بازدید 5040

زمان آغاز تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال

کد خبر: ۷۸۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 04 April 2018

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از انجام عملیات تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال از ۱۸ تا ۲۰ فروردین ماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محسن زهرایی در این باره گفت: نوبت دوم عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال از ساعت ۸ صبح روز ۱۸ فروردین تا ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ در سراسر کشور انجام می‌شود و نزدیک به یک میلیون و یکصد هزار کودک زیر ۵ سال صرف نظر از کامل بودن سابقه ایمن سازی، در طی این هفته مجدد واکسینه می‌شوند.

وی افزود: نوبت اول این عملیات در مناطق جنوبی کشور در تاریخ ۸- ۵ اسفند ۱۳۹۶ با پوشش کامل انجام شد.

وی ادامه داد: بیشترین خطر بازگشت بیماری فلج اطفال در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است، لذا در تمام مناطق شهری و روستایی این استان‌ها (مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، جیرفت، بم، ایرانشهر، زاهدان و زابل) عملیات خانه به خانه انجام می‌شود و در سایر شهرستان‌ها، عملیات فقط در مناطق پرخطر تعیین شده انجام می‌شود.

زهرایی شاخص‌های تعیین مناطق پرخطر را کلیه مهاجرین خارجی که در اردوگاه‌ها و یا خارج از اردوگاه‌ها اقامت دارند، کلیه خانوارهای ساکن در کلنی‌ها و محل تجمع عمده مهاجرین خارجی، کلیه نقاط (شهرستان – شهرک – کلنی و ...) که به تشخیص معاونین بهداشت پوشش کمتر از ۹۵ درصد دارند، کلیه مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار، کلیه کودکان زیر پنج سالی که احتمالا همراه مادران خود در زندان‌ها اقامت دارند، اعلام کرد.

وی افزود: برای دستیابی به هدف پوشش کامل عملیات در مدت زمان تعیین شده، علاوه بر تمام ظرفیت کارکنان بهداشتی مرتبط، از کمک داوطلبین سلامت و سایر نیروهای کمکی آموزش دیده استفاده خواهد شد.

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن گفت: تعداد ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی عملیات را اجرا و پشتیبانی می‌کنند. واکسن مورد استفاده نیز توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه و تامین شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: دو نوبت عملیات یاد شده با هزینه حدود ۳.۵ میلیارد تومان انجام می‌شود. در طی این عملیات همه کودکان زیر پنج سال شامل ایرانی و یا غیر ایرانی که در کشور حضور دارند واکسن تکمیلی فلج اطفال را دریافت می‌کنند.

زهرایی گفت : در تمام شهرستان‌ها و مناطقی که عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال به شکل خانه به خانه انجام می‌شود، اطلاع رسانی قبلی توسط مراکز بهداشتی انجام شده و تیم‌های بهداشتی همراه با کارت شناسایی معتبر، قطره خوراکی واکسن فلج اطفال را تجویز خواهند کرد.

وی در پایان از هموطنان و خانواده‌های ساکن در مناطقی که با اعلام قبلی مراکز بهداشت شهرستان عملیات واکسیناسیون انجام می شود، تقاضا کرد حداکثر همکاری را با تیم‌های بهداشتی انجام دهند تا به هدف نهایی که ریشه کنی جهانی این بیماری و سلامت کودکان است، رسیده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار