بازدید 7601

سنگ بزرگ شهرداری تهران، پیش پای خبرنگاران متقاضی طرح ترافیک!

اشکالی از جنس ایراد‌های بنی اسرائیلی که موجب خواهد شد، آن دسته از خبرنگاران که خودروشان را در شهر دیگری پلاک کرده‌اند یا ساکن شهر‌های مجاور تهران (مانند کرج) هستند و در رسانه‌هایی در تهران شاغلند، از دریافت سهمیه محروم شوند؛ خبرنگارانی که به سادگی می‌توان با مراجعه به رسانه هایشان یا بررسی سوابق بیمه‌ای شان پی برد در رسانه‌های پایتخت شاغل هستند یا خیر.
کد خبر: ۷۸۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳ 11 April 2018
شهرداری تهران که در شفاف نبودن اطلاعاتش به نوعی شهره است، شفاف سازی را در دستور کار قرار داده است؛ دستور کاری ویژه که قرار است از خبرنگاران شروع شود!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله کمتر از ده روز از مهلت اعلام شده برای آغاز طرح جدید ترافیکی در تهران، امروز آیین‌نامه‌ای به شورای شهر تهران ارائه شد که بسیاری چشم انتظار آن بودند؛ آیین‌نامه‌ای که نیازمند بررسی در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا و سپس تصویب است و بعید است پیش از آغاز طرح جدید به کار آید.

اما دیرکرد فراوان در تدوین و ارائه این نامه به شورا، تنها یکی از اشکالاتی است که متوجه شهرداری تهران و دقیقا معاونت حمل و نقل و ترافیک این نهاد است، چون بنا بر این آیین نامه، شرایطی برای سهمیه خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان در نظر گرفته شده که بخشی از آن‌ها بسیار عجیب است.

آن گونه که در این آیین نامه ۹ ماده‌ای آمده، مسئولان سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران کوشیده‌اند تعریفی از «خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری» ارائه داده و بعد بر اساس آن، نسبت به اختصاص سهمیه به ایشان اقدام نماید؛ سهمیه‌ای محدود که قرار است تنها در اختیار شماری از خبرنگاران قرار گیرد و به این منظور، اولویت بندی‌هایی در آیین نامه گنجانده شده است.

اولویت بندی‌هایی از جنس ارجح بودن خبرنگاران شاغل در رسانه‌های خصوصی به آن دسته از همکارانشان که در رسانه‌های دولتی شاغل هستند. ملاک‌هایی که اگر برای گزینش خبرنگارانی که سهمیه خواهند گرفت کافی نباشد، اختیار به شهرداری داده شده تا از میان ایشان برخی را برگزیند و دیگران را از دریافت طرح خبرنگاری محروم کند!

این در حالی است که از آغاز طراحی و تبلیغ طرح جدید ترافیکی، مسئولان شهرداری و شخص معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار، اصرار شدیدی بر رعایت عدالت در این طرح داشتند؛ عدالتی که با ارائه سهمیه به یک عده و محروم کردن عده‌ای دیگر همخوانی ندارد، چه برسد که ملاک گزینش افراد مشخص و معین هم نباشد.

نکته عجیب بعدی این آیین نامه آنجاست که می‌بینیم این سهمیه تنها به آن دسته از خبرنگاران داده خواهد شد که مالک خودرو باشند و از آن عجیب تر، پلاک انتظامی خودروشان متعلق به تهران باشد؛ یعنی اگر خبرنگاری با خودرو همسرش تردد کند، مشمول شرایط دریافت طرح ترافیک نخواهد بود یا اگر مالک خودرو باشد و پلاک انتظامی‌اش مربوط به شهر دیگری باشد، خبرنگار محسوب نمی‌شود.

اشکالی از جنس ایراد‌های بنی اسرائیلی که موجب خواهد شد آن دسته از خبرنگاران که خودروشان را در شهر دیگری پلاک کرده‌اند یا ساکن شهر‌های مجاور تهران (مانند کرج) هستند و در رسانه‌هایی در تهران شاغلند، از دریافت سهمیه محروم شوند. خبرنگارانی که به سادگی می‌توان با مراجعه به رسانه هایشان یا بررسی سوابق بیمه‌ای شان پی برد در رسانه‌های پایتخت شاغل هستند یا خیر.

جالب آنجاست که می‌بینیم الزام به داشتن سوابق بیمه‌ای در رسانه‌ها و یا ارائه اسناد اشتغال به این حرفه هم در آیین نامه گنجانده شده و از این روی، تأکید بر مواردی مانند پلاک انتظامی تهران، بسیار عجیب به نظر می‌رسد. درست مثل اینکه بگوییم هر خبرنگاری که از شهر دیگری روانه تهران شد تا فعالیت مطبوعاتی اش را در این شهر ادامه دهد، ابتدا باید برای تعویض پلاک اقدام کند!

به این موارد عجیب و غریب، ماده آخر آیین نامه را باید افزود که بر اساس آن، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است اسامی، نام رسانه و سمت خبرنگاران، عکاسان و روزنامه نگاران در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر نماید. افشاگری بی مثالی که ظاهرا قرار نیست شامل هیچ موضوعی در شهرداری و دیگر نهاد‌ها شود الا اسامی و سمت خبرنگاران و عکاسان خبری!

موضوعی که نه تنها با قوانین و مقررات بالادستی همخوانی ندارد، که معلوم نیست دلیل گنجاندن آن در زمره مواد آیین نامه سهمیه خبرنگاران چیست. اقدامی عجیب که اگر دلیل آن شفاف سازی باشد، می‌شود با انتشار شمار سهمیه‌های ارائه شده به هر رسانه به انجام برسد، بی آنکه نام بردن از خبرنگار و سمت وی در رسانه ضرورتی داشته باشد؛ بماند که پیش و بیش از نام خبرنگارانی که سهمیه طرح دریافت می‌‎کنند، شهرداری تهران نیازمند شفاف سازی در کلیه امور است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۵
قانونا چه خبرنگار یا هر کس دیگه ای وقتی شهر محل سکونتش رو تغییر میده باید پلاکش رو هم عوض کنه.چیز عجیب و سختی نیست.
بی خیال بابا چرا شلوغش کردین ؟؟؟؟؟؟؟؟
شما به خودتون با این تیر زدن و این مغرضانه نوشتنتون میگین خبرنگار واقعا ؟؟؟؟؟
خبرنگار کجا بود
بنظر من که ما اندازه انگشتان یک دست هم در ایران خبرنگار به معنی واقعی کلمه نداریم
بعدشم همه بند هایی که با اون نگارش نوشتین منطقی و درست بود
جمع کنید بابا با این خبر کار کردنتون که همش یا کپی هست یا سفارش شده یا سانسور شده یا ناقص یا کذب
دیگه تو این زمونه همه شده اند خبرنگار.... اگر کسی واقعا خبرنگار است موسسه خبری که برایش کار می کند باید برای طرح ترافیکش اقدام کند.... کسی که آدرس محل زندگی اش خارج از تهران است چرا باید طرح ترافیک تهران بگیرد؟؟ حالا خبرنگار یا هرچی!
خبرنگارا چقد خودشون تحویل میگیرن
شمارخبرنگاران چیزی جز بازگوکننده حرفهای روابط عمومی نیستید
وقتی ملت از همه چیز سو استفاده میکنن باید همین سخت گیری ها هم باشه
والا برای مایی که خونمون تو طرح هست، ۲۰ساله بهمون طرح نمیدن و تا ۵ نمیتونستیم ماشین تکون بدیم، الانم کردنش تا ۷ اینقدر تیتر نزدین.
مثلا خبرنگار هم هستین
بهتر این بلا سر خودتونم بیاد.
به قول طرف دیگی که برای من نجوشه میخوام ...
خبرنگاران خونشون از اونايي كه خونه هاشون در محدودة طرح ترافيك هست رنگين تر نيست، بنده خونه ، محل كارم تو محدودة طرح ترافيك هستش ولي بايد مثل ساير مناطق تهران هزينه طرح پرداخت كنم اين روش دو سال ادامه پيدا كنه مطمئنا خيلي زود منطقه ١٢ خالي از سكنه ميشه
والا تردد پلاک شهرستان کلا باید ممنوع باشه چه برسه داخل طرح .بعدم خبرنگار با ماشینش خبرنگاری میکنه ؟ مثل دوربین و خودکار ؟؟ همه خبرنگار ها از اطراف تهران میان برای کار ؟ میبینید پای منافع شخصی باشه هیچ کس هیچ کاری حاضر نیست انجام بده ؟! تا دیروز مقاله و مطلب پشت سر هم که مترو خوبه بی ار تی خوبه هوا آلودست حالا میخاید از خارج تهران با ماشین شخصی هم بیاید وسط طرح راحت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
آهان. پس خوبه تردد پلاك تهران هم شهرستان ها ممنوع كنند؟!
شهرداری کجاست؟محلی برای ویرانی شهر و گرفتن پول زور از مردم.اقایون نجومی بگیر شدن همه کاره.
بابا جان ،ادم خوب، هوا الوده است .قسمتهای مرکزی شهر را به راحتی می توان با مترو و تاکسی رفت، چه اجباری به بردن ماشین شخصی است؟ به نظر من غیر از ماشینهای اورژانس و وسایل نقلیه عمومی نباید اجازه تردد به ماشینهای دیگر راداد و باید فقط اتوبوسهای برقی از این محل تردد کنند.تعارف نداریم پرداخت پول مجوزی برای الوده کردن هوا نیست.
بالاخره باید یک ضابطه ای داشته باشه. نمیشه خبرنگار با ماشین دوستش، با یک پلاک غیر تهران، هر موقع که خواست بیاد و رفت و امد کنه و بگه خبرنگارم. اینجوری همه دنبال این می افتند که برند یک کارت خبرنگاری دست و پا کنند و از همه قید های ترافیکی آزاد بشوند.
وكيل مدافع متخلفها و سوء استفاده كننده ها نشيد
فقط خبرنگار ها نیستند،من معلول جسمی حرکتی هستم که برای درمان باید از کرج بیام تهران برم بیمارستان به من هم چون ماشینم پلاک کرجه اجازه ثبت نام نمی ده.و دیگه اینکه برای سوال کردن از کرج نمیشه با این شماره تلفن تماس گرفت و حتما باید بیای تهران تماس بگیری. تکلیف ماشین های پلاک ویلچری چی میشه؟ اونها که بر اساس نوع پلاک ماشینشون مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک هستند، هیچکی حوابگو نیست و مردم سر در گم هستند.
خبرنگار هم مانند بقیه شهروندان می بایست از امکانات برخوردار شود.
اگر اولویت مطرح باشد شاید اولین اولویت با کسانی است که منزلشان در محدوده طرح ترافیک است نه خبرنگاران
اگر خبرنگاری ماشین ندارد طرح ترافیک را برای کجایش می خواهد ؟!
مثل اینکه من منزلم در طرح ترافیک باشد و خودرو نداشته باشم و طرح ترافیک هم بخواهم !!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس