بازدید 16040
سیاسیون بدون مطالعه در مورد آمار و ارقام اقتصادی سخن نگویند؛

چقدر «بیکار» در کشور داریم؟!

از نظر علم اقتصاد، نرخ بیکاری با قانون، بخشنامه و دستورالعمل کاهش نمی‌یابد. کارشناسان اقتصادی معتقدند برای کاهش نرخ بیکاری، باید در سه جبهه احیای نرخ بهره وری، ساماندهی نیروی کار انباشت‌شده از سال‌های گذشته و اشتغالزایی برای نیروی کار جدیدالورود، همزمان اقدام اساسی انجام شود. به طور حتم بدون سرمایه‌گذاری جدید قادر به کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود.
کد خبر: ۷۸۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ 04 April 2018

به تازگی «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری درباره نامگذاری سال 97 به نام «حمایت ازکالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب گفته است: «شعار مزبور بسیار مهم و حیاتی است؛ بنابراین، ضروت دارد همه در جهت تحقق پذیری این مهم پای کار باشند. او به همین بهانه سری به آمار اشتغال و بیکاران در کشور کشیده و رقمی از شمار بیکاران در کشور اعلام کرده که به نظر نمی آید درست باشد.

به گزارش «تابناک»؛ واعظی با اشاره به اینکه شعار سال، به خودی خود در جامعه تحقق پیدا نخواهد کرد، مگر اینکه مصرف کنندگان، مسئولان و تولیدکنندگان جدی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند، عنوان کرده است: «اکنون بیش از سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد و علاوه بر آن سالی یک میلیون متقاضی جدید وارد بازار کار می شود.»؛ موضوعی که بر اساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی مراکز آماری کشور نه تنها واقعیت ندارد، بلکه میزان تعداد بیکاران در کشور حتما بیشتر از آن چیزی است که رئیس دفتر روحانی اعلام کرده است.

گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 94 حکایت از این دارد که هرچند در سال 93 نرخ بیکاری ۱۱ درصد اعلام شده، به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی طی سه سال اخیر، سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تقاضای جدید برای اشتغال به بازار کار وارد شده است؛ یعنی اگر بخواهیم مستند به آمار و ارقام اعلام شده در مناظره های انتخاباتی سال گذشته سخن بگوییم و اگر فرض را بر تولید سالانه حدود 400 هزار فرصت شغلی از سوی دولت یازدهم بگذاریم، علاوه بر نرخ 11 درصدی بیکاری طی سه سال از بین 3 میلیون متقاضی اضافه شده به بازار کار، تنها یک میلیون و 200 هزار تن جذب بازار کار شده و یک میلیون و 800 هزار نفر به میزان بیکاران اضافه شده اند.

مطابق با همین گزارش که از وضعیت اشتغال و بازار کار در سال ۹۴ حکایت می کند، سخن از بیکاری دو میلیون و ۷۰۰ هزار نیروی کار در پایان سال ۹۴ است که با احتساب شاغلان ناقص، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن از جمعیت کشور در پایان سال ۹۴ درگیر مسأله بیکاری و اشتغال ناقص بوده‌اند. اشتغال ناقص، شامل تمام شاغلانی می‌شود که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و ... کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و آماده برای انجام کار اضافه در هفته هستند.

حالا فرض کنید مجموع بیکاران محض با احتساب رقم یک میلیون و 800 هزار نیروی بیکار اضافه شده و اضافه شدن آن به کل بیکاران و نیز اگر شاغلان ناقص را اضافه کنیم، رقم بالاتر از 6 میلیون نفر آن هم در پایان سال 94 و مطابق با گزارش مرکز پژوهش های مجلس خواهیم یافت.

چقدر «بیکار» در کشور داریم؟!

اما اگر بخواهیم بررسی دقیق تری پیرامون نرخ بیکاری داشته باشیم، باید به سراغ مرکز آمار ایران برویم، چون مرکز آمار، تنها مرکز آماری ایران است که طی گزارش هایی فصلی تحت عنوان نتایج طرح آمارگیری نیروی کار، این نرخ را منتشر می کند.

مطابق با همین گزارش ها، «نرخ بیکاری» در تابستان سال 96 بعد از روند صعودی که در فصول و سال های اخیر داشته، روند نزولی یافته و به نظر می رسد، این روند با توجه به طرح های دولت جهت ایجاد اشتغال در فصول بعدی نیز تکرار شود. البته وضعیت بیکاری در بین جوانان 15 تا 29 ساله بخصوص جوانان 15 تا 24 ساله و همچنین زنان بسیار حاد است و نرخ بیکاری در بین این دو قشر بالای 20 درصد است که دولت باید جهت کاهش نرخ بیکاری به این دو جمعیت توجه بیشتری داشته باشد.

نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار در پاييز ١٣٩٦ آخرین گزارشی است که پیرامون وضعیت و نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است. بررسي نرخ بيكاري افراد ده ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه ١١,٩ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري كل كشور نشان مي‌دهد اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاييز١٣٩٥)، ٠.٤ درصد كاهش و نسبت به فصل گذشته (تابستان ١٣٩٦) ٠.٢ درصد افزايش داشته است.

در پاييز ١٣٩٦، ٤٠,١ درصد جمعيت ده ساله و بيشتر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي كل كشور نشان مي‌دهد اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاييز ١٣٩٥)، ١.٢ درصد افزايش و نسبت به فصل گذشته (تابستان١٣٩٦)، ٠.٩ درصد كاهش داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ٢٩- ١٥ ساله نيز حاکی از آن است كه ٢٥,٠ درصد از جمعیت فعال ٢٩- ١٥ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسي روند تغييـرات نرخ بيكاري جوانان ٢٩-١٥ ساله نشان مي‌دهد اين شاخص نيز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ١,٤ درصد كاهش و نسبت به فصل قبل ٠.٦ درصد افزايش پيدا كرده است.

بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد، در پاييز ١٣٩٦، ١٠,٨ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كمتر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٧,١ درصد از شاغلين ١٥ ساله و بيشتر، ٤٩ ساعت و بيشتر در هفته كار كرده‌اند.

بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده فعاليت اقتصادي نشان مي‌دهد، بخش خدمات با ٥٠,١ درصد بيش‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش هاي صنعت با ٣٢.٦ درصد و كشاورزي با ١٧.٢ درصد قرار دارند.

چقدر «بیکار» در کشور داریم؟!

اشتغال و بیکاری، از جمله موضوعات اساسي اقتصادی در هر كشور به شمار می رود، به گونه ای كه افزایش اشتغال و كاهش بیکاری، به عنوان یکي از شاخص های توسعه یافتگي جوامع تلقي مي شود. نرخ بیکاری، یکي از شاخص هایي است كه برای ارزیابي شرایط اقتصادی كشور مورد استفاده قرار مي گیرد.

از نظر علم اقتصاد، نرخ بیکاری با قانون، بخشنامه و دستورالعمل کاهش نمی‌یابد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای کاهش نرخ بیکاری باید در سه جبهه احیای نرخ بهره وری، ساماندهی نیروی کار انباشت‌شده از سال‌های گذشته و اشتغالزایی برای نیروی کار جدیدالورود همزمان اقدام اساسی انجام شود. به طور حتم بدون سرمایه‌گذاری جدید قادر به کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود.

برخی کارشناسان اقتصادی عنوان کرده اند، در صورت ورود سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید به کشور اعم از داخلی و خارجی، از سال ۹۶ به طور چشمگیر شاهد کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود، اما اگر پیش بینی سرمایه‌گذاری جدید محقق نشود، نرخ بیکاری تدریجی و بسیار آرام کاهش خواهد یافت.

به طور حتم از سیاسیون انتظار می رود برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بدون مطالعه و بررسی دقیق آمار و ارقام اقتصادی از هرگونه اظهار نظر پیرامون این مسأله خودداری کنند، مطابق با آنچه رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرده، درصد بیکاران کشور 3 میلیون عنوان شده که بررسی دقیق اطلاعات مربوط به نرخ بیکاری، رقمی به مراتب بالاتر از این و حدود دو برابر این رقم را نشان می دهد. اگر بخواهیم به نتیجه درستی در بهبود شرایط اقتصادی برسیم انتظار اعلام واقعیت های اقتصادی و تلاش برای تبدیل آن به شرایط مطلوب به نفع کشور و جامعه است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۳
به غیر از کارگر های بدبخت که با حقوق ماهی 1 میلیون دارن زندگی میکنن و انصافا هم زحمت میکشن بقیه همه بیکارن. اگر در این کشور واقعا اونهایی که شاغل هستند و مسئولیتی دارند کارشون رو درست انجام میدادن و مدام نق نمیزدن که حقوقمون کمه و یا اینکه دستمزمون مطابق کتاب دستمزد کالیفرنیا نیست و ... الان وضع کشور این جوری نبود و حداقل وضمون شبیه ترکیه یا کره جنوبی بود نمیگم امارات متحده عربی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
متاسفانه حقوق مفت دولتی بعضی ها رو هار کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
اگه به یه پزشک متخصص به جای ۲۰۰ میلیون حدود ۶ میلیون حقوق بدن میشه با بقیش ۱۹۴ نفر رو برد سر کار.
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
در اصل شاغل ها و کاسب هایی که کار میکنند رو هم بیکار حساب کنید وقتی که صبح تا شب جون میکنی و باز شب سرت پیش زن و بچت پایینه
اقایون با اقازاده هاشون هر کدوم چندین پست دارن بعد انتظار دارن بیکاری بیداد نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
طرف ۹۳ سالشه به اندازه عمر شناسنامه ایش شغل داره!
اول از بیکارهای دولتی و مسئلین بیکار سراغ بگیرید.
بیکار؟؟؟!!!
ما بیکار نداریم اروپا و آمریکا و ژاپن بیکار دارند . . .
اصولا"مردم ایران همه سرکارند
پاسخ ها
محمد صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خخخخ تابناک توی امارات فیلتره ، ترووول وطنی کی هستی
در امریکا و کشورهای پیشرفته از هر دو نفر جمیعت یکی شاغل است یعنی 50 درصد و در چین 75 درصد. ولی در ایران به خاطر اینکه میزان واقعی بیکاری معلوم نشود بیکار کسی گفته می شود که به دنبال کار باشد . در نتیجه میزان شاغلین اینران حدود 20 میلیون نفر یا 25 درصد جمیعت. ولی اگر همان 50 درصد میانگین دنیا برای اشتغال را حساب کنیم میزان بیکاری در ایران بالای 35 درصد است نه 10 درصد ادعایی دولت و امار سازها!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
اشتباه شد. از 80 میلیون حمیعت باید خداقل 40 میلیون نفر شاغل باشند که نیمی از انها شاعل هستند در نتیجه میزان بیکاری 50 درصد است. و در قیاس با چین خداقل 70 درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
حداقل 12 میلیون بیکار هست فقط در تهران 5-6 میلیون بیکار داریم
از ننجوون مسولین بپرسین آمارشون از مسولین بهتر و شفافتره
از جمله کارهایی که بازی با آمار محسوب می شود و به نوعی کلاه برداری شرعی است اتفاقی است که در یکی از کارخانه های بزرگ تبریز اتفاق افتاد .
به دستور مدیر عامل پیشین کارخانه ، در دو سال گذشته ، چندین نفر استخدام شدند و پس از سه ماه ، درست زمانی که تازه کار را یاد گرفته بودند ، اخراج شدند تا نفرات جدیدی مجددا برای سه ماه استخدام شوند .
و مدیر عامل هم سرمست از مشتی که بر دهان آمریکا زده بود همه جا با افتخار از استخدام هایش حرف زد و نطق نمود . اما هرگز نگفت که بعد از سه ماه همه رو اخراج کرده بود .
بیشتر این استخدام شده ها ، چون فکر کرده بودند برای همیشه استخدام شده اند ، اقدام به ازدواج نموده بودند .
گاهی آدم دلش می خواد سرب داغ تو گلوی مسئولین بریزه .
ادم یاد کتاب 1984 جورج اورول میوفته
همه چیز رو کاغذ خوبه ولی در عمل ؟
چی بگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ولی من یاد مزرعه حیوانات جورج اورول میافتم. این کتاب البته به زبان انگلیسی که سانسور نشده باشه خیلی ساده هست و میگه شرایط افراد هیچ تغییری نخواهد کرد و هر کسی هر جوری به دنیا بیاد همون جوری هم از دنیا خواهد رفت.حالا اگر عده ای برای تغییر دست به انقلاب بزنن باز شرایط برای اکثریت عوض نخواهد شد
چیکار داری به این کارها ، بیکاری ها !
به نظر من نرخ واقعی بیکاری در حدود 40 درصد است که برای متولیدین دهه 60 به بعد شاید تا 60 درصد هم برسه که یک فاجعه است.. در هر کشور دیگری با این وضعیت زندگی و میزان بیکاری جوانان حتما شورش های زیادی رخ می داد اما در ایران والدین تا حدودی بار این مصیبت تحمیلی از سوی حکومت را به دوش می شکند اما تا کی.......
آقا نیاز به آمار وارقام جعلی نیست تعداد بیکاران واقعی ۸میلیون وبیکاران پنهان در دستگاههای دولتی ۱.۵میلیون نفر است حالا بروید وچاره ای بیاندیشید.
تیتر اشتباهه بنویس چند نفر دزد هستند؟
یک ضربالمثل هست که میگه:
من آماری را قبول دارم که فقط خودم دستکاری کرده باشم.
واقعیت چیز دیگری هست تعداد بیکار ها خیلی خیلی بالاتر از این حرفهاست یک عده ایم که کار میکنن همش به صورت کاذب هست با حقوق پایین که اصلا توجیح نداره
واقعیت رو باید پذیرفت ایران با این سطح مسئولانی که داره جمعیتش بیشتر از 30 میلیون نفر نباید باشد که 20 میلیون نفر راحت زندگی کنند و 10 میلیون هم عادی
ولی الان 50 میلیون نفر زیادی هستیم اولیش هم خود من که با فوق لیسانس باید بگردم دنبال یک کار قراردادی با ماهی 1 میلیون حقوق که اونم نیست
اولا که چرا باید ایران از آمریکای 300 میلیون نفری بیشتر کارمند دولت داشته باشه؟ همین عده میان میگن مردم دنبال کار پشت میزی هستن که پرسش اینجاست که خودشون چرا دنبال کار پشت میزی بودند؟؟

برای کسب درآمد سر هر کوچه ای یه موسسه آموزش عالی زدند که فقط و فقط کاغذ پاره تولید میکنه و یه عده هم به خودشون افتخار کنن که استاد دانشگاه هستند در حالی که این افراد ... بماند. یعنی نکته اینجاست که همچنان کمیت ملاکه.

الان درصد بالایی از افراد که در جامعه به جایی وصل نیستند صرفا دارند با زرنگ بازی نون در میارن، دلالی، جابجایی بار با وانت، بازاریابی، و انواع کارهای بدون آتیه و بدون تضمین و بدون امنیت شغلی و درصد بالایی از این افراد به شدت به والدینشون وابسته هستند.

میگن جوونا مهارت ندارند، یعنی الان به 20 میلیون نیروی فنی نیاز داریم؟ چرا اون موسسات اموزش عالی رو تاسیس کردید که اینهمه مدرک دانشگاهی دست مردم باشه. در سیستم قدیمی افرادی که قوای ذهنی خوبی داشتند دانشگاه میرفتند و اونهایی که در زمینه های دیگه استعداد داشتند وقتشون در دانشگاه صرف نمیکردند. حالا فارغ‌التحیلان این موسسات پولی بیشتر از دانش‌آموختگان دانشگاه های معتبر شاغل میشن چون پول داشتند که اون همه هزینه دانشگاه پولی رو بدند اما دانشگاه های دولتی درصد زیادی از دانشجوهاشون بچه های روستا ها و نقاط محروم هستند که به امیدی رفتند دانشگاه اما...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
آفرین!
حرف دل ما رو زدی
بیکار؟؟؟؟طبق اما رچنان رونق اقتصادی داریم چنان تورم پایینی داریم چنان توهم بالایی داریم چنان فرصتهای شغلی ایجادشده که شایدمجبوربشیم کارگرواردکنیم علی برکته ا....
اینا همش تبلیغات دشمنان ایران و ایرانیست انشالله با قطع تلگرام این حقایق دروغ دیگر رو نخواهد شد
مهم اینست که آقازاده ها چند شغل داشته باشند و کهنسالان دولتی که تا ۳۷ شغل دارند بس .
حداقل نصف بیکاران کشور افرادی هستند که نه حال مهارت آموزی دارند نه حالا کار کردن . فقط میخوان مفت و بدون زحمت پول بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
شماها چه مهارتی داشتید که پشت میز نشستید؟ مهارت برای کدوم صنعت؟ برای عروسک بافی؟ وجدان چیز خوبیه.
بیچاره مردم عادی هر کدام یکی دو فرزند دارند که با تحصیلات عالی همه بیکار و افسرده در خانه پدر گرفتارند .
به عنوان یک کارافین که همیشه درگیر استخدام نیرو کار هستم. سوال پرسیده شده اشتباه است باید پرسید چقدر آدم که سواد کار و تجربه کاری مفید پیشکش حال کارکردن داشته باشه وجود دارد.
99% کسانی که من مصاحبه داشته ام و مدرک دانشگاهی گرفته اند کوچکترین اطلاعی و دانشی نسبت به زمینه تحصیلی خود ندارن و فقط یک مدرک گرفته اند. در خصوص کارکردن هم اکثرا بدنبال شرایط کاری غیر واقعی میگردند . این آمار افراد بیکار درست نیست اکثریت حال کار کردن ندارن به همین سادگی
من لیسانس حقوق دارم. پدرم جانباز 35 درصده. 55 ماه تو جبهه بوده .پاسدار بازنشسته س. چون هیچ جایی پارتی ندارم سی سالم شده و بیکارم و پول هم ندارم یه شغل واسه خودم درست کنم . چن ماه قبل امتحان استخدام قوه قضاییه شرکت کردم و با وجود نه ماه مطالعه قبول نشدم. اما وقتی کاشف به عمل اومدم فهمیدم که تعدادی رو بدون داشتن حتی مدرک لیسانس معرفی کرده و جای ما در شهرمون مشغول به کار کرده. تابناک خواهشا چاپ کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
لیسانس خخخخ، من دکترا دارمو بیکارم.
فشار سازمان تامین اجتماعی به بخش خصوصی آنقدر زیاده که شرکتمون چند نفر از کارمنداش را رها کرد تا بتونه سهم آن سازمان را بده و چند نفر قلیلی را نگهداشت!
من یه دهه شصتی با مدرک دکتری از دانشگاه تهرانم که بیکارم و خیلی های دیگه مثل خودم ک میشناسم.
با یقین میگم که دیگه هیچی تو این مملکت برام اهمیتی نداره،
راه نجات کشور دوری از تعصب و ایدئولوژی افراطی است.کشوری به پهنای ایران با این همه قدمت تاریخی و بناهای عالی مناظر زیبا درهایش به دنیا بسته است و اگر هم باز باشد جرات ورود را ندارند. با ورود توریست بازار کار وسیعی به کشور باز میشود و سرمایه و دلار به کشور سرازیر میشود .همت میخواهد اگر ایران را دوست داریم.
در اینده باید از لفظ ارتش بیست میلیونی بیکارها اسم ببریم با توجه به مشکلات زیست محیطی و به طبع اون در هم ریختن وضع کشاورزی و افزوده شدن بخشی از این قشر به بیکارها اصلا دور از انتظار نیست یک ارتش بیست میلیونی بیکارها رو هم به ادبیاتمون اضافه کنیم
نوشته چه قد بیکار داریم؟
بنویس چند نفر مشغول به کارن
اونایی که حقوق مفت میگیرنو کار نمیکنن هم جز بیکاران و مفسدان هستن قربان....
من بازنشسته وزارت کشور هم بیکار هم بیپول.وگرسنه هستم بیکاران جوان وتحمل مشکلات وبیماری را دارند ولی من در میان خانواده تحقیر میشوم چون پیر وبیمار وفقیرم
بیکار در ایران وجود نداره چون طبق تعریف کار کسی که میشینه ماهواره نگاه می کنه هم نوری کار انجام داده
برخی مسئولان بدون وقع نهادن به قوانین و مقررات و ضوابط می تواند برای دستگاه متبوعه خود حقوق ومزایا و تسهیلات خارج از مقررات و قوانین را منظور نماید نمونه میزان حقوق ومزایا تسهیلات دستگاهها و نهادها و سازمانهای مختلف که یکی چندبرابر دیگری است بیچاره جوانان تحصیل کرده بیکار که با داشتن بیش از سی سال سن درمانده و بیکار سربار پدرومادربازنشسته خود نشاندهنده ملی این مملکت بجای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال این جوانان هزینه گردد یا بصورت اختلاس و رانت حیف و میل می شود ویا بامور دیگر در داخل و خارج از کشور هزینه میگردذوهیچکس را نیز یارای اعتراض نیست زیرا در این صورت وابستگان اجانب وامپریالیسم و صهیونیسم میباشند
روحانی به جای شعار لوله کردن این چیزا باید کار درست کنی کار کار کار محمود با اون بی سوادیش البته به گفت این افراد می گفت هیچی بدتر از بی کاری نیست ولی اینا وضعشون خوبه فکر کنم اونورم کلی اموال دارن اصلا براشون ملت مهم نیستن خودشون مهم مگه میشه چین با این جمعیت خیلی بیکارش کمتر از ماست یه رکوردی درست کردن به بهانه کنترل تو نرخ دلار الان هم دلار گرون شد هم تورم هست خودتون بخواب نینزید هیچ طرحی را هم جرئت نکردن استارت بزنن باید یه طرح بزرگ باشه که ملت برن سرکار کار از کره مریخ که نمیاد واقعا از دست این مردم و مسئولین بی خرد ادم به جنون میرسه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار