بازدید 4668
۴

جهانگیری: قدرت خرید مردم کاهش یافته

کد خبر: ۷۸۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 12 April 2018
معاون اول رئیس جمهور معتقد است که بخش زیادی از مسائل ارزی حتماً ریشه سیاسی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه 23 فروردین) در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: پیشاپیش عید مبعث رسول مکرم اسلام (ص) را تبریک می‌گویم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: هرچه مسائل جهان پیچیده‌تر و جدیدتر می‌شود، نیاز بشر به وحی الهی و وجود پیامبر مکرم اسلام افزایش پیدا می کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه در گوشه و کنار منطقه به نام اسلام و پیامبر اتفاقاتی رخ می‌دهد که هیچ شباهت و سنخیتی با پیامبر عظیم الشان اسلام ندارد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم چهره واقعی اسلام که نماد محبت و بیزاری از خشونت است را به جهان نشان دهیم و اجازه ندهیم چهره‌ای خشن از اسلام معرفی شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه هم اکنون در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بیستمین سال تأسیس شوراها هستیم اظهار داشت: در مقطعی که آقای خاتمی تصمیم داشت انتخابات شوراها را برگزار کند خیلی‌ها با این موضوع مخالف بودند و معتقد بودند که نباید اختیارات دولت را به مجموعه‌هایی واگذار کرد که دولت نظارتی بر آنها ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت کار شوراها افزود: در بیست سال گذشته شاهد خدمات فراوانی از سوی شوراها بوده‌ایم و این شوراها آثار مثبت فراوانی برای کشور داشته‌اند.

جهانگیری شوراها را مرکز تمرین دموکراسی و کار جمعی توصیف کرد و گفت: خیلی‌ها تصور می‌کردند واگذاری امور به شوراها موجب تفرقه و کندی کار می‌شود و اختلافات بروز می‌کند اما نتیجه برعکس شد. همه 80 میلیون نفر ایرانی به طور یکسان فکر نمی‌کنند و سلائق مختلفی دارند و اگر دیدگاه‌های مختلف در یک جا جمع شود و گفتگو کنند همه احساس می‌کنند که در اداره کشور مشارکت دارند و از طریق گفتگو و تبادل افکار، به موفقیت و تفاهم در کارها دست خواهیم یافت.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید از گفتگو هراس داشته باشیم و گفتگو از مهمترین راه حل‌ها برای حل مشکلات است خاطرنشان کرد: خیلی از مشکلات که از گذشته تا کنون باقی مانده به دلیل آن است که حاضر نیستیم برای حل مشکلات گفتگو کنیم و از گفتگو می ترسیم.

جهانگیری افزود: شوراها از یک سو تکیه گاه مردم هستند و مردم احساس می‌کنند با وجود شوراها در مدیریت کشور نقش دارند و از سوی دیگر شوراها در اداره امور اجرایی کشور شریک دولت هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: وقتی شوراها عملکرد خوب و موفقی داشته باشند هم مردم خوشحال می شوند و هم دولت خرسند است و در این میان نظام هم رضایت دارد چرا که احساس می کند هم مردم و هم دولت خشنود هستند و در نتیجه آن، به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور افزوده می شود و سرمایه اجتماعی امروز مهمترین و اصلی‌ترین سرمایه‌ای است که به شدت به آن نیاز داریم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تا شوراها بتوانند در اقصی نقاط کشور و در شهرها و روستاها کار خود را با موفقیت انجام دهند، گفت: باید بتوانیم افق‌های جدیدی برای مردم باز کنیم و اعتماد و امید مردم کشور را به آینده کشور افزایش دهیم.

وی افزود: امروز ثابت شده که موفقیت نظام‌های سیاسی دنیا ارتباط مستقیم با سرمایه اجتماعی دارد و هر چقدر که بتوانیم سرمایه اجتماعی، پشتوانه مردمی و مشروعیت سیاسی را در کشور افزایش دهیم در واقع به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران افزوده‌ایم و این یکی از رسالت‌هایی است که بر دوش مسئولین کشور قرار دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما امروز با مسائل عدیده‌ای روبرو است خاطرنشان کرد: البته ظرفیت‌های شناخته شده و ناشناخته متعددی در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم به درستی از این فرصت‌ها استفاده کنیم قادر خواهیم بود بر مشکلات کشور فائق آییم.

جهانگیری مهمترین راز و رمز موفقیت در غلبه بر چالش‌های پیش رو را داشتن امید به آینده و اعتماد عمومی در کشور دانست و گفت: همه جریانات سیاسی، نهادها، ارگان‌ها و ارکان تصمیم‌گیری کشور باید بدانند برای غلبه بر مشکلات پیش رو باید تلاش کنیم که اعتماد عمومی و امید مردم به آینده کشور افزایش پیدا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: کشور از نظر بین‌المللی و منطقه‌ای در شرایطی حساس قرار دارد و ما باید این شرایط را به خوبی درک کنیم چرا که قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای منطقه با یکدیگر متحد شده‌اند تا به ایران آسیب بزنند و یک لحظه غفلت، تصمیم‌گیری ناصحیح و اقدام نابجا می‌تواند سرنوشت کشور و مردم را به نوع دیگری رقم بزند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در مقطع فعلی نیازمند تفاهم و انسجام داخلی هستیم، اظهار داشت: کم هزینه‌ترین راه دشمنان برای آسیب زدن به ایران این است که تفرقه و چند دستگی در کشور ایجاد کنند و به مردم القا کنند که مسئولین ناکارآمد هستند و از این طریق امید مردم نسبت به آینده دچار آسیب شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: متأسف می‌شوم وقتی مسئولین برخی نهادها که باید حساسیت شرایط فعلی را درک کنند، بی توجه به این موضوع هر سخنی را به زبان می آورند که امید مردم به آینده را یأس تبدیل کنند.

وی با اشاره به اینکه ولیعهد جوان آل سعود تلاش می‌کند علیه ایران و ملت ایران فضاسازی کند، گفت: البته آنها کوچکتر از آنند که بتوانند کاری علیه ایران انجام دهند اما دست‌هایی در کنار هم قرار می گیرند و آل سعود، منافقین و برخی جریانات در آمریکا و منطقه تلاش می‌کنند به ایران آسیب بزنند.

جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد کشور با چالش‌های جدی روبرو است و بیکاری و مشکلات معیشتی مردم را رنج می دهد، گفت: به دلیل کاهش درآمد مردم قدرت خرید آنها کاهش یافته و علی رغم همه اقدامات چند سال اخیر هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه خداوند همه امکانات توسعه نظیر نیروی انسانی، منابع طبیعی و موقعیت مناسب جغرافیایی را در اختیار مردم ایران قرار داده است، خاطرنشان کرد: در بخش سیاسی اختلافاتی در داخل کشور مدتهاست که شکل گرفته و متأسفانه عده ای نان خود را در ایجاد اختلافات می بینند و سعی می کنند که اجازه ندهند که این اختلافات حل شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه نباید بگذاریم به فهرست چالش‌های متعدد کشور نظیر کمبود آب، مسائل صندوق های بازنشستگی، بیکاری و ... اضافه شود، تصریح کرد: عاملی که می تواند از اضافه شدن به فهرست مشکلات کشور جلوگیری کند افزایش امید مردم به آینده و افزایش سرمایه اجتماعی است که می تواند چالش ها را از فهرست مشکلات کشور حذف کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل ارزی اشاره و خاطرنشان کرد: آیا همه مسائلی که در بخش ارز اتفاق افتاد ریشه در اقتصاد دارد.

وی افزود: میزان صادرات نفتی و غیرنفتی کشور در سال 96 بیش از 94 میلیارد دلار بود و کل نیاز کشور برای واردات کالا در سال 96 با وجود رشد نسبت به سال قبل حدود 54 میلیارد دلار بود. سایر نیازها مانند ارز مسافرین، دانشجویان و غیره حداکثر به 30 میلیارد دلار می رسد و این یعنی به میزان قابل توجهی در حدود 20 میلیارد دلار ارز مازاد در کشور وجود دارد که هر سال به ذخایر ارزی اضافه می شود. آیا کشوری که ارز مازاد دارد باید در شرایط سخت ارزی قرار گیرد؟

جهانگیری با بیان اینکه بخش زیادی از مسائل ارزی حتماً ریشه سیاسی دارد، افزود: البته سیاسی بودن این مشکل به معنای آن نیست که عده ای در قیمت ارز دخالت کنند بلکه از طریق نگران کردن مردم نسبت به آینده کشور باعث می شوند تا مردم احساس کنند که با خرید و نگهداری ارز احساس اطمینان به آینده خواهند داشت.

وی ادامه داد: عده ای مردم را نگران می کنند تا مردم به دنبال خرید ساختمان در خارج از کشور باشند و این سوال جدی وجود دارد که آیا خرید یک ملک در کشوری دیگر که آمد و رفت به آن کشور با اجازه آنها خواهد بود برای مردم اطمینان بخش تر از ایران است؟

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: راهکار ساده حل مسائل ارزی این است که امید مردم، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در کشور افزایش یابد که در این صورت هیچکس به سمت خرید ارز و انباشت اینگونه کالاها نخواهد رفت.

وی با اشاره به افزایش قیمت دلار در سال 91 گفت: قیمت دلار در سال 91 تا 4 هزار تومان بالا رفت اما با امید مردم نسبت به آینده و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار پایین آمد و اندکی پس از آن با توافق اولیه هسته ای در ژنو مجدداً قیمت دلار کاهش یافت و دیگر کسی دلیلی برای خرید و نگهداری دلار احساس نمی کرد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دلسوزان انقلاب و کشور و کسانی که به آینده جوانان ایران فکر می کنند باید بدانند که با انسجام ملی و گفتگو امید مردم به آینده تقویت می شود و بسیاری از مشکلات کشور با افزایش امید مردم و اعتماد عمومی قابل حل خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت طرفدار تقویت نقش شوراهاست، گفت: تقویت شوراها را تا جایی که مقدور باشد و قانون اساسی اجازه می دهد دنبال خواهیم کرد و تلاش می کنیم اختیارات مدیریت شهری را افزایش دهیم. البته باید کسانی که مسئولیت به آنها واگذار می شود مسئولیت پذیر، تصمیم گیر و پاسخگو باشند.

جهانگیری از شوراها خواست نظارت خود را بر همه دستگاه های اجرایی شهری اعمال کنند و گفت: هیچ دستگاه اجرایی و مدیریت شهری نباید از نظارت مصون باشد.

وی با اشاره به اینکه ده ها دستگاه نظارتی هر کدام به نوعی بر دولت نظارت دارند خاطرنشان کرد: البته برخی از آنها آنقدر جلو آمده اند که در تصمیم گیری ها دخالت می کنند. البته مکرر به مدیران گفته ام که دستگاه های نظارتی حق هیچ دخالتی در تصمیم گیری ها ندارند و وظیفه آنها فقط نظارت و شناسایی تخلفات است. اما متاسفانه برخی مدیران آنقدر ضعیف شده اند و یا خود را در برابر دستگاه های نظارتی باخته اند که برای هر تصمیم از این دستگاه ها اجازه می گیرند که اگر مدیری با این روحیه را بشناسم حتماً او را برکنار خواهم کرد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه شهرداری ها بیش از دولت نیازمند نظارت هستند از شوراها خواست نظارت خود را بر شهرداری ها افزایش دهند.

جهانگیری یکی از اولویت های مهم شهرها را توسعه حمل و نقل عمومی دانست و با اشاره به تأثیرات حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا و آلودگی صوتی گفت: آنچه نقش تعیین کننده در کاهش آلایندگی دارد توسعه حمل و نقل عمومی، قطار شهری و مترو است.

وی افزود: دولت سال گذشته دو میلیارد دلار اعتبار برای شهرداری های کلان شهر ها اختصاص داد تا نسبت به خرید واگن و توسعه مترو اقدام کنند اما متاسفانه اخیراً در جلسه ای که شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز حضور داشتند متوجه شدم که استفاده چندانی هنوز از این تسهیلات مالی خارجی صورت نگرفته و پس از گذشت دو سال اقدام خاصی انجام نشده و این در حالیست که اگر کلان شهر تهران از این امکان استفاده کند با توجه به زیرساخت هایی که وجود دارد می تواند ظرفیت جابجایی مسافر از طریق قطار شهری را تا دو برابر افزایش دهد.

جهانگیری از شهرداری تهران خواست حتماً نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشد و گفت: هر طرح دیگری که در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلایندگی باشد مورد حمایت دولت خواهد بود و برای تأمین منابع مالی مورد نیاز آن محدودیتی وجود نخواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به یکی از تصمیمات دولت که در روزهای پایانی سال گذشته انجام شد اظهار داشت: دولت برای بازسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده شهری و بین شهری تصمیمی اتخاذ کرد و منابع مالی خوبی برای نوسازی اتوبوس ها و کامیون ها در نظر گرفته شد و اگر اتوبوس ها و کامیون های فرسوده را از رده خارج کنیم ظرف چند سال از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و بهینه سازی انرژی می توانیم کل سرمایه گذاری انجام شده را جبران نماییم.

جهانگیری با اشاره به لوایحی که از سوی شورای عالی استان ها به دولت ارسال می شود، گفت: همواره روال اینگونه بوده که دولت لوایح و پیشنهادات شورای عالی استان ها را مانند پیشنهادات سایر دستگاه ها مورد بررسی قرار می دهد و به کمیسیون های دولت می فرستد.

وی افزود: دولت در حال حاضر دو لایحه مهم در دستور کار خود دارد که یکی درآمد پایدار شهری و دیگری مدیریت شهری است که هر دو لایحه مراحل آخر خود را طی می کند و تلاش دولت این است که مردم نیاز نداشته باشند برای انجام هر کاری از شهرستان ها به تهران مراجعه کنند.

معاون اول رئیس جمهور یکی دیگر از جهت گیری های دولت را دانش بنیان کردن اقتصاد عنوان کرد و گفت: باید به این موضوع با جدیت توجه داشته باشیم زیرا گاهی یک جوان تحصیلکرده ایده ای مطرح می کند که ممکن است کسی از او حمایت نکند. اما اگر به آن توجه کنیم ممکن است کار چند ساله را یک شبه طی کنیم. از این رو باید در حوزه مسئولیت خود برای ایده های نو جا باز کنیم.

جهانگیری مسئله آسیب های اجتماعی را از دغدغه های جدی کشور برشمرد و برگزاری چند جلسه در این خصوص در حضور مقام معظم رهبری را دلیلی بر اهمیت این موضوع دانست و گفت: شهرداری ها نقش تعیین کننده و کلیدی در این زمینه دارند و باید فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کار شوراها سروکار جدی با زندگی مردم دارد و نباید اجازه دهیم نمایش تفرقه از شوراها ارائه شود و باید با وحدت و انسجام داخلی از مشکلات عبور کند.

وی همچنین از شورای اسلامی شهر تهران خواست با توجه به اهمیت شهر تهران و مشکلات این شهر در کوتاه ترین زمان ممکن شهرداری قوی و توانمند برای مدیریت شهر تهران انتخاب کنند.

جهانگیری به موضوع استعفای شهردار تهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد:برخی می گویند که شهردار تهران تحت فشار استعفا داد که این موضوع صحت ندارد و اگر آقای نجفی نمی خواست هیچکس نمی توانست او را وادار به استعفا کند. آقای دکتر نجفی چندین مرتبه با من صحبت کردند و بدلیل بیماری جدیدی که دارند، کناره گیری کردند.

وی افزود: اینکه مدیری تحت فشار استعفا دهد اساسا به درد مدیریت نمی خورد چراکه ما مسئولیت پذیرفته ایم که در شرایط سخت کار کنیم و تحت تاثیر فشارها کار راه رها نکنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به دغدغه مطرح شده از سوی اعضای شورای عالی استان‌ها مبنی بر ممانعت از فعالیت سپنتا نیکنام عضو شورای اسلامی یزد به دلیل اقلیت بودن وی گفت: مردم یزد از مومن ترین و انقلابی ترین مردم کشور هستند و دلسوزتر از مردم یزد برای یزد وجود ندارد و انتخاب مردم یزد در انتخاب نماینده شورای اسلامی این شهر محترم است و کسی نباید به انتخاب آنان بی احترامی کند.

در این مراسم رئیس شورای عالی استان‌ها و چهار نفر از روسای کمیسیون‌های شورای عالی استان ها نیز به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند و خواستار ایجاد امکان نقش آفرینی هر چه بیشتر شوراها در عمل به وظایفشان برای اداره کشور شدند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۴
خسته نباشی جناب جهانگیری،!!!!! شما که حتی نمیتونیین رد پای اختلاسگران،مسفدان اقتصادی ووووووو....
را پیدا کنین ویا میترسین اسم کسی رو بیارین وحتی قدرت انجام هیچ کاری رو در رابطه آقازاده ها و...ندارین.
با انواع ترفند ها، یکباره دلار دولتی را از 3600 تومن ، 15% گرون کردین وبه 4200 قراره ارایه کنین.
پس شما جهان گیر نیستین ،
جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد کشور با چالش‌های جدی روبرو است و بیکاری و مشکلات معیشتی مردم را رنج می دهد، گفت: به دلیل کاهش درآمد مردم قدرت خرید آنها کاهش یافته و علی رغم همه اقدامات چند سال اخیر هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
اقای جهانگیری میشه بفرمایید دقیقا چه اقدامی دربهبودمعیشت مردم انجام داده اید؟ اگه راست میگفتید جقوق را افزایش نمیدادید بدادبانشستگان ارتش برسیدز
نه بابا.....مطمئنی جناب معاون؟؟؟؟
ما سهامدارای خودرویی و بانکی که ورشکسته و نابود شدیم با سیاستهای اشتباه و غلط دولتی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان