بازدید 11911

در سال ۹۶، قیمت و معاملات مسکن قد کشید

بازار مسکن چند سالی است که همه نگاه ها را به خود جلب نموده است و کارشناسان در حال رصد ماهانه اطلاعات موجود هستند تا ببینند چه زمانی این بازار به طور کامل از رکود خارج خواهد شد. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهند که در سال 96 در مقایسه با سال 95 مسکن در شهر تهران هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ معاملات رشد داشته است.
کد خبر: ۷۸۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 29 March 2018

در سال ۹۶، قیمت و معاملات مسکن قد کشیدمحمدجواد جمالی-بازار مسکن چند سالی است که همه نگاه ها را به خود جلب نموده است و کارشناسان در حال رصد ماهانه اطلاعات موجود هستند تا ببینند چه زمانی این بازار به طور کامل از رکود خارج خواهد شد. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهند که در سال 96 در مقایسه با سال 95 مسکن در شهر تهران هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ معاملات رشد داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، بخش مسکن و ساختمان در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این بخش با بخش های پسین و پشین بسیاری در ارتباط است و رکود و رونق در بخش مسکن می تواند این بخش ها را با رکود و رونق همراه سازد. در چند سال گذشته اوضاع بخش مسکن مناسب نبوده و گرفتار رکود عمیقی شده است و به همین علت و با تعطیلی و یا نیمه تعطیل شدن بخش های مرتبط با آن، بسیاری از افراد شاغل، بیکار شده اند.

به تازگی بانک مرکزی گزارش وضعیت اسفند ماه بازار مسکن در شهر تهران را منتشر نموده است که این گزارش حاوی اطلاعات قابل تاملی است.

این گزارش نشان می دهد که در اسفند ماه 1396 حدود 12 هزار و 307 واحد در شهر تهران معامله شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.5 درصد رشد داشته و نسبت به ماه قبل با افتی 33 درصدی مواجه بوده است. همچنین به لحاظ قیمتی در اسفند ماه 96 میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 5.7 میلیون تومان بوده که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نسبت به ماه قبل به ترتیب رشدی 26.1 درصدی و 4.6 درصدی داشته است. نمودار زیر روند تعداد معاملات و میانگین قیمت هر مترمربع مسکن را در سال 96 در شهر تهران نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در سال 96 ماه به ماه افزایش یافته و در اسفند ماه در مقایسه با فروردین ماه 96 میانگین قیمت هر مترمربع مسکن رشدی 32 درصدی داشته است. روند تعداد معاملات در سال 96 تقریباً روندی نوسانی بوده است.

در سال ۹۶، قیمت و معاملات مسکن قد کشید

همان گونه که از جدول زیر نمایان است در اسفند ماه 96 از 12307 واحد مسکونی معامله شده، 5721 واحد یا 46.5 درصد عمری تا 5 سال داشته اند. اما نکته قابل تامل تر در این جدول رشد معامله واحد های مسکونی با عمر 16 تا 20 سال و همچنین بیش از 20 سال می باشد. همان گونه که ملاحظه می شود معامله این واحدها به مانند سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده اند. در اسفند ماه 96 معامله واحد های مسکونی با عمر16 تا 20 سال و همچنین بیش از 20 سال به ترتیب با رشدی 28.9 درصدی و 26.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل رو به رو بوده اند.  این رشد نشان می دهد که مردم پیام رشد قیمت مسکن در سال 96 را گرفته اند و به خرید مسکن روی آورده اند اما به دلیل آن که قدرت خرید آن ها آن چنان بالا نمی باشد، مجبورند خانه هایی با عمر بالا و قیمت ارزان تر را خریداری نمایند.

در سال ۹۶، قیمت و معاملات مسکن قد کشید

در سال 96 در مجموع 181 هزار و 240 واحد مسکونی مورد معامله واقع شد که این تعداد در مقایسه با سال 95 و سال 94 به ترتیب رشدی 11.8 درصدی و 17.8 درصدی داشته است. همچنین به لحاظ قیمت، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در سال 96، 4 میلیون و 898 هزار و 700 تومان بوده است که این رقم نسبت به سال 95 و سال 94 به ترتیب رشدی 11.5 درصدی و 17.5 درصدی داشته است.

روند قیمتی در سال 96 نشان می دهد که در سال 97 نیز قیمت مسکن با رشد مواجه خواهد بود اما این رشد با شیب ملایمی اتفاق خواهد افتاد. همچنین به لحاظ تعداد معاملات نیز احتمالا در سال آینده معاملات بیشتری در زمینه مسکن صورت گیرد که عمدتاً این رشد معاملات در مسکن هایی با عمر 16 تا 20 سال و بیش از 20 سال خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار