بازدید 5950
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»، روز دوازدهم؛

از اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر در آمریکا تا شاهنامه خوانی ناظری‌ها

بسیاری از فرصت خوشی در این ایام بی‌بهره می‌مانند، نه به واسطه آنکه توان و تمکن بهره از این موقعیت‌ها را ندارند، بلکه توان آن را ندارد از آنچه کسب کرده‌اند در راه لذت و شادی خود و دیگران بهره ببرند و این روزها را به خاطره‌هایی ماندگار به همراه لبخندی پابرجا بدل نمایند.
کد خبر: ۷۸۶۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 01 April 2018

از اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر در آمریکا تا شاهنامه خوانی ناظری‌هادوازدهمین روز بهار هزار و سیصد و نود و هفت نیز فرارسید و بدین شکل واپسین روزهای تعطیلات نوروزی پشت سر گذاشته می‌شود. بسیاری از فرصت خوشی در این ایام بی‌بهره می‌مانند، نه به واسطه آنکه توان و تمکن بهره از این موقعیت‌ها را ندارند، بلکه توان آن را ندارد از آنچه کسب کرده‌اند در راه لذت و شادی خود و دیگران بهره ببرند و این روزها را به خاطره‌هایی ماندگار به همراه لبخندی پابرجا بدل نمایند.از اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر در آمریکا تا شاهنامه خوانی ناظری‌ها

در همین زمینه، سعدی علیه الرحمه در گلستان حکایت کرده است، حکیمی را پرسیدند چندین درخت نامور که خدای عزوجل آفریده است و برومند هیچ یک را آزاد نخوانده‌اند، مگر سرو را که ثمره‌ای ندارد، درین چه حکمت است؟ گفت هر درختی را ثمره معین است که به وقتی معلوم به وجود آن تازه آید و گاهی به عدم آن پژمرده شود و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوش است و این است صفت آزادگان.

به آنچه می گذرد دل منه که دجله بسی
پس از خلیفه بخواهد گذشت در بغداد
گرت ز دست بر آید چو نخل باش کریم
ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد

هرچند جانب احتیاط نیز در این فقره ضروری است و به قول سعدی، دو چیز محال عقل است خوردن بیش از رزق مقسوم و مردن پیش از وقت معلوم, لکن می‌توان از این امر بهره فراوان برد و در عین حال محتاط نیز بود. این بهاریه را با شعری از شمس تبریزی به انتها می‌رسانیم و دعوتتان می‌کنیم تا ببیننده و شنونده مجموعه ویدیویی بهاری امروز باشید.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد
مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد

راه دهید یار را آن مه ده چهار را
کز رخ نوربخش او نور نثار می‌رسد

چاک شدست آسمان غلغله ایست در جهان
عنبر و مشک می‌دمد سنجق یار می‌رسد

رونق باغ می‌رسد چشم و چراغ می‌رسد
غم به کناره می‌رود مه به کنار می‌رسد

تیر روانه می‌رود سوی نشانه می‌رود
ما چه نشسته‌ایم پس شه ز شکار می‌رسد

باغ سلام می‌کند سرو قیام می‌کند
سبزه پیاده می‌رود غنچه سوار می‌رسد

خلوتیان آسمان تا چه شراب می‌خورند
روح خراب و مست شد عقل خمار می‌رسد

چون برسی به کوی ما خامشی است خوی ما
زان که ز گفت و گوی ما گرد و غبار می‌رسد

 

دلم فریاد می‌خواهد با صدای همایون شجریان

همایون شجریان در یکی از اجراهایش در تالار وحدت، یکی از اشعار محمدعلی بهمنی را خوانده است. قطعه «شب» یک از اجرای بسیار شنیدنی شجریانِ پسر را در این شب زمستانی در «تابناک» می شنوید.

 

اجرای منحصر به فرد کیهان کلهر در آمریکا

کیهان کلهر مدتی پیش در NPR «بزرگترین شبکه رادیویی امریکا» داشته است. به مناسبت موفقیت اخیر او و همنوازانش در کسب جایزه گرمی، نوای کمانچه کلهر را در «تابناک» می شنوید.

 

موسیقی «هنوز خودتی» از جاش گروبان

«تو هنوز خودت هستی / You're Still You» یکی از قطعات پرطرفدار جاش گروبان خواننده، ترانه سرا، پیانیست، درامر و بازیگر آمریکایی است. گروبان بیشتر به‌خاطر صدای بم رسا و مستعدش معروف است و قطعاتش از موسیقی کلاسیک تا پاپ در نوسان است. کلیپ این قطعه را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می بینید

 

تک نوازی شنیدنی کلارینت

کلارینت یکی از سازهای بادی قمیشی است که انواع حرفه‌ای‌اش معمولاً از چوب سیاه آفریقایی ساخته می‌شود. این ساز گونه های مختلفی دارد که نوع مرسوم تر آن، همان نوع سوپرانو است. این ساز بین مردم ایران کمتر شناخته شده است. قطعه ای از تک نوازی این ساز را در «تابناک» می شنوید.

 

شاهنامه خوانی ناظری‌ها

پس از اتمام قسمت اول تور کنسرت «ناگفته»، حافظ ناظری، پروژه جدید خود را بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی به اجرا در خواهد آورد که پیش‌تر نیز شهرام ناظری گام‌های آغازين استفاده از اشعار فردوسى در موسيقى ايرانى را برداشته بود. پروژه جدید ناظرى ها، تلاشى در جهت ارائه آواز ایرانی با لحن پارسی و به دور از الحان عربی است. به گفته ناظری ها، پروژه «آواز پارسی، اسطوره و عشق»، تلاشی در جهت حفظ و حراست از زبان پارسی و تلفظ صحیح واژه‌ها در حوزه ی آواز ایرانی است که در چند دهه اخیر دچار آسیب شده‌ است. همچنین سعی در پرهيز از به كار گيرى از الحان عربی كه انتقال آن به نسل آینده مى تواند براى آواز ايرانى و زبان فارسى آسيب ساز باشد. قطعاتی از شاهنامه خوانی‌های پیشین شهرام ناظری در مقام سحری و مقام مجنونی در «تابناک» می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس