بازدید 12882
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «ادامه رشد نرخ دلار و سکه در پایان هفته» تا «افزایش چشمگیر سفر به ترکیه با خودروی شخصی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان بررسی هزینه های اقتصادی تلگرام و نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت سکه طرح جدید، ارزانی طلا در بازار جهانی، افزایش قیمت نفت با احتمال مذاکره‌ی آمریکا و چین، شکایت چین از آمریکا، مذاکرات بانک جهانی برای افزایش سرمایه‌گذاری در بانک‌های اسلامی، پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان گازی ایران و افزایش تولید خودروی سواری در یازده ماه ۹۶ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 06 April 2018

از «ادامه رشد نرخ دلار و سکه در پایان هفته» تا «رشد چشمگیر سفر به ترکیه با خودروی شخصی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان بررسی هزینه های اقتصادی تلگرام و نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت سکه طرح جدید، ارزانی طلا در بازار جهانی، افزایش قیمت نفت با احتمال مذاکره‌ی آمریکا و چین، شکایت چین از آمریکا، مذاکرات بانک جهانی برای افزایش سرمایه‌گذاری در بانک‌های اسلامی، پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان گازی ایران و افزایش تولید خودروی سواری در یازده ماه ۹۶ را در بر دارد.

رشد دلار و افت یورو در بازار ارز پایان هفته

در پایان معاملات روز گذشته، بر اساس اطلاعات سنا، هر دلار آمریکا با افزایش 73 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین به قیمت 49 هزار و 34 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف روز چهارشنبه، با افت 227 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 60 هزار و 504 ریال رسید. همچنین این دو ارز در بانک مرکزی به عنوان ارزهای مبادله ای هر کدام به ترتیب 37 هزار و 819 ریال و 46 هزار و 458 ریال قیمت گذاری شدند که نسبت به روز چهارشنبه دلار بانکی کاهش و یورو افزایش قیمت داشتند.

افزایش بهای سکه طرح جدید

در جریان معاملات روز پنجشنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۶۸۵ هزار تومان رسید. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۷۴۴ هزار تومان، نیم سکه ۸۳۹ هزار تومان، ربع سکه۵۳۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۴۳ هزار تومان معامله شد.

زمان بررسی هزینه های اقتصادی تلگرام و نوسانات نرخ ارز

فاطمه حسینی نماینده مجلس، با بیان اینکه قرار است هفته آینده کمیسیون اقتصادی دو موضوع مهم مورد بررسی قرار گیرد، گفت: نخستین موضوع بحث تلگرام است که در این راستا نشست مشترک کمیسیون اقتصادی و امنیت ملی با وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره تلگرام از منظر ریسک‌ها و هزینه‌های اقتصادی بر کشور از طریق تلگرام برگزار می شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دستور کار دیگر کمیسیون بررسی نابسامانی های اخیر بازار ارز با حضور رئیس کل بانک مرکزی است، افزود: این جلسه در راستای نقش نظارتی کمیسیون اقتصادی در این حوزه است که در این جلسه برخی خلأها را که می توان با قانونگذاری مرتفع کرد نیز مورد بررسی قرار داد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمیته ساماندهی بازار ارز کمیسیون اقتصادی طرحی دوفوریتی برای ساماندهی بازار ارز تهیه کرده که این طرح در کمیته در حال بررسی است. /خانه ملت

طلا در بازار جهانی ارزان شد

بهای طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی بدنبال ابراز تمایل آمریکا برای حل اختلافات تجاری با چین و بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، با کاهش روبرو شد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۳۲۹.۱۱ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه به ۱۳۴۸.۰۶ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در یک هفته گذشته بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۳۳۲.۶۰ دلار رسید. جزئیات بیشتر

افزایش بهای نفت با احتمال مذاکره‌ی آمریکا و چین

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت لندن (برای تحویل در ماه ژوئن) نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با افزایشی ۳۰ سنتی (۰.۴ درصد) ۶۸.۳۲ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۳.۶۴ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است، در روز دوشنبه ی هفته ی جاری قیمت نفت برنت ۲ درصد کاهش یافته بود. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز پنجشنبه، می توان به احتمال انجام مذاکره بین آمریکا و چین و همچنین کاهش غیرمنتظره ی موجودی نفت خام آمریکا اشاره کرد. 

چین از آمریکا شکایت کرد

به دنبال بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا، پکن امروز پنجشنبه اعلام کرد، در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت و در چارچوب مکانیز حل و فصل مناقشات، رسما درخواست مشورت با آمریکا را مطرح کرده است. وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: با توجه به خودداری آمریکا از مذاکره با چین درباره جبران خسارت در ارتباط با اعمال تعرفه بر کالاهای این کشور براساس ضوابط سازمان تجارت جهانی، چین ناچار به آغاز فرایند حل مناقشات در این سازمان به منظور دفاع از حقوق و منافع مشروع خود شده است.

در این بیانیه آمده است: بازرسی 232 آمریکا به بهانه حفظ امنیت ملی صورت گرفته است؛ اما هدف واقعی آن حمایتگرایی تجاری است آمریکا از یک سو برخی کشورها و مناطق را از این بازرسی معاف کرده اما از سوی دیگر، از برخی اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله چین عوارض گمرکی اخذ می کند. این بیانیه می افزاید: این اقدام آمریکا با اصل 'عدم تبعیض' نظام تجارت چندجانبه مغایرت داشته و تعهدات آن کشور به سازمان تجارت جهانی درباره کاهش تعرفه عوارض گمرکی و منافع مشروع چین را نقض کرده است. به گزارش ایرنا، بازرسی 232 به بازرسی دولت آمریکا از کالاهای وارداتی مظنون به آسیب رسان به امنیت ملی این کشور توسط وزارت بازرگانی بر اساس ماده 232 قانون گسترش تجارت مصوبه سال 1962 اطلاق می شود.

مذاکرات بانک جهانی برای افزایش سرمایه‌گذاری در بانک‌های اسلامی

بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی اعلام کردند که خواهان افزایش سرمایه‌گذاری های بلندمدت در بانکداری اسلامی هستند. به نقل از رویترز، این دو نهاد چندجانبه مالی در بیانیه مشترک خود که به تازگی منتشر شده است، خواستار توجه بیشتر به توزیع ریسک و جنبه های پشتوانه دارایی مالیه اسلامی شده اند. تعداد زیادی از توصیه های ذکر شده در این بیانیه را مسائل مربوط به تجدید نظر در قوانین تامین مالی مطابق شریعت و بهبود بازارهای ثانویه اوراق بدهی اسلامی تشکیل می دهند.

در این بیانیه آمده است: بزرگ ترین چالش بانک های اسلامی سر تحقق تأمین مالی وجوه مورد نیاز برای سرمایه گذاری بلندمدت، فعالیت های بانکداری آن هاست. حدود ۸۰ درصد از دارایی های بانک های اسلامی صنعتی هستند و سهم آن ها از اوراق قرضه، بیمه و صندوق های مشترک کم است. 

پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری هند برای توسعه میدان گازی ایران

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، قرار است هند هفته آینده یک طرح توسعه سه تا چهار میلیارد دلاری را برای میدان گازی فرزاد B به ایران ارائه کند. روابط میان ایران و هند که همواره روابط تجاری عمیقی داشتند، سال گذشته پس از اینکه ایران سرمایه گذاران دیگری را برای این میدان جست و گزارش های رسانه ای نشان داد، حق توسعه فرزاد B به شرکت گازپروم روسیه اعطا خواهد شد، تیره گشت. هند درصدد تلافی برآمد و به پالایشگاه های دولتی دستور داد، واردات نفت از ایران را کاهش دهند. به نقل از ایسنا، به گفته منابع آگاهی که مایل نبودند نامشان به دلیل حساسیت موضوع فاش شود، در دیداری در دهلی نو که در فوریه انجام گرفت، ایران از هند خواست پیشنهاد بازبینی شده برای طرح توسعه میدان فرزاد B ارائه دهد.

کشت برنج در کرمانشاه ممنوع شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تأکید برممنوعیت کشت برنج در استان کرمانشاه گفت: کشت برنج معمولاً در مناطقی با بارش بیش از ۸۰۰ میلیمتر صورت می‌گیرد و استان کرمانشاه هم اکنون با بارش ۳۱۱ میلی متر محل مناسبی جهت کشت‌های با نیاز آبی بالا نیست. /میزان

افزایش تولید خودروی سواری در یازده ماه ۹۶

بررسی آمارنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت، حاکی از تولید یک میلیون و ۳۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در ۱۱ ماه سال ۹۶ و افزایش ۱۵.۴ درصدی آن در هم سنجی با سال ۹۵ است. تعداد کامیون کشنده تولید شده از سوی خودروسازان در مدت یاد شده با ۱۲.۸ درصد رشد در مقایسه با سال ۹۵ به ۱۴ هزار و ۹۶۹ دستگاه رسید. در ۱۱ ماه سال ۹۶ تعداد ۷۳۵ دستگاه کمباین و ۱۵ هزار و ۵۹۳ دستگاه تراکتور در کشور تولید شد که در همسنجی با سال پیش از آن به ترتیب افزایش ۱۰۵.۹ درصدی و ۱۵.۸ درصدی نشان می دهد. 

رشد چشمگیر سفر به ترکیه با خودروی شخصی

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: در تعطیلات نوروز هفت هزار خودروی شخصی از مرز بازرگان به مقصد ترکیه از کشور خارج شدند که نسبت به پارسال 70 درصد رشد داشت. «علی معصومی» مدیرکل گمرک بازرگان افزود: در ایام تعطیلات نوروزی تعداد مسافران خروجی از مرز بازرگان به 82 هزار نفر رسید و تعداد مسافران ورودی از گمرک بازرگان 79 هزار نفر بوده است. وی با اشاره به کشفیات قاچاق انسان در سال 1397 نیز گفت: مأموران گمرک در تازه ترین عملیات موفق به کشف یک خانواده چهارنفره از یک دستگاه کامیون شدند. مدیرکل گمرک بازرگان توضیح داد: این خانواده ایرانی در محموله صادراتی خرما به ترکیه مخفی شده بودند که شامل یک مرد، دو زن و یک کودک بود که توسط دستگاه های ایکس ری شناسایی شدند. به گفته وی، با کشف این خانواده، تعداد کشفیات قاچاق انسان در سال 1397 به 26 تن رسید. همزمان با تعطیلات نوروزی و به دلیل پاره ای مشکلات در کشورهای همسایه، قاچاق انسان در روزهای اخیر افزایش یافته؛ اما با هشیاری مأموران گمرک قاچاقچیان در انتقال غیر قانونی این افراد از مرزهای کشورمان ناکام مانده اند. مأموران گمرک در سال 96 تعداد 550 مورد قاچاق انسان کشف کردند. /ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
با ادامه وضعیت فعلی در بازار ارز و سکه یقینا صنایع داخلی دوام نمی آورند و شعار اقتصادی حمایت از کالای ایرانی محقق نخواهد شد.
دولت در کنار ملت نیست.
دولت در جیب ملت است.
همه چیز سی چهل درصد گران شده انوقت روحانی و کابینه میگویند تورم 8 درصد است
متاسفانه قیمت هتل در ایران نسبت به در آمد ملت زیاد است بطوریکه اقامت چند شب با حمل هوایی در ترکیه وسایر ممالکی که ایرانیان به آنجاسفر می کنند در مقایسه با مثلا مشهد به همان تعداد روز بسیار ارزان تر بوده و این عامل مشوق حصور ایرانی ها در ترکیه می باشد با عادلانه شدن قیمت هتل ها و عدم سوء استفاده هتل داران از مسافران و برخورد مناسب آنها می تواند این روند را بر عکس کند.
امروزشنیدم دلارتا۵۵۰۰ تومان هم افزایش قیمت داشته آیااین موضوع صحت دارد؟
وای بر اونایی که ۳۰ میلیارد ارز رو در چند ماه گذشته از کشور خارج کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
وای بر اونهایی که اختلاس کردن و بردن کانادا و آمریکا نه اونایی که با پول دسترنج خودشون رفتن مسافرت
قیمتهای امروز شنبه 18 فروردین 97:
دلار آمریکا 5160 تومان
پوند 7270
یورو 6240
دلارکانادا 4140
سکه 1761000 تومان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار