بازدید 4745
دانشگاه شیراز در سالی که گذشت؛

از اخراج پر حاشیه سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهران

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 29 March 2018

از قطع همکاری با سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهرانسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

بهمن ماه سال 96 خبری در رابطه با تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه شیراز مبنی بر اخراج سه تن از اساتید پیمانی این دانشگاه در رسانه ها مطرح شد که تا کنون و علی رغم قطعی شدن اخراج این سه استاد، دانشگاه شیراز نتوانسته است توضیح و پاسخ قانع کننده ای در این رابطه به افکار عمومی ارائه دهد.

علی حقدل، حامد و علیرضا مسندی سه استاد پیمانی گروه مخابرات دانشگاه شیراز هستند که دانشگاه به دلیل آنچه که عدم کسب امتیازات علمی و پژوهشی توسط آنها در 5 سال اخیر اعلام شد، با آنها قطع همکاری کرد و این سه استاد دیگر اجازه تدریس در این دانشگاه را نخواهند داشت.

این دلایل طرح شده از سوی مسئولان دانشگاه شیراز در حالی است که اساتید مذکور معتقدند شرایط آنها شرایط تعداد زیادی از اساتید دیگر نیز هست که آنها با نرمش مسئولان رو به رو می شوند. آنها عقیده دارند مسئولان دانشگاه اجازه تدریس آنها در گروه تخصصی شان را در یک سال گذشته از آنها گرفتند و در احتساب امتیازهای علمی این موضوع غیر ارادی را برای آنها نمره منفی حساب کردند.

یکی از این سه استاد پیش تر به خبرنگار «تابناک»، گفت کلاس های من همواره از کلاس های پر مخاطب و شلوغ دانشگاه بود و اساتید سنتی دانشکده که سواد و توان تدریس من را نداشتند در اخراج من از دانشگاه موثر بودند.

انتصاب سرپرست جدید دانشگاه شیراز و نیز معاونان او در میان تشکل های دانشجویی دانشگاه در سال 96 موجی از اعتراضات را به راه انداخت و این تشکل ها بر این عقیده بودند که تیم مدیریتی جدید دانشگاه به ویژه در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی فاقد توانمندی های لازم است و دانشگاه را با مشکلات شدیدی رو به رو خواهد کرد.

پس از ماجرای اعتراض های شدید گروه های دانشجویی از جمله دانشجویان عدالتخواه به مسئله ریخت و پاش های عجیب در جریان انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و نیز انتخابات مجلس خبرگان سال 94، در پاییز سال گذشته تعدادی از این دانشجویان معترض از سوی دادگاه با احکام قضایی سنگین رو به رو شدند.

در جریان اعتراضات دی ماه شهرهای کشور که در دانشگاه هایی چون شیراز نیز رخ داد، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند که بر اساس آخرین اخبار تمامی این بازداشتی ها در همان روزهای آغازین آزاد شدند و به دانشگاه بازگشتند.

ریشه کن شدن گروه تروریستی داعش در خاک سوریه و عراق و پایان خلاف خود خوانده این گروه، زمینه شادی بسیاری از مردم ایران از جمله دانشگاهیان را فراهم کرد که در این بین دانشجویان دانشگاه شیراز نیز با برپایی جشن از این اتفاق استقبال کردند.

از قطع همکاری با سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهران

همزمان با وقوع زلزله در استان کرمانشاه، دانشجویان دانشگاه شیراز نیز همانند بسیاری از دانشجویان کشور با برپایی غرفه به جمع آوری کمک برای زلزله زدگان پرداختند و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به صورت مستقیم به مناطق زلزله زده ارسال کردند.

از قطع همکاری با سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهران

در سال 96 و در جریان اسکان نزدیک به 2 هزار دانش آموز از سوی مسئولان دانشگاخ شیراز در خوابگاه، دانشجویان دختر این دانشگاه اعلام کردند که این 2 هزار دانش آموز پسر در کوی خواهران اسکان داده شدند و مسئولان برای بحث تفکیک فضای دختران و پسران صرفاً به نصب یک نوار پلاستیکی زرد رنگ اکتفا کردند.

از قطع همکاری با سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهران

جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1396 با برپایی اعتراض خیابانی نسبت به موضوع تربیت پرستار بیمارستانی در محیط های غیر دانشگاهی موضع گیری کردند؛ طرح جدیدی که چند سالی هست در برخی شهرهای بزرگ رواج یافته و به منبع درآمد خوبی برای مجریانش تبدیل شده است.

از قطع همکاری با سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهران

سیستم سرمایش و گرمایش بسیاری از محیط های خوابگاهی دانشگاه شیراز دارای اشکالات اساسی است که این موضوع همواره مورد اعتراض دانشجویان این دانشگاه بوده است در همین رابطه تیرماه سال گذشته رئیس دانشگاه به دانشجویان قول داد که با تأمین اعتبار کافی قبل از فرا رسیدن فصل سرما این مشکل پیش آمده را برطرف کند.

از قطع همکاری با سه استاد تا اسکان بیش از 2 هزار پسر در کوی خواهران

در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نیز اعضای شورای شهر، دانشگاه شیراز و دانشجویان این دانشگاه نیز فعالیت سیاسی و انتخاباتی فراوانی داشتند و با دعوت از نمایندگان نامزدهای انتخابات برای حضور در دانشگاه تلاش کردند که نقش موثری در این رقابت ها داشته باشند.

از جمله این فعالیت ها می توان به جنبش اعتراضی دانشجویان عدالتخواه شیراز اشاره کرد که به ماجرای ریخت و پاش های انتخاباتی اعتراض شدیدی را به راه انداختند و در ادامه با محکومیت هایی نیز مواجه شدند.

غالب سمت و سوی دانشگاه شیراز در جریان رقابت ها به سمت دکتر روحانی رئیس جمهور برگزیده بود و در نهایت نتیجه نهایی انتخابات نیز به خوشحالی هواداران رئیس جمهور منتخب منجر شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر