بازدید 12987
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

تعدیل برخی اساتید از دانشگاه آزاد «طبیعی» بود/ واحد‌های کوچک این دانشگاه باید برچیده شوند

درباره برخی رشته‌ها تذکر داده‌ایم و تعداد زیادی از رشته‌ها و کد رشته‌هایی که داشتند در سال ۹۵ و ۹۶ بازنگری شده و البته برای برخی از کد رشته‌ها اجازه پذیرش دانشجو صادر نشده است. برای برخی هم چون ملاحظاتی داشتیم رشته‌ها را باز گذاشته و برایشان شرط گذاشتیم. حتی گروه‌های ضعیف این دانشگاه هم اجازه ادامه فعالیت ندارند.
کد خبر: ۷۸۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 01 April 2018
«باید شرایط را در دانشگاه باید به سمتی ببریم که دانشگاه از آموزش صرف دانشجویان خارج شود و پژوهشگر تربیت کند»؛ این راهکار وزیر علوم برای برقرار کردن ارتباط میان دانشگاه و صنعت است. اما کدام دانشگاه؟ آیا منظور وزیر، دانشگاه‌های بی کیفیت هم هست؟
 
به گزارش «تابناک»، از جمله مشکلاتی که گریبان آموزش عالی را در کشورمان گرفته و به باور بسیاری از کارشناسان، نیازمند توجه و حتی رفع و رجوع است، کیفیت نازل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی‌ای است که محصول رشد بی رویه آموزش عاالی در کشورمان هستند. دانشگاه‌هایی که فعالیت بسیاری شان حتی صرفه مالی هم ندارد و از این رو دولت برای تعطیلی برخی شان پیش قدم شده است.

اتفاقی که قرار است برای بسیاری از مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی، تحت عنوان علمی-کاربردی رخ دهد که در مقطعی رشد قارچ گونه داشتند و مدت هاست عیب و اشکالات عدیده‌شان آشکار شده است. دانشگاه‌هایی که قطعا نمی‌توانند مشمول اظهار نظر وزیر علوم در خصوص تغییر مسیر از آموزش صرف به تربیت پژوهشگر باشند چراکه اساسا به منظور دیگری، جدای پژوهش، طراحی شده‌اند!

اما آیا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جز تعطیلی برخی دانشگاه‌های علمی-کاربردی، برنامه‌ای برای ارتقا و بهبود کیفیت این دست دانشگاه‌ها دارد؟ سالنامه نوروزی ایران در این خصوص از غلامی پرسیده و این گونه پاسخ گرفته است:
 
تعدیل برخی اساتید از دانشگاه آزاد «طبیعی» بود/ واحد‌های کوچک این دانشگاه باید برچیده شوند

قبول دارم که در یک دوره‌ای به هر دلیلی یک توسعه کمی در آموزش عالی داشتیم. اما باید بگویم علاوه بر مزایای شخصی که تأسیس این دانشگاه‌ها برای برخی داشته‌اند، موجب شدند تا توزیع امکانات آموزش عالی در واحد‌های کوچک بیشتر از قبل شود. همان زمان اگر یک یا چند واحد کوچک در یک استان تجمیع می‌شد می‌توانست یک واحد توانمند را به وجود آورد که اکنون با رشد بی رویه مراکز آموزشی مواجه نشویم. به همین خاطر است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را تصویب کرده تا وزارت علوم را به طور خاص موظف کند مجموعه مراکز آموزش عالی کشور را ساماندهی کند.

هم‌اکنون این طرح با عنوان ساماندهی آموزش عالی در معاونت آموزشی در حال اجراست. ما در این ساماندهی می‌خواهیم از گسترش بیشتر مراکز جلوگیری کنیم و در سوی دیگر می‌خواهیم بررسی جامعی انجام دهیم تا مراکزی که ضرورت آموزشی ندارد جمع شوند. این کار سختی‌های خودش را دارد، اما عزم خودمان را جزم کردیم تا ساماندهی مراکز آموزشی را اجرایی کنیم. هم‌اکنون کل دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را در ۱۰ منطقه سازماندهی کردیم و در این ۱۰ منطقه اقدامات ساماندهی انجام می‌شود.

* دانشگاه آزاد هم جزو این ساماندهی می‌شود؟

بررسی دانشگاه آزاد کمی متفاوت‌تر است. به‌طور کلی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید بسیاری از بخش‌های خدماتی خود را به بخش‌های خصوصی واگذار کند. در حوزه آموزش عالی این اتفاق افتاده است. ما معتقدیم در این سال‌ها دانشگاه آزاد هم مجوز‌های بسیاری برای توسعه فعالیت خود گرفته است. اما چون بخش خصوصی است خودشان تشخیص می‌دهند که بمانند یا بروند؛ لذا با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم تعداد محدودی از دانشگاه‌های آزاد که در سال‌های پیش تأسیس شدند تعطیل کردند. البته یک تعدادی هم به‌دنبال این هستند که اگر برخی شرایط فراهم شود با دانشگاه‌های آزادی که در اطراف شهر یا شهرستان‌ها هستند تجمیع شوند. وزارت علوم سعی می‌کند آن‌ها را تا حدودی که می‌شود حمایت کند تا این زحمتی که برای به وجود آمدن توانمندی‌ها در بخش خصوصی به وجود آمده از بین نرود. اما آن‌ها هم باید به کیفی‌سازی توجه کنند.

* یعنی وزارت علوم مستقیماً درباره کیفیت دانشگاه آزاد تصمیم‌گیری می‌کند؟

بله، تا آنجا که قانون به ما اجازه داده است باید نظارت کنیم و در حال حاضر دانشگاه آزاد برای هر کدام از رشته‌ها و دوره‌هایش باید مجوز شورای عالی گسترش را بگیرد و تاکنون شورای گسترش با لحاظ کردن اینکه دانشگاه آزاد یک واحد غیردولتی است سعی کرده بر این دانشگاه کنترل و نظارت داشته باشد.

درباره برخی رشته‌ها تذکر داده‌ایم و تعداد زیادی از رشته‌ها و کد رشته‌هایی که داشتند در سال ۹۵ و ۹۶ بازنگری شده و البته برای برخی از کد رشته‌ها اجازه پذیرش دانشجو صادر نشده است. برای برخی هم با آن حداقل‌هایی که لازم بوده است با ملاحظاتی که داشتیم رشته‌ها را باز گذاشتیم و وزارت علوم شرط گذاشته تا دانشگاه آزاد این رشته‌ها و دانشگاه‌ها را تقویت کند؛ لذا دانشگاه آزاد هم از یک طرف واحد‌های کوچکش جمع می‌شود و از طرف دیگر هم بر اساس نظارت دفتر گسترش وزارت علوم گروه‌های ضعیف و رشته‌های بدون هیأت علمی اجازه ادامه فعالیت ندارند.

* آیا مطلع هستید که اخیرا دانشگاه آزاد برای برخی از استادانش محدودیت‌هایی ایجاد کرده، در حالی که استادان و اعضای هیأت علمی جزو سرمایه‌های اصلی این نظام هستند و حذف آن‌ها موجب دلسردیشان می‌شود. شما آیا این موضوع را بررسی کرده اید؟

گزارش این موضوع به ما هم رسیده است و این مسأله را بررسی کردیم. دانشگاه آزاد دوره‌ای طولانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی به شکل‌های مختلف برای اداره کلاس‌هایش استفاده می‌کرد. حتی برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی وقت‌های اداری‌شان را در دانشگاه آزاد می‌گذراندند. در سال‌های اخیر هم دانشگاه دولتی و هم دانشگاه آزاد به این موضوع حساس شدند که در ساعت اداری نباید اعضای هیأت علمی که استخدام دولت هستند در دانشگاه آزاد باشند. اما برای ساعت غیراداری منعی وجود ندارد.

دانشگاه آزاد هم با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد موظف بود اعضای هیأت علمی جوان را معرفی کند. ما نمی‌توانستیم اعضای هیأت علمی دولتی را از آن‌ها قبول کنیم. برای همین آن‌ها مجبور شدند برخی از استادانی را که با آن‌ها کار می‌کردند، تعدیل کنند. این یک بخش طبیعی بوده است.

* یعنی مورد خاص سیاسی نبوده است؟

ممکن است در یک جایی هم موارد خاصی اتفاق افتاده باشد که اعضای هیأت علمی مورد بی‌احترامی قرار گرفته باشند. ما تذکر لازم را می‌دهیم. اما به لحاظ کلیت همین است و موضوع سیاسی نبوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۹
تابناک عزیز
به نظر بنده کلا باید نه تنها خیلی از دانشگاهای ازاد،خیلی از دانشگاهای دولتی هم باید برچیده شوند.چون با این اساتید بی انگیزه و دانشجویان بی انگیزه تر واقعا خروجی مقرون به صرفه نخواهد بود.در بهترین دانشگاه این مشور من بیش از 12 سال میبینم هر روز بدتر میشه وضع.
خیلی باید زودتر از اینها این واحدهای مسخره جمع میشدن .... نه الان که دیگه حتی اعتبار دانشگاهاای دولتی رو هم خراب کردن...
برخی از این ساختمان دانشگاه های خالی رو بدین دست وزارت آموزش پرورش تا دانش اموزا مجبور نباشن برن تو کلاس 40 نفری بشینن کیفیت اموزش رو پایین بیارن
با اینهمه لیسانس بیکار چه لزومی دارد شهرهای کوچک دانشگاه آزاد داشته باشد ،؟
پس پیام نور و غیر انتفاعی و جامع کاربردی چیه مدرک صادر میکنه...
دولتمردان باوجود نداشتن سواد خواندن ونوشتن همگی از برکت دانشگاه آزاد دوکترشدن وفرزندانشان هم همگی در اروپا یا امریکاتحصیل واز زندگی با پول حرام لذت می برند پس دیگر دانشگاه آزاد بدرد نمی خورد کلا تعطیلش کنیدچون ملت فارغالتحصیل هم شوند باید همگی مسافرکشی یا دستفروشی کنند انهم اگر مامورین انقلابی شهرداری اجازه دهند
آیا کل دانشگاه علمی - کاربردی ها جمع شده اند ؟ یا تعدادی از آنها هنوز دانشجو می گیرند؟
دانشگاه آزاد زندگی ودآیندمونو به اتش‌کشید. سال ۷۹ با ۷زار مکافات با رتبه ی ۳۸۰۰ و با زور دانپزشکی شبانه قبول شدم. الان دانشگاه آزاد شبستر با رتبه ی ۸۳ هزار دامپزشکی دانشجو قبول میکنه. رشته و آیندمونو به تباهی کشید. به خاطر اینکه مدرک دکتری عمومی هست و شهریه هاش برابر پزشکی،به خاطر پول رشته مونو نابود کرد. حالا من نمیدونم کجا شکایت کنم. به ازای هر دام ۵ تا دامپزشک بی سواد دانشگاه ازادی هست.
سن بازنشستگی اساتید باید به 65 سال تقلیل یابد تا این همه جوان تحصیل کرده با تحصیلات دکتری بتوانند جای آنها را گرفته و مقداری از بیکاری آنها کم شود! همه می دانند که 65 سال به بالا دیگر توان تدریس به شکل مفید ندارد
پاسخ ها
sunset
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
چه ربطی داره اخه؟
وقتی کسی نفر بیست و سوم در لیست وزرای پیشنهادی باشد ته ایده هایش هم همین می شود که می بینیم. صحبت ها از عشق دوره دانشجویی شروع می شود و به اینکه دانشگاه آزاد خصوصی است و ما دخالت نمی کنیم می رسد. محض اطلاع دانشگاه آزاد بخش عمومی (مانند شهرداری ها و تامین اجتماعی) محسوب می شود. محض اطلاع کیفیت آموزش باید متر واحدی داشته باشد تا سراسر کشور را بشود با هم به درستی مقایسه کرد و کار معاون آموزشی همین است. محض اطلاع واگذاری و فروش پژوهشگاهها را از سرتان بیرون کنید و برای کشور مشکل جدیدی نتراشید که به اندازه کافی مشکل حل نشده هست. خدا آخر و عاقبت کشور را با این طرز فکر ها به خیر کند. فروغی از وزارتخانه تان دیده نمی شود نه در آموزش و نه در پژوهش!
ازنفر 22 کاندید وزارت علوم بیش ازاین انتظاری نیست
دورود بر وزیر محترم
1- خبر از کیفیت دانشگاها ندارند خصوصا دانشگاهای غیر انتفاعی و علمی وکاربردی
2- میفرمایند هیات علمی دانشگاه دولتی بعدازساعت اداری می توانند به دانشگاه آزاد بروند ، پس این سوال مطرح میشود این استاد کی باید تحقیق کند .
3- مگر این دانشگاههای غیر انتفاعی مجوز وزارت خانه را ندارند
و...
حیف وقت و پول که من تو این دانشگاه ازاد هدر دادم،افسوس
دانشگاه آزاد باید از قانون و بالاخص شورای گسترش تبعیت کند
با سلام و احترام

شایسته بود مصاحبه و همچنین عنوان این خبر، به شکل دقیق و شفاف تری مسئله ی تعلیق از خدمت حدود 160 عضو هیئت علمی تمام وقت و جوان دانشگاه آزاد علوم تحقیقات را نشانه میگرفت و بررسی مینمود.
حتما وزیر محترم علوم هم در جریان قطع حقوق این 160 استاد جوان از 2 ماه مانده به عید هستند.
بنا به کدام قانون و حتی عقل سلیمی حقوق این افراد و حتی عیدی آنها از دیماه سال گذشته به یکباره قطع شده؟ اینکه چند هزار فارغ التحصیل بیکار پشت درهای دانشگاهها مانده اند، و البته واقعیت بسیار تلخیست، توجیه مناسبی برای قطع همکاری با 160 نیروی متخصصی است که از 4 سال پیش در این دانشگاه مشغول بکار بوده اند؟ چه کسی پاسخگوی این معضل خود ساخته است؟ چون چند هزار دکترای بیکار داریم باید این 160 نفر هم بیکار شوند؟
پاسخ ها
sunset
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
نیروی متخصص!!!
کاش تحقیق می کردیم با چه رابطه ای استخدام شدند و با کدام شایستگی
اقای وزیر سلام
ما که جز اعضای هیات علمی دانشگاه (علوم و تحقیقات) ازاد بودیم در جای دیگری مشغول به کار نبودیم... و ما را بدون هیچ اطلاعی تعلیق کردند... حقوقمان را نمیدهند در حالیکه همچون یک عضو هیات علمی از ما کار میکشند... به احتمال زیاد خرداد ماه هم میگویند خوش امدید... در حالیکه 3 سال از زندگی خود را در این دانشگاه حرام کردیم و دلمان خوش بود کار پیدا کرده ایم... اما مشکل از اینجا ناشی میشود که کسی ما را نمی شناسد الان درد همه اقای زیباکلام است ... ما هزار تا جا رفتیم هیچ کس هیچ خبری در شبکه های خبری نگذاشت ولی به محض اینکه اقای زیبا کلام به اتفاقی که افتاده شکایت کرد همه شبکه های خبری پر شد از اخراج اساتید دو شغله.... متاسفانه ما ایرانی نیستیم.. ما جوانان این کشور نیستیم ... ما هیچ چیز نیستیم...
قبل از انقلاب مومنین برای اینکه اسراف نکنند یقه های کوچک داشتند ومحاسنی هم مردم همه این افراد را قبول داشتند وامانات خودرا به اینگونه افراد میسپردند وقتی میگفتی چند تا آدم سالم همین مومنین را معرفی میکردند اما بعداز انقلاب هرکس قصد گرفتن پستی ویا مقامی داشت یک ریش بی نماز ویک یقه سه سانتی برای تایید دستگاه ناظر و یک پیراهن گنده هم روی لباسها و یک شاه آیه ای را هم حفظ میکند تا در تمام مراسم آنرا بخواند حالا دانشگاه آزاد اساتید دانشمند را به بهانه های واهی برکنار و این اعجوبه های موصوف وبورسیه های قلابی زمان حضرت محمود را جایگزین میکند خدایا کشور مارا از شر دشمن خارجی وخشکسالی و دروغ وریا کاری ونان به نرخ روز خواری واختلاس و دزدی برهان
واحدهای بزرگ رو تعطیل کن

چرا این قدر حق شهرستانی ها رو می خورید؟
خیلی جالبه که اساتید دانشگاه ازاد مشمول بیمه بیکاری نمیشن!!!!!!!
آقای وزیر وضعیت اسفبار مدیریتی دانشگاههای دولتی (حداقل بخشی) را بررسی وتصمیم گیری نموده اید که مترصد تغییرات در دانشگاه آزاد هستید؟؟؟
متاسفانه مساله پژوهش به بازار مکاره ایی تبدیل شده که کیفیت آموزش را نیز از بین برده است. اساتید صرفا به فکر مقاله بافی های بیخود هستند که البته بار آنها هم بدوش دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. خیر آقای وزیر علوم. اگر می خواهید دانشگاه مبدا تحول باشد باید کیفیت آموزش در آن بالا برود. وقتیکه هیچ وزنی به آموزش داده نمی شود و معیار سنجش صرفا تعداد مقالات است باید منتظر بد از اینها بود.
من از اذهان سلیم و واقع بین می پرسم چگونه فردی می تواند در سال در حدود 100 مقاله علمی و پژوهشی به رشته تحریر در آورد. یعنی نگارش هر مقاله از ایده تا مطالعات اولیه و شبیه سازی و غیره هر کدام در 3 روز و اندی قابل انجام است؟ فردی با این سابقه یک دروغگوی بزرگ است تا یک پژوهشگر بزرگ.
تجربه نشان می دهد که بزرگترین نوابغ و دانشمندان جهان گاهی بیش از 10 سال را صرف مطالعه و تحقیق برای چاپ یک مقاله کرده اند که البته مبداء تحولات عمده ایی شده است.
گمان نمی کنم تا به درک روشن و واضحی از ماموریت دانشگاه که پرورش نیروی متخصص است نرسیم بتوانیم شرایط موجود را بهبود ببخشیم.
ای کاش وزیر محترم علوم صحبتی هم در مورد دکان هایی که همکاران بازنشسته ایشان باز کرده اند(دانشگاه های غیر انتفاعی)و هیچ هدفی جز کسب درآمد ندارند هم صحبتی می کردند دانشگاهایی که تقریبا تمام اساتیدشان حق التدریسانی هستند که به خاطر نداشتن شغل ثابت مجبورند با کمترین حق الزحمه کار کنند و دردناک اینکه مسئولین این دانشگاه ها مجبورشان می کنند به همه نمره قبولی بدهند.
بارها در سایتهای مختلف مطرح شد که اکثر اساتیدی که از کار برکنار شدهاند اساتید بازنشسته ای بوده اند که هر کدام با صدها کتاب ومقاله واحدهای دانشگاه آزاد را در رتبه علمی بیشتری از بسیاری از واحد های دانشگاه دولتی مانند دانشگاه امام صادق دانشگاه فرهنگیان شهید رجائی ، خوارزمی و... قرار داده بود که حال این سرمایه علمی از دانشگاه آزاد گرفته شده است
سلام.
پژوهش برای چه؟ برای چاپ مقاله؟ پس نیازها و دردهای جامعه چه می شود؟ دانشگاه ها در شناخت و برطرف کردن نیازهای جامعه هیچ مسئولیتی ندارند؟
در تقسیم بندی دوره ای دانشگاه ها، نسل اول را آموزش محور و نسل دوم را پژوهش محور معرفی می کنند و نسل سوم را دانشگاه های کارآفرین. بسیاری از کشورها از نسل اول و دوم عبور کرده اند و بر دانشگاه های نسل سوم تمرکز دارند. دانشگاه هایی که بر ارتباط با جامعه و صنعت و بر طرف کردن نیازهای امروز جامعه استوار هستند. نمونه وطنی این دانشگاه ها؛ که با این هدف تشکیل شدند؛ دانشگاه های علمی کاربردی و فنی و حرفه ای هستند، که متاسفانه بسیاری از آنها هم جهت ادای تکلیف! در قبال داوطلبان پشت کنکور، گسترش بی رویه و به دور از هدف اولیه پیدا کردند.
اینل باید برن اموزش پرورش معلم بشن مگه چکار کردن شاخ فیل شکستن؟
دانشگاه پیام نور هم باید کوچیک بشه
با سلام
قابل توجه آقایونی که مسلمونند وخدای احد و واحد ایمان دارند وخداترسند ونمیزارند کوچکترین تضییع حقی نسبت به مردم بشه که این مورد عین تقوا میباشد در مناطق دور افتاده مثل شهرستان پارساباد اردبیل بعضیها با تاسیس موسسات غیر انتفاعی وجامع علمی کاربردی در ۳یا۴سال اخیر برا خودشون دکه وبازاری راه انداختن با جمع آوری مدارک تحصیلی اساتید مراکز استانی همیشه غایب وتصویب رشته های دانشگاهی دانشجو ثبت نام میکنند نه از حضور دانشجویی در کلاس وگه گاهی نه حضور درجلسه امتحانی (نام ونام خانوادگی دانشجو را مینویسند همراه با جواب امتحانیش) خبری هست با هیچ و پوچ،ونه استاد رسمی ونه کارکنان رسمی ونه امکانات و کارگاه وامکانات آموزشی، خوووووووووب دارن به نفع پشت پرده ایها پول جمع میکنند ومدرک کشکی صادر میکنند لطفا جهت جامه ی عمل پوشاندن به امربه معروف ونهی از منکر هم شده که مثل نماز از واجباته، از دست اندرکاران تابناک ضمن تشکر اززحمات تمنا دارم این موضوع را به مراتب مربوط ارجاع بدهند ممنون
پاسخ ها
sunset
| United States |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
چقدر درد داشت این پیام
خیلی عالی نوشته بودین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار