بازدید 2182

افزایش32درصدی اعتبارات آموزش عالی در بودجه۹۷

کد خبر: ۷۸۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ 03 April 2018

حوزه آموزش عالی در اسفند ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که به مهم‌ترین آنها اشاره می کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری مهمترین اخبار نخستین سال 96 آشنا شوید.

مشکلات بودجه گریبانگیر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی دانشگاه‌ها

حسن به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه تخصیص بودجه سال گذشته هم به درستی انجام نشد و ما را با مشکل جدی روبه‌رو کرد، باید بدانیم هر ناهماهنگی در تخصیص بودجه دانشگاه‌ها تاثیر مستقیم و منفی بر شرایط دانشجویان دارد.

به‌نژاد افزود: با شرایط فعلی باید مباحث مربوط به حوزه دانشجویی را با حداقل‌ها پیش ببریم، به طور حتم اردوها و مسابقات دانشجویی تحت شعاع مشکلات تخصیص بودجه قرار می‌گیرند و با کیفیت مطلوب برگزار نمی‌شوند.

وی گفت: امیدواریم تخصیص بودجه به درستی انجام شود تا بتوانیم امکانات رفاهی مطلوبی برای دانشجویان در نظر گیریم.

مقابله با واردات بی‌رویه ضرورت فراموش شده تحقق شعار سال

فاطمه دهقان دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) گفت: ما باید جنگ فرهنگی و اقتصادی را باور کنیم و برای فرهنگ سازی در فعالیت ‌های مربوط به تولید داخلی، خرید ایرانی و رفع مشکلات اقتصادی تلاش کنیم البته حمایت از تولید داخلی به همت مردم و دولت بستگی دارد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) در خصوص روند پیشرفت در بحث اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: باتوجه به سخنان مقام معظم رهبری اگر به ضروریات اقتصاد مقاومتی توجه شده بود وضعیت اقتصادی اینگونه نبود و شاهد روند بالای پیشرفت در اقتصاد مقاومتی بودیم.

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی باید به جایگاه بین المللی امنی برسد

مهدی نکومنش رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت:در حال حاضر دغدغه اصلی ما تمركز نيروهای پژوهشگاه بر عناوین تخصصی مختلف است؛ در واقع پژوهشگاه بايد بتواند خط و مسير پیشرفت وخودکفایی را پيدا و در جهات مختلف حرکت کند.

وی ادامه داد: ما در نظام‌های رتبه بندی بين المللی جايگاه مطلوبی نداريم و بايد در این زمینه بيشتر تلاش کنیم تا بتوانیم رتبه و جایگاه بین المللی مطلوبی در دنیا کسب کنیم.

رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: متاسفانه در نظام‌های رتبه‌بندی بين‌المللی، جايگاه مطمئنی نداريم بايد تلاش كنيم تا بتوانیم جایگاه کسب کنیم.

رایزنی وزیر علوم با «نوبخت» برای تخصیص صد درصدی بودجه دانشگاه‌ها

منصورغلامی، وزیر علوم، گفت:در دیدار با نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ، در خصوص تخصیص بودجه صد در صدی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی رایزنی کرد.

افزایش ۳۲ درصدی اعتبارات آموزش عالی در بودجه۹۷

عسگریان معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در لایحه بودجه ۹۷ به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعتبارات آموزش عالی حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم جدول اعتبارات سال ۹۷ و چگونگی استفاده از تبصره های آن را از دیگر موضوعات این جلسه نام برد و گفت: در لایحه بودجه سال ۹۷ به صورت مستقیم و غیر مستقیم اعتبارات آموزش عالی حدود ۳۲ درصد افزایش یافته است و مابقی تا مرز ۱۰۰ درصد به صورت استفاده از تبصره ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت.

برنامه‌های دانشگاه تهران در سال ۹۷

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت:دانشگاه تهران براساس برنامه پنجم توسعه که بر بین المللی سازی،کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی تاکید دارد سعی دارد در چارچوب اقتصاد مقاومتی عمل کند.

وی ادامه داد: در سال 96جدولی از برنامه پنج ساله دانشگاه استخراج کرده ایم که هرکدام از این بندها چه ارتباطی با اقتصاد مقاومتی دارند، آنچه که دانشگاه تهران باید انجام دهد جهت گیری برنامه های آموزشی و پژوهشی جهت نیاز جامعه است و این موضوع می‌تواند به یافته‌های دانشجویان و تبدیل شدن به کسب و کارهای نوین در خصوص اشتغال کمک کند.

رشد ۱۲ درصدی تعداد دانشجویان خارجی در کشور

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل وزارت علوم، تحقیقات فناوری گفت: در سال96، حدود 423 پروژه مشترک داشتیم که از این تعداد150 پروژه فقط با کشور اتریش بوده است.

معاون وزیر علوم گفت: ایران برای همکاری های علمی و بین المللی، کشورهایی را با عنوان کشورهای هدف انتخاب کرده است که در قاره اروپا کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه از کشورهای هدف هستند و آلمان در این میان اهمیت خاصی دارد.

سالار آملی از ورود 55 هزار دانشجوی خارجی به کشور خبر داد و گفت: از این تعداد ‌26 هزار نفر در وزارت علوم، 10 هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی، 17 هزار نفر در جامع المصطفی و 2000 هزار نفر در وزارت بهداشت در حال تحصیل هستند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: در این بین تاکنون شاهد رشد 12 درصدی تعداد دانشجویان خارجی در کشور بوده ایم.
ضرورت ساماندهی پایان نامه ها و رساله های دانشجویان ارشد و دکتری

محمدمهدی طهرانچی دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت:دانشگاه آزاد استان تهران 300 هزار دانشجو دارد و واحد تهران مرکزی با 60 هزار دانشجو بزرگترین واحد دانشگاهی استان تهران است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دارای 10 هزار و 405 عضو هیئت علمی است، اظهار کرد: نسبت دانشجو به اعضای هیئت علمی 64 است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطر نشان کرد: ساختار دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر شهریه است و باید با تغییر رویکردها، منابع مالی را به سمت فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان سوق دهیم و اعضای هیئت علمی را در تولید سرمایه سهیم کنیم.

150 تا 200میلیون تومان؛ هزینه ایجاد هر شغل در کشور

علیرضا منادی معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت:از حیث نیروی انسانی، ۱۰۰ هزار کارمند و عضو هیئت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مشغول خدمت هستند و ده ها برابر این تعداد، شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی جایگاه اردبیل را در کشور خاص عنوان کرد و گفت: اردبیل از حیث جایگاه تشیع و علمای نامدار و برجسته خاص بوده و ظرفیت گردشگری آن در کل کشور بی نظیر است و ضرورت دارد از این سرمایه های خدادادی نهایت استفاده را کرد.

بین المللی کردن دانشگاه‌ها باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت:اکنون بین المللی کردن دانشگاه ها باعث کاهش هزینه ها می شود، به طوری که اگر پروژه ای در داخل کشور بخواهد با طرف خارجی اجرا شود، می توانیم از این طریق از علم و داشته های دانشمندان استفاده کرده و این خود باعث کاهش هزینه ها می شود.

سالار آملی افزود: در تمام طرح ها انتظار آن است که در قبال این پروژه ها دانش فنی وارد کشور و از طرفی این دانش فنی توسط اساتید کشور جذب و در داخل کشور توسعه و گسترش پیدا کند.

وی یادآورشد: انجام اینگونه برنامه ها در روند طبیعی فعالیت های اقتصادی در درون دانشگاهی کمک و مبالغ کمتری در این میان هزینه می شود.

اخراج یا تسویه‌ای در دانشگاه آزاد در کار نیست؛ فقط «قانون» را اجرا می‌کنم

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس قانون، دانشگاه تا پیش از احراز شرایط علمی و عمومی اعضای هیئت علمی فقط یک سال اجازه همکاری با آنان را دارد و بیش از این مدت، همکاری با اعضای هیئت علمی که شرایط عمومی و علمی آنها احراز نشده، خلاف قانون است و بنده هم قانون را در مورد این 168 عضو هیئت علمی اجرا کردم.

رهبر تاکید کرد: باید تدبیری برای 20 هزار دانش آموخته دکتری که تربیت کرده ایم، داشته باشیم؛ اکنون این 20 هزار فارغ التحصیل دکتری پشت در جذب هیئت علمی در دانشگاه ها قرار گرفته اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان