بازدید 23538
بررسی نوسانات ارزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛

انتقاد لاریجانی از چندصدایی دولت درباره نرخ ارز / جلسه ویژه ارزی سیف با رهبر انقلاب / ۲.۵ برابر میزان مصارف منابع ارزی وجود دارد / کاهش 19 میلیارد دلاری حساب سرمایه / از داخل دولت علایمی در خصوص افزایش نرخ ارز داده می‌شود / کمیته‌ای برای رصد مسائل ارزی تشکیل شود

این ایراد و تذکر مطلقاً درست و وارد است بدین معنا که مشاور یا معاونی می گوید باید قیمت ارز بالا بیاید، اما رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می گویند چنین چیزی سیاست دولت نیست که این نوع اقدامات اشتباه بوده و باید کنترل شود... آقای رئیس جمهور انتظار داشتیم در این شرایط بحرانی به مجلس می آمدید و در مورد مشکلات توضیح می‌دادید؛ شما گفتید نقد منصفانه را می‌پذیرم.
کد خبر: ۷۸۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 10 April 2018

در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، کاهش شدید ارزش ریال در مقام دلار و سایر ارزها با حضور مسئولان امر بررسی شد و رئیس و شماری از نمایندگان مجلس با طرح اشکالات موجود در مدیریت فضای اقتصادی کشور، خواستار پاسخگویی همراه با اداره فضای اقتصادی کشور شدند.

به گزارش «تابناک»، نشست علنی مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی نوسانات شدید ارزی با حضور رئیس بانک مرکزی برگزار شد. در این نشست، رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شنیده شدن چند صدا درباره نرخ ارز از سوی دولت، افزود: این نوع اقدامات اشتباه بوده و باید کنترل شود.

 

رئیس بانک مرکزی: تمام صرافی های غیر مجاز تعطیل می شوند/ سکه ارزان می شود / جلسه ویژه ارزی سیف با مقام معظم رهبری

ولی الله سیف در صحن علنی مجلس در توضیح سیاست دولت برای ارز تک نرخی 4200 تومانی اظهار داشت: چرا باید اجازه بدهیم ثروت ملی بی حساب و کتاب از کشور خارج شود؛ این ها را باید کنترل کنیم. چرا بازار را ملتهب کنیم تا ارز مقصد خود را پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ مبادله ای دیگر وجود ندارد. یک نرخ فقط داریم که همان 4200 تومان است. نرخ مبادله ای و سامانه سنا هر دو 4200 تومان است؛ با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور، دانشجو، بیمار و مسافر... پاسخ داده می شود.

وی درباره وضعیت صرافی ها با اجرای ارز تک نرخی گفت: لیست دادیم به نیروی انتظامی همه صرافی های غیرمجاز را می بندند. برای صرافی های مجاز هم برنامه داریم. هنوز ارتباطات بانکی ما بعد از برجام نرمال نیست و در اینجا صرافی ها به کمک ما می آیند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سکه نیز گفت: امروز تصمیم لازم را می گیریم؛ ما از این پس مبنای قیمت گذاری هایمان دلار 4200 تومانی خواهد بود. نرخ سکه باید با این دلار تعدیل شود.

لاریجانی به سیف گفت: این ایراد به کار شما وارد است که چرا این تصمیم ها را قبلا نگرفتید؟ الان چند ماه است کشور درگیر دلار است.

سیف گفت: ما باید یورو را جایگزین دلار کنیم؛ این کار را داریم عملیاتی می کنیم که یورو ارز گزارشگری کشور شود. منحنی دلار هم نشان میدهد که در سه ماهه سوم ارز افزایشی می شود ولی در سه ماهه چهارم نزولی می شود. ما برهمین اساس دلار را در بازار افزایش دادیم که سیر نزولی آغاز شود ولی موفق نشدیم به چند دلیل! مهمترین دلایل البته التهابات بین المللی و محدودیت تامین اسکناس بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در صحن علنی مجلس تصریح کرد: روز گذشته در طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که می بایست اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به روشنی مطرح شد تا در سیاست های کلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: روز گذشته جلسات مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم.  همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه جانبه بررسی و خدمت ایشان مطرح کنیم.

رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس، اظهارداشت: تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.

وی افزود: سامانه ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف و همچنین مصارف در کشور در این سامانه ای وارد شود.

سیف ادامه داد: اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در 15 روزه اول فروردین هیچگونه تخلفی در کشور وجود نداشت و این به دلیل پیش بینی تیم ما بود.

سیف ادامه داد: ما از پنجم فرودین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات 200، 300 هزار دلار کاغذی و غیرواقعی بودیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معملات غیر واقعی باشد.

وی افزود: برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده ها را می دهند که این اقدام به نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش ها و محدودیت ها انعطاف پذیر باشیم.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پی تذکر محمدرضا پورابراهیمی در جریان تحلیل دلایل گرانی دلار مبنی بر اینکه باید به دولت و رئیس جمهور تذکر داد در حوزه مباحث اقتصادی صدای واحدی به گوش برسد، گفت: این ایراد و تذکر مطلقاً درست و وارد است بدین معنا که مشاور یا معاونی می گوید باید قیمت ارز بالا بیاید، اما رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد می گویند چنین چیزی سیاست دولت نیست که این نوع اقدامات اشتباه بوده و باید کنترل شود.

 

پورابراهیمی: نوسانات نرخ ارز مبنای اقتصادی ندارد/ ۲.۵ برابر میزان مصارف ارزی منابع ارزی وجود دارد

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی پس از پایان صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص علت نوسانات نرخ ارز گفت: التهابات ارزی که از ماه‌های پایانی سال 96 شروع شد به طور حتم علل و مبنای اقتصادی ندارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بررسی این موضوع از سال گذشته در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گفت، افزود: مقرر شد تا با همراهی دولت و مجلس برای رفع این مشکل تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود بنابراین این التهابات و نوسانات ارزی عامل اقتصادی مشخصی نداشته و بخش عمده آن مربوط به سوء مدیریت در بانک مرکزی و فضای روانی ایجاد شده در جامعه است.

وی با بیان اینکه برخی به مولفه‌های مختلفی در این خصوص اشاره می‌کنند، تصریح کرد: قطعاً اگر مولفه‌های اقتصادی مبنا قرار گیرد عامل اصلی این نوسانات نیست زیرا اولین مولفه در این خصوص تورم است و کشوری که تورم بالا دارد یعنی کاهش ارزش پول ملی در آن رخ خواهد داد اما مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم را در کشور تک رقمی اعلام کرده و در این صورت نمی‌توان این عامل در نوسانات ارزی موثر دانست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مولفه بعدی منابع و مصارف ارزی است، گفت: باید دید چه میزان ارز به کشور وارد و چه میزان از آن خارج می‌شود، به طور متوسط سالانه 45 میلیارد دلار کالا وارد کشور می‌شود و در این رابطه باید به میزان صادرات غیرنفتی و نفتی نیز توجه کرد به طوری که صادرات نفتی در طی سالیان گذشته تقریبا 50 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی نزدیک به میزان واردات آن است یعنی 2/2 برابر یا 2.5 برابر میزان مصارف ارزی منابع ارزی وجود دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه مولفه بعدی مورد توجه در این خصوص پیش‌بینی‌ درآمدهای ارزی است، افزود: در نیمه دوم سال 96 بر اساس پیش‌بینی‌ها حوزه صادرات با افزایش کمیت مواجه شد و نفت بالای 60 دلار فروخته شده است بنابراین بین 15 تا 20 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر شده است.همچنین در این حوزه درآمدهای پیش‌بینی شده در نیمه دوم سال افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه بارها از مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص برنامه‌ها برای ثبات نرخ ارز سوال شد، گفت: مسئولان بانک مرکزی در این خصوص طرح برنامه‌ای با 20ماده را مطرح کردند و کمیسیون اقتصادی تأکید کرد که می‌تواند در این رابطه به دولت کمک کند، به طور حتم مشکل پیش آمده مشکل نظام است و امروزه در این دوره از مجلس عملکرد کمیسیون اقتصادی بسیار در این زمینه و کمک به دولت قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه افزایش نرخ سود سپرده از 15 به 20 درصد به اوراق در انتهای سال گذشته مشکلی از نوسانات نرخ ارز حل نکرد، گفت: این موضوع که سبب رشد 33 درصدی اقتصاد در کشور داشت نه تنها هیچ مشکلی را در این زمینه حل نکرد بلکه نرخ تأمین مالی برای واحدهای تولیدی را به 27 درصد سالیان گذشته رساند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ روز گذشته چندین ساعت در رابطه با این موضوع بحث و گفت وگو به عمل آمد و دولت باید به تکالیف خود در این زمینه عمل کند.

 

مشکلات موسسات مالی و اعتباری کم بود که نوسانات نرخ ارز هم به آن اضافه شد

شهروز برزگر در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: قبل از پایان سال گذشته قانونی در مجلس تصویب شد تا جلوی هرگونه گرانی از جمله حامل های انرژی گرفته شود. شاید گفته شود دولت از گرانی نرخ ارز خوشحال است چون دولت از این دیدگاه به نرخ ارز به عنوان یک حالا نگاه می‌کند اما آیا این وضعیت به سود مردم است.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پس از تلاطم نرخ ارز قیمت‌ها به بیش از 70 درصد افزایش پیدا کرد، افزود: آیا بانک مرکزی از قیمت ارز خبر نداشت، آیا خبر ندارد قیمت همه کالاها بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود.

وی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: شما به موسسات مالی مجوز فعالیت دادید، مشکلات آنها کم نبود که این مشکلات نیز به وجود آمد. در حال حاضر بیش از 60 هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی باید به موسسات مالی پرداخت شود بنابراین برای مسئولان بانک مرکزی به وجود آمدن چنین شرایطی بسیار روشن بود.

برزگر تأکید کرد: طبق اظهارات کارشناسان اقتصادی هزار هزار میلیارد تومان به سهم نقدینگی در کشور افزوده شده و متأسفانه بانک‌های تحت اداره بانک مرکزی سبب این مشکلات هستند ضمن اینکه نقش دولت و مجلس نیز در کاهش این مشکلات بسیار ناچیز است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: همه می‌دانند قیمت عرضه ارز در کشور باید توسط بانک مرکزی صورت گیرد، آیا مسئولان این بانک خبر نداشتند که چه میزان ارز در کشور وجود دارد، متأسفانه پدیده تحت عنوان پس‌انداز عرضه مشکلات اینچنین را به وجود آورد، با این گرانی آیا کارگران و کارمندان می‌توانند زندگی کنند.

 

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس در صحن علنی:
تقاضا برای دلار به شکل نقدی التهاب آفرینی کرد/ ۱۹ میلیارد دلار کاهش حساب سرمایه به وجود آمد

محمد قاسمی، معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص التهاب بازار ارز و اظهارات رئیس بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از این موضوع به واردات رسمی در کشور و بخشی به واردات خدمات مرتبط است. برای واردات کالا و واردات رسمی خدمات، تراز تجاری نشان می‌دهد هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: مجموع منابع ارزی لازم ناشی از صادرات نفتی و غیرنفتی، تکاپوی واردات کالا و خدمات را ایجاد می‌کند لذا کشور هم اکنون هیچ مشکلی در این حوزه ندارد اما علت التهابات برخلاف سایر کشورها به میزان تقاضا برای دلار به شکل نقدی است. در واقع عده‌ای مراجعه و دلار نقدی تقاضا می‌کنند که برای واردات خدمات نیست.

وی ادامه داد: بنابراین بخشی از تقاضای دلار در کشور مرتبط با تقاضا برای واردات کالا و خدمات نیست و این افراد دلار را برای افزایش دارایی خود در نظر گرفته تا منابع‌شان را حفظ ارزش کنند از این رو برای این مورد باید چاره‌ای اندیشید و اگر قرار به راهکاری باشد نسبت به مهارت تقاضای دلار نقدی باید در اولویت قرار گیرد.

قاسمی یادآور شد: دولت توانسته تورم را کنترل کند و بنابر اظهارات رئیس بانک مرکزی این بدان معناست که حجم نقدینگی فراوانی داریم که اگر به شکل بهینه مدیریت نشود این وضع ادامه پیدا می‌کند بنابراین مدیریت نقدینگی از اهمیت برخوردار است.

معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساب سرمایه در تراز پرداخت‌ها گفت: 19 میلیارد دلار کاهش حساب سرمایه در کشور داشتیم که به نوعی فرار سرمایه محسوب می‌شود از این رو بانک مرکزی باید اثر این کاهش بر التهاب بازار را توضیح دهد.

وی در خصوص دسترسی‌های ارزی نیز افزود: از چند ماه قبل تحولاتی که درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوبی و قانون پولشویی در چین به وجود آمد، پیش‌بینی برای اشکال در دسترسی‌های ارزی انجام گرفت لذا دولت باید اعلام کند در ظرف چند ماه گذشته چرا چاره‌‌اندیشی نکرده یا نظر خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

قاسمی عامل انتظارات را یادآور شد و گفت: از ماه‌های گذشته صداهای مختلفی از دولت نیز شنیده می‌شود و صداهای بلندتر از افزایش نرخ ارز خبر می‌دهد بنابراین ضمن مدیریت موضوع مشاورین رسمی دولت باید با سایرین همراه شوند. از سوی دیگر به کارهایی که می‌تواند در این زمینه کمک کند باید روی آوریم لذا نظام تخصیص ارزی کشور ناقص است و عدم کارایی ثبت سفارش برای کشور روشن شده است.

معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این مبنا تقاضا برای ارز را تخمین می‌زنیم در حالی که بارنامه باید جایگزین ثبت سفارش شود و این مدیریت اصلاح و تغییر یابد تا تقاضا برای ارز شفاف شود. همچنین کنترل خروج سرمایه از کشور توسط نماینده دولت شفاف و راه‌حل ارائه شود.

وی یادآور شد: مردم به راحتی اعتماد نخواهند کرد بنابراین به جای اصرار به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در کشور این تقاضا از مردم صورت گیرد و در مقابل به آنها ارز داده شود زیرا جلب اعتماد شده و مشکلات نیز برطرف می‌شود.

معاون پژوهش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برخی انتقاد می‌‌کنند از بدنه کارشناسی برای ایجاد بازار آتی ارز استفاده نمی‌شود اما تاکنون راه‌حل‌های کارشناسی ارائه شده و دولت است که باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند زیرا صندوق ارزی و طلا نیز به راه‌حل‌های کارشناسی کمک خواهند کرد.

 

انتظار داشتیم در این شرایط بحرانی روحانی یا جهانگیری به مجلس می‌آمدند

حبیب‌الله دهمرده در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: ناامیدی سهم مهلکی برای جامعه بوده و در محیط آرام استعدادها شکوفا می شود. از زنده باد و مرده بادهای بی‌حاصل باید جلوگیری کرد و با وحدت کشور را بسازیم.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: انتظار داشتیم در این شرایط بحرانی به مجلس می آمدید و در مورد مشکلات توضیح می‌دادید؛ شما گفتید نقد منصفانه را می‌پذیرم.

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزود: چرا به مجلس نیامدید و نسبت به مشکلات به وجود آمده پاسخ ندادید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از چند ماه که تمامی دلالان و مافیای ارز سوء استفاده کردند این تصمیمات گرفته می‌شود. نوسانات نرخ ارز در تمام زمینه‌ها مانند اقتصاد مقاومتی، واردات و صادرات تأثیر می‌گذارد.

دهمرده خطاب به رئیس جمهور گفت: چرا از اصل پیشگیری استفاده نکردید تا این مشکلات به وجود نیاید؛ مشکلات موسسات مالی و اعتباری را نباید فراموش کرد. شک نداریم که دشمنان خارجی علیه ما فعالیت می‌کنند اما عنصر اصلی مشکلات مسئولانی هستند که کارایی ندارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار داریم دولت با وحدت مشکلات به وجود آمده را حل کند.

 

قوامی: از داخل دولت علایمی در خصوص افزایش نرخ ارز داده می شود

هادی قوامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 97 دولت نرخ محاسباتی 3500 تومان را تعیین کرد، گفت: در ردیف دیگر 10 هزار میلیارد تومان دیگر ما به التفاوت 3500 تومان تا 3850 تومان بود که این شفافیت بودجه را زیر سوال می برد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص شفاف سازی بودجه سال 97 و در نظر گرفتن این میزان مابه التفاوت به عنوان درآمدهای بانک مرکزی و سود سهام افزود: در بودجه اینگونه دیده شده که مستقیم کسب درآمد برای دولت مدنظر نباشد.

وی ادامه داد: ما قطعاً باید از تصمیمی که دولت اتخاذ کرده حمایت کنیم تا نرخ ارز اعلام شده در سطح 4200 تومان عملیاتی شود، اما باید به چند نکته توجه کنیم که اگر ما این را ملاک قرار دهیم، از فروردین ماه نرخ محاسباتی ارز 4200 تومان است، یعنی ما 50 میلیارد دلار درآمد ارزی ناشی از فروش نفت داریم که 50 درصد آن سهم دولت است، از این رو حداقل 17 هزار و 500 میلیارد تومان از این محل درآمد وارد بودجه می شود که متاسفانه در بودجه دیده نشده است.

 

لاریجانی: کمیسیون بودجه باید در نشست با سازمان برنامه، مابه التفاوت نرخ ارز را در بودجه اصلاح کند

علی لاریجانی در ادامه صحبت های قوامی گفت: برای بعضی از واردات از جمله داروها با نرخ مبادله ای باید تامین مایحتاج صورت بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون بودجه باید در نشستی با سازمان برنامه، این مابه التفاوت را در بودجه اصلاح کرده و همچنین برای دستگاه هایی که واردات با ارز مبادله ای صورت گرفته، باید تفاوت آن را در نظر گرفت، ضمناً یک موضوع دیگر را نیز باید مدنظر قرار دهیم که اکنون یک سری از اجناس با نرخ مبادله ای وارد شده که این موضوع رانت بزرگ ایجاد می کند.

قوامی در ادامه گفت: باید با ایجاد دیواره دفاعی برای کالاهای اساسی، سرمایه گذاران و نیازهای اساسی کشور نرخ دلار 4200 تومانی را مدیریت کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مسئله مهمتر این است که دولت عدم کارایی خود در حوزه تحقق 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد مالیاتی خود را از این محل جبران نکرده و ناکارآیی را پنهان نمی کند، تصریح کرد: در این حوزه دولت به سمت درآمدهای شایسته هدایت شده و در این حوزه فعالیت می کند، از این رو این نکته مهمی است که در این سال ها خود را نشان داده است.

وی بااشاره به اظهارات دولت درخصوص اینکه لایحه ای که در حوزه ارزی در سال 96 به طور کامل محقق شد، اما طرح پیشنهادی دولت عملیاتی نشد، گفت: متاسفانه گفته نمی شود که در بودجه سال 96 حداقل 11 هازر میلیارد تومان مابه التفاوت ارز 3300 تومانی تا 4000 تومانی که فروخته شده، جایگزین درآمدهای محقق نشده مالیاتی شده است. از این رو لازم است به دولت بگوییم این مابه التفاوت را اگر خارج کند، متوجه عدم تحقق لایحه خود خواهد بود.

قوامی ادامه داد: دولت باید به سمت تحقق درآمدهای شایسته از جمله درآمدهای مالیاتی و مساعد کردن فضای کسب و کار حرکت کند، متاسفانه دولت عادت کرده است به درآمدهای رانتی و باد آورده که این موضوع شرایط اقتصادی کشور سخت کرده است.

وی با بیان اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: اگر ما شرایط را برای تولید مناسب نکنیم، شفای درد ما دردناک تر از درد خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه تعیین نرخ سود سپرده در قبل از سال از 15 درصد به 20 درصد به افزایش هزینه های تولید منجر شده است و شرایط را برای تولیدکنندگان سخت کرده است، گفت: ادامه این روند به دست کشیدن تولیدکنندگان از تولید و افزایش واردات و نیاز به ارز در کشور بیشتر می شود.

قوامی با بیان اینکه باید شرایط را برای تولید در کشور مناسب کرده و گره های تولید را باز کنیم، افزود: متاسفانه از داخل خود دولت علایمی داده می شود در خصوص افزایش نرخ ارز که باید جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به اظهارات ترکان درخصوص اینکه از افزایش نرخ ارز خوشحال هستیم، تصریح کرد: این نوع اظهارات به التهابات بازار ارز دامن می زند و نشان می دهد که دولت از افزایش نرخ ارز خوشحال است، از این رو ثبات برای سرمایه گذاری از بین رفته و بی اطمینانی را افزایش می دهد.

قوامی با بیان اینکه 3 نوع تقاضا برای ارز در کشور وجود دارد، گفت: ما حدود 95 میلیارد دلار عرضه ارز داریم و حدود 55 میلیارد دلار تقاضای ارز برای واردات داریم که البته 12 هزار میلیارد دلار بازار قاچاق در کشور است که باید مورد توجه قرار گرفته و سیاست هایی که برای مهار قاچاق مدنظر است عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه تقاضای دوم در حوزه ارز تقاضای احتیاطی است، تصریح کرد: ما می توانیم تقاضای احتیاطی و معاملاتی را تضمین کرده و سپرده های ارزی ایجاد شود، در این راستا سوال من از مسئولان بانک مرکزی این است که فرض کنیم نرخ سود 6 درصدی برای سپرده های ارزی در نظر گرفته و اطمینان کامل هم ایجاد کردیم، آیا اگر با این موضوع 25 میلیارد دلار نقدینگی مردم در بانک ها سپرده گذاری شود، آیا هزینه دیگری به بانک مرکزی تحمیل نکرده ایم؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یاداور شد: اگر امروز همه ما با همفکری در یک راستا حرکت کنیم و بدون توجه به ملاحظات کوتاه مدت می توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

 

زمانی که منابع ارزی بیش از مصارف ارزی است چرا نرخ ارز بالا می‌رود؟

محمد قسیم عثمانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات رئیس بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص التهاب بازار ارز گفت: دولت باید مشخص کند چرا زمانی که منابع ارزی بیش از مصارف ارزی است نرخ ارز در بازار افزایش می‌یابد به خصوص با توجه به اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم این موضوع و وضعیت پیش آمده باید شفاف شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شخص آقای سیف یا کرباسیان مقصر وضعیت پیش آمده نیستند، متأسفانه بستر سرمایه‌گذاری در کشور بسته شده و کسی که منابع مالی دارد بهترین سرمایه‌گذاری را کسب منابع ارزی می‌داند.

وی با بیان اینکه موتور اقتصاد کشور افتاده، افزود: آسان‌ترین سرمایه‌گذاری در کشور که به تخصص، پرداخت مالیات، اخذ مجوز محیط زیست، مدیریت کارگران نیاز ندارد، سرمایه گذاری ارزی است، از این رو مردم به این بخش روی آورده لذا بسترهای سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود تا منابع مالی مسیر خود را درست پیدا کند.

عثمانی تأکید کرد: ارز برای مردم بهترین محل سرمایه‌گذاری برای حفظ قدرت پول است، راهی که به صورت اتوماتیک به سمت آنها باز شده است لذا مدیریت نرخ ارز باید در اولویت قرار گیرد زیرا توسعه کالای ایرانی نیز نیازمند کنترل نرخ ارز است. همچنین افزایش صادرات و جلوگیری از واردات به کنترل نرخ ارز وابسته است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم کنترل نرخ ارز توسط دولت، حمایت از کالای ایرانی را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

 

بابایی صالح در صحن علنی: قوه قضائیه دادگاه علنی برای محاکمه مشکل‌آفرینان اقتصادی برگزار کند

روح الله بابایی صالح در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات رئیس بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص التهاب بازار ارز گفت: آقای روحانی علی رغم شعارهای انتخاباتی خود که از مدیریت بی ثباتی قیمت ارز صحبت می کردند و یادآور می شدید که مانع تغییر ساعتی ارز خواهد شد، هم اکنون وضعیت بدتری را رقم زده است.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدم ثبات قیمت ارز، سرمایه گذاری را با مشکل مواجه می کند لذا اعتماد به امینت در سرمایه گذاری نیز از بین می رود، حال آنکه در سال حمایت از کالای ایرانی هستیم و ثبات نرخ ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی یادآور شد: در زمان طاغوت رئیس بانک مرکزی به دلیل التهابات اینچنینی اعدام شد، از این رو از قوه قضائیه خواهشمندیم دادگاه علنی برای محاکمه کسانی که در مشکلات اقتصادی کشور سهیم هستند، برگزار کند، همچنین آمار ورود و خروج ارز به کشور باید به طور شفاف اعلام شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون نرخ 4200 تومانی برای دلار اعلام شده، از این رو رئیس بانک مرکزی باید اعلام کند مابه التفاوت افزایش نرخ از 3500 به 4200 تومان در کجا مصرف می شود.

 

لاریجانی: کمیته‌ای در بانک مرکزی برای رصد مسائل ارزی تشکیل شود/ ارائه گزارش تراز ارزی به مجلس

دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنان مدیر کل بانک مرکزی و چند نفر از نمایندگان مجلس درباره التهابات ارزی در کشور، با اشاره به اینکه بحث ارز از موضوعات بسیار مهم در طی چند ماه اخیر است، گفت: نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس در طی چند ماه گذشته در این خصوص مواردی را مطرح کردند. به طور حتم نگرانی نمایندگان در این خصوص بجا و قابل قبول است.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این جلسه مطرح شد که منابع ارزی بسیار بیشتر از مصارف است؛ پس معلوم است اشکالاتی در مدیریت کار وجود دارد؛ اینکه شرایط ملتهب شده و پس از آن جلساتی برای رفع مشکلات برگزار شود قابل قبول نیست زیرا باید از گذشته تدابیری برای جلوگیری از این رویه اتخاذ می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تشکیل دولت‌ها برای این است که زندگی قابل پیش‌بینی برای مردم و سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد. نباید گذاشت شرایط ملتهب شود. اگر خطر به وجود آمدن رانت وجود داشته باشد تنها به این دلیل است که به موقع برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری نمی‌شود.

دکتر لاریجانی افزود: تصمیمات گرفته شده برای رفع مشکلات نرخ ارز باید با جدید پیگیری شود، همچنین کمیته‌ای از سوی بانک مرکزی باید برای رصد مشکلات و مسائل ریز و جزئی تشکیل گردد.

وی با اشاره به اینکه موضوع سپرده ارزی یک بار اجرایی شد، تصریح کرد: اما چون به درستی عمل نکردند در شرایط فعلی نیز مردم در این خصوص به مسئولان اعتماد نمی‌کنند. بنابراین اگر لازم است در این زمینه قانونی تصویب شود مسئولان هر چه سریعتر موضوع را با مجلس در میان بگذارند ضمن اینکه در خصوص صندوق ذخیره طلا نیز باید فکر اساسی صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی باید حداقل هر 3 ماه یک بار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه کند، افزود: تعداد صرافی‌ها نیز باید کنترل شود تا مشکلات شبیه موسسات مالی به وجود نیاید. در قانون بودجه، واردات برخی از اجناس شبیه دارو با ارز مبادله‌ای در نظر گرفته شد بنابراین باید در شرایط فعلی تدابیری را برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای این بخش‌ها در نظر گرفت.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه باید این مشکل را بررسی کند، گفت: بعضی از افراد اجناسی را با ارز مبادله‌ای به کشور وارد کردند که باید با نرخ فعلی ارز در بازار به فروش برسانند بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی موارد را بررسی و پیگیری کند تا از ایجاد هرگونه مشکل جلوگیری شود. به طور حتم دولت باید اگر در این زمینه نیازمند قانون است لایحه را سریع‌تر به مجلس ارائه کند چرا که مجموعه بسته مورد نظر برای رفع مشکلات نرخ ارز باید یک جا اجرایی شود.

 

فلاحت پیشه: دلالان صاحب رانت دولتی بیشترین سود را از نوسانات نرخ ارز بردند

حشمت الله فلاحت پیشه در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: مشکلات اقتصادی به وجود آمده حتی تیم اقتصادی دولت را نیز له کرده است. سال گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه بحث 17 هزار و 500 میلیارد تومان مطرح شد و دولت قصد داشت گرانی را به دوش مردم اندازد که مجلس از این بحث جلوگیری کرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت قانون مجلس را نیز دور زد، افزود: شغلی را به کشور وارد کردند و سعی کردند گرانی را به دوش مردم تحمیل کنند که در نتیجه آن بخش از دولتمردان در این خصوص به نتیجه رسیده اند و بخش دیگر یعنی قاچاقچیان یقه سفید و دلالان صاحب رانت دولتی بیشترین سود را از این نوسانات نرخ ارز بردند.

وی تاکید کرد: متاسفانه اولین خیانت صورت گرفته به شعار سال جاری بود؛ در این شرایط صنعتگران چگونه می توانند با نمونه خارجی رقابت کنند چرا برخی می گویند یک صدا خارج شود دولت باید به قانون بودجه خود متوسل شده و بعد به وظایف خود عمل کند تا چه زمانی در خصوص مشکلات اقتصادی به دنبال آن هستیم که صحبت از دشمن کنیم.

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی نالایقی مدیریت و رانت های اقتصادی وجود دارد، گفت: مجلس باید تحقیق و تفحص کند تا متوجه شود در فشار مالی تحمیل شده به مردم چه کسانی صاحب سود و سرمایه شده و چه کسانی به دولت وصل بودند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بنده سال گذشته تحقیق و تفحص از 104 هزار میلیارد تومان تسهیلات وصول نشده بانک ها را در کمیسیون اقتصادی مطرح کردم، افزود: اجازه ندادند این تحقیق و تفحص انجام شود، با این مشکلی که در نرخ ارز به وجود آمد متاسفانه چه خیانت هایی که به زلزله زدگان صورت نگرفت!

 

اکبریان: ماشین تیم اقتصادی دولت راننده و فرمان ندارد / تنها راه نجات کشور امنیت سرمایه‌گذاری است

عزیز اکبریان امروز ( سه‌شنبه 20 فرورودین) مجلس شورای اسلامی با تبریک سال نو و ولادت حضرت علی (ع) در ماه رجب، اظهار داشت: سال 96 با تمام فراز و نشیب‌ها به اتمام رسید البته سال گذشته اوج بدعهدی‌ها شیطان بزرگ آمریکای جنایت‌کار نسبت به ملت بزرگ ایران بود و نشان داد که آمریکا پایبند هیچ معاهده‌ و قرارداد بین‌المللی نیست و نباید ما به این پلنگ تیز دندان ترحم داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از حوادث سال گذشته پیروزی بر شجره خبیث داعش بود که در سوریه و عراق با مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران و با تلاش سردار مجاهد قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم به سر رسید بود، گفت: همچنین از حوادث تلخ سال 96 نا آرامی‌هایی بود که در دی ماه انجام شد و به‌صورت سازماندهی شده بود که با استفاده از مشکلاتی که مردم در معیشت، بیکاری، مشکلات مجموعه‌های اقتصادی و موسسات مالی و اعتباری قصد داشتند استفاده کنند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این ناآرامی‌ها به‌صورت سازماندهی شده با هماهنگی عوامل استکبار جهانی انجام شد، ادامه داد: با حضور حماسی ملت این حوادث نیز به ثمر نرسید و با پیروزی ملت ایران توانستیم آن را پشت سر بگذاریم اما در سال جدید باید دولت، مجلس و قوه‌قضائیه با تلاش شبانه روزی و با عزمی مانند دوران دفاع مقدس حرکت کنند و اختلافات جناحی و باندی را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: منافع ملی را باید بر منافع شخصی، جناحی و سیاسی ترجیح دهیم و برای حل مشکلات کشور عزم ملی داشته باشیم؛ حمایت از کالای ایرانی که فرمایش به حق مقام معظم رهبری بود بایستی تلاش سه قوه را در پی داشته باشد، پیشنهاد می‌کنم سران قوا به جای اینکه هر سه ماه یکبار بنشینند چای بخورند و اختلافات خود را کنار بگذارند هر هفته جلسه داشته باشند.

اکبریان با بیان اینکه سران سه قوه عزت ملت ایران را نمایش دهند، جلسات عملیاتی برگزار کنند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از خواب بیدار شود و جلسات هفتگی داشته باشد، تصریح کرد: با جلساتی که در مواقع بروز مشکلات برگزار می‌شود مشکلات برطرف نمی‌شود، امروز تنها راه نجات کشور امنیت سرمایه‌گذاری است که متاسفانه از این مقوله غافل شده‌ایم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با مبارزه واقعی با قاچاق کالا، رفع مشکلات سیستم بانکی، بیمه و مالیات می‌توان از کالای ایرانی حمایت کرد، عنوان کرد: ما ثبات نرخ ارز نداریم آیا با افزایش قیمت ارز می‌توان از کالای ایرانی حمایت کرد؛ تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست و ماشین تیم اقتصادی دولت راننده و فرمان ندارد و حرکت آن معجزه است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت باید هماهنگ شود و مجلس شورای اسلامی نیز باید به این موضوع کمک کند، اضافه کرد: اعتماد مردم را باید بازسازی کنیم، مردم به تیم اقتصادی دولت، سیستم بانکی و حتی به مجلس نیز بی اعتماد هستند؛ تا چه زمانی قصد داریم از این موضوع غافل شویم.

وی با بیان اینکه از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم نسبت به بازنگری دخالت‌های بازرسی در مسائل عمرانی و اقتصادی حرکت کنند، اظهار داشت: امروز بحث عمرانی کشور با دخالت‌های بازرسی قفل است، مسئولین عمرانی برای هر کاری باید از بازرسی اجازه بگیرند این را نمی‌توان اقتصاد مقاومتی دانست و با این شرایط نمی‌توان کار عمرانی انجام داد باید از سرمایه گذاران حمایت و با مفسدین برخورد شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: صنعت پتروشیمی بسیار مهم است و در برنامه ششم برنامه‌هایی برای این صنعت که می‌تواند ارز آور باشد داریم اما در وزارت نفت عزمی برای اجرای این برنامه وجود ندارد؛ با این اقدامات قصد داریم از کالای ایرانی حمایت کنیم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اتمام بزرگراه شهید همت، بزرگراه تهران شمال، بیمارستان فردیس به‌عنوان شهری 15 هزار نفری که هنوز بیمارستان ندارد و لوله کشی گاز برای روستا در بخش آساره انجام شود.

 

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات نمایندگان: نرخ ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای مدل شناور تعیین شده است/ مابه التفاوت افزایش نرخ ارز به جیب دولت نمی‌رود

ولی الله سیف در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات نمایندگان درباره نابسامانی بازار ارز، بر پیگیری های لازم درخصوص مطالب عنوان شده تاکید کرد و گفت: با توجه به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری ما با این کمیسیون افزایش پیدا خواهد کرد، زیرا بانک مرکزی معتقد است اعضای کمیسیون اقتصادی هر کدام صاحب نظر در این حوزه هستند.

رئیس بانک مرکزی کشور با بیان اینکه هیچ معامله ای برای نرخ پیش آمده وجود ندارد، گفت: درباره اطمینان بخشی برای مبنای تعیین نرخ 4200 تومانی و تعادل مصارف و منابع، شرایط ذخیره ارزی مطلوب بوده و نسبت به نیازهای وارداتی کمبود وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند مدیریت صحیح هستیم، افزود: نرخ مذکور تعیین شده بر مبنای مدل شناور مدیریت و براساس قانون تکلیف شده به بانک مرکزی است، هدف ما تثبیت نرخ ارز نیست، زیرا با تثبیت نرخ ارز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

سیف با یادآوری روابط همکاری نزدیک بانک مرکزی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این همکاری به خوبی تعریف شده و در آینده ای نزدیک ارتباطات تقویت می شود.

وی در پاسخ به اظهارات هادی قوامی درخصوص اثر نرخ ارز تعیین شده بر بودجه گفت: ما نیز معتقدیم نرخ 4200 تومانی بر بودجه تاثیرگذار است. در گذشته هر چه از مبنای ارز مبادلاتی در زمان واریز ارز به بانک مرکزی صورت می گرفت در حسابی متمرکز و در حساب خزانه واریز می شد، اما هم اکنون که در بودجه رقم ما به التفاوت در سود بانک مرکزی دیده شده است، نیاز به اصلاحاتی هستیم تا اهداف اقتصادی تثبیت و محقق شود و انگیزه برای سرمایه گذاران ایجاد شود.

رئیس بانک مرکزی کشور در پاسخ به سوال نماینده بوئین زهرا در مجلس گفت: تفاوت نرخ ارز به جیب شخص یا مجموعه خاصی نمی رود و به خزانه واریز می شود. هیات نظارت بانک مرکزی و دیوان محاسبات نیز بر آن نظارت دارند.

سیف در ادامه تصریح کرد: افزایش 40 درصدی نرخ ارز نیز بر این مبنا است که از سال 92 تاکنون 82 درصد تورم انباشته داریم، لذا میزان 40 درصد افزایش با توجه به تورم انباشته شده قابل دفاع است.

رئیس بانک مرکزی یادآور شد: در هر حال نوسانات شدید نرخ ارز قابل دفاع نیست، لذا به صورت هموار و مستمر از آن جلوگیری خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۸
فقط یک سوال: در این طرح مدبرانه فکری برای تامین تقاضای میلیون ها دلاری اختلاس گران و هزینه های انچنانی به غیر از شهریه دانشگاه حداقل چند ده هزار از ژنهای برتر برای خرید ویلای و کاندو میلیونی در بهترین و گران قیمت ترین شهرهای دنیا مانند پاریس و لندن و تورنتو و وانکور و نیو یورک و دبی و انتالیا و... ماشینهای انچنانی و از همه مهمتر حساب بانکی و ذخیره دنیا این موجودات دوست داشتنی و محجوب و البته هزینه زندگی چند صد هزار ایرانی در دوبی و استانبول و مالزی و کانادا و اروپا و... که با سود بانکی 20 درصدی نقدینگی خود در ایران و تبدیل ان به دلار و ارز خارجی زندگی می کنند شده؟ اگر شده که واقعا خیانت است به ملت و اگر نشده که خوب یعنی بازار سیاه دلار روی شاخش است و اگر تا دیروز این پاساژ افشار و چهارراه استانبول و خیابان فردوسی خودمان بود که ارزش واقعی ریال و دلار را تعیین می نمود و امیدی بود که بتوان از نزدیک شاید تاثیری و کنترلی بر این بازار وقیمت ها گذاشت و لی از فردا این بازار هرات و سلیمانیه و وان و باکو و میر جاوه و دوغارون و زابل و دبی وشنزن و... هستند که ریال و پول ملی ایران را خارج از هر گونه نظارت و امکان تاثیر گذاری دولت و بانک مرکزی ایران قیمت گذاری می کنند. افرین بر این همه مدیریت و تدبیر. واقعا لایق نشان خدمت و سکه ها طلا هستنید!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
اقای سیف. همش فقط ریشه اقتصادی داره. اگر 5 سال نقدینگی را سالی 30 درصد افزایش نمی دادید و اگر با همکاری وزیر پیشین اقتصاد که جالا از مسئولیت شانه خالی کرده برای نشان دادن همه چیز خوب و تورم پایینتر به صورت دستوری نرخ ارز را تثبیت نمی کردید تا انتخابات 96 رد شود و با دادن سودهای موهوم سیستم بانکی کشور را متلاشی نمی کردید و اقتصاد ایران را به نفع واردات و ارزان شدن ظاهری کالاها به رکود و رونق نمی کشیدید قیمت دلار اینگونه بعد از انتخابات از کنترل خارج نمی شد. ترامپ و تهدیدات او فقط چاشنی این بمب نقدینگی را تحریک کرده. قیمت دلار ایران با برجام و یا بدون برجام برای سال 97 بیشتر از 10 هزار تومان است. اگر حاضر به قبول اشتباه و مسئولیت شدید شاید بتوان و حتما می توان به اصلاح امور پرداخت ولی چه می شود که در ایران همه مسئولان و حتی بسیاری از مردم حاضر به قبول اشتباه و مسئولیت نخواهند شد.
ناشناس
| United States |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
اقای دکتر سیف. شما از ملت ایران و مستمعین خود براستی چه تصویری دارید؟ شما به همراه اقای طیب نیا وزیر پیشین اقتصاد در 5 سال اخیر میزان نقدینگی ریال را سه برابر کردید در حالیکه درامد ارزی ایران و تولید ملی ایران تغییر قابل ذکری نکرده. انوقت چطور به خود اجازه می دهید در برابر دوربین ها و نمایندگان با چنین صراحتی بگویید که مسئله سقوط ارزش ریال ایران ریشه اقتصادی ندارد! چون البته اگر بگویید ریشه اقتصادی دارد که خود باید مسئولیت ان را قبول کنید و همه ما می دانیم که این هم بین بیشتر مدیران ما امکان ندارد و گناه نا بخشودنی است. مثلا تصور کنید که دیپلمات قرن بیاید و بپذیرد در دادن گزارش به محضر ملت ایران و مسئولان که با شروع برجام در یک روز همه تحریمها بر داشته می شود ویا همه قطعنامه های سازمان ملل لغو می شود دچار اشتباه شده و عذر خواهی کند و مسئولیت قبول کند؟! اصلا صحبتش را نکنید. اگر زیاد اصرا کنید انوقت مجبور می شوند به شما ضرب شصت نشان بدهند و خدمت سربازی در زمان جنگ را دوباره در نیو یورک بگذرانند! به هر حال تا ما چنین مدیران شفاف و با صراحت و بی شیله و پیله داریم حتما همه چیز درست می شود و بهبود می یابد.
سلماسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
همه چیزمان به همه چیزمان می آید
آن دولت و وزراش نتیجه چنین مجلسی است
چشمت روشن علی آقا با حسن آقات
ناشناس
| France |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
سیف یک مدیر بی کفایت است و باید برکنار شود
سلام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
عزیزان
بحث دلار بازی هماهنگ داخلی ها با غرب است
برای فشار به مردم
و عدم مداخله ایران درصورت حمله آمریکا به سوریه و بعد به ایران
یعنی در تکمیل پازل برجام منطقه ای که نتیجه اش جز حمله به ایرن نیست
مانند نتیجه برجام هسته ای که اقتصادمان را نابود کرد
هوشیار باشیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
تنها اتفاقی که افتاد این بود که از امروز به بعد هرکالایی که با ارز 3500 تومان (ارز مبادله ایی) وارد میشد بادلار 4200 وارد خواهد شد واین یعنی افزایش بیشتر قیمت اجناس !
سبوس برنج شمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
آرام باش آرام باش


































آرام باش
در خبرها امده بود که در اخرین ساعات کاری دیشب به خاطر عرضه دلار بدون محدودیت در بازار توسط یکی از شرکتهای بزرگ پتروشیمی دولتی یا خصولتی به قیمت 5800 تومان قیمت دلار 400 تومان ریزش داشته و قیمتها به زیر 5750 تومان رسیده. واقعا افرین به این پتروشیمی و مدیرش که چنین متعهد به کشور و ملتش است و بر خلاف جریان بازار حاضر شده چنین فداکاری کند و زیر قیمت دلار را عرضه کنه !مرسی بر این همه شفافیت. اصلا هم مدیونید اگر تصور کنید جریانی مانند رانت اطلاعاتی قبل از این جلسه وجود داشته. هر چه بوده انگیزه تعهد و خدمت به کشورو دولت بوده ! این مدیر واقعا سزاور نشان خدمت از همان نوعی که تیم مذاکره کننده برجام بابت سیمان اراک و دادن تمام امتیازات ممکن به طرف غربی گرفت می باشد! به هر حال بسیار بسیار باید خوشبین بود که با چنین مدیرانی و چنینی نشت های اطلاعاتی از اتاق مدیریت بالاترین رده های مدیریت اقتصادی و دولتی کشور انتظار بهبود واقعی در بازار ارز و اصولا اقتصاد کشور داشته باشیم. متاسفانه!
ارز هست ولی مشکل کشور مسئولین کارنابلد هست که قصد جابجا شدن هم ندارند
پاسخ ها
رضا کوچولو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
این تفرقه و بی اعتمادی مردم صدمه ها را به کشور می زند!
اگر بسیاری در طی این سالیان بی مسئولیتی نمی کردند و خود خواهی را کنا می گذاشتند الآن اعتماد مردم به آنها سرمایه ای بزرگ برای کشور بود و مسئولین تا این حد از اخبار عقب نمی ماندند!
پس راه حل محاکمه هر مدیر ناکارامد می تواند راه گشا باشد!
درّ غلتان چیطوره ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
آب نبات میمکه
ناشناس
| United States |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
به همان خوبی اب نبات برجام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
خوبه دولت آقای روحانی نمیگه گرانی ارز تقصیر دولت نهم و دهمه
کل دست اندرکاران چه در بخش مجریه و چه در بخش مقننه در گرانی ارز و از بین رفتن ارزش پول ملی مقصرند.
پاسخ ها
بهار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
دوست عزیز، فرمایش شما متین هست،
اما، آیا حقیقتاً ملت هیچگونه قصوری در این زمینه ندارند؟،
این حجم بالای درخواست و خرید ارز برای چه هست،
شما در صف های خرید ارز خانم خانه دار نمیدیدید؟،
حقیقتاً چرا؟،
بی اعتمادی به برنامه های غلط اقتصادی و ...امری کاملاً قابل قبول هست، اما برای یک مولد، برای یک کارخانه دار و امثالهم، نه برای یک خانم خانه دار، برای یک جوان 25، 30 ساله که شغل اصلی او جیب همیشه پر پدرش هست، و حالا در صف های خرید ارز دیده می شوند.
اقای سیف. همش فقط ریشه اقتصادی داره. اگر 5 سال نقدینگی را سالی 30 درصد افزایش نمی دادید و اگر با همکاری وزیر پیشین اقتصاد که جالا از مسئولیت شانه خالی کرده برای نشان دادن همه چیز خوب و تورم پایینتر به صورت دستوری نرخ ارز را تثبیت نمی کردید تا انتخابات 96 رد شود و با دادن سودهای موهوم سیستم بانکی کشور را متلاشی نمی کردید و اقتصاد ایران را به نفع واردات و ارزان شدن ظاهری کالاها به رکود و رونق نمی کشیدید قیمت دلار اینگونه بعد از انتخابات از کنترل خارج نمی شد. ترامپ و تهدیدات او فقط چاشنی این بمب نقدینگی را تحریک کرده. قیمت دلار ایران با برجام و یا بدون برجام برای سال 97 بیشتر از 10 هزار تومان است. اگر حاضر به قبول اشتباه و مسئولیت شدید شاید بتوان و حتما می توان به اصلاح امور پرداخت ولی چه می شود که در ایران همه مسئولان و حتی بسیاری از مردم به تاسی مسئولان هرگز حاضر به قبول اشتباه و مسئولیت نخواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
همه ی کارشناسان ریشه مشکل را افزایش نقدینگی می دانند.
نمایندگان مجلس و مقامات رده بالای دولت با پرسیدن این سوالات که که ارز نباید گران می شد و چرا گران شد و دلیل اقتصادی ندارد و از این حرف ها، فقط عدم تسلط به قوانین بازار را بلند بلند فریاد میزنند....
بله، خود کرده را تدبیر نیست.
آن حجم نقدینگی بی پشتوانه هم منتظر دستور آقایان نمی ماند و تاثیر خود را می گذارد.
البته با ۱۰ هزار تومان ذکر شده موافق نیستم و با نرخ تورم قیمت واقعی دلار قابل محاسبه است که حدود ۷ هزار تومان می شود.
خاله خرصه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
مشتی رونق که خوبه!!
تو مخالف رونق اقتصادی؟؟
قیمت ده هزار تومان را از کجات در آوردی؟!
من که آقای سیف رو نمی بینم ولی اگر دیدمش پیشناد می دم تو رو جانشین خودش کنه!
قطعا با تو دشمنان ایران به قصد و اقتصادشان می رسند.
بار دیگر نقشه شوم دشمنان اسلام عزیز که میخواستند بنیان اقتصاد کشور اسلامی ایران را نابود کنند با هوشیاری به موقع دولتمردان و همراهی مردم نجیب و مومن ایران اسلامی شکست خورد و ارامش به بازار بر گشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
ساکت شووو.....ملتی رو نابود کردید
تنگسیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
متشکرم ناشناس که با تعریف جوک سال97 اسباب
خنده را فراهم کردی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
خیلی تعطیلی
تنها درمان رکود اقتصاد ایران دلار دو هزار تا نهایتا سه هزار تومانی است و بعد باید روی صنایع مادر سرمایه گذاری کرد و نه صنایع مونتاژی و پفک نمکی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
تنها درمان اقتصاد ایران مستقل کردن آن از دلار م محاسبه معاملاتمان بر مبنای پول ملی خودمان است!
حتی در معاملات خارجی شجاعت معامله با پول ملی هویت واقعی و سالاریمان را باز خواهد کرداند.
همه این انتقادها نشان می دهد که افزایش نرخ دلار نتیجه چیزی بیش از هیجان های معمول بازاری بوده است. همین امروز اگر دولت صد میلیون دلار وارد بازار کند قیمت دلار چنان افت می کند که خیلی از دلال ها سرمایه سوز شوند ولی این کار را نمی کند، چون افزایش قیمت دلار کار خودشان بوده است. اگر مسئولان واقعا راست می گفتند که با افزایش چند صد تومن به قیمت دلار مکدر شده اند، پس اکنون باید جام بلورین وجود مبارکشان در پی افزایش چند هزار تومنی کاملا خورد و خاکشیر شده باشد، اما حتی حاضر به یک ابراز ناراحتی صاف و صاده هم نیستند.
احمدینزاد است به بزرگ تا کوچک پاسخ گو بود روحانی اصلا به مجلس اهمیت نمیدهد
دقیقا کسانی انتقاد و تصمیم گیر هستند که اگر یه تکون بدهند خودشونو ، قیمت دلار پائین میاد
اینها برای مردم نگرانن یا برای اینکه بانک مرکزی از قبل به اینها اطلاع نداده تا نقد بشن ناراحت شدن
برکناری سیف با جدیت دنبال شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
نجفی برایشان مشکلات ایجاد می کند.
saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
حالا سيف رفت مثلا كي بياد جاي ايشون . مشكل ارز در اين مملكت خارج از اراده امثال ايشون است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
این حجم از خوشبینی به بهبود شرایط پس از برکناری ایشان، با نگاه به گذشته و جایگزینی ایشان به جای آقای بهمنی غیر قابل باور هست،
چرا فکر میکنیم در این کشور شخص بعدی بهتر از شخص حاضر هست،
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
به روی چشام خودم برکنارش می کنم.
نرخ هرکالایی تابع رابطه عرضه وتقاضاست ازجمله ارز .اگر ازامروز به صرافی رفتید وتوانستید بدون محدودیت هرچقدر خواستید دلار به نرخ 4200تومان بخرید پس میشود نتیجه گرفت که قیمت ارز ثابت وتک نرخی شده اما اگر گفتندنداریم یا به هرنفر فقط فلان مقدارمیفروشیم پس آش همان آش وکاسه همان کاسه است !تجربه ثابت کرده اقتصاد دستوری جواب نمیدهد اگرجواب میدادنرخ سود بانکی مجددا از10 درصد به 20 درصد افزایش پیدانمیکرد !!!!
یکی از راههای حمایت از تولید داخل, برداشتن ارزش افزوده است, بکلی باید حذف شود و نباید به درامد فعلی آن نگاه کرد, در طولانی مدت جوابگوست .
این همه باید باید باید.... چه کسی این باید رو انجام بده؟ پس شما چه کاره هستید
دقیقا حکایت همان مثل معروف تیم قایقرانی ایران و المان است..تو تیم ایران همه فریاد میزنند و ادعای مدیریت دارند و یک نفر پارو میزنه..تو تیم المان همه پارو میزنند و یک نفر مدیریت و هماهنگ میکنه....درست مثل اوضاع اقتصادی این روزهای ایران است....
مجلس تا حالا کجا بوده ؟؟؟چرا سيف بر کنار نمي شود؟ قوه قضائيه چرا ورود نمي کند؟ اعتماد مردم نسبت به نظام داره از بين مي ره!!!
شک نداریم که دشمنان خارجی علیه ما فعالیت می‌کنند اما عنصر اصلی مشکلات مسئولانی هستند که کارایی ندارند.
مردم کی میخوان یاد بگیرن که از ماست که برماست همین الان یه گونی از ملت رفتن جلوی صرافی ها تا دلار بخرن خب ادم خوب اگه واقعا نگران سرمایه هستی نباید جلوی صرافی صف ببندی چون با این کار تیسه به ریشه خودت میزنی و ارزش پول ملی میاد پایین گرچه شاید با خرید دلار یه مقدار سود کنی ولی در طولانی مدت همه مردم ضرر میکنن و تازه اگه خیلی دوست داری برو پولتو جایی سرمایه گذاری کن چون اگه دلار بره بالا اکثر چیزا میرن بالا و ضرر هم نکردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
دلت خوشه داداش. این ملت قحطی بشه هم دیگه رو تیکه تیکه میکنن
سرمایه دارِ ندار!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
من که تخصص تولیدی ندارم . شما اگر یه تولید کنند مطمئن می شناسی معرفی کن دارائیمو سرمایه تولیدش کنم؟؟؟؟
مردم از قیمت دلار بازنده اصلی هستند و آقازاده‌هایی که در امر ارز و واردات کالا به کشور دست دارند برنده اصلی این نرخ جدیده. بالا رفتن دلار همزمان هست با تورم موجود در کشور. جناب دکتر روحانی هم حتماً میدانند که موازنه بین ارز و تورم وجود نداره. آقازاده هایی که حواله های کلان سه هزار و هشتصد هزار تومنی برای واردات چه سود سرشاری خواهند برد
هر وقت وزیر راه استیضاح شد سیف هم برکنار میشه
زهی خیال باطل...جهان گیری گفت ما کلی دلار داریم و اونو پخش میکنیم. سیف گفت "ما دلار را افزایش دادیم که سیر نزولی آغاز شود ولی موفق نشدیم به چند دلیل! مهمترین دلایل البته التهابات بین المللی و محدودیت تامین اسکناس بود." یعنی پز عالی و جیب خالی...دولت دلار نداره!!! از طرفی تحریم ها هم میخواد دوباره از سر گرفته بشه که یعنی دولت باید کلی دلار خرج آوردن چیزایی به کشور بکنه که احتمالا بعد تحریم نمیزارن بیاد داخل کشور!!! و یعنی باید دلار بده کالا بگیره@!و دلار وارد بازار کنه و بازار رو تعدیل کنه و دلار بده و بده و بده دست آخر هم جیب دولت خالی میشه و...
سرگردانی مردم بیشترشد فقط همین
متاسفانه از ما است که بر ما است ! ترکیه وقتی تورم 1000 درصدی رو تجربه کرد مردم متوجه شدند دیگه کار از کار گذشته و از دست دولت کاری ساخته نیست به جای اینکه رویگونی بنویسند مرگ بر رئیس جمهور ، مرگ بر بانک مرکزی و گله ای صف بکشند و ثروت ملی رو سکه و دلار کنند و ببرند تو خونشون پنهان کنند اومدند کار مردانه ای کردند . در اولین قدم نانوایی ها پشت شیشه مغازه شون زدند هرکه سند بیاره که معلوم بشه دلارشو آورده به بانک فروخته نون مجانی میدنند . قصاب همینطور...... این حرکت حس ناسیونالیستی رو تحریک کرده و همانطور که گله ای دلار ها رو تو خونه پنهان کرده بودند اومدند ارائه کردند این شد که الان جزو 10 اقتصاد برترند . پس نتیجه میگریم که علاوه بر سیاست خارجی و روابط بد بین المللی و سوء مدیریت یه ویروس طمع خواری و سود جویی هم وارد خونمون شده
مردم می خواهند از سرمایه شان حفاظت کنند و کسی اعتمادی به حرف مسولین ندارد.
معلومه فقط نمایش است...نرخ پوند و یورو و درهم هنوز هیچ تغییری نکرده اون وقت فقط دلار بشه ۴۲۰۰ تومان...یعنی حتی ارزانتر از دلار کانادا که نرخش ۴۵۰۰ تومان است؟؟ ...تنها راه فقط بالابردن موقت نرخ سود تا ۲۳ درصد است..اون وقت ببینید قیمت دلار چطور یک مرتبه سقوط میکند...دولت خودش آتش بیار معرکه است..
اگر امریکا از برجام خارج شود نمیتوان مانع مردم چه سرمایه گذار وچه خانه دار برای تبدیل پولشان به ارز خارجی شد در واقع سیاست خارجی اقتصاد داخلی را رقم میزندبه همین دلیل یا شاید تنها راه ان باشد که دولت با یارانه دادن به کالاهای اساسی از جمله سازندگان مسکن وسایر کالاهای اساسی  قیمت مسکن ومحل کارو سایر کالاهای ضروری   را از سایر قیمتها جدا کند چنانکه در زمان جنگ اگر مواد غذایی بصورت کوپنی به مردم ارائه نمیشد قیمتها سر سام اور میگشت  واینکه دولت سوری قیمت ارز را هر عدد دیگر  در نظر بگیرد اما قیمت کالاهای اساسی مردم افزایش ناگهانی داشته باشد وافزایش قیمتها سر از جای دیگری که مستقیم با کالاهای اساسی مردم و مورد توجه مردم  در اورد از عدالت به دور است
خیلی ممنون میشم از دوستان و اقتصاد دانان عزیزی که میان میگن قیمت دلار 6 تومنه قیمت دلار 7 تومنه قیمت دلار 10 تومنه لطفا مقداری شفاف سازی کنید این فرمولی که قیمت دلار از توش درمیاد چی هست؟؟؟
مگه با چاپ کننده و تعیین کننده قیمت دلار هستیم؟؟؟ اولین تعیین کننده قیمت دلار دولت هست که درامد ارزی داره بعدش هم مافیای محترم. دولتی که در ابتدای سال مبنای بودجه رو دلار 3500 تومانی مثلا تخصیص میده و تا اخر سال درامد خودش رو از دلار 4 هزار تومانی تامین میکنه و از خداش هم هست
حادثه بزرگترى بنام جنگ جهانى درحال تدارك است تغييرات شديد بهاء ارز جزئى ازاين برنامه است مسلما يك يا چند كشور عربى دراين برنامه دخيلند
وای تا1400 باروحانی؟؟؟یعنی بدبختی
آقای روحانی باید به مردم پاسخ دهد
مسولین هم باید به مردم پاسخ دهند چرا نظارت بر کار دولت نداشته اند که وضعیت کشور را دولت آشفته کرده

مردم زندگی و ارامش می خواهند تا کی تاوان ناکارامدی مسولین را پرداخت کنند
دو و نیم یرابر مصارف ارزی منابع ارزی وجود دارد. بسیار عالی و خدارو شکر. چیزی که وجود نداره مدیریت درسته این منابعه..
دلار بصورت رادارگریز از زیر 3600 تومن رفته تا 6000 تومن و تازه اقایون اقتصادیون متوجه شدند که گویا از 4200 هم بالا تر رفته و میباید رو 4200 میموند.
تنها راه خلاصی مملکت از این دلال بازی مخرب در اقتصاد ایران جرم انگاشتن نگهداری سکه وارز خارج از سیستم بانکی است تا اینکه کسی نیاید شکایت کندگاوصندوق دلار وسکه مرا دزدیده اند.؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل