بازدید 9676
اعلام شرایط بحرانی در مرکز استان سیستان و بلوچستان؛

باد، آب شرب صدها هزار زاهدانی را قطع و مدارسشان را تعطیل کرد!

ناپایداری در تأسیسات تأمین آب شرب شهرهای بزرگ کشور، یکی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر، چندان توجهی به آن نشده و ساختار این سازه ها در بسیاری از مناطق ضعیف ارزیابی می شود؛ شهرهایی مثل زاهدان که مرکز سیاسی یکی از بزرگ ترین استان های کشور است و تنها به خاطر وزیدن باد با بحران تأمین آب شرب رو به رو شده است.
کد خبر: ۷۹۰۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹ 15 April 2018

آب شرب صدها هزار زاهدانی قطع و مدارس این شهر تعطیل شد!ناپایداری در تأسیسات تأمین آب شرب شهرهای بزرگ کشور، یکی از موضوعات مهمی است که در سال های اخیر، چندان توجهی به آن نشده و ساختار این سازه ها در بسیاری از مناطق ضعیف ارزیابی می شود؛ شهرهایی مثل زاهدان که مرکز سیاسی یکی از بزرگ ترین استان های کشور است و تنها به خاطر وزیدن باد با بحران تأمین آب شرب رو به رو شده است.

به گزارش «تابناک»؛ از بعدازظهر شنبه و همزمان با آغاز وزش شدید باد در جنوب شرق کشور، بسیاری از تیرهای برق در سه راهی دشتک، واقع در مسیر زابل به زاهدان سقوط کرد و همین موضوع سبب شد که برق مورد نیاز برای انتقال آب از چاه نیمه های اطراف شهر زابل به زاهدان قطع شود؛ وضعیتی که اکنون مرکز سیاسی استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به 600 هزار تن جمعیت را با بحران تأمین آب شرب رو به رو کرده است.

همزمان با قطع آب شرب شهری، اداره کل آموزش و پرورش استان با تصور اصلاح شرایط موجود تا ظهر امروز، ابتدا مدارس زاهدان را در شیفت صبح تعطیل اعلام کرد، اما در ادامه و با مشخص شدن زمان بر بودن تعمیر سازه ها تعطیلی مدارس در بعد از ظهر روز یکشنبه نیز اطلاع رسانی شد.

محسن میردامادی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در همین رابطه گفت: با توجه به وقوع توفان در منطقه سیستان و قطعی برق، این عامل باعث شده تا برق ایستگاه های پمپاژ آب در این مسیر قطع شود.

میرادی افزود: وقوع گردباد در سه راهی دشتک واقع در مسیر زابل به زاهدان، باعث سقوط تعدادی از تیرهای برق و قطع جریان انتقال آب چاه نیمه به زاهدان شد.

وی در ادامه گفت: بر اثر گردباد جریان برق خط انتقال آب چاه نیمه به زاهدان در محل ایستگاه شماره 2 واقع در سه راهی دشتک قطع شده و فعلا هیچ آبی به زاهدان نمی رسد. این حادثه در پی سرعت گردباد رخ داده و باعث سقوط سی تیر برق و پاره شدن خطوط انتقال برق شده و هم اینک پنج اکیپ امدادی متشکل از اتفاقات آب و برق در حال تعمیر خطوط انتقال برق هستند.

شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان با اعلام شرایط بحرانی در مسیرهای قطع آب مناطق پرستار ـ فرهنگ ـ معلم ـ جمهوری ـ دانش ـ دانشجو ـ بزرگمهر ـ دانشگاه ـ قلنبر ـ جانبازان ـ ثارالله ـ انقلاب ـ زیباشهر ـ مهرشهر ـ فاضلی ـ کوثر ـ شهرک کارگاهی ـ مزاری ـ امیرکبیر ـ دستغیب ـ پاستور ـ پوریا ـ مطهری ـ فلسطین ـ امام خمینی ـ کریم اباد ـ جام جم- رسالت-طباطبايي-سيستان و رجايي، تأکید کرده است که در حال حاضر 65 تانکر آبرسانی سیار برای تأمین آب آشامیدنی شهر زاهدان به دلیل اختلال در خط انتقال آب از زابل به این شهر، در نظر گرفته شده است.

بنابراین، طبق اعلام فرمانداری شهرستان زاهدان مدارس ابتدایی شیفت عصر محدوده پرستار ـ فرهنگ ـ معلم ـ جمهوری ـ دانش ـ دانشجو ـ بزرگمهر ـ دانشگاه ـ قلنبر ـ جانبازان ـ ثارالله ـ انقلاب ـ زیباشهر ـ مهرشهر ـ فاضلی ـ کوثر ـ شهرک کارگاهی ـ مزاری ـ امیرکبیر ـ دستغیب ـ پاستور ـ پوریا ـ مطهری ـ فلسطین ـ امام خمینی ـ کریم اباد ـ جام جم- رسالت-طباطبایی-سیستان-رجایی هم به علت قطع آب تعطیل اعلام شده است.

در حالی مسئولان شهر زاهدان و استان پیش بینی کرده اند که با اقدامات تعمیراتی بر روی خطوط برق رسانی به سازه های انتقال آب این مشکل تا ساعت 22 امشب حل شود که هم اینک در مناطق مرکزی استان و حد فاصل شهر زابل تا زاهدان، وزش شدید باد با سرعت 50 تا 60 کیلومتر بر ساعت در جریان است و همین فرایند امداد و تعمیرات را با مشکل جدی رو به رو کرده است.

با توجه به عدم اطلاع رسانی قبلی و ناگهانی بودن این رویداد، بسیاری از شهروندان زاهدانی در منزل و محل کار ذخیره آب کافی ندارند و همین شرایط را در صورت عدم اصلاح شبکه تا پایان امروز بحرانی تر می کند.

جدا از مشکلاتی که هم اینک و در پی قطع آب برای مردم زاهدان پیش آمده است، اتفاق مورد اشاره ناپایداری سیستم آب رسانی به یکی از بزرگ ترین شهرهای جنوب شرق کشور را به خوبی نمایان می کند؛ شهری که تأمین آب شرب وابسته به چاه نیمه های اطراف شهر زابل است و این چاه نیمه ها هم در حال حاضر ذخیره چندان قابل توجهی ندارند.

در شهر و استانی که وزش بادهای شدید و بعضاً وقوع توفان در آن مشهور است، سست بودن پایه های تیرهای برق و ناپایداری شبکه برق رسانی به سازه های انتقال آب جای، بسی تعجب دارد و این پرسش را پیش می آورد که آیا مدیران این استان نمی توانستند پیش از این ها با تقویت سازه های برق رسانی، از بروز چنین بحرانی جلوگیری کنند؟!

چک کردن مدوام تیرهای برق رسانی و رفع نقایض احتمالی آن به نظر کار چندان سختی نبود و اگر عملیاتی می شد، مشکلی به بزرگی قطع آب شرب یک شهر 600 هزار نفری پیش نمی آمد.

این زنگ هشدار عملیاتی می تواند فرصتی باشد تا مسئولان و متولیان ارشد منابع آب کشور در مورد سازه و شیوه های تأمین آب شرب شهرهای مهم کشور تجدید نظر کنند و با تقویت شبکه های آب رسانی، زمینه های بروز مشکل و بحران را به حداقل برسانند.

از این روی، بر این مسأله تأکید می کنیم که می دانیم شرایط در بسیاری از شهرهای کشور مثل یزد، کرمان، اصفهان، کاشان، مشهد و... به همین شکل است و این شهرها بخش زیادی از منابع آب شرب خود را از طریق سازه های آبی خارج از محدوده جغرافیایی خود تأمین می کنند؛ وضعیتی که می تواند با کوچک ترین رخداد انسانی یا طبیعی، زمینه قطع آب شرب صدها هزار خانواده را رقم بزند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۶
باد؟؟؟
واقعا فاجعه است.چرا از چندسال قبل از چابهار ودریای عمان فکری برای تصفیه آب وانتقال آن به کل استان سیستان وبلوچستان نکردند.آیاوقت آن نرسیده که از عربستان بقول عوام الناس سوسمارخور درتامین آب شهروندانش الگونمی گیرند.یاکاش از کارواندر نیز که نزدیکتر است بصورت استندبای استفاده می کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
برا این کارا وقت نداریم!
ممنون تابناک عزیز گزارش جامعی بود ولی این موضوع را اضافه کنید که جالبه خط دو زابل زاهدان هم با دو برابر این قطره خط در حال اجرا هست که با توجه به خارج از مرز بودن منبع آب سیستان این کار غیر عقلایه
دوستان بادهاي صدو بيست روزه سيستان از قديم الايام شهره بوده و در قديم به واسطه باد از چاهها آب ميكشيدند اين مبنع ثروت متاسفانه در اين استان به علت بي كفايتي دولتهاي مختلف تبديل به بحران شده است آيا وقت آن نرسيده است كه اگر حكومت محترم مركزي امكان آباداني مناطقي را ندارد اين مناطق را به مدت مشخص با محترم شمردن حق فردي در اختيار افراد داخلي و خارجي قراردهد تا فرصتها به تهديدها تبديل نگردند سيستان زادگاه رستم دستان انبار غله ايران نياز به توجه و سرمايه گذاري وسيع دارد تا دوباره تبديل محل اتكاي كشور عزيزمان خصوصا در زمينه توليد انرژي هاي پاك گردد.
پاسخ ها
احمدزابلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
بنده یکی از سیسنانیها هستم از یک نگاه بالا که به سیستان کنیم متوجه می شوید که هیچ کاربا ارزش و ماندگار برای سیستان و کل استان انجام نشده و نخواهد شد.این نقطه و این استان مملو از ثروت نهفته است که باید از ان بهره برداری مفید شود و هیچ دولتی نتوانسته و نخواهد توانست به کارهای زیر بنایی و دراز مدت این استان برسد زیرا همه دولتهای که آمده اند و خواهند آمد گرفتاریهای خواص خوداز جمله جنگ و فسادو درگیریهای حزبی خود را دارند که اینها هیچکدام به دردمردم این استان و منطقه نمی خورد بهترین پیشنهادی که اینجانب دارداین است که این استان بخصوص منطقه سیستان را به یک کشوردیگر اجاره دهنددقیقا مانند کاری که چین در مورد هنگ کنگ کرد و این منطقه را به انگلستان اجاره داد.هم اکنون ماشاهد پیشرفت هنگ کنگ و تاثیر این منطقه بر روی کشور مادر(چین) هستیم خواهشمندم انگ وطن فروشی و...رابه بنده نزنید این پیشنهاد را با توجه به مطالعه دقیق و آشنایی کامل به منطقه نمودم وبنده خیلی هم به وطنم و سر زمینم علاقه مند هستم
حالا مقصر باد شد؟؟؟؟؟!!!! اختلاس ها مقصرش کیه؟؟؟؟ بی ارزش شدن پول ملی مقصرش کیه ؟ بی اعتبار شدن پاسپورت چی؟؟؟ اقتصاد رانتی و درب و داغون و تک محصولی مقصرش کیه؟؟؟؟؟ تحریم ها و انزوای بین المللی مقصرش کی؟؟؟؟؟ بحران ناکارآمدی کلان و سیستماتیک در کشور چی؟؟؟؟
پاسخ ها
پرتو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
تلگرام مقصره.
تقصیر خودشونه که تو سسوریه و یمن زندگی نمیکنن که بهشون برسه!!!
مردمان عزیز و زحمت کش و رنج دیده بلوچ ؛ امیدوارم روزی تمامی مشکلاتتان برطرف شود .
مردم سیستان مقاوم تر از این حرفها ن که باد یا کمبود اب بتونه اونارو اذیت کنه
آب کارواندر کفاف مردم خاش رو نمیکنه چه برسه به مردم زاهدان بازم درمورد آب کارواندر هنوز اختلاف هست ایرانشهریا آب کارواندرحقابه خودشون میدونن درصورتی که سد کامل بسته بشه منطقه دامن کلا خشک میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
اونوقت ایرانشهریا چرا دنبال کارخانه پتروشیمی اند که تمام اب ایرانشهر را می بلعد؟.اوردن اب از عمان هم دروغه باور نکنید
کار عمران در این مملکت اصلا انجام نمیشود همه اش طرح وضد طرح واشتباه اصل طرح وان هائی هم که اجرائی میشود همه اش استعلام بازی بیش نیست
عجب صبری خدا داارد
اینهمه دزدی ،و اختلاس ،ورشوه خواری سال زنگ خطری نبوده ،وعامل فرصتی هم نشده ،واز این پس هم نخواهد شد ، پیمانکارانی که بیست درصد قراداد را رشوه میدهند ،وسی ،والا چهل درصد هم‌ سود برای خود میخواهند آیا از این بهتر میشود کاری انجام داد؟ وقتی که‌معاون اول ریس جمهوری اعلام میکند که فساد بصورت گسترده نهادینه شده است ؟‌زنگ خطری نمیباشد ؟ مشکل اکنون شده ،سوریه ،ونگهداشتن روسری ،بر روی سر خانمها ،؟‌ویک عده ای هم از این وضعیت نا بهنجار کشور دارند ،نهنگ صید میکنند ؟،، خدا به فریاد مردم مظلوم ایران برسد
وقتی دانش و کارشناس به سخره گرفته می شود ، جز این نباید انتظاری داشت.
خدا وکیلی مسولین خجالت بکشن،تامین چند تا دیزل برای مواقع بحران کار سختیه،واقعا از استعفا گذشته،باید محاکمه بشن
تا به خال قسمت نشده به سیستان و بلوچستان سفر کنم ولی به نوبه خودم که هیچکاره هم هستم از این هموطنان که مورد بی توجهی خاص قرار می گیرند از صمیم قلب اخساس شرمندگی میکنم.
شرکت توزیع برق سیستان وبلوچستان را دریابید. بی کفایتی، فامیل بازی، پارتی بازی، عدم به کارگیری نیروهای متخصص و متعهد، بی سوادی و در یک کلام فاجعه
از اذربایجان هستم، من از مردم استان سیستان و بلوچستان شرمنده ام... به خدا یه ذره هم به فکر استان های محروم باشن، دریاچه ما خشک شد، سیستان بی اب، اصفهان اونطور خوزستان با اون وضع، ادم از غصه بمیره رواست
نباید سئوال بشه که برای ایستگاه پمپاژ اب مرکز یک استان خرید چند عدد دیزل ژنراتور اضطراری چقدر هزینه داشته ؟ اینها رو نباید پرسید ؟ مگر طرح پدافند غیرعامل ندارند ؟ اینها از بدیهیات است.
همین حالا مردم استان در تامین اب مشکل دارند، چرا به فکر تامین اب از دریای عمان نیستند ؟ حالا که کشور ما دریای ازاد دارد نباید فرقی با کشورهای محصور در خشکی داشته باشیم ؟ ما محصور در تفکر غلط هستیم
مسئولین بی لیاقت به داد سیستان برسید .دیدید که با یک باد چه بحرانی درست شد اگه سیستان نباشه استان سیستان و بلوچستان نیست ، مردم این منطقه بسیار بانجابت هستند که مثل برخی از شهرهای دیگه آب رو به زاهدان نبستند و تاسیسات رو خراب نکردن این کار خداست تا بهتون هشدار بده ... به داد سیستان ، مهد تمدن ایران و جهان برسید تا دیرتر از این نشده .
خسته نباشید می گوییم به خدمتگذاران ملت ،وکارشناسان ومدیران عزیزیی که طرحهای عمرانی آنها به علت بی سواد بودن اشتباه ازآب درآمده.وسیستان آبادرابه تلی ازماسه بادی تبدیل کرده اند.دولتمردانی که چند صباحی یکی پس از دیگری میآیند به جای آبادکردن کشور به فکر جیب خود وبستگان خودشان هستند .آقا روحانی شما که به فکر انتقال آب با لوله برای کشاورزان محروم سیستانی، وانتقال خط دوم آب به زاهدان با هزینه هنگفت بوده اید آیا فکر سرچشمه اصلی آب را از کشور دوست وهمسایه و برادرمان افغانستان، که سالها از آنها به عنوان میهمان پذیرایی کرده ایم بوده اید. چاه نیمه های سیستان دارند خشک می شوند. اگر دیپلماسی شما دولتمردان عزیز جواب نمی دهد .بگذارید از طریق دیپلماسی مردمی وارد شویم وحق آبه خودمان را بگیریم.
ما باید زیر ساختهای کشور را درست کنیم. از همین بادهای منطقه و خورشید میشود برق زیادی گرفت. دکلهای برق را نیز باید مقاومتر ساخت . باید پروژه هایی برای شیرین کردن اب از خلیج فارس را شروع کنیم. تا اب به تمام مناطق کشور برسد که یک کشاورزی پایدار و مهم در منطقه داشته باشیم. البته ریزش دکلهای برق در بادهای شدید جاهای دیگر هم اتفاق میلفتد. در کالیفرنیا چند سال پیش باعث اتش کشیدن بسیاری از جنگلها شد و حتی خیلی از خانه های مردم را هم سوزاند. ولی ما باید به تمام مناطق کشور برسیم تا همه امکانات داشته باشند. کشورمان بسیار غنیست ولی متاسفانه مدیریت خوب نداشته ایم. بزرگترین ثروتمان همین جوانهای باهوش و پاکند که هیچکس قدرشانرا انگار نمیداند، ان هم از نادانی.
استان سیستان وبلوچستان همواره جزو مظلومترین مناطق کشور از نظر رسیدگی دولتمردان در تمامی دوره هابوده وهست.مردمانش جزو سخت کوش ترین ونجیب ترین ها هستند.امیدوارم مشکل آب زودتر حل بشود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر