بزنند؛ این رانت بزرگی ایجاد می‌‌کند و مبالغ قابل توجهی در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد، البته از این مسائل متأسفانه در کشور ما زیاد است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم که تک‌نرخی شدن ارز نباید در حد شعار باقی بماند، نه این دولت، بلکه دولت‌های قبلی هم می‌گفتند که ارز باید تک‌نرخی باشد، اما اگر نمی‌توانند آن را عملیاتی کنند، حداقل تفاوت زیادی بین ارز آزاد و دولتی وجود نداشته باشد، اگر تفاوت زیاد باشد، حقیقتا فسادهای سنگینی در آن ایجاد می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هر چقدر نرخ ارز افزایش یابد، ارزش پولی ملی‌مان کاهش می‌یابد، در حال حاضر پول ملی ما هیچ ارزشی ندارد، اگر این روند افزایش و نوسانات در نرخ ارز ادامه یابد، ارزش پول ملی ما بیشتر کاهش می‌یابد که این به سوء‌‌مدیریت و اینکه ما برای افزایش پول ملی برنامه‌ریزی نکرده‌ایم، باز‌ می‌گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها