بازدید 6710

معمای سفر امیر قطر به روسیه

کد خبر: ۷۸۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 30 March 2018
خالد عبد المنعم در روزنامه البدیل مصر نوشت: به نظر می‌رسد سفر شاهزاده قطری، تمیم بن حمد آل ثانی به روسیه بی ارتباط با سفر، ولی عهد سعودی به ایالات متحده نبوده است، بویژه آنکه این دو سفر همزمان انجام شدند؛ در حالی که به تازگی درگیری بین ریاض و دوحه شدید شده و این امر بر دایره ائتلاف‌های آن‌ها سایه انداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: این بحران بین دو کشور خلیج فارس رو به افزایش است، بدون آنکه دلایل آن کاملا مشخص باشد؛ با نظر به پیوند‌های مشترک بین عربستان و قطر در دوره پیش از ظهور بحران، می‌دانیم که هر دو از آمریکا تبعیت می‌کنند و انسجام سیاسی زیادی با این دولت دارند، در همین راستا، هر دو به نابودی سوریه و یمن کمک کردند و تلاش می‌کنند در مسیر عادی سازی روابط با اسرائیل قدم بردارند.

هر دو کشور معاملات میلیاردی سلاح را با ایالات متحده امضا کردند، با این وجود واشنگتن از هیچ یک به نحو واضحی حمایت نکرد. صف ارایی سیاسی رئیس جمهور آمریکا به نفع ریاض، با صف آرایی وزارت خارجه و دفاع آمریکا به نفع دوحه، خنثی می‌شد، اما در همین زمان، به نظر می‌رسد که ترازوی آمریکایی به سمت کفه سعودی تمایل بیشتری دارد و در این جهت خم می‌شود؛ تنها سفر بن سلمان به امریکا نیست که این مساله را روشن می‌کند، بلکه تغییرات مهم در کاخ سفید، از جمله انتصاب پمپئو نیز به نفع عربستان و امارات است در حالی که پیش از این تیلرسون نگاهی بی طرفانه به بحران خلیج فارس داشت.

دوحه برای داشتن یک پشتیبان نظامی به ترکیه نزدیک شد، تا از نزدیکی سعودی به مصر عقب نماند و همزمان با تلاش‌های بن سلمان برای تحکیم روابط با امریکا، تمیم به روسیه رفته و در مورد همکاری‌های نظامی و اقتصادی با پوتین مذاکره کرد. در واقع محاصره دوحه از سوی عربستان و امارات، مصر و بحرین، دلیل اصلی تلاش قطر برای نزدیکی به روسیه است.

طبق بیانیه‌های رسمی قطر، شرکت‌های روسی که در زمینه انرژی، صنعت و گردشگری فعالیت می‌کنند، به سرمایه گذاری در اقتصاد قطر دعوت شده اند. این تحرکات اقتصادی قطر در روسیه، به موازات فعالیت‌های اقتصادی بن سلمان در ایالات متحده صورت می‌گیرد. علاوه بر اینکه بن سلمان در پی آن است برای قطر در ارتباط ان با روسیه نیز مزاحمت ایجاد کند و در همین جهت تلاش می‌کند توافقی طولانی مدت برای همکاری با روسیه امضا کند.

برای بهبود فضای سیاسی بین مسکو و دوحه، پس از این مزاحمت بن سلمان، لازم است قطر به دنبال ساختار جدیدی برای تبدیل بازار گاز از چارچوب رقابتی به چارچوبی شراکتی با روسیه گام بردارد تا دوحه و مسکو دو قدرت تعیین کننده قواعد بازی در بازار جهانی گاز باشند. در این بین، همکاری نظامی بین روسیه و قطر به دلیل مواضع واشنگتن دشوار است؛ چرا که آمریکا می‌کوشد صادرات امکانات دفاعی روسیه را کنترل کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار