بازدید 6734

«دانشگاه ارومیه» در آیینه اخبار سال 96

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 01 April 2018

«دانشگاه ارومیه» در آیینه اخبار سال 96سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

دانشگاه ارومیه از جمله دانشگاه هایی است که پیش از انقلاب و با نام رضائیه در سال 1344 در شهر ارومیه مرکز سیاسی استان آذربایجان غربی تأسیس شد.

این دانشگاه پس از دانشگاه تبریز، بزرگ ترین دانشگاه شمال غرب کشور است که همه ساله پذیرای جمع کثیری از دانشجویان سراسر کشور برای تحصیل در رشته های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و نیز هنر است.

دانشگاه ارومیه در سال 1396 یکی از پر التهاب ترین دوران دانشگاهی خود را سپری کرد و اعتراضات مستمر دانشجویی به موضوعات مختلف در این سال دانشگاه ارومیه را به شدت متأثر کرد.

برای مثال در تاریخ 8 اسفندماه جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ها ارومیه از جمله جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه ارومیه و همچنین بسیج اساتید استان آذربایجان غربی در اعتراض به تصمیم ریاست دانشگاه ارومیه در انتخاب معاون فرهنگی دانشگاه، از حضور در جلسات شورای فرهنگی خودداری کردند.

گفته می شد تمامی تشکل‌های دانشگاهی و استانی با انتصاب «یونس علی علیجو» به سمت معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه توسط رحیم حب‌نقی رئیس این دانشگاه مخالف بودند و اعلام کردند که این تصمیم رئیس دانشگاه ضربه مهلک به مدیریت فرهنگی دانشگاه خواهد زد.

در اسفندماه سال گذشته ریاست دانشگاه ارومیه در اقدام قابل تأمل و برای فروش ماشین خارجی به اساتید و پرسنل دانشگاه، تعداد زیادی ماشین خارجی را وارد محوطه دانشگاه کرد و این دانشگاه را به نمایشگاهی از ماشین های خارجی تبدیل کرد. این اقدام با اعتراض گسترده دانشجویان رو به رو شد و در نهایت ریاست دانشگاه را مجبور به عذر خواهی از اقدام صورت گرفته کرد.

جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه در مقاطع مختلف زمانی در سال گذشته نسبت به اخذ شهریه از واحدهای مردودی و نیز اخذ شهریه از دانشجویان سنواتی دست به اعتراض زدند و در مقابل دفتر رئیس دانشگاه تحصن کردند، اما هیچ کدام از این اقدامات با نتیجه مشخصی همراه نشد و رئیس دانشگاه بارها بر قانونی بودند این اقدام تأکید کرد.

این دانشگاه همچنین در رابطه با دانشجویان شبانه سخت گیری های شدیدی را انجام می دهد و بدون تسویه حساب در ابتدای هر ترم تحت هیچ شرایطی اجازه انتخاب واحد به آنها را در سال تحصیلی گذشته نداد.

تلاش برای ایجاد حاشیه برای دانشجویان، برخورد انضباطی با منتقدان و عدم فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت دانشجویان حاضر در شورای صنفی سبب شد که در سال گذشته جمع قابل توجهی از اعضای شورای صنفی دانشگاه ارومیه از این شورا استعفا دهند.

«دانشگاه ارومیه» در آیینه اخبار سال 96

از جمله مشکلات عدیده ای که در سال 1396 برای دانشجویان ارومیه پیش آمد می توان به عدم معرفی به موقع استاد برای بسیاری از دروس در مدت زمان قانونی ترم، کمبود امکانات در آزمایشگاه های فنی مهندسی، اشکال اساسی در سامانه فروش ژتون غذایی و افزایش شهریه ها اعلام کرد.

ورود یک مردم ناشناس به حمام دخترانه یکی از خوابگاه های دانشجویی دانشگاه ارومیه از عجیب ترین مسائلی بود که در سال گذشته در این دانشگاه رخ داد و اوج نا امنی دختران دانشجو را در این دانشگاه به نمایش گذاشت.

در این باره یکی از دختران دانشجوی خوابگاه بعثت پیشتر به رسانه ها گفت: من ساکن خوابگاه دخترانه خودگردان الزهرا هستم. به دلیل بی‌توجهی سرپرست و مالک خوابگاه یک مرد ناشناس وارد حمام خوابگاه دخترانه شد. یکی از دانشجویان دختر داخل حمام متوجه حضور این مرد ناشناس شده و فریاد میزند. با فریاد او مرد فرار می‌کند و سرپرست و مالک بعد فرار او متوجه مسئله می‌شوند.

 

در همین رابطه یکی از مسئولان دانشگاه به رسانه ها توضیح داد که: روز جمعه مورخه ۹۶/۹/۳ ساعت ۵:۳۰ الی ۶ بعدازظهر مالک ساختمان در حال پخش نذری بوده که متوجه می شود یک مرد ناشناس بنا به دلایل مختلف که مبهم می‌باشد وارد خوابگاه دخترانه می‌شود و بلافاصله با مسئولان خوابگاه روبه‌رو و فرار کرده‌است و این امر توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده که هیچ گونه عملی توسط مرد ناشناس وارد شده به خوابگاه رخ نداده است. بلافاصله بعد از رخ دادن این اتفاق به کلانتری ۱۱ گزارش شده و در حال پیگیری موضوع می‌باشیم و در اسرع وقت نتیجه گزارش و اقدامات پلیس را منتشر خواهیم کرد.

نا امنی خوابگاه های دانشجویی تنها مربوط به خوابگاه دختران نبود و در سال گذشته حمله یک سگ وحشی به یکی از دانشجویان پسر در محوطه خوابگاه برادران موجب آسیب شدید وی شد.

«دانشگاه ارومیه» در آیینه اخبار سال 96

در سال گذشته همچنین یکی از شبکه های تلویزیونی خارج از کشور با انتشار اسنادی مدعی سرقت علمی توسط رئیس دانشگاه ارومیه شد که در ادامه وی توانست با ارائه دفاعیات در کمیته پیگیری مسئله پاسخ های قانع کننده ای را به اتهام های وارده بدهد.

در شهریور ماه سال گذشته دانشگاه ارومیه اقدام به پذیرش بیش از 100 دانشجوی فاقد صلاحیت علمی کافی کرد که این موضوع با حاشیه و اعتراض های فراوانی رو به رو شد.

ماجرای عجیب پذیرش دانشجوی فاقد صلاحیت در دانشگاه ارومیه از این قرار بود که پس از برگزاری فرایند مصاحبه و ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان ورود به مقطع دکترا، به رغم اینکه این دانشگاه ظرفیت پذیرش 409 دانشجوی دکتری را داشت، از میان افرادی که در فرایند مصاحبه شرکت کردند، تنها 255 تن صلاحیت و استانداردهای لازم این دانشگاه را داشتند و بر اساس قوانین مرسوم، باید 154 صندلی این دانشگاه در سال تحصیلی جاری خالی می ماند.

با این حال اشتباه و سهل انگاری کارشناسان آموزش دانشگاه در ثبت کف نمره قبولی یعنی نمره 30 در سیستم سازمان سنجش، زمینه ای فراهم کرد که در میان غفلت همه دست اندرکاران سیستم پذیرش، همه 409 صندلی موجود پر شود و حتی داوطلبانی که فاقد صلاحیت علمی بودند نیز اجازه ورود به مقطع دکترا بگیرند؛ رخدادی عجیب و باورنکردنی که حتی حداقل ها را نیز برای تأیید صلاحیت داوطلبان از بین برد و باعث شد، همه داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده بودند، حتی اگر نمره قبولی را کسب نکرده باشند، امکان تصاحب صندلی های موجود در این دانشگاه برای تحصیل در مقطع دکترا را کسب کنند.

دانشجویان دانشگاه ارومیه همچنین در سال گذشته تجمع هایی را برای پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه و در اعتراض به کم کاری های صورت گرفته در حق این دریاچه انجام دادند که مشروح این تجمع ها توسط وزیر علوم به اطلاع معاون اول رئیس جمهور نیز رسید.

«دانشگاه ارومیه» در آیینه اخبار سال 96

در این دانشگاه و در زمان رقابت های انتخاباتی مناظره و نشست های انتخاباتی فراوانی نیز برگزار شد و این دانشگاه نیز همانند بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشور در ایام انتخابات با شور و حال سیاسی قابل ذکری رو به رو شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل