بازدید 8277

حذف دلار در روابط تجاری روسیه، ایران و ترکیه

به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه این کشور به طور مشترک با کشورهایی مانند ایران و ترکیه در حال بررسی گزینه ی پرداخت قیمت نفت به ارز ملی است.
کد خبر: ۷۸۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷ 10 April 2018

حذف دلار در روابط تجاری روسیه، ایران و ترکیهسیدمحمدعلی علوی- به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه این کشور به طور مشترک با کشورهایی مانند ایران و ترکیه در حال بررسی گزینه ی پرداخت قیمت نفت به ارز ملی است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، هم ایران و هم ترکیه با پیشنهادات روسیه موافقند اما مسئله این است که این ارزها باید به یکدیگر تبدیل شده و در خصوص استفاده های بعدی از آن ها تصمیم گیری شود. به گفته ی وزیر انرژی روسیه '' فهم مشترکی بین ما وجود دارد که باید به سوی استفاده از ارز ملی در (مبادلات مالی) ‌خود حرکت کنیم. این هم یک نیاز است و هم خواسته ی طرفین''. الکساندر نوواک در توضیح افزوده است که ''‌این موضوع مربوط به ترکیه و ایران است. ما (با هم) گزینه ی پرداخت به ارز ملی را در نظر گرفته ایم.  انجام این کار مستلزم برخی اصلاحات در بخش های مالی، اقتصادی و بانکی است''. 

حذف دلار در روابط تجاری روسیه، ایران و ترکیه

لازم به ذکر است که سال گذشته بانک مرکزی ایران و ترکیه قراردادی را در خصوص استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری دو جانبه به امضا رساندند. بر اساس گزارش های منتشر شده، هدف از امضای این قرارداد توسعه ی روابط اقتصادی، آسان سازی مبادلات تجاری و رهایی ازاستفاده از دلار و یورو در این مبادلات عنوان شده است. 

همچنین، ایران مدت زیادی به دنبال روابط تجاری ای بوده که ارز پرداختی آن بر اساس دلار نباشد و در این رابطه قراردادهایی را برا برخی کشورها امضا نموده است. در این خصوص، این کشور در حال حاضر در حال انجام مذاکره با روسیه است.

در پایان باید خاطر نشان گردد که رهبر معظم اتقلاب در دیدار خود با ولادیمیر پوتین در ماه نوامبر سال گذشته ی میلادی اذعان کرده بودند که بهترین راه برای شکست تحریم های آمریکا تلاش های مشترک ایران و روسیه برای دور زدن دلار در مبادلات تجاری دوجانبه است. در این خصوص، ایشان بیان کرده بودند که با استفاده از روش هایی مانند حذف دلار و جایگزین کردن آن با ارزهای ملی در مبادلات دو یا چند جانبه طرفین می توانند ''آمریکایی ها را منزوی کنند''.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان