بازدید 20157
هشداری برای مدیران اجرایی کشور؛

نه تهدید نه شعار، تا دیر نشده، گره بحران آب شرق اصفهان را با دست باز کنید!

ضرر و خسارت جمعیت محدودی از مردم استان اصفهان که در شرق این استان به کشاورزی مشغول بودند، حالا به نا آرامی هایی دامن زده که امنیت اجتماعی و آبی میلیون ها شهروند اصفهانی و دیگر استان ها را تهدید می کند. اینجا نیاز به یک محاسبه دقیق است که مشخص شود، پرداخت کدام ضرر و خسارت برای دولت و مسئولان به صرفه تر است؟
کد خبر: ۷۹۰۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ 14 April 2018

نه تهدید نه شعار، تا دیر نشده گره بحران آب شرق اصفهان را با دست باز کنید!تنش های اجتماعی برآمده از بحران آب که چند ماهی است شرق استان اصفهان را در برگفته است، در حالی روز به روز افزایش می یابد که مدیران سیاسی و اجرایی این استان، جز سخنانی شعاری و بعضاً تهدیدآمیز واکنش رضایت بخشی به این مسأله نداشته اند؛ شرایط نگران کننده ای که در صورت استمرار خسارات روزافزونی را متوجه میلیون ها شهروند اصفهانی خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»؛ ده ها هزار کشاورز شرق اصفهان که در سال جاری و به دلیل مشکلات ناشی از کمبود آب با زمین های خشک کشاورزی رو به رو شده اند، پیاپی راهی خیابان های شهر و استان می شوند و مطالبات خود را خطاب به مسئولان مطرح می کنند؛ مطالباتی که هرچند جان مایه آن بیکاری و مشکل در تأمین معاش چند هزار خانواده است، زندگی میلیون ها شهروند اصفهانی را متأثر کرده است.

مردم مناطقی چون ورزنه، جرقویه علیا و سفلی، کوهپایه و جلگه که بیش از ده سال با کاهش شدید منابع آب مواجه شده بودند، در سال اخیر حتی یک قطره آب نیز برای کشاورزی دریافت نکردند تا همین موضوع بهانه ای باشد برای اردوکشی های چندباره آنها به خیابان های شهر اصفهان و اعتراضات گسترده ای که مسئولان پاسخ قانع کننده ای برای آن در چنته ندارند.

کشاورزان این منطقه در هفته و ماه های گذشته، بارها تجمع و اعتراضات میدانی برگزار کردند و با جمعیت چند هزار نفری خود بستری برای نا امنی در مرکز سیاسی استان اصفهان و شرق این استان رقم زدند؛ شهروندانی که خواسته آنها رسیدن به حقابه های قانونی خود از حوضه آبریز زاینده رود است، اما به این که بستر زاینده رود حتی در سرچشمه ها نیز با خشکی و کاهش شدید بارندگی رو به رو شده، توجه چندانی نمی کنند.

این در خواست مردمی در شرق اصفهان در حالی است که محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان چند روز پیش گفته بود، حجم منابع آبی سد زاینده رود در سال آبی جاری نزدیک به 60 درصد کاهش یافته و با فرض عدم اختصاص آب به کشاورزی و کاهش 40 درصدی مصرف آب در صنعت، باز هم نیاز است به میزان 20 درصد در مصرف آب شرب اصفهان، یزد و کاشان صرفه جویی شود.

استاندار اصفهان روز جمعه نیز با اشاره به فلج کننده بودن بحران آب در استان اصفهان، کمبود آب را موضوعی نگران کننده و بحرانی برای تأمین آب نزدیک 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت شهر اصفهان عنوان کرد.

حقایق مسلمی که استاندار اصفهان از آن سخن گفت و منطبق بر داده های آماری است، در حالی بیان می شود که ده ها هزار خانواده و کشاورز شرق اصفهانی بر همین اساس تنها راه درآمدی و معیشت خانواده خود را از دست داده اند و در سال جاری با مشکلات فراوانی از جمله بیکاری و فقر مطلق دست و پنجه نرم می کنند؛ شرایط نابسامانی که حل آن با استناد به کمبود منابع آب و ناتوانی مدیران در مدیریتش ممکن نیست.

کشاورزان در اعتراضات مستمر خود اعلام می کنند که دلیل بروز این بحران، ناکارآمدی مدیران در مدیریت عادلانه منابع آب حوضه آبریز زاینده رود است و اگر واقعاً آبی برای کشاورزی آنها وجود ندارد، پس معنای انتقال آب از اصفهان به یزد و نیز کشاورزی در مناطق بالادستی زاینده رود چیست؟

روز گذشته، کشاورزان با اقدام به تخریب برخی از سازه های انتقال آب یزد موجب شدند که اداره آب منطقه ای استان یزد از قطع آب شرب بخشی از قسمت های شهر یزد سخن بگوید و بیفزاید که به دلیل این اقدام کشاورزان اصفهانی، پمپ و خطوط برق خط انتقال آب آشامیدنی به یزد برای ساعاتی از مدار خارج شده است.

همزمان با ادامه اعتراضات مردمی در بین کشاورزان اصفهان و اقدام تخریبی آنها، امام جمعه اصفهان نیز با اشاره به تلاش مسئولان برای حل مشکل ادامه اعتراضات را حق کشاورزان ندانست و افزود: از این پس، اعتراض مردم در چارچوب قانون تعریفی ندارد و مقابله با انقلاب اسلامی قلمداد می شود.

واکنش سلبی امام جمعه شهر اصفهان در کنار سخنان ناامید کننده استان اصفهان از یک سو و آغاز نشانه هایی مبنی بر تلاش برخی شهروندان یزدی برای شکل دهی به اعتراضات مشابه و تجمع در برخی نقاط استراتژیک استان یزد، از سوی دیگر، گویای این حقیقت است که بحران آب و نا امنی های برآمده از آن قرار نیست به این زودی ها در فلات مرکزی کشور سامان بگیرد.

استاندار اصفهان در حالی که تلاش می کند با سخنان ناامیدکننده رخداد پیش آمده را غیرقابل مدیریت توصیف کند، امام جمعه نیز با زبان تهدید با مردم سخن می گوید که دغدغه و دلیل اصلی اعتراضات کشاورزان اصفهانی، بیکاری و مشکلات اقتصادی برآمده از آن در شرایط کنونی است.

گویا مدیران سیاسی استان اصفهان و کشور هنوز دغدغه و ریشه اصلی اعتراض مردمی را درک نکرده اند و از این روی، تصور می کنند تنها راه فروکش کردن نا آرامی ها در شرایط کنونی، تنها تأمین آب است که آن هم بنا به دلایل اقلیمی و جغرافیایی در حال حاضر ممکن نیست.

با این فرض منطقی که در شرایط کنونی تأمین آب شرب بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد، مسئولان باید تلاش کنند به جای پرداختن به شعارهای سیاسی، تهدیدهای بی فایده و ناامید کردن مردم به آنها تضمین هایی برای تأمین معاش و اشتغال و مدیریت بهینه منابع آب در سال های آتی بدهند.

قطعاً در شرایط کنونی آبی نیست که بتوان به کشاورزان اصفهانی داد و آنها نیز این را خوب می دانند. به همین دلیل، به نظر، اعتراض آنها بیش از آنکه بر تأمین آب تأکید داشته باشد، بر دیده شدن و درک مشکلاتشان اصرار دارد.

با شرایط پیش آمده، مدیران سیاسی و اجرایی کشور و استان اصفهان باید دو نکته مهم را مد نظر قرار دهند و بر اساس آن به مدیریت بهینه بحران کنونی اقدام کنند؛ نکات مهمی که اگر رعایت نشود قطعاً آسیب های فراوان و بیشتری را در آینده به بار خواهد آورد.

نخست اینکه ضرر و خسارت جمعیت محدودی از مردم استان اصفهان که در شرق این استان به کشاورزی مشغول بودند، حالا به نا آرامی هایی دامن زده که امنیت اجتماعی و آبی میلیون ها شهروند اصفهانی و دیگر استان ها را تهدید می کند. اینجا نیاز به یک محاسبه دقیق است که مشخص شود، پرداخت کدام ضرر و خسارت برای دولت و مسئولان به صرفه تر است؟

دیگر آنکه مدیران سیاسی و اجرایی کشور و استان اصفهان لازم است به جای صحبت های ناامید کننده و یا تهدیدآمیز به صورت عملیاتی به دنبال راهکارهایی برای برطرف کردن مطالبات معترضان به اشکال دیگر باشند و آنها را نسبت به شرایطی که به آن معترض هستند قانع کنند.

مسئولان باید بدانند که فعل و انفعالات کنونی معترضان اصفهانی در نهایت به زیان میلیون ها شهروند دیگر منجر خواهد شد و اگر این معترضان متوجه شوند که صدای آنها توسط مسئولان از راه های دیگر شنیده می شود، قطعاً از ادامه چنین مسیری که نه تنها سودی برای آنها ندارد، بلکه خسارت سنگینی را به سایر شهروندان وارد می کند، خودداری خواهند کرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۷۲
سوء مدیریت مشکل ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
هاشمی طبا که این حرفارو میزد و نگران آب و محیط زیست بود رو ملت همه مسخره کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
پریشب اخبار بیست وسی از اعتصاب راننده های قطار انگلیس تا اعتصاب دانشجوای فرانسه و ر...گفت ولی از اعتصاب نردم اصفهان هیچ بعد مراتی میگه چرا منو دوس نمیدارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
بخاطر خشكساليه نه سو مديريت
چکار کنند آب نیست ؟ برنج واجب هست کاشتت؟ خربزه واجبه؟
لابد انتظار دارند آب کارون رو براشون ببرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
شرق اصفهان هیچ وقت برنج کشت نشده اون لنجانه که میکاشتن که 200 کیلومتر با اینجایی که تو خبر اومده فاصله داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
نه برادر, آب خودشون رو میخوان
همون که فرستادن یزد!
ناشناس
| Germany |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
آب ندن به درک یه پولی بدن که زن و بچشون گرسنه نمونن
ناشناس
| Australia |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
آقا/خانم |۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
منظور شما کدوم آب هست؟ همون که از کارون و از طریق تونل ها بردن اصفهان ؟
این شد آب شما؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
بعد خودشون آب از کجا اوردن اینا زورشون میاد آبی که از چهارمحاله برا مصرف خانگی بره یزد بعد میخواید چهارمحال آب برا کشاورزیتون بده شما دیگه چجور ادمایی هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
آب مال چهارمحال نیست لطفا اطلاعاتتون رو درست کنید از قدیم این قانون بوده و هست "آب مال پایین دست است
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
دیگه زمان آبیاری سنتی گذشته. باید رو به آبیاری قطره ای و کشت با توجیه اقتصادی بیارند. نه اینکه محصولی کاشته بشه که آب آن خیلی بیشتر از محصولش ارزش داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
آيا شما ميدانيد :

1- برخلاف ممنوعيت کاشت برنج درغير از استانهاي
شمالي ساليانه بيش از 50000هکتار برنج در خوزستان کاشته ميشود و بيش از 2 ميليارد متر مکعب اب مصرف ميکند
2- با سخنان پوپوليستي وغيرکارشناسي رييس جمهور سابق سالانه چند صد ميليون مترمکعب آب به ارتفاعات بالادست مسير سد زاينده رود تا اصفهان پمپ و باغاتي راه اندازي ميشود که هيچ صرف اقتصادي و توجيه کارشناسي ندارند.
3- تمام فولادهاي يزد و اردکان از اب زاينده رود تغذيه ميکنند و خيار يزدي حتي با تبليغ مستقيم اب زاينده رود عرضه ميگردد.

4- در طرح جامع زاينده رود قرار بوده ابتدا اب از سرچشمه هاي کارون (کمتر از 3% کل دبي ساليانه کارون)به زاينده رودمنتقل و سپس اب به يزد ارسال شود ولي بلطف يزدي بودن مسئولين وقت ابتدا اب به يزد ارسال شد ولي ابي به زاينده رود منتقل نشد.

5- با تصميمات غير کارشناسي صنايع اب بري مثل فولاد مثل قارچ در يزد و اردکان( و حتي فولاد مبارکه از بندرعباس به اصفهان منتقل شد) ايجاد شده اند.
6- در جنگ تحميلي اصفهان بيشترين شهيد را به نسبت جمعيت اش جهت حفظ اسلام وايران در خوزستان تقديم کرده است وليکن ان وقت ببينيد: خوزستانيها حق دارند دهها هزار هکتار برنج بکارند و يزديها قبل از اضافه شدن ابي به زاينده رود اب بردارندو بالادست اصفهان باغات غير اقتصادي گسترش بسيار زيادي پيدا کنند، ولي اصفهاني ها بايد ساکت باشند و ...
مالک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
خوزستان و چهار محال جلو مهاجرتشون به اصفهان رو بگیرند مشکل ما حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
ناشناس 23:13
منظورتون از آب کارون دقیقا کجاست ؟ مگه کارون خوش دریاست؟ نه داداش اونم از چهارمحال آب میبره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
نه چهار محال بیاد بالای قله کوه یه درخت هلو بکاره بعد با پمپاز اب برسونه به درختش ولی به اصفهان اب نیاد
زاینده رود ماله اصفهان
حق داره اب داشته باشه
و باید زنده بشه
نه اینکه فقط بره چهار محال و یزد
تابناك جون يك دهه پيش تمام كارشناسان خارجي و كارشناسان كاربلد داخلي كه دلسوز هم بودند ولي حرفشون پيش مسئولين برش نداشت ميگفتند كه جنگ بعدي سر آبه ولي مسئولين با رانت و پارتي در مسند نشستن کارو به اينجا رسوندن و كاسه ي چه كنم چه كنم دست گرفتن و با اين اوصاف بازم حاضر نيستن برن كنار و بذارم يه آدم شايسته و كاربلد بياد و از اينجا به بعد خرابكاريشون رو درست كنه
اون موقعی که صنایع بزرگ و پرمصرف رو با لابیگری در استان اصفهان دایر میکردند باید به فکر ابن روزها هم میبودند
پاسخ ها
محمدحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
هر موقع تابناک یه خبر راجع به بی آبی اصفهان می زنه هرکسی از راه میرسه غرائض شخصی و عقده های دلش رو اینجا رو می کنه.یکی از انتقال آب کارون می ناله.یکی از صنعتی بودن اصفهان می سوزه،یکی .....
نمی تونین ببینین مردم نجیب و اصیل اصفهان با هوش و درایتشون ترقی کردند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
افرین حرف حساب زدید
مهدی
| Netherlands |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
در فاصله بیست کیلومتری به اردکان کلی کارخانه فولاد و صنایع دیگر زده اند که اتفاقا از همین خط لوله ارتزاق میکنند در ضمن صنایع اصفهان حداقل مربوط به بیست و پنج سال پیش است نه حالا
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
مسئولین اعلام کرده اند که میزان مصرف آب در صنایع وشرب کلا ۱۰ درصد هست ومشخصه که با حذف این ده درصد هم هیچ کمکی به آب کشاورزی نمیشه
ناشناس
| Norway |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
محمد حسين عزيز، هوش و زكاوت رو خوب اومدي. البته براي سياستمداران أصفهاني كه تونستند تمام صنايع رو ببرن اونجا الان هم ميگن بقيه ايران از بي ابي بميرن تا ما هم صنعت داشته باشيم هم كشاورزي هم زاينده روز و توريست. بعله برادر سهم خوزستاني ها هم بوي بد كارون بي اب باشه
آقای محترم شما که نگران بیکاری در استان های کویری هستید چرا مشکلات و بدبختی های مردم کهکیلویه و بویراحمد و لرستان را بازتاب نمی دهید که منابع آبی آنها را غارت کرده اید اصفهان و یزد و اراک و کرمان باید بین کشاورزی و صنعت یکی را انتخاب کنند وقتی شما نگران بیکاری در اصفهان و یزد و اراک و کرمان با این همه کارخانه که بناحق در این مناطق احداث شده اند هستید پس مردم مناطق محروم لر نشین که صاحبان اصلی منابع نفت و گاز و آب و هیچ کارخانه و صنعتی هم ندارند چکار باید بکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
این مشکل کل ایرانه اقا اسد لطفا این مشکل رو طایفه ای و قومی نکنید که عاقبت خوبی نداره
لرستانی
| United States of America |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
من با نظر اسد موافقم
اگر کسی در مورد منطقه ای صحبت کرد و نظر داد نباید انگ قومیتی بلافاصله به طرف زده شود
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
مگه کم از استانهای کهگیلویه و چهار محال و لرستان به اصفهان مهاجرت کرده اند اونها که دیگه هم قوم خودتون هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
به چه دلیل مهاجرت کردن از وقتی شما همه چیز رو بردین اصفهان اب فولاد کشاورزی ووووو
حاج مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
سلام
لطفا موضوع رو از ملی و منطقه ای به قومیتی تقلیل ندهید..همه اقوام در تشکیل دهنده ایران واحد هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
حقیقت تلخه، این مناطق واقعا نه کارخونه‌ای دارن نه صنعتی، آبشونو هم که غارت کردید.
متاسفانه با اینکه در قانون اساسی کشور حق آزادی بیان و حق تظاهرات برای مردم گذاشته شده است ولی هر زمان عده ای معترض شدند یا آنها را ضد انقلاب خواندند یا عوامل دشمن معرفی شدند. حالا کشاورزان اصفهانی بی خبر از خارج از کشور عوامل دشمن و نوکر آمریکا و اسرائیل شدند. از طرفی در نماز جمعه افرادی که در موضوعی میگویند زمان قبل از انقلاب این مورد بهتر از امروز بود، ضد انقلاب معرفی میشوند
شکر خدا ما حکومتی با قدرت داریم و باید به مردم حق اعتراض بدهیم نه اینکه از اعتراض بترسیم.
با توجه به خشک بودن 90 درصد خاک کشور عزیزمان انتقال آب از یک استان خشک به دیگری اشتباه است. تنها را ه چاره شیرین کردن آب دریای خزر یا خلیج فارس و انتقال آن به فلات مرکزی ایران است که نیاز به عزم مردانه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
به همین راحتی؟ دوست عزیز شما یه تحقیق کن ببین شیرین مردن آب دریا به این راحتی ها هم نیست
اگر اصفهانی ها خیلی ادعای آب چهار محال را دارندمیشود به مدت یک ماه خوراک ذوب آهن را قطع کرد و نگذاشت یک تکه سنگ آهن از یزد بیرون بره. وهرچی مدیر اصفهانی تو صنایع فولاد یزو و معادن بافق هست را اخراج کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
چهارمحالی ها چند سال اخیر تمام زمینهای سنگلاخ و لم یزرع را زیر کشت برده اند. مصرف آب در این زمینها بسیار بیش از حد استاندارد و باردهی کمتر از حد معمول است.
آب یا برای همه هست, یا برای همه نیست
یک بام و دو هوا جواب نمیدهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
دوست عزیز زاینده رود از اصفهان شروع می شود و پرآب است در مسیر خود در مقطع کوتاهی وارد چهارمحال می شود و دوباره به استان اصفهان باز می گردد که در چهار محال متاسفانه بی رویه از ان برداشت می شود
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
مگه کم از چهار محال به اصفهان مهاجرت کرده اند حتی خیلیهاشون در همین ذوب آهن مشغول کارند
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
دوست عزیزی که اطلاع نداری و سوادت هم مشکل داره. حداقل یک نگاه به مپ موبایلت یا یک سرچ ساده در اینترنت بنداز تا ببینی سرمنشع اصلی زاینده رود کجاست غیر از انتقال اب کارون که حق مردم خوزستان هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
سنگ اهن را یزدی ها ندهند از صد جای دیگه میشه تامین کرد ولی اینکه اب کشاورز اصفهانی برود اردکان برا کارخونه فولاد نشان از بی لیاقتی مدیران دارد
تابناک
شما شفاف سازی کن صنایع آب بر یزد و اصفهان رو شناسایی و درج کن
کشت محصولات آب بر در یزد رو بررسی کن
دولت هم هزینه کشت سالانه کشاورزان رو محاسبه و پرداخت کنه تا زمانیکه وضعیت آب کشاورزی مشخص بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
پروفسور یک قطره از آب اصفهان توی کشاورزی یزد مصرف نمی شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
پس اب از کجا میارن کشاورزی میکنن یزد کشاورزی داشته اخه خیار میکارن کارخانه ساختن این همه کارخونه
انصاف نیست که آب این کشاورزان برای فولاد سازی در یزد مورد مصرف قرار بگیرد.
کاهش همتی می شد و صنایع روش کارامدی با مصرف آب پایین بکار می بستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
جالبه همه درست می گن
ولی کسی نمیگه صنایع آب بر اصفهان و یزد کدومان؟
ریشه مشکل پر مصرف بودن و عدم بهره وری آب چیه
و کدوم مسئولان از رانت برای خودشون استفاده کردن
تابناک ممنونیم.
درد کشاورزان ، برداشت دولت از منابع آبی آنان و حقابه خریداری شده آنان است ..‌ درد آنان بی عدالتی انجام شده است ... به ولله که شما نمیدانید ولی اعتراض آنان عین حق است
وقتی یزد را سر سفره کشاورز میآورند وقتی چهارمحال را در برداشت آب آزاد میگذارند وقتی فولاد را که سودش فقط برای دولت است را سر سفره زاینده رود مینشانند همین میشود ...
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
یعنی از برف و بارونی که چهار محال میاد خودشون نباد استفاده کنند و ازاد نباشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
اتفاقا آقا اميد جواب شما "خير" است. مگر از نفت و گاز جنوب کشور کسي از ساکنين اونجا ميتونه شخصا برداشت کنه و آزاد باشه !؟
متاسفانه رسانه های این دیار تنها به ذکر حوادث و مشکلات میپردازن خوب همه میدانیم سرچشمه های زاینده رود دچار کم ابی هستند - کشاورزان شرق اصفهان با فقر و بد بختی مواجه هستند- مردم یزد دچار بی ابی هستند همه اینها را میدانیم به خاطر خدا دست از سیاسی کاری بر دارید و دنبال چاره باشید چرا فر خوان نمیدهید چاره اندیشی شود اینکه از ناکار امدی مدیران صحبت میکنید برای مردم اصفهان و یزد اب نمیشه و هیچ زمینی از خشکسالی در نمیاد بحران اب تمام کشور را داره درگیر خودش میکنه ببینید کشورهای حاشیه خلیج فارس چکار میکنن که ما نتونستیم متاسفانه هر موضوعی سیاسی شده و مشکل اصلی پا بر جا مونده
انگار این مسئولین متوجه نیستن که کشاورزی که نتونه کشت کنه یعنی درامدی هم نداره! میفهمن این موضوع را ؟؟؟
فکر نکنید تنها اصفهان و یزد.سال دیگه فارس وسایر مناطق کشور.تا 200 سال وضعیت این است و ایران به کویر تبدیل خواهد شد.راه کار تغییر ذایقه غذایی مردم،کاهش جمعیت،تصویه فاضلاب ،احداث پر شمار اب شیرین کن در خلیج فارس ودریای عمان، اجاره زمین در کشورهای اسیای میانه و افریقا جهت کشاورزی است
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
تسویه درسته
فعلا پرداخت کارانه های نجومی به پزشکان بر طبق کتاب تعرفه کالیفرنیا آمریکا اولویت است.
پزشک عمومی نباید بیش از ۳ میلیون و متخصص بیش از ۶ میلیون درامد ماهیانه نباید داشته باشد وگرنه ای خطر هست که تبدیل به ارز و از کشور خارج کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
نياز نيست اينقدر سخت بگيري.بخدا اگر به جاي 3 و 6 شما مثلا 20 و 50 هم باشه خيلي با الان تفاوت داره. پزشک متخصص درآمدش در حال حاضر از 100 ميليون هست تا بالاي 500...
سیاستهای نابخردانه مبنی بر گسترش صنایع آب بر مثل فولاد و گسترش کشاورزی در فلات ایران مسبب این وضع است و تا کنون انتقال آب از زاگرس و خوزستان باعث خشک شدن چشمه ها و چاه ها و ریزگرد در خوزستان شده است متاسفانه به نظر می رسد این اعتراضات سازماندهی شده بهانه ای برای انتقال آب بیشتر از زاگرس خواهد بود
راه حل؟
مردم اصفهان اگر جای خوزستانی ها ، سیستانی ها و سایر استان های محروم بودند باید چیکار میکردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
چه بسا بدتر می کردند
مهدی
| Netherlands |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
بچه تا گریه نکند مادرش بهش شیر نمیده.
عدم رعایت تعادل در توسعه و جذب امتیازات اقتصادی و انتقال اکثر کارخانه های نیاز به اب به استان اصفهان و یزد نوید عدم رعایت عدالت رشد اقتصادی را در مقابل سایر استان ها تایید می کند بهتر است کارخانه های اب بر به حاشیه خلیج فارس انتقال یابد تا ضمن جبران کاستی اب گردش سرمایه را به جنوب کشور نیز ببرد
حدود پانزده سال قبل در منطقه خوراسگان چاه ها در عمق ۴۰ متری به آب میرسید حالا در ۲۵۰ متری هم ممکن است به آب نرسد آبهای سطحی که هیچ آبهای زیر زمینی هم مصرف شد و تمام شد اشکال ایحاست که فرصتهای زیادی از دست رفت آنقدر مشاغل حدید ایجاد نشد وهمه به همان صورت سنتی کشاورزی کردند تا کار به اینجا رسید یک اشکال هم پیش آمد ابتدا دولت به کشاورزانیکه مستقیم از آب رودخانه استفاده میکردن مبلغی پرداخت کرد حالا همه کشاورزان مدعی در خواست خسارت شده اند وقتی مشغله اصلی مسولین آن طرف مرزها تعریف می شود یعنی همین حتی کشاورزان شهرضا هم که ۱۰۰ کیلو متر با رودخانه فاصله دارند مدعی شده اند بزودی این مسایل همه گیر خواهد شد
واحد پول سوریه هنوز سقوط نکرده راستی چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
دستگاه چاپ اسکناس ندارند
من خودم الان یزد هستم دو روز است که آب آشامیدنی نداریم با دوتا بچه کوچک مجبور به خرید آب معدنی هستیم بچه هام روز اول به علت مصرف آب چاه مریض شدند وای بر باعث و بانیش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
پس چرا ما اب داریم ؟ با اینکه در یزد هم هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
شهر های خوزستات چندین سابه اب شرب ندارند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
چرا دروغ میگید اخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
مردم شرق اصفهان کل رزقشون قطع شده
حالا شما مجبور شدی آب معدنی بخری خیلی باعث و بانیش آدم بدیه؟؟
"با این فرض منطقی که در شرایط کنونی تأمین آب شرب بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد"،این فرضِ منطقیه یا اصله؟
بعد هم طبق هر آماری مصرف آب شرب در مقابل کشاورزی هیچه، فرض منطقی اینه که کم آبی رو نباید گردن آب خوردن یکسری انداخت،بلکه مشکل کم آبی ما عدم کارشناسی در اقلیم (به عنوان مثال کاشت برنج در اصفهان) و کشاورزی سنتیه
خدا نکنه آّب صنایع یزد قطع بشه...
با سلام
از مدیریت آقایان بیشتر از این انتظار نمی رفت.
زمانی که هر کاندیدا برای جمع کردن رای هر قولی را می داد بابد فکر اینجاش را هم می کرد. تحویل بگیرید نتیجه سوء مدیریتتان را
اگه آب نیست از محل پول نفت که هست به کشاورزان خسارت بدهند تا زندگی کنند.
40 درصد مصرف صنعتی آب در فولاد و ذوب آهن. آب شرب بمهمتر است یا فولاد؟ مردم انتخاب کنید
پاسخ ها
مهدی
| Netherlands |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
لطفا چرت و پرت ننویسیسد مصرف صنعت از رودخانه فقط 5 درصد است مابقی مربوط به کشاورزی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
اینکه مصرف فولاد 5 درصد است با آمارهای جهانی تناقض فاحش دارد چون برای تولید هر تن فولاد 30 مترمکعب آب لازم است
پاسخ به مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
شما نظر نده 5 درصد مربوط به کل بخش صنعت میباشد ولی اگر در یک منطقه کم آبی کل صنعت ایران یا بخش زیادی از صنعت ایران در آن متمرکز باشد دیگر آن 5 درصد صدق نمیکند الان در یزد و اصفهان اغلب صنعت ایران درآۀن متمرکز میباشد
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
کل مصرف آب صنایع اصفهان 20 میلیون لیتر که کمتر از 5
عقده گشایی نکنید. درصد آب زاینده رو هست، می
باشد. عقده گشایی نکنید. مشکل جایی دیگر است.
باید لوله های بزرگ انتقال اب رو از خلیج فارس و دریای عمان بکشونیم تا فلات مرکزی ایران.بعد بدیم شرکت های خودمون اب شیرین کن های بسیار بزرگ بسازند.الان مپنا تونسته تو قسم یه نیر.گاه سیکل ترکیبی بسازه که علاوه بر تولید برق شیرین سازی اب رو هم برای بخشی از مردم قشم انجام میده.باید از یه جایی شروع کرد.به قول این نوشتار تا دیر نشده کار روی شیرین سازی اب رو شروع کنه دولت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
با گسترش انرژی خورشیدی و ارزان شدن پنل های خورشیدی و بومی سازی آن در ایران موجب اشتغال بسیار زیاد آن میشود و در نتیجه با این پنلها مکیتوان اقدام به شیرین سازی آب نمود که هزینه تولید آب نیز بسیار کاهش خواهد یافت البته اگر بودجه ای بریا اینکار در نظر گرفته شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
چیطوری دادا؟
مثلاچی کار کنند؟
اب تانکری بیاورند برای کشاورزی؟
یک چبزی میگی تابناک و باید تا انتقال اب از خلیج فارس صبر کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
الان چه کنند گشنگی بخورند
اعتراض غیرقانونی، تخریب عمدی!!!
*بر پایه اصل 45 قانون اساسی و مواد 1 و 21 قانون توزیع عادلانه آب، آبهای دریاها و آبهای جاری در رودها و انهار طبیعی و دره‌ها و هر مسیر طبیعی‌دیگر اعم از سطحی و زیر زمینی و سیلابها و فاضلابها و زه‌آبها و دریاچه‌ها و مردابها و برکه‌های طبیعی و چشمه‌سارها و آبهای معدنی و منابع آبهای‌زیرزمینی از مشترکات بوده و در اختیار حکومت اسلامی است و تخصیص و اجازه بهره‌برداری از آنها برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و سایر موارد فقط در اختیار قانونی وزارت نیرو است.
*وزارت نیرو با اختیارات قانونی، صالح به توزیع آب بوده و تاکنون مصوباتی را در این خصوص و در مورد تأمین آب استانهای اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری با کار کارشناسی و جلسات متعدد به تصویب رسانده که از جمله آنها، تصمیمات و تکالیف «چهارمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز رودخانه زاینده رود» است که مقرر داشته، آب مورد نیاز حقابه بران صرفاً از آورد طبیعی زاینده رود تأمین می گردد و هیچ ارتباطی با آب انتقالی مربوط به شرب استانهای چهارمحال بختیاری و اصفهان و یزد که آب مورد نیاز آنها از تونل های کوهرنگ 2 و 3 و چشمه لنگان و خدنگستان و سد بهشت آباد فراهم می شود ندارد. گفتنی است در جلسه مذکور نماینده استانداری اصفهان و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و مهم تر از همه نماینده صنف کشاورزان اصفهان حضور داشته و تصمیمات با تأیید و موافقت آنها اتخاذ شده و اعتراضی نبوده است.
*حال چگونه است که پس از تصویب کردن و موافقت با این موارد، افرادی لب به اعتراض غیرقانونی گشوده و اجازه دهن کجی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارتکاب رفتار مجرمانه و تخریب تأسیسات تأمین آب را یافته اند؟
*اعتراض غیرقانونی و بی مورد موجب توزیع ناعادلانه آب و محدود کردن اختیارات قانونی وزارت نیرو و نقض قانون اساسی و قانون توزیع عادلانه آب می گردد و هیچکس حق ندارد اعمال حق خویش را وسیله اضرار به جان و سلامت دیگر افراد محتاج به آب شرب قرار دهد.
محمد قادری نیا
کارشناس حقوقی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
کارشناس حقوقی یه تحقیقی بکن تونل سوم و بهشت آباد که هنوز تکمیل نشده پول تونل اول و دوم را همین کشاورزان تامین کردند.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
آقای کارشناس حقوقی
تونل سوم هنوز تکمیل نشده است که آب آن به یزد داده بشود. حتما خوب می دانید که آب یزد از سرچشمه اصلی زانده رود و تونل اول تامین می شود که در حقیقت همان حقابه اصلی کشاورزان است و کشاورزان دقیقا به همین معترض هستند که حقابه یزد بایستی طبق مصوبات از تونل سوم تامین شود ولی حالا چون تونل سوم به بهره برداری نرسیده است، وزارت نیرو به طور غیر قانونی از سهم کشاورزان به یزد می دهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
ایا میدونید این تونل هایی که شما دارید سرشون دعوا میکنید باعث شده چشمه های چهار محال و بختیاری از ۳۵۰۰ تا به ۸۰۰ تا کاهش پیدا کنه واین کاهش با این روند همچنان ادامه خواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
ما اساسا قانون توزیع عادلانه آب را قبول نداریم جرا که اولا خودتان نشسته اید دور هم و بریده اید و دوخته اید و سرشاخه های کارون را برای خود تقسیم ورده اید در حالی که از صاحبان کارون کسی را در تصمیم گیری شرکت نداده اید. ثاتیا این قانون مخالف اصول قانون اساسی و نص صریح اسلام لست. اگر خواستید بعدا توضیح میدهم که چرا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
ینطق عن الهوی

از روی منافع و هوای نفس استدلال میکنند

قرآن کریم
مشكل جمعيت اضافي از حد توان منطقه وايران است
ویلاها را تخریب کنید خشکسالی برطرف خواهدشدبخاطر ویلاهای بدرد نخور هزاران چاه عمیق زده اند
دولت كه از جيبش نمي خواد بده. من و شما بايد بديم. بايد با اين داستان بي آبي كنار اومد. در خيلي مناطق ديگه اين شغل رو نمي شه داشت. با بعضي محصولات هم بايد خداحافظي كنيم مثل هندوانه. اما خسارت دادن به همه راهش نيست.
یزد مدتها مرکز پذیرش مهاجرین جهت اشتغال مردم به خاطر صنعتی بودن بوده مردم این شهر با بیماریهای مختلف و به خاطر آلودگی زیست محیطی سرطان میگیرند ومیمیرند هیچ وقت به جاری شدن منابع معدنی فولاد و آهن به اصفهان و تجمع ثروت در این شهر اعتراض نکرده اند آنوقت یک سری آب شرب را بر روی مردم یزد میبندند بچه 4 ساله من ماه قبل به جهت عدم اطلاع از قطعی
اب و آب آلوده چاه یک هفته بیماری وحشتناکی گرفت
پاسخ ها
مهدی
| Netherlands |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
هنوز هیچ آبی بروی یزد بسته نشده اتفاقا دولت اصلاحات تصفیه خانه یزد را پنج کیلومتر بالاتر از تصفیه خانه بابا شیخعلی زد اگه آب کم شده برای هر دو استان است در ضمن حساب کشاورزان را با حساب چند میلیون اصفهانی که تاره نصفشون یا از استانهای لر نشین آمدند یا از خوزستان یکی نباید کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
مردم شرق اصفهان از فقر و نداری نان ندارند بخورند
دارند از سو تغذیه سرطان میگیرند
پول ندارند برن دکتر و مریضیهاشون مزمن میشه
شما استدلالهات به نفع خودته
هر کسی که به هر چیزی اعتراض کنه فتنه گره . نباید به چیزی معترض باشیم . خشکسالی و بی آبی و تعطیلی کارخونه ها و تورم و رکود و نبود شادی و تصادفات جاده ای و .... به هیچ چیزی معترض نباشین

خخخ
تمام مشكلات ما از بيكفايتي مسولين بي لياقت بود كشورمان را نابود ميكنند
به نظرم با آقای سید احمد خاتمی مشورت کنید ایشون میتونه نظر کارشناسی بده
هیچ کار نمیشه کرد
محکومیم
این هموطنان عزیز و زحمتکش درخواست و توقع غیر معقولی ندارند. مگر کشاورزی بدون آب هم ممکنه که به درخواستشان توجه نمیشود.انن درست نیست که هر خواستی را منتسب به بیگانه کرد.
فعلا که همه درگیر قضیه حمله سوریه هستند آب و مشکلات کشور به حاشیه رفت تا چند ماه وقت دولت روحانی گرفته خواهد شد چه فکری و ذهنی و مالی در گیر سوریه بودیم حالا هم صدا و سیما و همه همه در گیر سوریه خواهند بود مشکلات آب ایران را ولش کن
انگار به جز اصفهان هیچ شهر دیگری نیست اگر کشاورزان اصفهان تازه دچار بحران شده اند ،کشاورزان استانهای مرکزی از 20 سال قبل دچار بحران شده اند اما کسی فریادشان را نمی شنود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
کشاورزان استانهای دیگه رو دولت 60 سال پیش ازشون پول نگرفته و در قبالش سند بهشون بده
بارالها به ابرها فرمان بده بر شهر اصفهان ببارن
سوریه مهمتره...کشاورز اصفهانی باید بمیره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
چه ربطی داره جناب سیاست زده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
اصفهانیها که همه کشور را بلعیده اند. اصفهانیها زیاده خواهی بس است به حق خود راضی باشید شما میخواهید کشور را به جنگ داخلی بکشانید خق خوزستان و چهارمحال و هرمزگان (فولاد) و سایرین را تاکنون خوردهاید. طیر هم که نمیشوید به اندازه یک زاینده رود از سرشاخه های کارون هم برده اید. لطفا بس است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
اگر تو سوريه هزينه نميشد كشاورزه سر نداشت تا اب بخواهد
سید حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
حرف بیخود نزن!عادت داریم هر موضوعی سیاسی کنیم
ادعای کشاورزان زحمت کش اصفهانی واقعا بی مورد است.وقتی آب نیست باید توجیه شوند که نباید کشاورزی کنند.اولویت هم با شرب است ولو آبرسانی به همسایگان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
باید هزینه عدم کشت پرداخت شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
خرجشون از کجا بیارن درامد شون از کجا بیارن
تنها راه نحوه درست و صرفه جويي استفاده آب است، از همين الان هر كسي از خودش شروع كنه و مديرت كنه اگر حتى ٢٠ درصد صرفه جويي بشه و هر سال كمتر از قبل هدر بدهند ، مشكل حل خواهد شد
كشاورزي در مناطق خشك بايد ممنوع بشه چون ضررش از سودش بيشتره .كشاورزان شرق اصفهان ميخوان با اب شرب تو بيابان هندونه و برنج بكارن.دوره اين جور كشاورزيها ديگه گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
مجبور که نیستید نظر بدید وقتی اطلاع ندارید شرق اصفهان 17 سال خشکسالی کشت کجا بود اگرم.باشه پنبه است نه برنج. کار نکنن.خرجیشون شما میدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
شرق اصفهان هیچوقت هیچوقت نه در گذشته دور و نه گذشته نزدیک، برنج نکاشته.

استدلالها همش جانبدارانست
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
هزار سال کشاورزی کردند که حالا تو در بیایی و بهشون بگی کشاورزی نکنند ! اکوسیستم زاینده رود و اصفهان را نابود کردیم و حالا هم نگاهمان به زاینده رود ، کانال کشاورزی ست
آب زاینده رود اصفهان که به یزد میرود تماما حرام است و عین مال غصبیست ‌... همین طور آبی که در سامان و سودجان از زاینده رود برداشت میشود
ما دریاچه ارومیه را احیا میکنیم ،علی برکت الله
ما زاینده رود رو احیا میکنیم علی برکت الله
ملت هم تکرار میکنند علی برکت الله
همه مشکلات هم تقصیر دولت قبل وتند رو هاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
شما انسان ساده لوحی هستید
اصفهانی ها همیشه زرنگ هستند و طلبکار این مشکل در خیلی از مناطق کشور وجود داره اما صداشون به جایی نمیرسه چند روز پیش شبکه خبر گزارشی از وضعیت کشاورزان در زابل پخش میکرد که بسیار رقت بار بود و بسیار مظلومانه شکوه میکردند و طلبکار زمین و زمان هم نبوذند.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
در اصفهان آب هست هر چند خیلی کم. مساله ان است که کمبود آب شامل مصرف کننده های دیگه نمیشه و تمام جور آن را بایستی کشاورز بکشه. اون بایستی از حق خودش بگذره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
وضعیت شرق اصفهان و به خصوص شهر ورزنه بدتر نباشه بهتر نیست
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
چه استدلال مسخره ای. اینکه بخشی از مردم فقیر باشند توجیه عدم اعتراض بخش دیگر است؟ یعنی کشاورز اصفهانی نباید اعتراض کند چون زابلی هم آب ندارد؟
سلام .چند ستلی هست که دلسوزان این کشور هشدار میدادند که ایران در اینده نزدیک دچار کم ابی خواهد شد حتی استاد برجسته کویر شماس در صدا وسیما رسما اعلام کرد که این کم ابی احتمال درگیری بین استانها را پیش بیاورد .متاسفانه مدیرانی که باید چاره کار را از چند سال پیش بینی و اجرا میکردند در جنگ قدرت گرفنار بودند . جالب اینکه جدیدا در دنیای مجازی از قول مدیران رژیم قبلی هم مصاحبه ای پخش که به علت گرم شدن زمین و کم شدن بارندگی احتمال کم اب ور 40 سال اینده هست وامزوز دقیقا به همان سالها رسیدیم و طبق امار اعلام شده امروز با اینکه طی 24 ساعت گذشته بارندگی خوبی بوده اما 46 در صور نسبت به سال قبل بارش کم بوده و امروز اصفهان و یزد مسلما سال اینده شهرهای دیگر درگیر این بی ابی خواهند شد که تواعی 60 ستل پیش خواهد بود که در روستاها بخاطر ده دقیقه سرقت اب کشاورزی جنگ بین روستاها ور میگرفت باید مدیران ارشد سریعت هر کاری لازم هست بکنند والا اوضاع از کنترل خارج خواهد شد . چون از قدیم گفته اند بدون نان یک هفته امکان زنده ماندن هست کلی بدون اب حداقر 24 ساعت
من نمیدونم این اصفهانیها چرا به تاسیس و راه اندازی صنایع و کارخانه های بزرگ که مصرف آب زیادی دارند اعتراض نمیکنند؟ چرا درخواست نمیکنند این صنایع از داخل استانشون جمع بشوند؟
بنظر میرسد این حرکات اصفهانیها کاملا سازماندهی شده و با تایید مسیولین استانی انجام میشود!!!
خیلی سربسته عرض کردم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
زحمت کشیدی زیادی فشار نیار
حداقل 50 سال که در تمام دنیا معروف که جنگهای آینده جنگ آب خواهد بود ولی مسئولین کشور درتمام این سالها خواب بودند وفقط مشغول حل مشکلات کشورهای دیگر بودند وامروز باید پاسخگوی این همه مشکلات کشور باشند خیلی خنده دار ومضحک که اینها ادعای مدیریت جهانی راهم دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
تعريف داريم از دنيا دنيا يعني خونه همسايه بقلي . و الا اينا حتي نميتونن يه شهر كوچيك رو مديريت كنن
خیلی از این معترضین اصلا کشاورز نیستن بعد هم یک نگاهی به احجام آب مصرفی بیندازید بعد نظر بدید. ۲ میلیارد متر مکعب آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کل آب مصرفی صنایع حجم آب انتقالی به استان یزذ از منابع آب کارون است نه زاینده رود و برای یک سال ۵۰ میلیون متر مکعب است حالا شما بگید با قطع آب یزد مشکل کشاورزان اصفهان حل میشه ؟؟؟!!! زاینده رود رودخانه دائمی نبوذه هیچ وقت و در سالیان دور هم خشکسالی های طولانی مدت داشته مدارک و کتب چاپ قدیمی اینها رو میگه اون موقع کشاورزان اصفهانی چکار می کردن علیه خشکسالی شعار می دادند می گفتن حقابه داریم ؟؟؟؟ حقابه وقتی خشکسالی هست اصلا معنی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
ای گل گفتی
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
دو میلیارد متر مکعب!!!!! کل آورده رودخانه در ساله های پر آب هم به 1/5 نمی رسه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
کی گفته نیست. نیست باشه .پس مردم چه کنند شمااصلامفهوم نداری و بیکاری میفهمی جیبت به کجاوصل. از کجا بیارن بخورن
مالک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
حوزه آبریز گاو خونی به شما چه مربوطه !نرخ حق آبه رو به کدوم استان میدهید !!!
بنظر میرسد کشاورزان اصفهان واقعیت را در خصوص بی آبی در استان چهارمحال نمیدانند و فکر میکند برداشت اب در این استان زیاد است ولی اینطور نیست کمبود آب در چهارمحال بیش از اصفهان است با انکه این منابع ابی را دارند ولی ۹۰ درصد آب به اصفهان سرازیر میشو د وشاورزی در چهارمحال رها شده وآبی ندارند صنعت هم که نداریم وضعیت اب شرب هم بحرانی است وشهرستان بروجن چند سال است اب خوردن ندارند وبیش از ۳۰۰ روستا با تانکر ابرسانی میشود در شهرستان فارسان نیز برخی از شهرها مانند چلیچه در ۲۴ ساعت فقط دو تا سه ساعت اب دارند وشهرستان شهرکرد وبیش از ۲۰ شهر وشهرستان مانند سامان هفشجان از بی ابی در رنجند ودر شبانه روز ساعتها اب شرب قطع میشود و مردم دیگر فادت کرده اند این در حالی است که بخاطر حفر تونل های عیر قاننونی تا عمق ۳۰۰ متر زمین توسط مسئولین اصفهان چاه ها سرچشمه ها وقناتهای استان خشک شده اند انوقت نیگویند برداشت اب در چهارمحال یاد است بابا وجدان داشته باشد
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
حمید جان ، اصفهانی ها واقعیت ها را می دانند ولی زندگی و معیشت مردم استان های دیگر برایشان خیلی مهم نیست و هیچ بعید نیست این آشوب ها با تحریک مسئولین اصفهانی برای فشار به دولت برای انتقال هر چه بیشتر آب کارون به اصفهان باشد
شرق اصفهان و به خصوص شهر ورزنه هیچ کارخانه نداره شغل اکثریت مردمم کشاورزی بوده والا مردم بدبخت کردن اعتراض میکنن امام جمعخ اصفهان فتنه گر خطابشون میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
مظلوم نمایی بسه! اصفهانیها پاسخ زرنگیهای سالهای گذشتشونا دارن میبینن!!! چقدر به همسایه هاتون ظلم کردید. حالا بکشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
كلا هر كس اعتراض كنه ميشه فتنه گر و عامل موصاد و .... بعتد جالبه ما توي بحران هستيم يه كشور ديگه قراره 25 سال بعد رو نبينه
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
تقصیر مسئولین استان شماست که اونجا واستون کارخونه فولاد نساختن
الف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
واقعا راست میگی...این اصفهانیا اگ انقد زرنگ بازی در نمیاوردن این40سال انقد بدبختی نمیکشیدن.زرنگ بازی در اوردن و انقلاب کردن.نصف انقلاب مدیون همین اصفهانیا و پدرای ماست..
برای توزیع عدالت اب و ثروت، استان اصفهان و یزد باید از صنایع ابر و کشاورزی یکی را انتخاب کند. خیلی از استانها کشاورزیشون نابود شده...اما هیچ کس صداشن نشنید.
نتیجه سالها تصمیمات غیرکارشناسی و غیرعلمی در ارتباط با آب و محیط زیست کم کم مشخص میشود
بزدی که آب نداره جرا باید صنعتی وکشاورزی به این وسعت داشته باشه همینطور بقیه کویر نشینان/
به نظر من باید آب تمام استان ها با هر شرایطی که هست به کویر اصفهان منتقل بشه. تموم صنایع هم باید در بقیه استانها تعطیل بشه و ان شالله در اصفهان صدتا ذوب آهن و فولاد مبارکه بزنن. مگه بقیه مردم در سایر استان ها اهمیتی دارن.
الان خوزستان آب برا چیشه؟چهارمحال و بختیاری کشاورزی میخواد چکار؟ باید مردم تو بقیه استانها بمیرن تا اصفهان آباد بشه.
خوزستان رو ثروت هست ولی آب آشامیدنی نداره کشاورزی که پیشکش. بقیه کشور فدای اصفهان.
مشکل اینه که اب به شهری میری که قرن ها شهر قنات ها بوده الان برای پانصد هزار نفر جمعیت امدند و پنج و نیم میلیون نفر رو دچار بحران کردند خشکی گسترده زاینده رود برای حاشیه نشین هاش فاجعه که البته دلیلش سو مدیریته نه خشکسالی
عنوان انتخابی شما هم حاوی تهدید است و هم شعار. شما دارید جنگ داخلی راه می اندازید و مطمئن هستم نویسنده مقاله اصفهانی است که با زیاده خواهی حق مرددم سایر جاها را میخورند. راستی چرا یک بار از بیچارگی و آوارگی کشاورزان بدبخت خوزستانی یا چهارمحال صحبت نمیکنید که جلو کشت آنها گرفته میشود تا آب را به اصفهان ببرند؟
از رحمت خدا ناامید نیستیم .خداوند به این کشور لطف دارد .یا با افزایش بارندگی بیشتر از مقدار پیش بینی شده ‌وفراتر از فرمول های طبیعت .یا با زمینه سازی وخارج کردن شناخت وانتخاب ما از انتخاب مسوولین بر اساس شعارها وجنگ روانی انها وبلکه انتخاب بر اساس توان واقعی مسولین واجرای برنامه های علمی و بر اساس واقعیتهای اقلیمی واستفاده از راهکارهای صحیح مشکل را حل می کنیم
انتقال آب به مناطق کویری چه از دریا باشد و چه از استان دیگری باشد به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و حتی اگر هم این کار انجام شود کاملا به شکست خواهد رسید و تنها راه این است که صنایع آب بر مانند پالایشگاه و فولاد را از این مناطق جمع کنند و ببرند بغل مناطق ساحلی بنا کنند.
در حال حاضر بهترین و گواراترین آب ها را برای این صنایع بخار هوا می دهند یعنی تا الان میلیون ها متر مکعب آب را بخار دادند رفت.
بجای انتقال آب از جاهای دیگر به فکر انتقال صنایع از مناطق کویری به مناطق ساحلی باشید
من بعنوان یک یزدی واقعا متاسفم که 80 درصد آب شرب و با کیفیتی که وارد این استان میشه با این همه زحمت در اختیار صنایع فولاد و گندله سازی اردکان قرار میگیره. و بایستی این نکته رو عرض کنم که ما کشاورزهای منطقه اردکان نیز از دست این صنایع فولاد و گندله سازی شاکی هستیم که آب شربی که از اصفهان میاد رو که مصرف می کنند هیچ،چندین چاه عمیق نیز زدن که دارند حدود 100 تا 120 لیتر در ثانیه آب برداشت می کنند و باعث پایین رفتن آب چاه مناطق پسته کاری و کشاورزی ما شده است و به شدت با کم آبی دست و پنجه نرم می کنیم. و خبر جالبتر اینکه هر روز یک طرح فولاد سازی به این مجموعه بزرگ اضافه میشه اخیرا نیز طرح اضافه شدن طرح 1 میلیون تنی گندله سازی به این مجموعه اضافه شده.نمی دانم با کدام پشتوانه آب و چرا این طرح های بدون کارشناسی مجوز داده می شود. همان بهتر که کشاورزان اصفهانی آب انتقالی به یزد رو قطع کنند شاید مسئولین از خواب یا خواب زدگی بیدار بشند و جلو این همه توسعه این مجتمع رو بگیرند.
کار کار اسراییلی هاست. میخوان یه فتنه جدید راه بندازند.
سلام. آقا ما در خوزستان هم آب داریم و هم نفت. بنظرم باید از سرچشمه های کارون آب ببرند برای اصفهانیهای عزیز و جهت رفاه حال بیشتر آنها از پول نفت نیز مقداری به آنها خسارت پرداخت کنند. صنایع آب بر اصفهان و یزد نیز به بنادر کشور منتقل شود تا خوزستانیها هم ناراحت نشوند!!!
دیگه زمان آبیاری سنتی گذشته. باید رو به آبیاری قطره ای و کشت با توجیه اقتصادی بیارند. نه اینکه محصولی کاشته بشه که آب آن خیلی بیشتر از محصولش ارزش داره.
آقای پروفسور کردوانی چندین بار و حدود 10-12 سال پیش در همین شبکه های تلویزیونی خودمان به مسئولین در مورد آب ،ساخت سد ها و نحوه استفاده آب در کشاورزی هشدار دادند ولی در طول این مدت کسی گوش نداد که هیچ بعضا عکس آن نیز عمل شد.
وقتی با کم آبی مواج هستیم حتما باید در نوع محصولی که میکاریم تجدید نظر کنیم ،حتما باید در نوع ومکان بکار گیری صنایع تجدید نظر کنیم ،حتما باید آموزشهای لازم جهت استفاده بهینه از آب کشاورزی و شرب به مردم داده شود که هزینه های خودش را هم میطلبد.در شرایط کم آبی فعلی حتما رئیس جمهور ،معاون اول ،وزیران (همه ی وزیران) استانداران ،فرمانداران و بقیه ی مسئولین رده های پایین تر باید مشاور زبده در زمینه ی آب داشته باشند.اگر به موضوع بی آبی بصورت جدی پرداخته نشود میتواند به نابودی نظام سیاسی ،فرهنگی ،فرهنگی ،اقتصادی و... بیانجامد.
طبق آمارها و اطلاعات موجود در این مدت حدود 40 سال بعد از انقلاب اکثریت وزراء و معاونین و دست اندرکاران دولت ها و حتی دو رئیس جمهور ( یزدی و کرمانی ) و زمانی رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و در حال حاضر دبیر شورای نگهبان و مخصوصاً وزرای نیرو و کشاورزی از استان های یزد و کرمان و اصفهان بودند ، یعنی حتی از تهران که پایتخت کشور است و محل تمرکز تکنوکرات های تحصیل کرده کشور است ، این سه استان بیشتر وزیر و معاون و مدیر کل در دولت داشته و دارند ! و حتی امروز هم کلی تلاش شد که وزیر نیرو از یزد باشد ، آقای بیطرف که رآی اعتماد را کسب نکرد دولت آقای اردکانیان را پیشنهاد داد و وزرای نیرو و کشاورزی به صورت کاملاً هدفمند از استان های خاصی تعیین می شوند ، صرف نظر از اینکه این خود یک بی عدالتی مدیریتی برای توزیع عادلانه سمت ها بین استان ها و مشارکت همه استان ها در تصمیمات ریز و کلان کشور شده باعث ایجاد یک رانت برای این سه استان نیز شده است ، از چند سال قبل تا کنون رئیس شورای عالی آب کشور یک اصفهانی است و هر طور که خواسته اند به نفع استان خود رفتار کردند امروز این سه استان با توجه به مدیرانی که در سطح عالی کشور دارند و با همراهی دولت و بر خلاف قسمی که هنگام تصدی پست های دولتی ادا می کنند همه بودجه مورد نیاز طرح ها و برنامه های مورد نیاز استان خود و امکانات و فرصت ها و داشته ها و منابع معدنی و حتی آبی دیگر استان های کشور را برای استان خود به سهولت و حتی بطور مخفیانه و محرمانه به کار می گیرند و بی مهابا و بی رحمانه نه به استان های خود رحم می کنند و نه به استان های دیگر کشور ، حتی اگر به قیمت تأسیس چند باره کارخانجات فولاد و ذوب آهن و افتتاح شهرک های صنعتی در کویر و کشت برنج باشد و ابائی ندارند که چندین برابر آورد آب رودخانه فصلی زاینده رود از کارون آب منتقل کنند و قبل از ورود آب به داخل اصفهان با احداث کانال های متعدد آن را برای کشت برنج و تأمین آب صنایع منحرف کنند و بستر خشک زاینده رود در داخل اصفهان و پل خواجو و سی و سه پل را بهانه قرار دهند و افکار عمومی را فریب دهند و باز فریاد بزنند که زاینده رود خشک است ، امروز کشاورزی و صنعت و گردشگری و حتی سلامتی مردم خوزستان که مثلاً جلگه زرخیز است قربانی زیاده خواهی عده ای شده که جز استان خود استان دیگری را نمی بینند ، کشور ما امروز به سان طفل گرسنه آفریقایی است که دست و پای شکننده و سر نحیف و ناتوانی دارد ولی شکم آن برآمده ! در نتیجه دلایلی که در بالا اشاره شد و به علت توزیع ناعادلانه ثروث در کشور ، این سه استان از شدت پیشرفت و توسعه همانند شکم آن طفل در حال انفجار است و استان های دیگر که اتفاقاً خوزستان که تولید کننده اصلی ثروت کشور است در حال نابودی است . گاز را برای پتروشیمی به اصفهان منتقل کنید ، سنگ آهن و سنگ آهک صنعتی را برای فولاد به اصفهان منتقل کنید ، نفت را برای ادامه فعالیت پالایشگاه به اصفهان منتقل کنید ، آب کارون و همه آب های کشور را با هزینه های کلان و وحشتناک برای کشت برنج و ادامه حیات نامبارک صنایع فولاد به اصفهان منتقل کنید همه کشور و امنیت خوزستان را قربانی زیاده خواهی ها و مطامع نامشروع استانی کنید تا بشود نصف جهان ، استانی که حتی یک روز هم نمی تواند خود را با بزرگترین داشته و آورده خود که گز و پولکی است اداره کند . همه کشورهای دنیا صنایع را در استان های ساحلی احداث می کنند ، مسئولین و تصمیم سازان کشور ما که بیشتر از این سه استان هستند و اتفاقی هم نیست ، حتی اگر این سیاست گذاری و مکان یابی آن صنعت غلط باشد و اتفاقاً غلط بود آن آشکار شده است باز بر استمرار آن اصرار دارند ، این سیاست شما مسئولین سه استان کشور را نابود کردید ، این از اقتصاد ، آن از فرهنگ ، آن از عدالت اجتماعی ، امروز هم با تحریک عده ای از مردم استان اصفهان قصد اخاذی و انتقال آب بیشتر به استان های خود را دارید .
تا اونجا که من میدونم واردات فولاد از دیگر کشورها با نرخ دلار ازاد و هزینه های انتقال ان بدست مصرف کننده عملا ارزانتر از تولیدات داخل هست اما نکته بعدی مصرف بیش از حد اب جهت همین کارخانجات فولاد یزد میباشد لذا باید تصمیم گرفت کشاورزان بدون اب و رساندن اب و احیاء کشاورزی است و یا تولید فولاد .مصلحت مملکت را باید سنجید
آبی که بسته شده است به هر نحو که مورد استفاده قرار بگیرد حتما مورد استفاده شرب مردم هم بوده است. بحران آب در ایران جدی است که این شروع ماجراهایی از این دست است.البته سال ها است که بحث آب مجازی در دنیا و ایران مطرح شده است. و این نکته که در حدود 90 درصد منابع آبی کشور در کشاورزی ما مصرف می شود و این در حالی است که راندمان آبیاری در پایین ترین حد و الگوی کشت به هیچ عنوان رعایت نمی شود. کشت در مناطق کم آب ایران باید تابع شرایط خاص باشد. اصلاح الگوی کشت و ارتقای راندمان، عدم افزایش سطح زیر کشت و صد در صد آموزش و فرهنگ سازی می تواند راهگشا باشد اگر همه مردم و مسئولین خطر بی آبی را جدی بگیرند. حتی از امروز.
و اما بستن آب و تحمیل هزینه های گزاف از بیت المال کار نادرستی است. داشتن آب شرب حق همه است. یزیدی نباشید لطفا. دغدغه نان و آب همه مردم محترم است. این مشکل با دلسوزی و قرار دادن خود به جای همه طرفین قابل حل شدن است و لاغیر.
کارشناس ارشد مدیریت مناطق خشک
دولت سهم آبه کشاورزان را به صنعت و سایر بخش ها فروخته و باید درآمد ناشی از آن را در صندوقی ذخیره می کرد تا اکنون که آبی برای کشاورزی نیست، در قالب خسارت نکشت، پولی را به کشاورزان پرداخت می کرد اما این کار تاکنون صورت نگرفته است.
سابقه جنگ هشت ساله ایجاد صنایع را بیشتر به مرکز ایران متمایل می کرد بحث کمبود اب هم نبود الان هم دیر نشده صرفه جویی اولین قدم همگانی واصلاح الگوی مصرف درهمه امور انشالله راه گشا خواهد بود
سابقه جنگ هشت ساله ایجاد صنایع را بیشتر به مرکز ایران متمایل می کرد بحث کمبود اب هم نبود الان هم دیر نشده صرفه جویی اولین قدم همگانی واصلاح الگوی مصرف درهمه امور انشالله راه گشا خواهد بود
سابقه جنگ هشت ساله ایجاد صنایع را بیشتر به مرکز ایران متمایل می کرد بحث کمبود اب هم نبود الان هم دیر نشده صرفه جویی اولین قدم همگانی واصلاح الگوی مصرف درهمه امور انشالله راه گشا خواهد بود
تابناک به داد مردم مظلوم چهارمحال که هیچکس را ندارند تا از آنان حمایت کنند برس
آب در بالا دست زایندورد بصورت بی رویه برداشت میگردد صدها ایستگاه پمپاژ آب را به کیلومتر ها دورتر از رودخانه (نه فقط روستا های حاشیه زایندرود) با لوله های قطور پمپاژ میکند لوله هایی که مثل مویرگ روی کوههای اطراف به این ور و آنور کشیده شده بعد چه محصولی کشت میگردد هلو که در زمان برداشت کشاورز کیلویی 500 تا 1000 تومان می فروشد (بخاط ازدحام محصول به یکباره و نداشتن قابلیت انبارداری) حتی گاهی اوقات محصول را نمی چیند یا کشت بادام طرحهایی مثل طوبی و فدک و...
راه حل عادلانه:
اگر آب نیست، تمام حق آبه داران بایستی آبشون به نسبت کم شدن آب رودخانه کم بشه
اگر آب رودخانه یک سوم شده، همه باید یک سوم آب دریافت کنند.
این عادلانه هست
هر روش دیگه ای ستم هست
بزودی جنگ مسلحانه و شورش بخاطر آب در همه جای دنیا که این مشکل رو دارن شروع میشه
وقتی آب را برای کشاوزی و صنعت با هزینه های سر سام اوری انتقال می دن .صنعتی که باید کنار در یا باشه وآبی که به صورت غیر کارشناسی و مصلحتی در اختیار کشاوزان سامان چهار محال ،اصفهان و یزد قرار می گیرد نتیجه اش معلوم است .دارن دوباره اشتباهات گذشته را تکرار می کنن و می خوان آب را از دریا انتقال بدن ...........
ایکاش مردم خوب اصفهان به منطقه بازفت چهارمحال و بختیاری سفر مینمودند و از مناطق دیدنی و طبیعت بکر استان دیدن میکردند و وضعیت سرچشمه های ابی کشور را میدیدند مردم خوب اصفهان اب نیست چرا باور نمی کنید ؟؟؟
جالبه
نصف کشاورزی خوزستان بابت انتقال اب به اصفهان نابود شده و هیچ کس نامی از کارون نمیبره
اونوقت کشاورزای اصفهانی اعتراض میکنن
پس خوزستانیها چه بگویند که سالهاست بدون ابند؟
چند تا تونل از کارون به اصفهان زده باشند خوبه؟
تونل هایی که اتوبوس هم ازش رد میشه
چرا صدای کسی در نیومد؟
جواب بی ابی کشاورزان شادگان، خرمشهر ، ابادان، شوشتر، ملاثانی و کل خوزستان رو که سالها با بی ابی ناشی از انتقال اب مواجهند را چه کسی داد؟
بیایید از استان کردستان آب ببرید آب سدهای کردستان که همینجوری سرازی میشه در اینجا استفاده نمیشه..
باور كنيد هنوز هم مسئولين در خواب خرگوشي تشريف دارند و وخامت اوضاع را درك نكرده اند !چو فردا بيايد فكر فردا كنيم
می دانم که باز هم نظر من را منتشر نمی کنید. ولی شکی نیست که شما مروج اصفهان ستیزی، با هدف منحرف کردن اذهان از سوء مدیریتهای اصلی در کشور هستید.
یک بار هم شده به طرح جنون آمیز برداشت بن- بروجن از زاینده رود که به سرعت در محدوده استان اصفهان در حال اجراست بپردازید؟!
البته از نقش خاص آقای خاتمی که با سوء استفاده از مقام، دو دهه پیش زاینده رود را به یزد برد و زمینه همه مشکلات بعدی را ایجاد کرد هم نباید غافل شد.
چهارمحالی ها سرما ی زیادی تحمل میکنن داروی بیشتری مصرف میکنن لباس بیشتری مجبورن بپوشن کرایه بیشتری بجهت دسترسی به کالا وخدمات میدن تا یکیشون پولدارمیشه میره اصفهان ساکن میشه سرمایهشم میبره وقتی مردمیارنش وطن چون مزارمفتیه صنعتی چندانی ندارن وعمدتا مصرف کننده تولیدات اصفهانن اکثر چاهها کف بالا میدن اگه سیب زمینی کاشتن رودسشون بادمیکنه برعکس حضرات برنجکار",سبزی کیلویی 3تومن ازاصفهان بدسشون میرسه اونم بایه من گل هرچی ضایعات اهن ومس وغیره ضایعاتی های اصفهانی مفتی ازشون میخرن مسافرای اصفهانی سرراه خوزستان یااب جوش مجانی میخوان یاسیگارنخی یادسشویی!ملاحظه کنین اصفهانیا جز استثماراطرافیان چه خیری برامملکت دارن میخوان گردبه زلفاشون نشینه فضای سبز شاداب داشته باشن وهمچنان طلبکارملت وبه شهرستان های اطرافشون توجه ندارن دیگه توسعه اصفهان ممکن نیست چون اب کمه شایدتمدن جیرفت به خاطربی ابی به خط پایان رسید بسه اینهمه جاه طلبی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی