بازدید 3182

ترکیه ۴۳۸ میلیارد دلار بدهی ناخالص خارجی دارد

اورهان بورسالی روزنامه نگار و تحلیل گر ترک طی مقاله ای در روزنامه جمهوریت نوشت: ترکیه 438 میلیارد دلار بدهی ناخالص خارجی در بخش عمومی و خصوصی دارد.
کد خبر: ۷۸۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 31 March 2018

اورهان بورسالی روزنامه نگار و تحلیل گر ترک طی مقاله ای در روزنامه جمهوریت نوشت: ترکیه 438 میلیارد دلار بدهی ناخالص خارجی در بخش عمومی و خصوصی دارد.

به گزارش ایرنا، وی در این مقاله با طرح این سوال که 'آیا بدهی تولید شده داخلی و خارجی ترکیه را غرق خواهد کرد؟' مدعی شد که این مبلغ برابر با 52 درصد کل تولید ناخالص دولت ترکیه است.

وی در این مقاله نوشت: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و رهبران حزب عدالت و توسعه ترکیه به طور مستمر از خدمات دوران حاکمیت خود و نا کارآمدی دوران جمهوریت قبل از اقتدار خود دم می زنند و هر روز بیش از 30 شبکه تلویزیونی سخنان آنها را پخش و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد ولی خیلی ها نمی دانند که بیش از نیمی از کل تولید کالا و خدمات دولت ترکیه متعلق به بدهی خارجی است.

وی مدعی شد: دوکت کنونی ترکیه برای حفظ اقتدار خود، بیش از 60 میلیارد دلار املاک و موسسات عمومی و دولتی را به بخش خصوصی می فروشد تا از مشکلات عدیده ای که به وجود آمده رهایی یابد.

وی اضافه کرد: ترکیه در بالاترین سطح در بین پنچ کشور دارای وضعیت شکننده اقتصادی در جهان قرار دارد.

به نوشته بورسالی، بدهی برزیل 556 میلیارد دلار است ولی سهم بدهی خارجی برزیل در چارچوب حجم تولید ناخالص ملی 30 درصد است و قدرت بازپرداخت بدهی خارجی برزیل نیز بسیار بیشتر از ترکیه است.

وی ادامه داد: به رغم شکننده بودن اقتصاد برزیل، این کشور در حال تولید کالا و خدمات است ولی اقتصاد ترکیه به طور عمده متکی بر بدهی خارجی است.

وی با ادعای افزایش سریع و سرسام آور بدهی خارجی ترکیه به خصوص بعد از 2016 نوشت: بین سال 2002 تا 2015 میلادی یعنی در دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه بدهی خارجی ترکیه 3.5 برابر افزایش یافته است.

این روزنامه نگار ترک همچنین نوشت: ترکیه در تامین سرمایه به غرب محتاج است و به رغم ادعاهای مقامات دولتی، در رگ اقتصادی کشور خون بیگانه جریان دارد چرا که بدهی خارجی به معنی باز پرداخت استقراض خارجی با نرخ بهره و ربای بسیار بالاست.

وی اقتصاد ترکیه را شکننده، بدون تولید ارزش افزوده با تکیه به فناوری نوین، متکی بر فناوری پایین و متوسط، وابسته به بدهی با نرخ بهره بسیار بالا عنوان کرد و در مقاله خود آورد: حزب حاکم عدالت و توسعه 150 میلیارد دلار نرخ بهره بدهی خارجی پرداخت کرده است.

وی مدعی شد: حجم صادرات ترکیه متکی بر فناوری بسیار بالا، چهار درصد کل صادرات را تشکیل می دهد و به همین علت تولید مبتنی بر ارزش افزوده بالا بسیار کم است و درآمد حاصله نیز متکی بر نیروی کار انسانی و تکنولوژی سطح پایین و متوسط است.

وی با بیان وجود کسری سرمایه برای تولید اقتصادی نوشت: برای رفع کسری سرمایه نیاز به استقراض خارجی وجود دارد و به همین علت همه پلها، اتوبانها، تونلها و فرودگاه های ترکیه که تولید کننده سرمایه نیستند، با اتکا به سرمایه خارجی احداث شده است.

بورسالی در مقاله خود با اشاره به سانسور رسانه ها و ادامه فشار بر مطبوعات آزاد و مستقل نوشت: ادعاهای دروغ مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه در خصوص توفیقات اقتصادی ترکیه در رسانه ها به طور مداوم منتشر و پخش می شود و نقد جدی صورت نمی گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر