بازدید 12350
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش قیمت طلا پس از کاهش شدید» تا «رشد خیره کننده اقتصادی ترکیه حتی بالاتر از چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار بالاخره کمی آرام گرفت، افزایش قیمت نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک، افت سهام آسیایی با تداوم سقوط سهام تکنولوژی، فرش قرمز سنگاپور برای شرکت‌های بین المللی جدید، واردات تراریخته مشروط به دریافت مجوز شد، بازار گرمی مرغداران نرخ مرغ را افزایش داد و روند نزولی تولید خودرو در انگلیس را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 30 March 2018

از «افزایش قیمت طلا پس از کاهش شدید» تا «رشد خیره کننده اقتصادی ترکیه حتی بالاتر از چین»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار بالاخره کمی آرام گرفت، افزایش قیمت نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک، افت سهام آسیایی با تداوم سقوط سهام تکنولوژی، فرش قرمز سنگاپور برای شرکت‌های بین المللی جدید، واردات تراریخته مشروط به دریافت مجوز شد، بازار گرمی مرغداران نرخ مرغ را افزایش داد و روند نزولی تولید خودرو در انگلیس را در بر دارد.

دلار بالاخره کمی آرام گرفت

پس چند روز افزایشی نرخ فروش دلار در صرافی های مجاز، در پایان معاملات بازار ارز روز پنج شنبه، شاهد افت دلار و یورو بودیم. به طوریکه بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با افت 360 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین به قیمت 48 هزار و 606 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 301 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 59 هزار و 649 ریال رسید. این در حالیست که نرخ دلار مبادله ای در بانک مرکزی با 49 ریال افزایش نسبت به روز چهارشنبه 37 هزار و 743 ریال قیمت خورد هر یورو نیز با 286 ریال اُفت 46 هزار و 522 ریال ارزشگذاری شد.

افزایش قیمت طلا پس از کاهش شدید

قیمت طلا در بازارهای جهانی که روز چهارشنبه با افت شدیدی روبرو شده بود، روز پنجشنبه بار دیگر افزایش یافت. افزایش ارزش دلار آمریکا موجب شد تا قیمت طلا روز چهارشنبه با بیشترین کاهش خود در 9 ماه اخیر روبرو شود. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1327 دلار رسید. قیمت طلا روز چهارشنبه با کاهش 1.5 درصدی روبرو شد که این میزان کاهش از 3 جولای بی سابقه بوده است. شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی با افزایش نسبی روبرو شده و به 90.039 واحد رسیده است. کاهش تنش ها در شبه جزیره کره موجب شده است تا شاخص سهام در بازارهای آسیایی با افزایش نسبی روبرو شود. رهبر کره شمالی در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور چین وعده داده است تا به برنامه خلع سلاح پایبند باشد. برخی مقام های دولت آمریکا اعلام کرده اند که طرح واشنگتن برای اعمال تعرفه های تجاری علیه چین تا ماه ژوئن اجرایی نخواهد شد. به نقل از سایت طلا، چین تهدید کرده است که تدابیر تجاری را علیه بخش های مختلف کسب و کار و اقتصاد آمریکا از هواپیما و خودرو گرفته تا محصولات کشاورزی اتخاذ خواهد کرد.

افزایش قیمت نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک تا سال ۲۰۱۹

روز گشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با افزایشی ۲۸ سنتی (۰.۴ درصد) ۶۹.۸۱ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۴.۶۲ دلار صورت گرفت. از دلایل افزایش قیمت نفت در این روز می توان به ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ و احتمال تمدید آن تا سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. 

افت سهام آسیایی با تداوم سقوط سهام تکنولوژی در وال‌استریت

پس از این که در معاملات چهاشنبه شب وال‌استریت، سقوط سهام شرکت‌های تکنولوژی ادامه پیدا کرد و باعث افت بازارها شد، روز پنج‌شنبه سهام آسیایی دچار لغزش شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی پس از این که چند بار به محدوده منفی ورود و خروج داشت، ۰.۱ درصد افت کرد. سهام شانگهای ۰.۱ درصد افت کرد، هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ۰.۲ درصد افت  کرد و سهام استرالیایی ۰.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد. نیکی ژاپن سود اولیه خود را از دست داد و در نهایت بدون تغییر به کار خود پایان داد. کوسپی کره‌جنوبی توانست ۰.۱ درصد رشد کند.

روند نزولی تولید خودرو در انگلیس برای هفتمین ماه پیاپی

انجمن تولید کنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که آمار تولید خودرو در این کشور برای هفتمین ماه پیاپی روند نزولی طی کرده است. این نهاد انگلیسی اعلام کرد، در ماه فوریه(بهمن و اسفند) 145 هزار خودرو به خط تولید رسیده که این میزان در مقایسه با ماه فوریه سال قبل 4.4 درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات خودرو به خارج نیز روند مشابهی طی کرده و 0.8 درصد کاهش داشته است. «مایک هاوز»رئیس اجرایی انجمن سازندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس نسبت به تداوم این روند در صنعت خودروسازی این کشور به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

فرش قرمز سنگاپور برای شرکت‌های بین المللی جدید

تعداد شرکت‌های بین المللی جدیدی که سنگاپور را به عنوان مقر خود انتخاب می‌کنند افزایش چشمگیری داشته است. بی سوان جین - رئیس هیات توسعه اقتصادی سنگاپور - گفت: چین از سال ۱۹۹۷ هنگ کنگ را به عنوان قطب خدمات مالی خود در نظر گرفت. حدود ۳۷۴۰۰ شرکت بین المللی فعال در سنگاپور، مقر منطقه ای خود را در خارج از این کشور قرار داده اند اما به گفته جین این روند اخیرا معکوس شده است و شرکت‌های بیشتر و بیشتری در حال انتقال مقر خود از هنگ کنگ به سنگاپور هستند. با این حال هنوز هم هنگ کنگ چهارمین بازار بزرگ سهام جهان به شمار می رود. سنگاپور که برای مقابله با قدرت این کشور به پشتوانه مالی چین متکی است، رو به اقتصاد نوآورانه و فناوری آورده است. دولت سنگاپور به منظور تحقق چنین هدفی در اقتصاد خود، یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به پژوهش اختصاص داده است. به گفته جین، سنگاپور به مانند سایر اقتصادهای مهمی که مساحت کمی دارند، در نظر دارد سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی را بیشتر کند. رئیس هیات توسعه اقتصادی سنگاپور گفت که تمرکز دولت بر جذب نیروی ماهر هم سو با برنامه این کشور برای تبدیل شدن به قطب مالی آسیاست. /بلومبرگ

واردات تراریخته مشروط به دریافت مجوز شد

مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به نامه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صدور مجوز محصولات کشاورزی، واردات محصولات تراریخته کشاورزی را مشمول مجوز سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی کرده است. بر همین اساس، محصولاتی کشاورزی در صورت تراریخته بودن علاوه بر رعایت مقررات وضوابط جاری و اخذ سایر مجوزهای ثبت سفارش و جهاد کشاورزی ملزم به اخذ مجوز از سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی شد. این بخشنامه مشمول محصولات کشاورزی مندرج در فصول ۱، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۷، ۲۰، ۲۱، ۲۳ و ۵۰ کتاب مقررات صادرات و واردات می شود.

بازار گرمی مرغداران نرخ مرغ را افزایش داد

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش 300 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: روز گذشته نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 700 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7هزار و 700 تومان، توزیع درب واحدهای صنفی 7هزار و 850 و خرده فروشی 8 هزار و 600 تومان بود. به گفته وی؛ نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 7هزار و 600 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 8هزار و 600 تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13هزار تومان،سینه بدون کتف 14 و فیله مرغ 16هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی بازار گرمی مرغداران و تاخیر در اعلام بار را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد. به نقل از باشگاه خبرنگاران، وی قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به تعطیلات پیش رو و افزایش تقاضا در روزهای آتی قیمت مرغ از این نرخ بالاتر نخواهد رفت اما بعد از روز سیزدهم قیمت به شدت افت خواهد کرد. 

رشد خیره کننده اقتصادی ترکیه حتی بالاتر از چین

در گزارش اقتصادی مرکز آمار ترکیه آمده است: ترکیه با رشد اقتصادی 7.4 درصدی در سال گذشته، پس از کشور ایرلند با رشد اقتصادی 8.4 درصدی، در رتبه دوم کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی قرار گرفت. به نوشته این رسانه، در آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار ترکیه، تولید ناخالص داخلی این کشور نیز رشد 4.7 درصدی را تجربه کرده و درآمد سرانه این کشور بر حسب جمعیت 10 هزار و 597 دلار آمریکا اعلام شده است. اعلام رشد بیش از هفت درصدی اقتصاد ترکیه از سوی مرکز آمار این کشور در حالی است که صندوق بین المللی پول چندی پیش رشد اقتصادی ترکیه را در سال گذشته میلادی پنج تا 6.7 درصد اعلام کرده بود که در ادامه موجب واکنش انتقادی وزیر اقتصاد ترکیه شد. نهاد زیپکچی وزیر اقتصاد ترکیه در واکنشی انتقادی اظهار کرد: از صندوق بین المللی پول گرفته تا سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و از بانک جهانی گرفته تا سازمانهای بین المللی درجه بندی اعتبار، رشد اقتصادی ترکیه را در حدود سه درصد پیش بینی کرده بودند که این میزان با تجدید نظرها، تا هفت درصد رسیده است بنابراین افزایش میزان این پیش بینی ها به چیزی حدود دو برابر پیش بینی های اولیه، نشان دهنده این است که این سازمانها، درکی از شرایط اقتصادی ترکیه ندارند. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز امروز پنجشنبه با انتشار گزارشی، با اشاره به رشد اقتصادی بیش از هفت درصدی ترکیه در سال 2017 اعلام کرد که این کشور بیشترین نرخ رشد را در میان کشورهای گروه 20 داشته است. در سال گذشته متوسط رشد کشورهای منطقه یورو 2.3 درصد، عضو اتحادیه اروپا 2.4 درصد و کشورهای گروه 20 حدود 3.8 درصد بوده است. به نقل از ایرنا، به گزارش این رسانه، چین و هند به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان سال گذشته میلادی به ترتیب با 6.8 درصد و 6.4 درصد رشد اقتصادی پس از ترکیه قرار گرفتند. 

از «افزایش قیمت طلا پس از کاهش شدید» تا «رشد خیره کننده اقتصادی ترکیه حتی بالاتر از چین»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۸
عوضش خودمون از آخر اولیم
خوب که چی؟
این خبر برای همسایه ایران ؟
وضعیت نابسامان اقتصاد ما؟
واکنش ایران به خبر آخری:

مرگ بر آمریکا.
در ترکیه یعنی جنک است ،
مدیران اقتصادی در نهایت فشلی همه چیز رو به گردن تحریمها انداختن بابا یه کمی از ترکها یاد بگیرید
یاشاسین تورکیه و اردوغان
رشد اقتصادی ترکیه نتیجه سیاستهای دولتی هست که مردم کشورش رو اولویت اقتصادی قرارداده و دولتمردانی که اقلا خودشون بدنبال رانت نیستن و بدنبال خدمت به مردم هستن..............
وقتی همسازه ای مثل ایران و عراق داشته باشه و مسئولان ایرانی یه مشت بخیال باشن همین میشه
تركيه از ايران فاصله اقتصادي سنگيني گرفته، دليلش اينه كه ما به واسطه ٤٠-٥٠ ميليارد دلار پول نفت با همه درگيريم
ما دبي را از صفر به صد رسانديم و حالا هم تركيه را آباد ميكنيم
خدايا ........
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
تو بهتره خودتو آباد کنی پیشرفت اونها حاصل تلاششونه نه تو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
خخخه چقدر خود بزرگ بینیم ما برو بخواب داداچ لالا داری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
پیشرفت نتیجه برنامه ریزیه دولتمردانشان است
رشدش رو مرهون ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
خواب دیدی خیر باشه.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
چه جوری میشه توضیح بدی عقل کل
ترکیه در های کشورش رو به روی گردشگر ها باز کرده و در سایه درآمد از محل توریسم رشد اقتصادی چشمگیر داشته . ما هم قصد داریم در سایه سختگیری برای حجاب خانم ها و ... به رشد 8 درصدی برسیم !!! موفق باشید .
باید عکس اردوغان را روی اسکناس های ترکیه چاپ کنند.
ترکیه در حال پیشرفت و ما با همان سرعت در حال پس رفت
بيگاري از ميليونها پناهنده سوري و عراقي و افغاني در شيفتهاي طولاني شبانه
اگه به ترکیه برید و وضع توریستای ایرانی رو ببینید خواهید فهمید ملیاردها دلار ایرانی برای چه چیزی به ترکیه واریز میشود فقط برای چند روز تفریح بدون محدودیت .ما داریم به سرعت با کشورهای موفق جهان فاصله باز میکنیم ما نیاز به قهرمانان اقتصادی داریم تا اقتصادمان را متحول کنند ایران کشور بزرگیست و ما باید از ترکیه جلوتر بزنیم ولی باید فقط روی اقتصاد و پیشرفت فوکوس کنیم و ...
اگه مرهون ایران ، ایران چرا پیشرفت نمیکنه؟
پاسخ ها
یکی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
جناب اونا مرهون زرنگی ما نیستن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
چون وقتی در عید بیش از 7 ملیون ترکیه میروند و پولهاشان را خرج میکنند از نظر اقتشادی ما هستیم داریم بهشان مستقیم کمک مسکنیم اینقدر ایرانی انجا رفتند باید اسم تر کیه را ایران آباد بگذاریم
اگه مرهون ایران ، ایران چرا پیشرفت نمیکنه؟
تا صحبت از رشد اقتصادی ترکیه می شود ، دم از توریسم و پوهای توریستهای ایرانی زده می شود
لدفا از موزه لًووور هم بنويسيد. مچكرم
به هیچ دل نبند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل