بازدید 4249

اثرات اعتماد و اطمینان به دانشجو

کد خبر: ۷۸۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ 29 March 2018

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: دانشجو باید به سمت آزادی در نقد و مطالبات و بیان همراه با حفظ کرامت انسانی و بدون اهانت برود. همچنین داشتن اعتماد و اطمینان به دانشجو سبب بهبود عملکرد و پرورش اعتماد و اتکا به نفس می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین جعفر شاه نظری در خصوص مؤلفه‌های یک دانشجوی سیاسی و سیاسی بودن دانشجو، اظهار کرد: دانشجوی سیاسی با شناخت هویت و فرهنگ کهن ایرانی و اسلامی یک هویت ارزشی و متعالی را می‌سازد و می‌تواند با آگاهی و بصیرت رسالت خود را در فضای مدیریت انجام دهد، اما دانشجوی بی‌تفاوت و بی‌اطلاع توانایی تبدیل شدن به سرمایه بزرگ و خلاق و کارآمد در آینده را ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان، افزود: دانشجوی سیاسی به معنای سیاست زدگی و تزویر و فریب و مخالف با فرهنگ انقلابی و دینی نیست بلکه به معنای داشتن بصیرت و مهارت لازم برای مدیریت زندگی در جامعه کنونی است.

شاه نظری ادامه داد: دانشجوی فعال سیاسی با الگو قرار دادن اشخاصی مانند رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌های بزرگ سیاسی در دوران قبل و بعد از انقلاب مهارت‌های گوناگون خود را توأم با هویت و بصیرت لازم به منصه ظهور رساند و در نقش خلاق و کارآمد خود جامعه را هم سو با توسعه علمی و اقتصادی و سیاسی به پیش می‌برد.

وی با اشاره به فراهم بودن بستر لازم همچون فضا، امکانات و اساتید برای پرورش دانشجو توأم با مؤلفه‌های سیاسی افزود: برای تأمین امکانات بیشتر و ترویج فرهنگ گفت‌وگو و بردباری در برابر اختلاف نظرها خلأهایی وجود دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان افزود: افراد ناخواسته تنها افکار و گرایش سیاسی خود را صحیح و سخن و گرایش دیگری را اشتباه می‌پندارند. همچنین نگاه سیاه و سفید و مطلق انگاری مشکلات جدی را در حوزه دانش، دین و سیاست در جامعه به وجود می‌آورد.

شاه نظری ادامه داد: دانشجوی سیاسی، با انگیزه و مسئولیت‌پذیر و مسلط بر ادبیات گفت‌وگو است و با تغییر نوع نگرش به استعداد و فهم و شناخت هر فرد توجه می‌کند.

وی ادامه داد: در ابتدا باید زمینه حضور و فعالیت دانشجویان در کانون و تشکل و انجمن‌های علمی فراهم شود. مثلاً طی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به طور متوسط حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ برنامه در قالب تشکل و انجمن‌ها برگزار شد که توانستیم این تعداد را در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۰۰ برنامه در سال برسانیم. این به معنای حضور فعال و پرشور و علاقه‌مند دانشجویان در این عرصه است.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان افزود: انجمن‌های علمی در سطح دانشکده‌ها با برگزاری سمینار، سخنرانی، میزگرد و مراسم و بحث‌های گوناگون و همچنین کلاس‌های آموزشی مانند خبرنگاری و نوشتن نشریات، برنامه‌های متنوع فرهنگی را برای افزایش انگیزه و حضور پرشور دانشجویان رقم می‌زنند که البته از شورای سیاست‌گذاری کلان فرهنگی دانشگاه درخواست فضای بهتر برای برنامه و کلاس‌های مورد نظر را داریم.

شاه نظری بابیان اینکه رسالت معاونت فرهنگی آماده‌سازی بستری برای آشنایی بیشتر با هویت ملی و مهارت‌ها است، افزود: به همین سبب یک سند فرهنگی بر اساس اسناد بالادستی اسلامی و فرهنگی دانشگاه‌ها در 14 محور تعریف و برنامه‌ریزی کردیم، ولی باز هم در این جهت باید بیشتر فعالیت کنیم.

وی بابیان اینکه تلاش ما در جهت فعال کردن کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه و دانشکده‌هاست افزود: یک الی دو ترم در حدود 10 الی 12 کرسی برگزار کردیم، اما گاهی بر اساس تبلیغات بیش از حد و برخی سوِء مدیریت‌ها در برخورد با دانشجو به ذهن دانشجو القا شد که نمی‌تواند افکار و ایده‌هایش را آزادانه در این کرسی‌ها مطرح کند. البته باید این اطمینان خاطر را به دانشجو بدهیم و همچنین دانشجو نیز بداند که او به‌عنوان دانش‌پژوه باید گوهر دانش، کرامت، حرمت و جایگاه دانشگاه را نیز حفظ کند.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان ادامه داد: دانشجو الزاماً و ضرورتاً باید به معنای صحیح مؤلفه‌ها و خصوصیات یک دانشجو، سیاسی باشد، در غیر این صورت به عنوان نیروی کارآمد آینده نمی‌توانند در مواجه با مشکلات و موانع دیدگاه‌ها و فضاهای مختلف جامعه، مدیریت صحیحی داشته باشد.

شاه نظری افزود: علاوه بر برنامه تشکل‌ها و دعوت از شخصیت‌های گوناگون و طرح بحث، پرسش و پاسخ‌ها، برگزاری اردوهای فرهنگی، تفریحی و یک‌روزه در استان لازم است. همچنین بهره‌مندی از تجربیات اساتید و بسته‌های فرهنگی سبب جذب و آشنایی بیشتر با واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی در دنیای امروز و مانع از سقوط آنان در دام و عرصه‌های منحرف و خطرناک اجتماعی می‌شود.

وی بابیان اینکه طبق ارزیابی دانشجویان، بالاترین امتیاز در فعالیت‌ها مربوط به اردوها است، تصریح کرد: اردو حرکت جمعی است و خواسته و ناخواسته زندگی جمعی را به انسان یاد می‌دهد، همچنین فعالیت‌هایی مانند غذا خوردن و هم صحبت شدن جزء امور مورد علاقه دانشجویان است و باعث کسب مهارت و دانش می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان ادامه داد: انجمن‌های علمی عرصه‌ای برای حضور دانشجویان بدون نگاه حزبی و گرایش خاص سیاسی است و دارای برنامه‌هایی در جهت ایجاد انگیزه، علاقه و فعالیت پویا در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی است. باید متذکر بود که دلسردی و بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی سبب نوعی مرگ تدریجی در روح آدمی می‌شود.

شاه نظری افزود: رهبر معظم انقلاب و دولت به گفتمان و فضای باز سیاسی نگاه مثبتی دارند و برای اظهار نظر دانشجو نسبت به مسائل سیاسی و آرمان گرایی و مطالبه گری محدودیتی قائل نیستند، اما با توجه مسائل سیاسی گذشته و جریان‌های مرموز دشمنان در فضای جامعه، محدودیت‌هایی برای دانشگاه و دانشجویان ایجاد می‌شود. البته آنان نیز ضمن دغدغه مدیریت صحیح، نباید در محیط‌های دانشجویی از نقدهای دانشجو نسبت به اساتید و شخصیت و دولت خائف و نگران باشند و به دانشجویان باید ضمن رعایت ادبیات و فرهنگ گفتمان بها داده شود.

وی تصریح کرد: طرفدار آزادی هستیم، آزادی که در قاموس انسانِ مسئولیت‌پذیر و خردمند تفسیر می‌شود و معنای بی‌بند و باری و به هر صورت بودن از آن ساطع نشود.

معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: آزادی بیان در ایران وجود دارد است و افراد دیدگاه‌ها و سخنانشان را بیان می‌کنند، ولی آزادی بیان در فضای کلان و عمومی، به ویژه فرهنگ‌سازی آن در رسانه ملی در حد انتظار نیست و باید طبق گفته امام راحل، صداوسیما به عنوان دانشگاه و با دیدگاه دانشگاهی از اقشار و اندیشمندان و گرایش‌های گوناگون سیاسی دعوت کند در غیر این صورت این محدودیت در رسانه ملی باعث ایجاد القای عدم آزادی بیان در کشور می‌شود.

شاه نظری افزود: آزادی پس از بیان نیز باید باشد، مثلاً فردی که نظام و دولت را نقد می‌کند باید با او مستند صحبت کرد.

وی افزود: امروز با ظهور اندیشه در قلم و بیان، نمی‌توان آزادی بیان را محصور و محدود کرد، زیرا آزادی در گفتار سبب رشد و مانع از فساد می‌شود. شفافیت و آزادی بیان و شنیدن حرف مردم تضمین کننده بقا و فرصت تثبیت یک نظام است و تهدید کننده نیست. البته برخی آزادی بیان را تهدید می‌بینند و یکی از مشکلات فعالیت کرسی‌های آزاد اندیشی، نگاه پس از آزادی بیان و عدم اطمینان بعد از صحبت است، که ذهنیت مناسبی نیست.

شاه نظری افزود: مدیریت کلان و دانشگاه باید به نقدهای وارده و سازنده رسیدگی کنند اگر دستخوش نقد قرار نگیرند نا خواسته تمام کارهای خود را درست می‌پندارند و ممکن است به استبداد تبدیل شوند. بنابراین نگاه و رویکرد مدیران باید متوجه نقد سازنده باشد و با رسیدگی و رفع کاستی‌ها، ثبات مدیریت خود را تضمین کنند. همان‌طور که امام صادق (ع) می‌فرماید:"بهترین برادر من کسی است، که عیب‌های مرا به من هدیه دهد"

وی افزود: ایجاد فضای دو قطبی در جامعه و حزب و نگاه سیاه و سفیدی و حذفی نسبت به هم و بی‌توجهی به ادبیات گفتمان در بین مدیران کشور، باعث سلب اعتماد در بین مردم و سرایت این تنازع به دیگر اقشار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار