بازدید 1821
پیش بینی کارشناس برجسته اقتصادی هند:

ایران در سال جدید به موفقیت‌های تجاری مهمی دست می‌یابد

یک کارشناس اقتصادی هندی با پیش بینی موفقیت های اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران در سال جدید ، تاکید کرد، ایران به راحتی می تواند با تمرکز بر توانمندی ها و منابع اقتصادی خود در سال جاری نیز به موفقیت های تجاری جدیدی دست یابد.
کد خبر: ۷۸۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱ 04 April 2018

سوراجیت آیر به عنوان یک کارشناس برجسته اقتصادی هند روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا، تکمیل راهها و دهلیزهای مواصلاتی و تجاری را کلید دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر برای کشورمان دانست و گفت: با در نظر گرفتن توانمندی های عظیم اقتصادی ایران و همچنین منابع بی شماری که در اختیار دارد ، ارزش اقتصاد ایران می تواند، در صورت تمرکز تهران بر روی بخشهای اقتصادی مهم، از حدود 400 میلیارد دلار کنونی به حدود یک تریلیون دلار تا سال 2025 افزایش یابد. 

سوراجیت آیر، که نویسنده مقالات زیادی در مطبوعات هند درباره اقتصاد غرب آسیا است در مورد دورنمای وضعیت اقتصادی ایران، گفت: 'اگر ایران می خواهد که ارزش اقتصاد اش تا سال 2025 افزایش یابد ، باید توجه خود را بر روی بخشهایی که رشد اقتصادی را سبب می شوند متمرکز سازد. برآوردهای رشد مرکب می توانند در تدارک طرحی برای یک چشم انداز اقتصادی مفید واقع شوند. دسترسی به رشد اقتصادی دو رقمی احتمالا دشوار به نظر می رسد ولی کشورهایی چون چین و مالزی در طول سالهای اولیه رشد اقتصادی خود به نرخهای رشد دو رقمی دست یافتند.'

گفته های این کارشناس هندی در حالیست که بانک جهانی نیز نرخ رشد اقتصادی ایران در سال های 2018 و 2019 میلادی را به ترتیب چهار و 4.3 درصد پیش بینی کرده است.

در عین حال انتظار می رود، نرخ رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران - دومین اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) - به دلیل خنثی شدن طرح های برخی کشورهای منطقه برای کاهش تولید نفت و محدودیت دسترسی به بازارهای تامین مالی همزمان با افزایش سرمایه گذاری ها در کشورمان تا سال 2020 به 4.3 درصد برسد.

وی، بخشهای مهم را که برای تضمین رشد اقتصادی خارق العاده ایران حیاتی هسند ، تشریح کرد و گفت: ' هر چند تجارت و ترابری باید همچنان در راس اولویت ها قرار داشته باشند ولی کار ریشه ای در حوزه خدمات از طریق دیجیتالی کردن اقتصاد موجب افزایش کارایی در ارائه خدمات عمومی، جذب عده بیشتری از شهروندان به سوی اقتصاد سازمان یافته و کاهش نواقص یک اقتصاد پول-محور خواهد شد.'

سوراجیت آیر در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ' خدمات همچنین می توانند بازسازی مراکز آموزش مهارت به منظور افزایش توان تولید و اشتغال را نیز شامل شود. انجام همه اینکارها باعث خواهد شد که توان مصرف و قدرت خرید در میان مردم ایران افزایش یابد.' 

سوراجیت آیر با اشاره به اینکه 'حدود 36 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران از محل صنعت می آید و سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی بازارهای نوظهور 30 الی 35 درصد است،' گفت: 'اگر قرار باشد که صنعت ایران خود را در نسبت 30 درصد حفظ این با تجربه کشورهای صنعتی نوظهور که سهم واردات در سرمایه گذاری آنها 50 الی 60 درصد بود مطابقت دارد و ایران باید همچنان این روند را حفظ کند.' 

وی، بر ضرورت بهبود هر چه بیشتر وضعیت بخش کشاورزی نیز تاکید کرده و گفت: 'این کار باید با بهبود قابلیت تولید حمایت شود. ایران باید برای این منظور نیروی کاری غیرتولیدی خود را مجددا برای بهره برداری از آن در بخش های دارای رشد بالا از قبیل ساخت و ساز، ترابری و خرده فروشی آموزش دهد. انجام اینکار به معنای سرمایه گذاری در تعلیم مهارتها و همچنین سرمایه گذاری در برقراری ارتباط با بازارها به منظور دسترسی کشاورزان به قیمت های صحیح و همچنین تسهیلات آبیاری و تجهیزات مدرن برای افزایش تولید می باشد.' 

بنابه گفته این کارشناس اقتصادی هندی، اقتصاد ایران در حال حاضر در فاز رقابتی قرار دارد که خود امتیازی برای کشور محسوب می شود. 

سوراجیت آیر، در مورد زمینه های بیشتر برای طرح های سرمایه گذاری داخلی در کشور ابراز عقیده کرد که ایران مانند سایر کشورهای در حال توسعه، نیازمند ایجاد مسکن مقرون به صرفه، ترابری شهری و تکمیل کریدورهای اقتصادی برای اتصال مناطق تجاری خود با مناطق محروم است.' 

کارشناسان اقتصادی ایران نیز همسو با این تحلیلگر هندی، تکمیل راهروهای تجاری داخل کشور از طریق ایجاد دهلیزهای ترابری و ترانزیت را که از چابهار آغاز شده و به سوی مرزهای مشترک ایران با کشورهایی که به اروپا و آسیای میانه متصل هستند را کلید رونق اقتصادی ایران در آینده می دانند.

به گزارش ایرنا، یکی از عرصه های رقابتی که در حال حاضر به روی ایران باز است مساله ارتقا نقش منطقه ای ایران در ارائه خدمات ترانزیت و ایجاد کریدورهای مواصلاتی است که اکنون در مرکز سیاست های اقتصادی خارجی بسیاری از کشورهای قاره آسیا همچون چین و هند قرار دارد. برای ایران، طرح توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار که با سرمایه گذاری هند در حال انجام است می تواند نقش کلیدی در تقویت نقش ایران در اقتصاد منطقه داشته باشد.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان بندر چابهار ایران را به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک آن 'دروازه اتصال ملت ها' نامیده است چرا که معتقد است ایران، هند، افغانستان و تمام کشورهای منطقه می توانند از آن بهره مند شوند.

ایران و هند در همکاری خود به سه راهرو اصلی، از جمله کریدور بین المللی شمال-جنوب (INSC) که از هند و ایران عبور کرده و به روسیه می رسد تمرکز کرده اند. اما ایران در کنار کریدور بین المللی شمال - جنوب یک کریدور جدید هم معرفی کرده است که به سمت غرب و اروپا می رود در حالیکه سومین کریدور ترانزیتی نیز از ایران به سوی شرق رفته و از افغانستان و کشورهای آسیای میانه عبور می کند و به چین می رسد.

خط آهن آستارا که ایران و آذربایجان را از طریق شمال ایران به یکدیگر متصل می کند نیز در روزهای گذشته افتتاح شده و یک خط راه آهن دیگر نیز از قزوین به رشت در شمال غربی کشور در سه ماهه آینده تکمیل خواهد شد که یک دسترسی دوطرفه برای کشورها از طریق بنادر ایران به غرب و روسیه ایجاد خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل