بازدید 2829

تاثیر فضای سبز بر کاهش استرس

کد خبر: ۷۸۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 31 March 2018

جنگل‌ها حدود ۲۰ تا ۴۰ برابر بیش از سایر گیاهان کربن جذب می‌کنند بنابراین با برداشت چوب و تبدیل جنگل‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی مقادیر بسیار زیادی کربن وارد جو زمین می‌شود.

به گزارش ایسنا، یک تحقیق در سال ۱۹۸۶ نشان داد که وجود چشم انداز سبز در طبیعت سبب کاهش استرس می‌شود. در این پژوهش نشان داده شده که حتی یک تماس و ارتباط کوتاه با فضای سبز از طریق درختان یا پارک استرس‌ها و تنش‌های متوسط روزانه را بهبود می‌بخشد. در پژوهشی دیگر نشان داده شده که کارگرانی که امکان مشاهده چشم اندازهای طبیعی مانند درختان و گل‌ها را دارند کمتر فشار کار را احساس می‌کنند و رضایت شغلی آن‌ها بالاتر است همچنین میزان ابتلا به سردرد در بین این کارگران در مقایسه با کسانی که تنها مصالح ساختمانی را می‌دیدند به شکل چشم‌گیری کمتر بود.

جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در تداوم زندگی روی سیاره زمین دارند. جنگل‌ها نه تنها بسیاری از محصولات ضروری زندگی انسان‌ها از جمله میوه، چوب وکاغذ را فراهم می‌کنند بلکه در حفظ تنوع زیستی، تنظیم جریان آب و جذب دی‌اکسید کربن هم نقش چشمگیری دارند.

جنگل خشونت طبیعت را به تعادل می‌رساند. گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن و متان را جذب می‌کند. آثار منفی آن‌ها بر محیط زیست را کاهش می‌دهد. وجود درختان و جنگل‌ها به دلیل نقشی که در کاهش مواد سمی، کاهش گرد و غبار، افزایش رطوبت نسبی و کاهش آلودگی صوتی دارند بسیار مفید است.

یک هکتار جنگل راش سالانه ۲۱ تن انرژی تولید می‌کند

درختان پرشاخ و برگ می‌توانند گرد و غبار را در برگ‌ها و شاخه‌های خود حبس کنند و به‌طور میانگین هر هکتار جنگل می‌تواند سالانه رقم خیره کننده ۶۸ تن گرد و غبار را رسوب دهد همچنین اکسیژن موجود در جو هم مدیون اکسیژنی است که درختان تولید می‌کنند. برای مثال یک هکتار جنگل راش سالانه ۲۱ تن انرژی تولید می‌کند که از این میزان ۹ تن آن به مصرف خود جنگل می‌رسد و ۱۲ تن بقیه وارد جو می‌شود و تداوم حیات سایر موجودات زنده را امکان پذیر می‌کند اما متاسفانه نابودی فزاینده جنگل‌ها امکان انجام فرآیند فتوسنتز - که در آن دی‌اکسید کربن از بین می‌رود - را از زمین گرفته است. در نتیجه مقدار بیشتری دی‌اکسیدکربن درجو باقی می‌ماند بنابراین نیاز شدیدی به حفظ جنگل‌های موجود و کاشت درخت در همه کشورها وجود دارد. امروز جنگل‌ها تخریب و به مزارع و علوفه حیوانات تبدیل می‌شوند تا از غلات و دانه‌ها برای تغذیه چهارپایان استفاده شود.

تبدیل جنگل‌ها به مزارع

انسان با تبدیل جنگل‌ها و مراتع به مزرعه‌های کشاورزی سبب برهم زدن روابط زیستی شده و اختلالاتی را به وجود آورده که سبب کاهش توانایی ذاتی خود تنظیمی اکوسیستم‌ها شده است. در فرآیند فتوسنتز گیاهان کربن را به شکل دی‌اکسید کربن از جو حذف می‌کنند. هنگامی که گیاه به‌طور کامل از بین می‌رود کربن حبس شده دوباره به هوا وارد می‌شود. دی اکسید کربنی که توسط گیاهان جذب شده با سوزاندن یا نابودی چوب و فیبر گیاهی به سادگی آزاد و وارد جو می‌شود.

جنگل‌ها حدود ۲۰ تا ۴۰ برابر بیش از سایر گیاهان کربن جذب می‌کنند

متاسفانه دی اکسید کربن آزاد شده دیگر به سادگی قابل جمع‌آوری نیست و اگر همان تعداد درخت سوزانده شده دوباره کاشته شود تاثیر آن بر جمع آوری غلظت CO۲ در جو بسیار ناچیز خواهد بود. جنگل‌ها حدود ۲۰ تا ۴۰ برابر بیش از سایر گیاهان کربن جذب می‌کنند بنابراین با برداشت چوب و تبدیل جنگل‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی مقادیر بسیار زیادی کربن وارد جو زمین خواهد شد. افزایش جمعیت هم از دو طریق بر جنگل‌ها تاثیر منفی دارد. اول افزایش نیاز به چوب و کاغذ و فرآورده‌های جنگلی و دوم تبدیل جنگل‌ها به جاده و زمین‌های کشاورزی یا ساختمان.

فضای سبز شهری

علاوه بر اهمیت جنگل‌ها در بهبود کیفیت هوا،در زندگی پرازدحام و شلوغ شهری، فضاهای سبز نیز نقش مهمی در آرام‌بخشی و مبارزه با آلودگی‌ها دارند. فضای سبز در تلطیف هوا، ایجاد آرامش بصری و روانی، تولید اکسیژن مورد نیاز، ایجاد سایه و غیره موثر است.

بر اساس کتاب ورزش و محیط زیست، احداث پارک‌ها، فضای سبز، ایجاد پشت‌بام‌ها و دیوارهای سبز ضمن زیباسازی نمای شهر سبب کاهش گرما، کاهش دی‌اکسید کربن ‌و آلودگی هوا، کاهش فلزات سنگین، عایق سازی ساختمان در برابر آلودگی‌های صوتی، ایجاد زیستگاه برای گونه‌های جانوری، کاهش متوسط دمای شهر و در فصل گرما زیباسازی محیط خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار