بازدید 3008
اقتصاد در گذر زمان

از تاسیس شرکت نفت ایران و انگلیس تا امضای قرارداد خرید 20 هزار تن شکر سفید بین ایران و شوروی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۸۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 14 April 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

25 فروردین 1288، شركت نفت ايران و انگليس تأسيس شد. تأسيس شركت كمتر از يك سال پس از آن كه شركت دارسي انگليسي موفق به كشف نفت در مسجد سليمان گرديد، به وقوع پيوست.

25 فروردین 1306، رضاشاه در ديدار با وزير مختار امريكا در تهران گفت‌: دولت ايران از شيوه عمل دكتر ميلسپو رضايت ندارد و در صورتي كه در عملكرد ميلسپو تغييري حاصل نشود، دولت ايران مجبور به تعيين فرد ديگري به جاي وي خواهد بود.

25 فروردین 1307، خط كشتيراني در درياي خزر ميان بنادر ايران و شوروي آغاز به كار كرد.

25 فروردین 1309، برقراری مالیات بر وسایط نقلیه در ایران به اقتباس از آمریکا و اروپا که ۱۲ فروردین به تصویب رسیده بود ۲۵ فروردین جهت اجرا به ادارات مربوط ابلاغ شد. طبق این ضوابط، مالیات سالانه یک اتومبیل ۱۲۰ تومان بود که در آن زمان پولی چشمگیر بود. به علاوه، هنگام شماره‌ گذاری و دریافت کارت مشخصات اتومبیل باید مبلغی (به نام اجرت کارمندان) پرداخت می ‌شد.

25 فروردین 1327، موافقتنامه هواپیمایی میان ایران و بلژیک امضا و مبادله شد.

25 فروردین 1333، اولين جلسه مذاكرات مربوط به مسئله نفت ميان نمايندگان كنسرسيوم بين ‌المللي نفت و نمايندگان دولت ايران دركاخ «ابيض‌» تشكيل شد.

25 فروردین 1341، به دستور نخست ‌وزیر از این پس از هر فرد که عازم زیارت اماکن متبرکه در خارج از کشور ۲۰۰ ریال و از هر مسافر خارجه ۳۰۰ ریال به عنوان کمک به زندانیان اخذ خواهد شد.

25 فروردین 1344، موافقتنامه عمده ايران و شوروي در امور اقتصادي و فني به تصويب نهايي هيأتهاي نمايندگي دو كشور رسيد.

25 فروردین 1346، قرارداد خرید ۲۰ هزار تن شکر سفید بین ایران و شوروی امضا شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی