بازدید 4512

روحانی: همزمان با بهار، شکوفایی روابط را شاهدیم

اکو و دستاوردهای آن، برای تمام منطقه و جهان سازنده است/ امنیت و توسعه ایران و آذربایجان در گرو یکدیگر است/ تفکر برد - برد، روابط را پایدار می کند/
کد خبر: ۷۸۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 29 March 2018

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در همایش تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ، با بیان اینکه از پیشرفت و آبادانی آذربایجان و شکوفایی همکاریها با ایران خوشحالیم، گفت:در این سفر به تصمیمات راهبردی و تاریخی رسیدیم و دستاوردهای بزرگ این سفر در آینده ثمر می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشور آذربایجان در ایام نوروز و در آستانه میلاد حضرت علی (ع)، گفت: عشق ما به امیر المؤمنین و دیدگاه ما نسبت به نوروز در میان هر دو ملت نشان می‌دهد که مردم ایران و آذربایجان از لحاظ دینی، تاریخی، آداب و رسوم، اشتراکات فراوانی با هم دارند.

دکتر روحانی اظهار داشت: علاقه و برادری دو ملت بزرگترین پایه دوستی و همکاری‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز و این ایام نوروز مصادف با شکوفایی روابط دو ملت است، گفت: نه تنها شهرها و استان‌های مرزی دو کشور از روابط صمیمانه خرسندند و نه تنها دو ملت از این روابط ابراز رضایت دارند، بلکه دستاوردهای روابط ایران و آذربایجان به نفع منطقه و جهان خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دستاوردهای همکاری‌های ایران و آذربایجان برای منطقه و جهان سازنده است، گفت: روابط ایران و آذربایجان در طول سال‌های اخیر بسیار پیشرفت داشته و پیوند دو ملت و دو دولت بسیار گسترش یافته است. در این سفر نیز تصمیمات قطعی و تاریخی اتخاذ شد که ثمرات آن در سال‌های آینده برای مردم دو کشور روشن‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: روزی که بار از بندرعباس، بندر امام خمینی(ره) و بندر چابهار از طریق راه‌آهن به آستارا و از طریق آذربایجان به سمت ترکیه، روسیه، گرجستان و اروپای شرقی منتقل شود، روشن می‌شود که تصمیم دیروز، برای توسعه راه‌آهن به چه میزان در توسعه روابط مؤثر خواهد بود.

دکتر روحانی افزود: بازرگانان و کارآفرینان امروز را به خوبی می‌بینند و فردا را شاهد هستند که حمل و نقل بار سهل‌تر، سریع‌تر و امن‌تر به مقصد انجام خواهد شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در رقابت جهانی پیشتاز باشیم، راه آن انتخاب مسیری کوتاه‌، سریع و ارزان برای حمل و نقل است.

دکتر روحانی دریای خزر را دریای دوستی و همکاری دانست و گفت: مطمئناً با مشارکت ایران و آذربایجان بهتر می‌توانیم از سرمایه‌های خدادادی این دریا به نفع دو ملت بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌های گسترده‌ای برای توسعه مناسبات ایران و آذربایجان وجود دارد، گفت: اراده دو دولت و نقش تصمیمات مسئولان دو کشور نشان داد که چگونه می‌توانیم از یک ظرفیت برجا مانده به خوبی بهره‌برداری کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: ایران در صورتی امنیت دارد که آذربایجان امنیت داشته باشد و آذربایجان زمانی در مسیر توسعه است که ایران در این مسیر قرار داشته باشد. زمانی دو کشور به رشد اقتصادی می رسند که در مسیر افزایش دوستی‌ها و همکاری‌ها، گام‌های مثبتی برداریم. اساسا سکونت در خانه، در گرو برادری و همکاری با همسایگان است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز تلاش مسئولان در راستای منافع دو ملت و برای تسهیل در فعالیت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است که باید از این دوستی و محبت موجود بین دو کشور بهترین محصولات را برداشت کنند.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت صداقت، دوستی و برادری در انجام فعالیت‌های تجاری، گفت: اگر تجار و فعالان اقتصادی در تجارت خود به فکر منافع متقابل باشند، می‌توانند تجارت خوب و سازنده‌ای را سامان دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید به دنبال روابط برد – برد باشیم، افزود: خودرویی که تولید می‌کنیم باید موجب افتخار دو کشور و رضایت استفاده‌کنندگان آن باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه در بخش انرژی فرصت‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد، گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های مشترکی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع داشته‌ایم و می‌توانیم در دیگر زمینه‌ها مانند بهداشت و درمان، داروسازی و علم و فناوری نیز همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: مهم‌تر از روابط و پروژه‌های مهمی که با مشارکت دو کشور افتتاح شده، دوستی و برادری میان دو ملت است و باید تلاش کنیم که روز به روز این احساس و برادری گسترش یافته تا در عمل ببینیم دین، ایمان و باور ما از یک منبع نشأت می‌گیرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توسعه و امنیت آذربایجان را در راستای توسعه و امنیت خود قلمداد می‌کند، گفت: باور داریم که اعضای یک خانواده در منطقه هستیم و باید از ظرفیت‌های موجود بیشترین استفاده را داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های بانکی دو کشور هنوز به نطقه مطلوب نرسیده و مسئولان دو کشور باید در این راستا تلاش کنند، افزود: در زمینه تجارت نیاز به تعرفه‌ها و مکانیزم‌های جدید در راستای توسعه تجارت ترجیحی داریم که کمیسیون مشترک دو کشور باید نواقص و مشکلات در این مسیر را بررسی کرده و در مسیر حل آن تلاش کنند.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری میان دو کشور، افزود: ملت‌های ما باید به راحتی بتوانند از دیدار یکدیگر و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی دو کشور، لذت ببرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اسلام ما اسلام رحمانی و دین ما دین رحمت است، گفت: در اسلام تهدید، ترور و زورگویی نیست و ما همان اسلامی را قبول داریم که پیامبر(ص) و ائمه(ع) آن را دنبال کردند.

دکتر روحانی افزود: خوشبختانه نظرات دو دولت درباره مسایل فرهنگی، سیاسی و موضوعات منطقه‌ای نه تنها نزدیک به هم است بلکه در بسیاری از موارد دیدگاه‌های مشابه هم داریم.

رئیس جمهور تأکید کرد: از فعالان اقتصادی دو کشور می‌خواهم تا از همه ظرفیت‌ها در تجارت و ایجاد فرصت های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کرده و در این راستا تلاش کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این همایش با بیان اینکه مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در سطح بالایی قرار دارد، گفت: دو ملت‌ قرن‌های زیادی در کنار هم بوده و تاریخ و فرهنگ مشترک اساس توسعه روابط دو کشور است.

علی‌اف با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی فیمابین نیز متناسب با روابط سیاسی، بیش از پیش گسترش یابد، افزود: توسعه مناسبات تهران – باکو نه تنها در راستای منافع دو ملت، بلکه به نفع سایر ملت‌ها نیز خواهد بود و طرح‌هایی که به طور مشترک توسط ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد، برای دیگر کشورها نیز دارای منافع است.

رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت: فعالان اقتصادی باید مناسبات نزدیک‌تر و بیشتری با هم داشته باشند تا بتوانیم رقم تجارت و صادرات دو کشور را افزایش دهیم.

علی‌اف با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک و اجرای پروژه‌های مشترک مانند تولید خودرو میان دو کشور، گفت: باید در راستای توسعه طرح‌های مشترک تلاش کنیم و این مسیر تامین مطلوب منافع دو ملت خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز کریدور شمال – جنوب به واسطه تلاش‌های ایران و آذربایجان عملیاتی می‌شود، گفت: با بهره‌برداری از این کریدور وضعیت جدیدی در ترانزیت منطقه بوجود خواهد آمد.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به همکاری‌های سه جانبه و چند جانبه ایران و آذربایجان با روسیه، ترکیه و گرجستان، گفت: بسیاری از موضوعات مانند حمل و نقل، انرژی و مسایل امنیتی، سیاسی و حمایت‌های متقابل محور این روابط خواهد بود.

علی‌اف با اشاره به ضرورت همکاری‌ها در بخش انرژی، برق و گردشگری، گفت: همکاری‌های ایران و آذربایجان در دریای خزر بسیار حائز اهمیت است که در این راستا سند مهمی به امضاء روسای جمهور دو کشور رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان