بازدید 17884
نماندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

دلار را نمی شود از معادلات ارزی حذف کرد/ امکان جایگزینی یورو با دلار سخت است

در روزهای گذشته، بازارهای ارزی کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، به گونه ای که نرخ دلار از مرز 6000 تومان نیز گذشت و تا حدود 6100 تومان افزایش یافت. این موضوع علاوه بر اینکه پای رئیس بانک مرکزی را به مجلس باز کرد، باعث شد تا نمایندگان نیز عصبایت خود را از این اوضاع به سیف نشان دهند.
کد خبر: ۷۸۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵ 17 April 2018

دلار را نمی شود از معادلات ارزی حذف کرد/ امکان جایگزینی یورو با دلار سخت استدر روزهای گذشته، بازارهای ارزی کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، به گونه ای که نرخ دلار از مرز 6000 تومان نیز گذشت و به حدود 6100 تومان رسید. این موضوع علاوه بر اینکه پای رئیس بانک مرکزی را به مجلس باز کرد، باعث شد تا نمایندگان نیز عصبایت خود را از این اوضاع به سیف نشان دهند.

به گزارش «تابناک»؛ اما با این حال، به نظر می رسد این رخداد تا حدودی از سوی دولت کنترل شده و بازار ارز روزهای بی تلاطمی را پشت سر می گذارد، ولی سیف در روزی که به مجلس آمد، موضوعی را مطرح کرد که با واکنش برخی نمایندگان مجلس روبه رو شد.

ولی الله سیف در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار ارز گفت: من پیشنهادی را با حضرت آقا مطرح کردم که یورو در مبادلات ارزی جایگزین دلار شود، چون دلار نقشی در مبادلات خارجی ما ندارد و ایشان هم از این موضوع استقبال کردند.

وقف چی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: می توان در معاملات تا حدودی از ارزهای دیگر به جای دلار استفاده کرد؛ اما آنچه مسلم است اینکه در جوامع امروز، پول رایج تجارت دلار است و مبنای اقتصادی نیز به دلار پیش بینی می شود.

بنابراین، با توجه به اینکه ایران روابط خوبی با اتحادیه اروپا دارد، شاید بتواند تا حدودی اقتصاد را بر اساس یورو پیش ببرد؛ اما به هر حال، در هر شرایطی، دلار یک ارز تأثیرگذار است و اعتقاد من این است که اقداماتی نظیر این، بیشتر جنبه تسکین دارند و زیربنایی نیست.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: هم اکنون ما دو مشکل داریم که باید رفع شود؛ یکی از مسائلی که باید هم اکنون حل شود، این است که باید هر گونه شده، به کشور ارز وارد کنیم و راه ورود آن نیز حمایت از تولید داخلی رقابت پذیر است. موضوع دوم آنکه سیستم بانکی ما باید به شدت تغییر پیدا کند. در هیچ کجای جهان، تسهیلات بانکی، دو یا سه برابر تورم وجود ندارد. وقتی ما چند برابر تورم تسهیلات بانکی می دهیم، قطعا این کار باعث ورشکستگی تولیدکنندگان می شود و خروجی آن غیر رقابت پذیر شدن صنایع داخلی با کشورهای دیگر خواهد بود و همه اینها مجموعا باعث رخدادهایی می شود که در چند روز گذشته، شاهد آن بودیم.

شهروز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: کسی حق ندارد در مسائل مدیریتی خود از رهبری هزینه کند. رهبری نیاز به سخنگو ندارد و اگر نیاز باشد، خودشان مواضعشان را شفاف بیان می کند. مسئولان باید خود، کار کارشناسی انجام دهند و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
با این حال، اقداماتی که در حوزه دلار از سوی دولت صورت گرفت، کارهای خوبی بود و امیدواریم به زودی وضعیت هیجانی بازار نیز با تمهیداتی که اندیشیده شده، فروکش کند.

وی گفت: یکی از پیشنهادهای کنونی این است که دلار جایگزین یورو شود که البته این کار از نظر اقتصادی، امکان پذیر به نظر می رسد؛ اما دلار ارزی نیست که بتوان از آن به این راحتی صرف نظر کرد، چون در یک جایی در کارها نیاز است از این ارز استفاده شود.

اما محمدمهدی مفتح در گفت وگو با تابناک در این باره می گوید: این امکان وجود دارد و به عبارت دیگر، ارز مرجع ما ـ که در مناسبات پولی و مالی از آن استفاده می شود ـ دلار است، ولی ما می توانیم آن را جایگزین یورو کنیم؛ شاید یکسری اقدامات اولیه نیاز داشته باشد.
اگر تصمیم عقلای کشور این باشد، به گمانم بشود ارز را جایگزین کرد؛ البته این به معنای آن نیست که با جایگزین کردن یورو به جای دلار، همه مشکلات ارزی ما حل خواهد شد. خیر؛ کارها به این سادگی نیست!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴۴
منظورتون جایگزینی دلار با یورو هست؟
اشک تمساح نمایندگان!!!!!!!!!
خوب از اولش معلوم بود که نمیشه یورو را جایگزین دلار کرد فقط بیست وچهار ساعت حرف تحویل مردم میدن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
چون فكر ميكنن همه چيز حرف زدنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
کامنتتو آپدیت کن صاحات خواب با اجازت یورو جایگزین دلار شد
اکثر دولت ها در دوره دوم خود به شدت افول میکنند و ناتوان در اداره مملکت هستند.شاید به این دلیل که میدانند دوره دیگر در سر کار نیستند مملکت رو به حال خود رها میکنند.بهتر است هر دولت یک بار سر کار باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
آنوقت از همان اول رها میکنند
به نظرم مادام العمر باشند بهتر است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
آخه منتهای تناقضها شما که اینو میدونین چرا تو سال 96 خلافشو رای دادین . چقدر تناقض چقدررررر
خودتون رو گول میزنین ؟ قیمت دلار کنترل شده؟؟؟ الان هیچ صرافی دلار خرید قروش نمیکنه و فقظ میشه از طریق به سری دلال میشه دلار پیدا کرد اونم با قیمت 5600 تا 5800 . شما به این میگین کنترل؟ هیچ جای دنیا دیده نشده دولتش بیاد نرخ دلار رو دل بخواهی انتخاب کنه و بگه از فردا دلار با این قیمت!!! هیچ چیمون سر جاش نیست به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
دلار غیر 4200 یعنی قاچاق و بگیرن کلش مصادره شده . حالا شمام معلوم نیس چقدر دلار بادکرده داری دلتو با این حرفها خوش کن
بسیاری از راهکارهای مسئولان ما بیشتر به فیلم های تخیلی هالیوودی شباهت دارد، مثلا زمان آن رئیس جمهور قبلی که پیشنهاد شده بود ایران جهان غرب را در تحریم نفتی قرار دهد!!!! و حذف دلار از مبادلات ما با جهان نیز مثل این است که در ایران بخواهیم از افغانی افغانستان استفاده کنیم. به ویژه که ریال وا وضع و حالی بسیار اسفناک تر از پول بسیاری از کشورهای جنگ زده و فروپاشیده دارد. متاسفانه هین پیشنهادها نشان می دهد که افرادی بسیار ناآگاه از شرایط جهانی سکاندار سیاست های سرنوشت ساز کشور شده اند. حتی اگر بخواهیم از یورو نیز استفاده کنیم، این ارز معتبر باید اول به دلار تبدیل شود. سیاست های نسنجیده ای که دودمان ملت را بر باد داده است و متاسفانه مگر گاه در رسانه های یانترنتی ناپرهیزی شود و اشاره ای به آنها بشود. کسی که هنوز نمی داند دلار قابل حذف نیست، چگونه می تواند سکاندار مهمترین کانون اقتصادی کشور باشد؟ اگر روزی توانستیم مس را جانشین طلا کنیم، می توانیم جانشینی برای دلار بیابیم. دلار روزی جایگاه خود را از دست می دهد که آمریکا به شدت افول کند. به امید آن روز، ولی تا ان زمان کاش می توانستیم سنجیده تر عمل کنیم،
پاسخ ها
فریبرز
| Canada |
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
فیلتر تلگرام هم اکنون فقط از اوجب واجبات است و لاغیر.
دلار رو نمیشه ولی تلگرام و اینترنت رو که میشه حذف کرد.
بقول گزارش صدا سیما تو اخبار ساعت 14 مردم روسیه خیلیم از فیلتر تلگرام راضین چون دیگه بجای پیام فرستادن میرن از نزدیک هم رو میبینن و کلی کیف میکنن.
ماهم بعد فیلتر تلگرام بجای خوندن خبرهای ناگوار و دست گلهای مسئولین به همراه فامیل اخبار را از رسانه ملی گوش میکنیم و بدون سانسور از وضع اسفناک مردم اروپا و آمریکا آگاه میشیم و دورهمی آهنگ همه چی آرومه من چقدر خوشحالم رو میخونیم...
خوبه خودتونم قبول دارید دلار تو ارزها بالاتره حتی چین و روسیه که خودشونو ابر قدرت میدونن باز بادلار دارن کارمیکنن به این نتیجه میرسیم باامریکا واردمذاکره بشین مردمم به آرامش برسن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
البته دلار ارز مرجع در معاملات بین المللی است. اخیرا کشورهای دیگه
مانند چین و روسیه به فکر افتاده اند که کم کم اونو کنار بذارن و درصدی از معاملاتشون را هم با ارزهای خودشون انجام می دهند. ما هم باید زودتر این کار را شروع کنیم.
فریبرز
| Canada |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
این آقایان حتی در صدد کنترل بازار کالای اولیه (کامودیتی) مثل طلا، نفت، شکر، و ... هستند. ولی در هر صورت فیلتر کردن تلگرام مهم تر است از سایر امور جاری.
ناشناس
| United States |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
جانا سخن از زبان ما ميگويي
خود دولت هم شاید موافق بالا رفتن قیمت دلار بوده چون در چند دولت گذشته هم دقیقا در دقیقه نود به داد ریال رسیدند ابتدا چون نمیتوانستند قیمت بنزین . آب و برق و تلفن و گاز و خدمات را بالا ببرند دوره بیشتر نداشتند که حداقل بخشی از نقدینگی را کاهش دهند بالا بردن عوارض خروج از کشور چون مسافران نیاز به عرض هم دارند . بالا بردن قیمت دلار جهت کسری بودجه و به تبع آن سایر خدمات هم تا پاییز آینده خود به خود گران خواهند شد
باسلام . حکایت اقتصاد مریض و برخورد دولت با ان سر دراز دارد . اما مثل این که مسئولین درایران زندگی نمی کنند وگاهی انسان فکر می کند این مسئولین از تخصص و تعهد ودرایت برخوردار نیستند و شاید به عمد مسئولیت خودرا مد نظر ندارند و همه چیز را به شانس و بخت و اقبال سپرده اند. به سال ها پیش اگر برگردیم با پدیده ای روبرو بودیم به نام شرکت های هرمی یا گلد کویست که توسط این شرکت ها خیلی از مردم به روز سیاه نشستند و در یک قمار از پیش باخته همه هستی خود را از دست دادند . در همان زمانها دولت و دستگاه های نظارتی نقش خود را ایفا نکردند و زما نی به موضوع ورود کردنند که شکاف های اجتماعی و نارضایتی های مردمی را ایجاد کرده بود . متاسفانه این مسئله دوباره در اقتصاد ما ظهور پیدا کرده است اما بادمجوز از وزرات امور اقتصادی و دارایی یا بازرگانی. داستان از این قرار است که شرکت هایی در اقتصاد فعال شده اند که به صورتدشبکهدای عضو می گیرند و به اعضا مطابق سطحی از هرم که قرار دارند از بابتدخرید و فروش کالا سود می دهند . جالب است بدانیم که کالا هایی که خرید و
این سیاست کنترل و نظارت ارزی سیاست منطقی و منطبق بر واقعیت بازار ارزی کشور است که منجر به ایین شده است که افرادی که واقعا نیاز به ارز نداره اند و فقط به قص سفته بازی و بالا بردن هیجان وارد این بازار شده اند برچیده شده اند . ولی دولت باید به فکر تمام نیازهای جامعه باشد مثلا ایرانیان مقیم خارج با این سیاست جدید دیگر نمی توانند دلاری خریداری کنندو یا حواله کنند . و دولت بهتر است به تمام نیازها منطقی ارز کشور باسخ گو باشد.
تابناکی های عزیز حلالتان نمیکنم اگراین مطلب رامنتشرنکنید:
امشب بخشی ازصحبت های وزیراقتصاد درخبر۲۰:۳۰ پخش شد بااین مضمون که مادلار را از۵۷۰۰ به ۴۲۰۰ رساندیم پس قیمتهابایدکاهش پیداکند!!!
بعنوان یک شهروندایرانی بایدبه ایشان عرض کنم اولا قیمت رسمی دلار( مبادله ای) نه تنهاکاهش نیافته بلکه از۳۵۰۰ به ۴۲۰۰ افزایش یافته پس طبیعیست که قیمت همه کالاهای وارداتی ازقیبل لوازم خانگی وموبایل وکامپیوتروخودرو افزایش یابدکمااینکه افزایش هم یافته ثانیا شما فقط صورت مساله راپاک کردید ودلار۴۲۰۰ تومان بصورت محدودبه نیازمندان خاص قابل پرداخت است وگرنه قیمت آزاددلار همچنان بالای ۵۰۰۰ تومان ( حدود۵۶۰۰ تومان) است لطفا به شعورمردم توهین نکنید!!!
این پول کشوریه که هی شعار میدیم برعلیهش.بابا کشورهای دنیا رفتن کجا و ما کجاییم
تمامی کشورهای اروپایی به یورو معامله میکنند و کشورهای اسیایی هم قیمت کالای خود را به دلار و یورو میدهند فقط کافی است در مقابل فروش نفت یورو ذر یافت شود که این نیز ممکن است.
تمام دنیا برای تجارت دلار رو مبنا میگیرند و اگر مثلا یورو استفاده بشه باید تبدیل بشه به دلار و این یعنی هزینه اضافه که بابت تبدیل باید پرداخت مثلا شاید حدود ۲تا ۵ سنت و گاهی تا ۱۰ سنت که شاید در نظر اول رقمی نیست اما در ارقام بالا یعنی ۳ تا ۵ درصد گرونتر باید پول بدی پس کم نیست
حداقل برای مسافران که میشه یورو داد! همه جای دنیا یورو رو در کنار دلار قبول می کنن. دانشجوهایی که فرصت مطالعای میان اروپا بهشون ۶۰۰۰ دلار میدن و بعدش اونا باید کلی هزینه بپردازن که پول رو یورو کنن!
طوری می گویید یورو را جایگزین دلار کنیم انگار فقط ارزش ریال در مقابل دلار کم شده است و در مقابل یورو نشده است.
اقا بهتر نیست ریال خودمون و پول جهانی اعلام کنیم تا این امریکای نامرد حالش گرفته شود گیری کردیم از دست این اقای سیف از فردا دلار چاپ کنی جهلی بهتره نصف قیمت هم بفروشی به نفع شماست عکس منو بزن روش من با ترامپ حلش میکنم
فقط میان یه چیز میگن دیگه.فکر نمی کنند حرفشون اخرش به کجا میرسه.
با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های اقتصادی جانشین کردن دلار با ارز دیگری ازضروریات است..مثل معروفی داریم خواستن توانستن است..دولت علاوه بر ممنوعیت خرید وفروش دلار باید خرید وفروش دلار خارج از شبکه بانکی کشور را قاچاق اعلام نماید..
پاسخ ها
م ح
| United Arab Emirates |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
ها کاکا این بابا این گاره بید سیف و احراج کنید مشکل حل میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
اینایی که منفی میدن از اقتصاد چیزی نمیدونن چرا چین داره حذف میکنه روسیه حذف میکنه برزیل خیلی وقت داره این کاره میکنه باباشمایی که منفی میدید یا دلار فروشی یا فرق اقتصاد ملی با بقالی نیمدونی انقد وابستگی به دلار کشوری که همیشه تحریم حماقت محظه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
ای کله خراب اونموقع میدونی چه بدبختیی روسرمردم خراب میشه؟وبعدش تحریم هیچ ربطی به جایگزینی دلار باارزدیگه نمیشه شماهرگونه ارزی هم داشته باشی اگه کشوری بخواد تحریمودوربزنه دهنشو سرویس میکنن پس اضهارنظرنکن.
خواستن توانستن است. با توجه به تحریم ها وسایر مسائل اقتصادی ناشی از تحریم این تغییر ضروری است یا خیر؟ اگر ضروری است سخت وغیر سخت ندارد باید انجام شود.دولت علاوه بر جانشین کردن ممنوعیت خرید وفروش وپس انداز دلاری خارج از شبکه بانکی کشور را هم پس از تایید مجلس باید اعلام نماید.دولت بایدممنوعیت معاملات دلاری ومحدودیت های خرید وفروش ارزی را بصورت لایحه ای به مجلس با قید دوفوریت ببرد. در صورت موافقت مجلس فورا ائین نامه ممنوعیت را بنابر مصوبه مجلس تدوین وابلاغ نماید.در این مورد نمی توانید با سیاست های لیبرال گونه رفتار نمائید باید قاطعانه رفتار کرد.دولت ممنوعیت ذخیره ارزی خارج از شبکه بانکی بهر صورت را باید ممنوع اعلام نماید. اینکه میگویند تا ده هزار دلار میتواند هر نفر در منزل نگهداری کند صحبت جویده شده ای نیست. در خود این کشورها این میزان پول را نمی توان در منزل نگهداری کرد.وجود ارز نقدی در صرافی ها و احتمالا هتل ها بجز دلار نیز باید محدود به معاملات یکی دوروزه نقدی محدود شده ان باشد..خریدار وفروشنده ارز نقدی در وهتل وصرافی محدود و باید با نام ومشخصات باشد.ارز با لاتر از مقدار مخصی مثلا پانصد تا هزار دلار باید در بانک صورت گیرد.صرافی برای خرده خرید وفروش ارزمجاز است نه عمده ان.تمام زحمات مردم وشیره جان اقتصادی مردم جامعه از طریق این صرافی های کنترل نشده بخارج ارسال میگردد.با تریلی های مملو از طلا وارز نیز هم از طریق همین صرافی ها تامین میگردد
سخت نیست. شما نمی دانید که چگونه این کار را انجام دهید. ترک و اجازه دهید کسی که می داند چگونه می تواند این کار را انجام دهد.
من ديروز دلار خريدم ٥٦٠٠ تومان كجا دلار ارزان شده . برو بابا
این حرف بچه گانه است.کسی که دو کلاس اقتصاد خوانده باشد می داندارز غالب در دنیا دلار است یعنی اگه بخوای با یورو یا روپیه یا هر ارز دیگه ای کار کنی اول باید به دلار تبدیل بشه بعد به اون ارز مورد نظر.
سلام بر دلار 10000 تومانی
حتما میخوان دلار رو با یوان چین یا روبل روسیه جایگزین کنن! ها ها ههههههه!
مگه دست خودتونه ! دلار یه پول بین المللیه مثل زبان انگلیسی ! اونوقت شما باید با کل دنیا بجنگید حتی با روسیه و چین که مبادلات بین المللیشون با دلاره!
فقط یه کار رو میتونید بکنید اقتصاد داخلی فوق العاده قوی و بدون نیاز به جامعه جهانی داشته باشید ! فکر کنید روی کره زمین فقط 85 میلیون ایرانی وجود دارن و لاغیر ! بسم الله ... این گوی و این میدون!
تابناک چه خبره امروز پول افغانستان بد جور داره بالا می ره از دو برابر هم بیشتر شده ، در این مورد گزارش تهیه کن ، الان تا این لحظه 90 تومن بالا رفته شده 164 تومان
دوستان دلار و یورو هیچ فرقی نمی کنه این ارزش پول ملی هستش که سقوط کرده
جايگزين هم بكنيد فرقى نميكند يورو برادر دلار است
چرا سیف را اخراج نمیکنن تا یک نفر کاربلد بیاید؟
الان ریال مثل پهن شده است
حال شما به ما بجاي دلار يورو بده. كو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار