بازدید 8100
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «هند و چین به دنبال تأثیرگذاری بر قیمت نفت» تا «چشم انداز ارزهای آسیایی تحت تأثیر تنش تجاری آمریکا و چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واردات بیش از ۴۹ تن کاغذ توالت به کشور، موفقیت روسیه و چین در دور زدن دلار، کاهش قیمت نفت با عقب نشینی ترامپ، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، پیش‌بینی روند کاهشی قیمت سکه در هفته پیش روی، واکنش روسیه به تحریم های اقتصادی آمریکا و افت وحشت سرمایه گذاران از جنگ تجاری را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 14 April 2018

از «هند و چین به دنبال تاثیرگذاری بر قیمت نفت» تا «چشم انداز ارزهای آسیایی تنش تجاری آمریکا و چین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون واردات بیش از ۴۹ تن کاغذ توالت به کشور، موفقیت روسیه و چین در دور زدن دلار، کاهش قیمت نفت با عقب نشینی ترامپ، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی، پیش‌بینی روند کاهشی قیمت سکه در هفته پیش روی، واکنش روسیه به تحریم های اقتصادی آمریکا و افت وحشت سرمایه گذاران از جنگ تجاری را در بر دارد.

واردات بیش از ۴۹ تن کاغذ توالت به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی یازده ماهه نخست سال جاری، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۴۹ تن کاغذ توالت وارد کشور شده است. براساس این آمار ارزش واردات این حجم کاغذ توالت به کشور ۲۴۳ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۷۴ تومان به ثبت رسیده که این میزان معادل ۷۴ هزار و ۷۸۷ دلار محاسبه شده است. نگاهی بر اطلاعات ثبت شده در گمرک نشان می‌دهد این محصول تنها از کشور ترکیه و در دو نوبت وارد کشور شده است. /میزان

موفقیت روسیه و چین در دور زدن دلار

بر اساس گزارش های منتشره، روسیه و چین توانسته اند تا کنون با افزایش سریع مبادلات تجاری دوجانبه میزان استفاده از دلار را در پرداخت های خود کاهش دهند. به نقل از Russia Today، لازم به ذکر است که چین بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۵ درصد از مجموع تجارت خارجی روسیه را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، این میزان از حجم مبادلات تجاری در ماه ژانویه ی سال جاری به ۱۷.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین، کشور آلمان دومین شریک بزرگ تجاری روسیه است و ۸ درصد از مجموع میزان تجارت خارجی این کشور با آلمان انجام می گیرد. افزون بر این، سال گذشته ی میلادی شاهد رشد ۳۱.۵ درصدی ارزش (۸۷ میلیارد دلار)  مبادلات تجاری بین چین و روسیه بوده است. تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که این عدد به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال جاری افزایش پیدا کند. 

هند و چین به دنبال تأثیرگذاری بر قیمت نفت

«دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند تأکید کرد، کشورش قصد دارد با ترکیب قدرت خرید نفت خود با چین، قیمت گذاری این محصول در بازار های جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. روزنامه «اکونومیک تایمز» روز جمعه نوشت، وزیر نفت هند در دیدار با «وانگ ایلین» رئیس شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی ) افزود، به رغم اینکه چین و هند در این زمینه اهداف خاص خود را دنبال می کنند، اما دارای منافع مشترک هستند. 

وی تصریح کرد: مصرف کنندگان بزرگ می توانند تأثیرگذار باشند و قیمت نفت را به سمت منطقی شدن بکشانند. پکن نیز نگران قیمت نفت برای مصرف کنندگان آسیایی است. هند پیش از این نیز در خصوص قیمت بالای نفت برای مصرف کنندگان آسیایی در مقابل کشور های غربی ابراز نگرانی کرده بود. این اولین باری نیست که دهلی نو و پکن به دنبال ترکیب قدرت خرید نفت خود برای کاهش قیمت این محصول در بازار های جهانی هستند. اما تلاش های پیشین دو کشور به دلیل تنش در روابط و رقابت شدید آنها در عرصه اقتصاد موفقیت آمیز نبوده است. به نقل از ایرنا، نارندرا مودی نخست وزیر هند روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو اعلام کرد، هند در 25 سال آینده عامل اصلی تقاضا برای انرژی در جهان خواهد بود.

کاهش بهای نفت با عقب نشینی ترامپ

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۲۴ سنتی (۰.۳ درصد) ۷۱.۷۸ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت (۰.۳ درصد) کاهش بشکه ای ۶۶.۸۶ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته، می توان به عقب نشینی ترامپ از مواضع گذشته ی خود در خصوص حمله ی نظامی قریب الوقوع به روسیه اشاره کرد.  

قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت

بهای طلا روز جمعه افزایش یافت و به علت تنش ها در سوریه در آستانه ثبت یک افزایش هفتگی اندک برای دومین هفته قرار دارد. هر اونس طلا با 4.32 دلار افزایش 1339.26 دلار فروخته شد. این فلز گرانبها در آستانه ثبت افزایش 0.3 درصدی طی هفته گذشته قرار دارد. وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز گفت از آنجایی که طلا به سطح مقاومتی 1334 دلار رسیده انتظار می رود تا 1348 دلار در هر اونس بالا برود. ریچارد ژو، تحلیلگر بازار طلا گفت: قیمت‌ها به علت تنش‌ها در سوریه بالا رفت. جزئیات بیشتر

پیش‌بینی روند کاهشی قیمت سکه در هفته پیش رو

محمد کشتی آرای گفت: در این هفته قیمت اونس جهانی طلا از هر اونس ۱۳۳۰ دلار شروع شد و در روزهای پایانی هفته با توجه به تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه و جنگ لفظی که بین کشورهای منطقه اتفاق افتاد، قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرد. وی افزود: در حالی که قیمت سکه و طلا در این ایران به دلیل تک نرخی شدن ارز رو به کاهش بود، افزایش قیمت جهانی طلا مانع کاهش بیشتر شد. در ابتدا با توجه به تک نرخی شدن و کاهش قیمت ارز، قیمت سکه در طول هفته ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و این کاهش قیمت با توجه به التهابات بازار رقم قابل توجهی بود. در ادامه در روزهای پایانی هفته شرایط متعدد پیش فروش سکه باعث شد قیمت سکه از التهاب بیفتد و روند نزولی پیدا کند. به نقل از ایسنا، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از هر افزایش قیمتی که روی قیمت سکه اتفاق می افتد احتیاج به زمان است که کاهش قیمت اتفاق بیفتد، پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو این روند کاهشی ادامه داشته باشد تا به یک سطح تعادل و قیمت‌های دلخواه برسد. نکته قابل توجه این است که التهاب و هیجانی که در بازار به وجود آمده بود فعلا فروکش کرده و به نظر می‌آید که اگر تصمیم دولت و بانک مرکزی تداوم داشته باشد می‌تواند به نوعی بازار ارز و سکه و طلا را تحت کنترل قرار دهد و مردم هم از نگرانی افزایش قیمت در امان باشند.

واکنش روسیه به تحریم های اقتصادی آمریکا چیست؟

دیمیتری مدودف - نخست وزیر روسیه – در پاسخ به پرسش های خبرنگاران رسانه دولتی دوما در این کشور گفت، مسکو باید در واکنش به تحریم محصولات روسی، کالاهای آمریکایی را نیز شامل تحریم های اقتصادی خود قرار دهد. وی در ادامه سخنانش اظهار کرد : تقابل ایالات متحده آمریکا با روسیه تنها به مسائل سیاسی محدود نشده بلکه تمامی محصولات و مراودات تجاری میان دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اخذ سیاست های خصمانه و تحریم گرایانه دولت کنونی آمریکا نسبت به روسیه، ما نیز باید در واکنش با آنها محصولات آمریکایی را در حوزه های مختلف بخصوص علم و فناوری تحریم کنیم. وی با تاکید بر برندهای مختلف تکنولوژی و همچون گوشی های آیفون و محصولات دیگری که این روزها از محبوبیت زیادی از سوی کاربران جهانی و روسی برخوردارند، گفت که سیاست های مسکو نیز باید در قبال واردات و فروش محصولات آمریکایی تغییر کند. روسیه و آمریکا تا پیش از وضع تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه مسکو، باهم مراودات اقتصادی و تجاری گسترده ای داشتند؛ به گونه ای که حجم تجارت بین این دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۴ میلیارد دلار می رسید که از این مقدار، ۱۷میلیارد دلار آن را صادرات محصولات مختلف روسی به ایالات متحده تشکیل می داد. صادرات روسیه به آمریکا شامل محصولات مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، سوخت هسته ای، کودهای معدنی و ماهی می شد و از آن طرف نیز قطعات هوانوردی، هواپیماهای بوئینگ و تجهیزات حفاری و استخراج نفت را از این کشور خریداری می کرد.

ذخیره آبی ۷۳ سد مهم کشور کمتر از ۴۰ درصد شد

از مجموع ۱۷۷ سد مهم کشور، ۷۳ سد، ۲۸ درصد ظرفیت سدهای مهم کشور را تشکیل می دهند که سدهای شهید رجایی، زاینده رود، ساوه و ملاصدرا از آن جمله است. همچنین ۱۷ سد مهم دیگر کشور که ۲۸ درصد ظرفیت سدهای مهم را در بر می گیرد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پر است که سدهای دز، کوثر، تهم، دامغان، کارون ۳ و گتوندعلیا قابل ذکر است. ۳۳ سد کشور که ۲۵ درصد ظرفیت سدهای مهم را به خود اختصاص داده اند نیز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پر است که شامل سدهای دویرج، بانه، کرج، طالقان، جیرفت، البرز، سهند و کرخه می شود. ۲۶ سد دیگر که ۱۶ درصد ظرفیت سدهای مهم کشور را دارا هستند، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پر است که سدهای شیرین دره، مسجدسلیمان، قشلاق، کارون ۴ و سفیدرود از آن جمله است. همچنین ۲۸ سد دیگر کشور که حدود ۴ درصد ظرفیت سدهای مهم را دارند بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر است که شامل سدهای میجران، سورال، گاوشان، رودبال، داراب، بافت، داریان و تنگ حمام می شود. /صدا و سیما

افت وحشت سرمایه گذاران از جنگ تجاری

روز جمعه با مشاهده نشانه‌هایی از افت تنش‌های تجاری، سهام اروپایی به رکورد یک ماهه جدیدی دست یافتند، درحالی‌که داده‌های ناامیدکننده اخیر باعث ایجاد برخی تحرکات منفی در بازار شده بود. شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا ۰.۲ درصد بالا رفت. پس از این که دونالد ترامپ در اظهاراتی گفت که تمایل دارد از جنگ تجاری بین چین و آمریکا جلوگیری کند و ممکن است به توافق تجاری ترانس پاسیفیک بازگردد، داکس آلمان که حساسیت بالایی به تجارت و چین دارد، ۰.۵ درصد بالا رفت. این شاخص در مسیر ثبت سومین هفته پیاپی سوددهی قرار گرفت که بلندترین زمان سوددهی آن از ماه ژانویه تا کنون است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران آرام آرام نگرانی‌های ژئوپولیتیکی را کنار می‌گذارند و توجه خود را به فصل اعلام درآمدهای شرکت‌ها معطوف می‌کنند که انتظار می‌رود از بازارهای سهام پشتیبانی کنند. با آغاز اعلام عملکردهای شرکت‌های بزرگ اروپایی، نتایج بسیار مثبت بوده است هرچند نتایج ضعیف به شدت مجازت می‌شوند. در کل سهام شرکت‌های معدن‌کاری و صنعتی که با تحریم غول صنعت آلومینیوم روسیه، روسال، تقویت شده بودند، بهترین عملکرد را در سهام اروپا داشتند. دلار در برابر ین ۰.۳ درصد رشد کردو تا نرخ ۱۰۷.۶۲۰ ین در برابر هر دلار بالا آمد. شاخص دلار هم در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۸۹.۷۷۸ واحد رسید.

چشم انداز ارزهای آسیایی تنش تجاری آمریکا و چین

نظرسنجی رویترز از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی حاکی است، چشم انداز ارزهای آسیایی طی ماه های آینده روشن و درخشان است ولی تنش های تجاری بین آمریکا و چین می تواند به ضرر  ارزش یوان و دلار آمریکا شود. بر اساس این گزارش اکثر ارزهای آسیایی امسال با افزایش ارزش روبرو شده اند و این در شرایطی است که ارزهای آسیایی همچنان تحت تأثیر تنش های تجاری بین آمریکا و چین قرار دارند. نظرسنجی رویترز که 70 کارشناس و استراتژیست ارزی شرکت کرده اند، نشان می دهد ارزش اکثر ارزهای آسیایی و نوظهور در برابر دلار بین 0.5 تا 3 درصد افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که ارزش دلار آمریکا امسال تاکنون 2 درصد کاهش داشته است. این نظرسنجی نشان می دهد ارزش یوان چین که در سه ماه نخست امسال با بیشترین افزایش در برابر دلار در ده سال اخیر روبرو شده و 3 درصد رشد داشته، طی ماه های آینده با چالش های جدی روبرو می شود. به نقل از سایت طلا، به نظر می رسد آمارهای مهم اقتصادی چین طی هفته های آینده و تنش های تجاری با آمریکا می تواند مهمترین عوامل مؤثر بر ارزش یوان باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وقتی سیل میاد چطور خشک سالی شماها دیگه کی هستید نمیتونید اب مدیریت کنید بخار میشه میگید خشک سالی برید سد درست حسابی درست کنید تنبلیتون گردن طبیعت نندازید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر