بازدید 1703

تنخواهی که بلای جان آموزش و پرورش شد

کد خبر: ۷۸۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 09 April 2018

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۵۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت پرداخت کردیم که باید از محل بند ج تبصره ۱۹ سود شرکت‌ها تامین اعتبار می‌شد که تحقق نیافت گفت: بدلیل اینکه این رقم تامین اعتبار نشد به صورت تنخواه در اختیار ما قرار گرفت که همان بلای جان آموزش و پرورش شد.

به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سال گذشته سال متفاوتی برای آموزش و پرورش بود که آغاز به کار دولت دوازدهم و تغییر وزیر آموزش و پرورش از جمله اتفاقات مهم در حوزه آموزش و پرورش بود افزود: با تاکید ویژه بر اجرای سند تحول بنیادین از مراجع مختلف و ماموریت مشخص معاونت ها و تاکید بر مدرسه محوری روبرو هستیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تمرکز زدایی و تفویض اختیار در بخش های مختلف را از جمله سیاستهای وزارت خانه دانست و گفت: نیازمند وحدت و یکپارچگی در ساختارها و اهداف هستیم تا بتوانیم امور را طبق سیاست های محوله پیش ببریم.

الهیار ادامه داد: نیازمند اتخاذ راهکارهای اساسی برای حل مشکلات و تحقق اهداف هستیم تا متناسب با آن وارد فرایند برنامه ریزی شویم. اصلی ترین دغدغه ما اجرای برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است. وظیفه داریم از راه حل‌های موقت استفاده کنیم اما نباید در آن متوقف شویم و اگر به دنبال آموزش و پرورش چابک هستیم باید از این مرحله عبور کنیم و به سمت اجرای راهکارهای بلندمدت، اساسی و اثربخش برویم.

وی افزود: از زمان ورودم به معاونت توسعه همین دیدگاه را دارم و معتقدم مشکلات آموزش و پرورش زیاد است اما لاینحل نیست. حاکم شدن یک تفکر سیستمی با بکارگیری مفروضات علمی در این معاونت لازمه پیشبرد امور است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به بیان گزارش عملکردی از سال ۹۶ پرداخت و گفت: اجرای بودجه، تخصیص و به پایان رساندن آن و تصویب بودجه ۹۷،بیمه‌ها، وام ها، اسکان فرهنگیان، مدیریت ساختار و نیروی انسانی از جمله اقدامات انجام شده است. بودجه سال گذشته دارای ۱۳ ردیف هزینه‌ای با اعتبار ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۵ تنها ۸.۵ درصد رشد داشت که پنج درصد اعتبار ملی و ۹۵درصد در قالب اعتبارات استانی بود.

الهیار ادامه داد: از پنج درصد اعتبارات ملی تنها سه درصد صرف فعالیت های آموزشی و پرورشی و... می‌شود. سال گذشته سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پاداش پایان خدمت پرداخت کردیم که باید از محل بند ج تبصره ۱۹ سود شرکت‌ها تامین اعتبار می‌شد که تحقق نیافت و چون تامین اعتبار نشد به صورت تنخواه در اختیار ما قرار گرفت و همان بلای جان آموزش و پرورش شد.

وی افزود: به علت عدم تسویه تنخواه از شهریور، تخصیص های ما در خزانه بلوکه شد و آنها می‌گفتند این مبلغ بدهی است و باید آن را برگردانیم. این موضوع روی دوش ما سنگینی می‌کرد. از آبان ماه تلاش کردیم و در بهمن ماه توانستیم محل تامین اعتبار این مبلغ را تغییر و به سمت درآمد ناشی از حقوق و عوارض گمرکی ببریم. اصلی‌ترین علت بسیاری تاخیرهای ما در پرداخت های پرسنلی همین مورد بود.

۹۶۰ میلیارد تومان از مطالبات آموزش و پرورش به سال ۹۷ منتقل شد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ و تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه در سال گذشته گفت: مشکل دوم کمبود نقدینگی در خزانه بود و پیگیری های بسیاری انجام دادیم تا در نهایت ۲۹ اسفندماه این مبلغ تامین و اعتبار به استان ها ابلاغ شد.هرچند باز هم ۹۶۰ میلیارد تومان از مطالبات ما به سال ۹۷ منتقل شد.

آخرین وضعیت پرداخت حق‌الزحمه‌ها

تاخیر حداقلی در پرداخت حقوق حق‌التدریس‌ها و سرباز معلمها

الهیار افزود: برآیند کاری ما در سال ۹۶ این بود که حقوق و عیدی رسمی ها، سربازمعلم ها و حق التدریس‌های آزاد به طور کامل تسویه شود. از حق التدریس شاغلین بدهی سه ماهه اول ۹۶ و دو ماه مهر و آبان را پرداخت کردیم. اضافه کار اداری تا ۷.۵ ماه و حق الزحمه امتحانات سال ۹۵ تا ۸۰درصد تسویه شد و حق الزحمه سال ۹۶ در دستورکار ست.

الهیار ادامه داد: همچنین حق الزحمه نیروهای خرید خدمات تا دو ماه اول سال ۹۶ پرداخت شده است که یک ماه از خرداد و نیمه دوم سال باقی می ماند.

با این همه ۹۶۰ میلیارد از مطالبات ما به سال جاری منتقل شده و در حال رایزنی برای تامین اعتبار هستیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هرچند این اقدامات را اقدامات ارزشمندی نمی دانیم و وظیفه ما پیگیری امور بود اما یک دستاورد خوب ما این بود که سعی کردیم تاخیر در زمان پرداخت برخی بخش ها چون سرباز معلم ها و حق التدریس های آزاد را به حداقل برسانیم عنوان کرد: تامین اعتبار از محل یک درصد اعتبار شرکت ها در لایحه بودجه از سوی مجلس برای سال ۹۷هم پیش بینی شده که رقمی بیش از پنج هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که همانطور که گفته شد در سال ۹۶ تنها ۹۰۰ میلیارد تومان از 3000 میلیارد تومان پیش بینی از محل اعتبار شرکت ها محقق شد ، در واقع این بند از جمله چالش های بودجه ۹۷ نیز هست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار