بازدید 13355

الیور استون برنده سه جایزه اسکار در جشنواره بین‌المللی فجر

استون به عنوان فیلمسازی صاحب سبک، بارها تحسین شده و برای فیلم «قطار نیمه شب» برنده اسکار بهترین فیلمنامه و برای فیلم‌های «جوخه» و «متولد چهارم جولای» برنده دو اسکار بهترین کارگردان شده و به جز نامزدی‌های متعددش برای اسکار است. نیکولا پیووانی، آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور ایتالیا و برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن فیلم برای فیلم سینمایی «زندگی زیباست» در این رویداد حضور می‌یابد و یک کنسرت ویژه خواهد داشت.
کد خبر: ۷۸۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 11 April 2018

الیور استون برنده سه جایزه اسکار در جشنواره بین‌المللی فجرسی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با یک شگفتی روبه روست و الیور استون کارگردان برجسته آمریکایی و برنده سه جایزه اسکار در این رویداد بین المللی سینمایی حضور خواهد داشت؛ اما این تنها اتفاقی نیست که در این جشنواره رخ خواهد داد و علاوه بر رونمایی شماری از فیلم‌های مهم روز جهان، تعداد چشمگیری از فیلم‌های سینمایی نیز در این رویداد به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره بین المللی فیلم فجر از سی ام فروردین تا هشتم اردیبهشت 1397 با دبیر رضا میرکریمی برگزار می‌شود. این رویداد سینمایی پس از مدیریت میرکریمی بر آن، فضایی متفاوت یافته و به جای یک رویداد حاشیه‌ای با مجموعه‌ای از برنامه‌های نو که برخی از آنها نوآوری او و برخی دیگر گرته برداری از جشنواره‌های بین المللی به ویژه برلین و کن است، توانسته محوریت سینمای خاورمیانه را در اختیار بگیرد.الیور استون برنده سه جایزه اسکار در جشنواره بین‌المللی فجر

در شرایطی که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، هزینه‌های چندصدهزار دلاری را برای حضور چند ساعته برخی ستاره‌های هالیوودی در رویدادهای سینمایی‌شان انجام می‌دهند، مهم‌ترین اتفاق در جشنواره فجر، حضور الیور استون کارگردان برجسته آمریکایی است. استون فیلمسازی صاحب سبک، بارها مورد تحسین و برای فیلم «قطار نیمه شب» برنده اسکار بهترین فیلمنامه و برای فیلم‌های «جوخه» و «متولد چهارم جولای» برنده دو اسکار بهترین کارگردان شده و به جز نامزدی‌های متعددش برای اسکار است.

الیور استون در عین حال به عنوان یک فیلمسازی سیاسی مشهور است و درباره نیکسون، جان اف کندی و جورج دبلیو بوش سه فیلم سینمایی ساخته و به همین دلیل دارای یک فیلمساز متکی بر نگاه مستقل و رویکردهای انتقاد نسبت به سیاست‌های حاکم بر آمریکا شناخته می‌شود. پیش از این پسر او به ایران آمده و اکنون نوبت اوست با حضور در این رویداد درباره سینمایش سخن بگوید.

اتفاق دیگر آنکه به مناسبت مرور سینمای ایتالیا در سی و ششمین جشنواره فجر، نیکولا پیووانی آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور ایتالیا و برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن فیلم برای فیلم سینمایی «زندگی زیباست» در این رویداد حضور می‌یابد و یک کنسرت ویژه خواهد داشت.

در این دوره از جشنواره در بخش بازار فیلم‌هایی از فیلمسازانی چون بهمن فرمان آرا، ابراهیم حاتمی کیا، خسرو معصومی، احمدرضا معتمدی، فرزاد مؤتمن، بهروز غریب پور، کمال تبریزی، محمدعلی باشه آهنگر، هومن سیدی به نمایش درمی آید که برخی از آن‌ها نخستین رونمایی خود را در جشنواره جهانی فیلم فجر دارند. در این فهرست فیلم‌هایی هم دیده می‌شوند که حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی از جمله برلین را تجربه کرده اند.

این فیلم‌ها در زمان جشنواره جهانی فیلم فجر برای مهمانان خارجی، مدیران جشنواره‌ها و خریداران به نمایش درمی‌آیند و دیگر افرادی که کارت جشنواره را دارند، در صورت خالی بودن ظرفیت صندلی‌ها می‌توانند در سالن حضور یابند.

ستیگمات (مجیدرضا مصطفوی)، آندرانیک (حسین مهکام)، اتاق تاریک (روح الله حجازی)، اردک لی (بهروز غریب‌پور)، بنفشه آفریقایی (مونا زندی حقیقی)، به وقت خماری (محمدحسین لطیفی)، به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)، پاسیو (مریم بحرالعلومی)، تنگه ابوقریب (بهرام توکلی)، چهل و هفت (احمد اطراقچی، علیرضا عطاءالله تبریزی)، حکایت دریا (بهمن فرمان آرا)، دارکوب (بهروز شعیبی)، در وجه حامل (بهمن کامیار)، درساژ (پویا بادکوبه)، راه رفتن روی سیم (احمدرضا معتمدی)، رضا (علیرضا معتمدی)، سراسر شب (فرزاد مؤتمن)، سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر)، سوء تفاهم (احمدرضا معتمدی)، سورنجان (محمدرضا رسولی)، فیلشاه (هادی محمدیان)، کار کثیف (خسرو معصومی)، گرگ بازی (عباس نظام‌دوست)، لکنت (محمدرضا حاجی غلامی)، مارموز (کمال تبریزی)، ماهور (مجید نیامراد)، مغز‌های کوچک زنگ زده (هومن سیدی)، موریانه (مسعود حاتمی)، هت تریک (رامتین لوافی)، هندی و هرمز (عباس امینی)، یک کیلو و بیست و یک گرم (رحیم طوفان) در این لیست قرار دارند.

میرکریمی برای حضور در بخش اصلی نیز سازوکار استاندارد را در نظر گرفته و باج دادن به فیلم‌ها و کارگردان‌‌ها برای حضور در این رویداد در دوره او به پایان رسیده است.

دبیر جشنواره جهانی فجر در این زمینه اعلام کرد: «امسال برای ثبت نام در جشنواره اعلام کردیم کسی که می خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد، باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره‌های بزرگ دنیاست و با همین الگو بیش از ۱۶۰۰ فیلم شرکت کردند و برای فیلمشان ۲۰ دلار پرداخت کردند. این نشان می دهد که متقاضی واقعا علاقه‌مند شرکت در جشنواره است و حاضر است هزینه آن را بدهد.»

میرکریمی خبر داد: «امسال 300 مهمان از 78 کشور به ایران می آیند که 55 تن از این جمعیت مرتبط با دارالفنون هستند؛ یعنی مهمانان خارجی این بخش هستند، زیرا همانطور که می‌دانید دارالفنون 110 دانشجو از ایران و جهان دارد. همچنین امسال از همه استان‌های کشور و از حدود سی کشور مهمان داریم که ورک شاپ‌های خوبی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

در بخش «سینمای سعادت» (مسابقه بین الملل) سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سه فیلم بلند سینمایی و سه فیلم کوتاه ایرانی با فیلم های خارجی رقابت می کنند. فیلم های بلند ایرانی پذیرفته شده در این بخش جشنواره عبارتند از: «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی. همچنین فیلم های کوتاه ایرانی حاضر در این بخش شامل «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی، «ترخیص» به کارگردانی آزاده موسوی و «چتر خاکستری» به کارگردانی محمد پوستین دوزاست.

آثار ایرانی پذیرفته شده برای بخش «مستند زیر ذره بین» جشنواره شامل «ارثیه پدری» به کارگردانی مهدی نقویان، «در جستجوی فریده» به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده موسوی، «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری، «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و «راه دل» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری از سوی میرکریمی اعلام شد.

برای بخش بین الملل، یوآنا کوز ـ کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران داوری می‌کنند.

برای بخش جلوه گاه شرق، عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی داوری خواهند کرد. داوران فیلم های اول مشتمل بر ویرا لانگروفا (مدرس) از جمهوری چک و بَرمک اکرم (کارگردان) از افغانستان از ایران هستند.

داوران نتپک متشکل از آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند، حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران هستند و والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران داوران بخش بین الادیان هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان