بازدید 3188
اقتصاد در گذر زمان

از وام گیری ایران از آمریکا تا مخالفت یکی از بزرگترین شرکت های نفتی آمریکا با تحریم ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۸۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 10 April 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

21 فروردین 1342، ایران از آمریکا ۲۴۰ میلیون ریال وام با بهره ۴ درصد با مدت زمان بازپرداخت ۳۰ سال گرفت.

21 فروردین 1344، وزیر دارایی اعلام کرد: در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

21 فروردین 1352، ایران و جمهوری خلق چین اولین موافقت ‌نامه بازرگانی میان طرفین را در پکن امضا کردند. در این قرارداد برای اولین بار ریال مبنای محاسبات بازرگانی بین دو کشور قرار گرفت. بر اساس این توافق ‌نامه قرار شد ایران به چین اتوبوس،‌ کامیون، وانت،‌کود شیمیایی، ماشین ‌های کشاورزی، روغن نباتی و پودر رختشویی صادر و چین نیز کاغذ، لوازم‌ التحریر، چای و مواد غذایی به ایران صادر کند.

21 فروردین 1354، احداث ساختمان ‌های شهرک اکباتان در غرب تهران آغاز شد. قرار شد ظرف مدت ۵ سال چهل هزار آپارتمان در آنجا احداث شود.

21 فروردین 1358، امام خميني (ره) در پيامي فرمودند: هيچكس در مملكت نبايد از داشتن خانه محروم باشد. اينجانب حسابي به شماره 100 در تمام شعب بانك ملي افتتاح كرده و از همه كساني كه توانايي دارند دعوت مي كنم براي كمك به خانه سازي براي محرومان به اين حساب پول واريز كنند.

21 فروردین 1367، سكوي نفتي ساسان توسط سه ناو جنگي آمريكا مورد حمله قرار گرفت و منهدم شد.

21 فروردین 1371، انتخابات چهارمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. اين مجلس در هفتم خرداد۱۳۷۱ آغاز به كار كرد و تا ششم خرداد سال ۱۳۷۵ ادامه يافت .

21 فروردین 1376، "آموكو" ـ يكي از بزرگترين شركتهاي نفتي امريكا ـ به صف مخالفان تحريم ايران پيوست. مديران ارشد اين شركت، كاخ سفيد را براي لغو تحريم ايران تحت فشار قرار دادند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار