بازدید 17691
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

دورنمای کشور تاریک است/ باید کشت بهاره را منع کنیم و به کشاورزان خسارت بدهیم/ چون عقلمان کم است به «سازه» گیر می‌دهیم

در محیط زیست اصلا کسی درباره آب متخصص نبود و حرف نمی‌زدند. ممکن است برای یک ارزیابی زیست محیطی که دماغه دودکش یک واحد صنعتی این طرف باشد یا آن طرف، ماه‌ها با هم حرف زده‌اند اما درباره حقابه‌ محیط‌ زیست این اتفاق نیفتاده بود. و بعد از سال ما حرف زدیم.
کد خبر: ۷۸۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 30 March 2018
از فردی که منجی کشاورزی ایران در دو دهه پیشتر بوده تا فردی که با اجرای سیاست‌هایی مانند خودکفایی گندم، مقدمات رسیدن کشورمان به خشکسالی و پررنگ شدن کمبود آب در سال‌های اخیر است، از عیسی کلانتری دو تصویر متفاوت در کشورمان به چشم می‌خورد. تصاویری متعارض که با هر رفتار وی، یکی شان پررنگ‌تر شده و پیش روی عموم جان می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، بیم و امید‌هایی که با مطرح شدن کلانتری به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح می‌شد، حالا جلوه دیگری یافته است؛ کلانتری مدتهاست رئیس سازمان شده، اما آن گونه که برخی پیش بینی می‌کردند، نتوانسته سر منشا تحول در محیط زیست کشورمان باشد و حتی بر عکس، انتقادات فراوانی متوجه عملکرد وی است.

انتقاداتی که پررنگ شدن بحران آب و مشکلات زیست محیطی دیگر در شکل گرفتنشان بی تاثیر نیست. بحران‌هایی پرشمار و پر دامنه که این سوال را به وجود می‌آورد که آیا کلانتری فرد مناسبی برای عبور از این شرایط است یا خیر. سوالی که شاید برای پاسخ دادن به آن زود باشد، اما بی شک گفت‌وگو با وی در خصوص برخی از موارد راهگشا خاهد بود.

در ادامه چکیده‌ای از گفت‌وگوی سالنامه اعتماد با عیسی کلانتری را می‌خوانید: (برای خواندن مشروح این گفت‌وگو به اینجا بروید)

دورنمای کشور تاریک است/ باید کشت بهاره را منع کنیم و به کشاورزان خسارت بدهیم/ چون عقلمان کم است به «سازه» گیر می‌دهیم رئیس جمهور برای تامین حقابه تالاب‌ها دستور اکید داده‌اند، اما متاسفانه امسال با کمترین میزان بارش در ۵۰ سال اخیر مواجه‌ایم. ۲۱ استان بدترین وضعیت را دارند، طبیعت با ما قهر کرده است. معضل آب یک معضل اساسی بود و اکنون بدتر شده است. اصفهان آب خوردن ندارد، زاینده‌رود مشکلات پیچیده‌ای دارد. تامین آب شرب بسیار سخت شده، چه برسد به اینکه بخواهیم به گاوخونی آب ببریم.

در حوضه دریاچه ارومیه، هامون، جازموریان و جا‌های دیگر به شدت با تنش آبی رو‌به‌رو هستیم. دنبال این هستیم که بخش عمده‌ای از کشت‌های بهاره را منع کنیم. در این شرایط من خیلی بعید می‌دانم حتی اگر آبی رها شود به تالاب‌ها برسد، مگر اینکه در برخی نقاط به صورت سیلابی این اتفاق بیفتد.
 
[در پاسخ به این سوال که آیا طبیعت با ما قهر کرده یا این وضعیت نتیجه سیاست‌هایی، از جمله اجرای افراطی طرح‌های سازه‌ای است؟]من با نظر شما موافق نیستم که همه جا سازه، مخرب محیط زیست است. اجرای این طرح‌ها در برخی نقاط خوب و در برخی نقاط هم بد است. اگر سازه‌های مثبت را نداشتیم همین تهران امروز با کمبود آب خوردن رو‌به‌رو بود. باید تک تک این سازه‌ها را بررسی کنیم. برخی‌شان خوبند، برخی خوب نیستند و برخی هم بسیار بد هستند. این مشکلات را به گردن سازه نیندازیم؛ به گردن عقل خودمان بیندازیم. ما استراتژی‌مان در کشور چیست؟ آیا توسعه پایدار را قبول داریم یا نداریم؟ بر آن مبنا ممکن است بسیاری از سازه‌ها تایید شوند و بسیاری هم رد شوند.
 
در رجوع به مدیریت سازه‌ای و سدسازی و انتقال‌های حوضه به حوضه افراط کرده‌ایم، اما اکنون تمام دعوا‌های انتقال آب بین حوضه‌ای بر سر کمتر از یک درصد آب کشور است. به هر صورت به غلط یا درست، شهری ساخته شده به نام اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری حالا در این شرایط شما خودتان را موظف می‌دانید مشکل آنجا را حل کنید یا نه؟ یا هر اتفاقی افتاد، اجازه دهیم بیفتد. ۴۰- ۳۰ هزار خانوار در شرق اصفهان از زمان صفویه تا حالا کشاورزی کرده‌اند این‌ها باید چه کنند وقتی آب هم نیست؟ کاری نداریم که چرا دو میلیون نفر شده‌اند، به نظر من اصفهان نباید بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت می‌داشت.
 
اکنون با این واقعیت رو به رو هستیم نه می‌توان جمعیت را جا به جا کرد و نه می‌شود صنایع را جا به جا کرد یا باید به جمعیت بگوییم از تشنگی بمیرید یا سرمایه‌گذاری‌هایی که با پول این سرزمین انجام شده و به اشتباه هم انجام شده منهدم کنیم. مثلا در مشهد جمعیت به بالای دو میلیون نفر رسید و بارندگی هم کاهش یافته است، از طرفی به اشتباه آمده‌ایم آب خوردن این شهر را هم به آب بیگانه سد دوستی وصل کرده‌ایم سد دوستی هم آب ندارد، چه باید بکنیم؟
 
بله سد‌های غلطی را در حوضه «کر» احداث کرده‌ایم. یا مثلاً بختگان قربانی ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار کشاورزی اضافی بین «درودزن» و «ملاصدرا» و زیر «درودزن» شده است. آمده‌ایم سد «جیرفت» را زده‌ایم بدون اینکه حقابه زیست محیطی جازموریان را در نظر بگیریم. سازه به خودی خود بد نیست؛ سیاست‌هایی که پشت این سازه‌هاست غلط است، مثلا نباید رودخانه‌ای کور شود یا رودخانه‌ای را خشک کنیم ما، چون عقل‌مان کم بوده به سازه گیر می‌دهیم.
 
به انسا‌ن‌ها باید گیر بدهیم انسان‌هایی که تصمیم گرفته‌اند این سازه‌ها را غلط و ناقص بسازند بیاییم به سازمان محیط زیست که ۵۰ سال از عمرش می‌گذرد گیر بدهیم که چرا متقاضی حقابه‌هایش نبوده است ما در حوضه دریاچه ارومیه همه روخانه‌ها را پشت سد‌ها خشک کرده‌ایم دریاچه بر اثر معجزه که خشک نشده ما دریاچه را خشکانده‌ایم دریاچه با آب سیلاب‌های ۱۲-۱۰ رودخانه زنده بود.
 
دورنمای کشور تاریک است/ باید کشت بهاره را منع کنیم و به کشاورزان خسارت بدهیم/ چون عقلمان کم است به «سازه» گیر می‌دهیم
 
اتفاقا بد نیست سد بسازیم، اما مثلا بگوییم که سد بوکان را که می‌سازیم حق نداریم همه آب آن را مصرف کنیم. اهداف کوتاه مدت را دنبال کرده‌ایم مثلا تغییر الگوی کشت داده‌ایم و کشاورزی را توسعه داده‌ایم، چون گفته‌ایم جمعیت‌مان زیاد شده باید غذایش را در داخل کشور به هر قیمتی تولید کنیم. این تصمیم‌ها نهایتاً دارد به قیمت سرزمین‌مان ختم می‌شود، چون سیاست‌های بین‌المللی‌مان گیر دارد، فشار آورده‌ایم به بخش کشاورزی که شما باید سالی ۶ تا ۷ درصد رشد داشته باشید اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شده است. بدتر از آن محصولات آبی کم آب تبدیل شده‌اند به محصولات آبی آب بر، گندم به چغندر تبدیل شده و جو به ذرت، حبوبات به یونجه تبدیل شده و انگور به سیب. خشک شدن دریاچه ۲۰ درصدش به تغییر اقلیم مربوط است و ۸۰ درصد آن به مدیریت غلط منابع آب و کشت.
 
در سال ۶۸ مجلس سیاست خودکفایی تصویب کرد، اما در سال ۷۰ آن را تغییر دادیم خودکفایی را به افزایش تولید و بهره‌وری تبدیل کردیم دو سال در این مسیر حرکت کردیم و دیدیم که مسیر اشتباه است. به این دلیل که سبد انتهایی معلوم نبود یعنی در تولید گندم وقتی می‌گوییم باید خودکفا شویم نمی‌گوییم چقدر تولید کنیم، بلکه می‌گوییم هر چه قدر کشور مصرف کرد، باید تولید کنیم این طوری قیمت نان مجانی می‌شود و آن را به جای کنسانتره می‌دهند به گاو و بعد ادعای نیاز به گندم بیشتر مطرح می‌شود به همین دلیل گفتیم سالی چهار درصد افزایش تولید داشته باشیم که آن هم با بهره‌وری امکان‌پذیر بود.
 
فولاد مبارکه قرار بوده کنار دریا احداث شود، اما در اصفهان احداث شده است خود سازمان محیط زیست هم در این باره مقصر بوده است، چون سواحل جنوب و شمال را به روی استقرار صنعت بستند، گفتند ورود به سواحل ابدا ممنوع، خب صنعت کجا برود؟ کشور نباید رشد کند؟ کشور نباید توسعه پیدا کند؟ ۸۰ درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می‌کنند، اما در ایران از آبادان تا گواتر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. چرا؟ ما مقصر بودیم؛ در محیط زیست گفته‌ایم به سواحل جنوب و شمال دست نزنیم، یعنی، چون آمایش نبود، عقل کمتر بود و قدرت‌های سیاسی داخل کشور کشمکش داشتند هر کسی صنعت را می‌خواست ببرد، جایی و ما هم تماشا می‌کردیم این اتفاقات افتاده است، اما حالا چه کار باید کرد؟
 
[در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست دست کم پروژه‌های نیمه کاره را کامل نکرد؟]مثلا ۵۰۰ میلیارد، یک هزار میلیارد تومان خرج کرده‌اند. خسارتش را چه کسی می‌دهد؟ کسی که مجوز داده باید خسارت بدهد. دورنما تاریک است، اما خود این صنایع به علت عدم رقابت مجبور می‌شوند تعطیل کنند برای اینکه صنعتی که در ساحل قرار دارد و از آب شور استفاده می‌کند به مواد اولیه دسترسی دارد حمل و نقلش ارزان‌تر است، قیمت تمام شده‌اش ارزان‌ترر می‌شود، اگر رقابت شکل بگیرد همین رقابت موجب می‌شود این‌ها تعطیل شوند.
 
بخش دیگری از تخریب محیط‌زیست‌مان به صنایع خودرو مربوط است، صنعتی که ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش سالانه دارد، پول و نفوذ هم دارد. مرداد ماه تصویب می‌کنند که به ازای هر خودرو فرسوده یک خودرو خارج کنند اول شهریور ماه می‌گویند آقای نعمت‌زاده فشار می‌آورد باطلش می‌کند، باید ببینیم کشور را چطور اداره کرده‌ایم. کشوری که هنوز سیاست آمایش ندارد کشوری که هنوز توسعه پایدار را به زور می‌شود اسمش را آورد، خب این اتفاقات باید بیفتد مثلا ما می‌گوییم مردم شمال کشور باید سرایدار تهرانی‌ها باشند. این را ما در عمل گفته‌ایم برای اینکه توسعه صنعت را در شمال منع کرده‌ایم اگر خانه‌های تهرانی‌ها آنجا نبود این همه جوان بیکار می‌شدند.
 
دورنمای کشور تاریک است/ باید کشت بهاره را منع کنیم و به کشاورزان خسارت بدهیم/ چون عقلمان کم است به «سازه» گیر می‌دهیم
 
[در پاسخ به سوالی در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان]ما گفته‌ایم اجازه نمک‌زدایی در شمال نمی‌دهیم، یعنی اجازه ندارند ۴ میلیون تن نمک را وارد دریا یا دپو کنند. اگر طرح با شرایط ما امکان‌پذیر باشد ۲۰۰ میلیون متر مکعب هم می‌خواهند ببرند، خب ببرند. جنگل‌های هیرکانی هم مهم است باید تونل احداث کنند باید خیلی از ملاحظات را رعایت کنند در واقع با این شرایط غیراقتصادی می‌شود.
 
این طرح با این شرایط امکان اجرا نخواهد داشت، اما تخصیص دهنده آب من نیستم. وقتی از نظر وزارت نیرو تخصیص بلامانع باشد، ما هم شرایط انتقال را تعیین می‌کنیم. من که نمی‌توانم به وزارت راه بگویم راه نسازد، بلکه باید شروطی بگذارم برای اجرای طرح که حداقل خسارت ایجاد شود، راه عبور و مرور حیات وحش را نبندند و حداقل آسیب به جنگل وارد شود، جنگل‌های هیرکانی را هم چماق نکنیم توی سر مردم. یک وقتی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی داشتیم، اکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار داریم، شما باید کلان‌تر از این فکت‌ها فکر کنید.
 
اکنون ما با وزارت نیرو داریم هماهنگ می‌شویم. وزارت نیرو از زمان آقای چیت‌چیان پذیرفته است که حقابه محیط زیست باید تخصیص پیدا کند. آن‌ها اعلام کرده‌اند ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال اختصاص می‌دهند. آن چیزی که دوستان ما در سازمان ما می‌گویند چیزی حدود ۲۴ میلیارد متر مکعب است. ما باید ینشینیم به تفاهم برسیم، این عدد البته در سال‌های مختلف فرق می‌کند. ممکن است امسال که خشکسالی شدت دارد درصد حقابه خیلی کمتر شود، نکته این است که در ۵۰ سال گذشته یک بار سازمان محیط زیست و وزارت نیرو با هم ننشسته‌اند حرف بزنند و حقابه را تعیین کنند.
 
دعوای من با کشور است که ما حق نداریم، بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدید‌پذیرمان را مصرف کنیم اکنون ۱۱۰ درصد استفاده می‌کنیم، یعنی بقیه‌اش حق محیط‌زیست است. در محیط زیست اصلا کسی درباره آب متخصص نبود، حرف نمی‌زدند. ممکن است برای یک ارزیابی زیست محیطی که دماغه دودکش [یک واحد صنعتی]این طرف باشد یا آن طرف، ماه‌ها با هم حرف زده‌اند، اما درباره حقابه محیط‌زیست این اتفاق نیفتاده بود.
 
[در پاسخ به این سوال که به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دورنمای شما برای حفاظت از منابع آب در سال‌های آتی چیست؟]صرفه‌جویی در همه بخش‌ها. در سال ۹۷ ما از خیلی کشت‌های‌مان هم باید بگذریم. حداقل کشت بهاره را باید کم کنیم. اگر لازم است به کشاورزان خسارت هم بدهیم، اما آب را باید مدیریت کنیم. ما نمی‌توانیم وقتی شکر را راحت‌تر می‌توانیم وارد کنیم، چغندر بکاریم. وقتی ذرت دانه‌ای را می‌توانیم، برنج را در خارج از شهر‌های شمالی بکاریم. دولت باید در این باره تصمیم‌گیری کند تا به حال در کشور هر کسی هر کار دلش می‌خواست می‌کرد، اکنون محدودیت داریم. محدودیت شدید داریم. هم باید به کشاورزان خسارت بدهیم و هم واردات را افزایش دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۰۵
شما که ماشاء الله دریاچه ارومیه را آنجور احیا کردی یک فکر اساسی هم برای خشکسالی بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
در استان فارس با این وضعیت بی آبی، این همه برنج و هندوانه باید کاشت؟؟
هرکشوری برای 50 سال آینده خود برنامه دارد یعنی ما باید قبل از ده شصت فکر امروز را مبکردیم الان برای چاره دیر است بهتر است به فکر 50 سال بعد باشیم البته اگر کسی از مسولان بلند مدت فکر کند
همه مشكلات بخاطر جمعيت بيشتر از حد ظرفيت مملكت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
!تازه توصیه میکنند که 2/5 برابرش کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
برعکس من فکر میکنم به علت جمعیت پایین اکثر مناطق مشکلات فراوانی در زمینه اشتغال داریم. هجوم به سمت تهران و اطراف هم لزوماً به خاطر امکانات نیست بلکه به خاطر بازار مصرف بزرگ است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
بخدا قسم اگر همين امشب حكومت اعلام كنترل جمعيت كند همين شما وامثال شما از فردا داد و هواراتان بلند ميشود كه اي واي جمعيت كشور رو به نابوديست
ناشناس
| Romania |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
کشور ما تا ۱۵۰ ملیون ظرفیت دارد
بهشت آذربایجان رو دارین کویر میکنین. اورمیه اگه خشک بشه 14 میلیون حمعیت مستقیم و غیر مستقیم ضرر میبینن... همه جا زور و نفوذ حرف میزنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
به کشاورزاتون بگین کمتر چاه بزنند.چرا از بقیه طلبکاری
هم واردات را افزایش دهیم و هم شعار مصرف تولیدداخل را بگوئیم تا ببینیم با از کدام طرف می وزد
فقط حرف ، فقط ادعا ، برادران مسئول دریاچه ارومیه خشک شد نکنه منتظرید وقتی ریزگردهای نمکش به تهران رسید کاری کنید ، خوزستان داره زیر ریزگردها دفن میشه ، فلات مرکزیم هر روز داره کویریتر میشه ، جنگلای بلوط دارن نابود میشن ، بابا والله دیگه داره دیر میشه ها ، فردا طوری نشه مثل سومالی این و اون بهمون صدقه بدن.
ایران دچار خشک سالی نشده. اقلیم ایران همین بوده. به صورت متناوب خشکی شدید و خشکی معمولی. ایران در مرکز کمربند بیابانی زمین قرار دارد.
مشکل از جایی شروع شد که مسئولان هوس کردند جمعیت رو ببرند بالای ۱۵۰ میلیون.
مملکتی که حداکثر گنجایش ۴۰-۵۰ میلیون رو داره الان رسیده به ۸۱ میلیون.
اون سی میلیون اضافی ذخیره آب مملکت رو خورده و به زودی این ذخیره تمام خواهد شد. مشکل اصلی و دقیق تر بلای اصلی پس از اتمام این ذخایر شروع خواهد شد.
حالا همین مسولان و برنامه ریزان غلط، خود و خانواده شان اقامت بهترین کشورها رو دارند‌.
فقط میمونه اون ملت فلک زده و ضعیف که توان خروج و خرید اقامت کشور خارجی رو ندارند. باید از بین برند، تا دوباره تعادل به مملکت برگرده. ما ملت ضعیف چه خاکی تو سرمون بریزیم؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
درست است و فقط به شرطی کشور ایران ظرفیت جمعیت بیشتر را داشت که همراه با مدیریت هوشمندانه و بهینه باشد نه همراه با مدیریت مدعیان کودن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
اقای متفکر همین امارات کوچک که بیابان تر از ایران هم هست بالای هشت میلیون جمعیت دارد
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
کل مصرف آب شرب در کشور کمتر از پنج درصد هست. بالای نود درصد آب در کشاورزی استفاده میشه. کشاورزی به شکل پنجاه سال قبل نمی تونه ادامه پیدا کنه. اگه بحث کشاورزی سنتی رو ببندند همه چیز بهتر میشه. نباید زندگی مردم برای سود دلال های محصولات کشاورزی آسیب ببینه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
ناشناس 17 32 یعنی واقعا هنوز متوجه نشدی که چرا 8 میلیون جمعیت داره.... ؟ داره کشاورزی میکنه.. ؟؟
جی وی دی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
تنها قسمت اول حرفتون درسته دوست عزیز
مشکل ازدیاد جمعیت نیست، مشکل ناکارآمدی و بی کفایتی مسؤلان است، اگر مقایسه ای با ژاپن داشته باشید، بهتر متوجه میشید.
ايرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
مديريت امارات كجا و .... ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
ناشناس ۱۷:۳۲ امارات آب دریا رو میگیره شیرین میکنه، ما چکار میکنیم؟! هرچی رودخانه هست رو خشک کردیم برای آب خوردن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
؟؟؟؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
کدام هواپیما کدام ماشین
همه بخاطر جمعيت زياده لطفا مسئولان را متوجه اين موضوع بكنينن
در ایران به رشته های منابع طبیعی و محیط زیست همیشه کمتر به آن بها داده ند.حتی بودجه های کمتری نیز به آن اختصاص داده شده است.مثلا در سال ۹۴ بودجه محیط زیست کلا چیزی حدود ۱۷۰میلیارد تومان بود.در حالی بودجه نهادهای فرهنگی بالای ۱۰هزار میلیارد تومان.این نشان از اهمیت کم به محیط زیست و منابع طبیعی است که نتیجه اش از بیت رفتن آب است.اگه با این روال پیش بده تا۲۵ سال آینده نصف ایران از بین میره
کلانتری یک مسئول از نفس افتاده و بی فایده است.
کسی که سود و منفعت را به خودکفایی غذایی و امنیت غذایی ترجیح می دهد.
خدایا بس دیگه
کل مصرف شهری و صنعتی آب در کشور ۷ درصد است و ۹۳ درصد دیگر مربوط به کشاورزی. این آمار به وفور در اینترنت موجود است و سهم کشاورزی در آمارها ۹۰ درصد به بالا هست. پس انگشت اتهام به جمعیت شهرها و ذوب آهن و سایر صنایع گرفتن کاملا اشتباه است. بجای سرمایه گذاری در سدسازی و انتقال آب و ویران کردن محیط زیست باید این سرمایه را به مدرن سازی کشاورزی اختصاص بدهیم و میدادیم. با این کار میتوانستیم مصرف آب در کشاورزی را حداقل ۴۰ درصد کاهش دهیم که مقدار بسیار قابل توجهی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
موافقم
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
لزومی نداره کشور کم آب خودش میوه بکاره!می تونیم وارد کنیم.حداقل برای چند سال.
لطفا تاریخ را تحریف نکنید آقای کلانتری. تاریخ کشاورزی در شرق و غرب اصفهان 5000 سال به لحاظ تاریخی و سندیت و به لحاظ فلسفه تکامل شاید به تاریخ خلقت بشر! برگردد. قلعه گورتان مربوط به 5000 سال پیش در حوالی وزنه، روستاهای کفران، جندان و محله های غرب اصفهان که تماما اسامی فارسی پهلوی مربوط به دوران پارس ها و ساسانیان بوده اند و همین حالا مردم دارند توشون زندگی میکنند، مثل کهندژ، ناژوان، برزان، لادان، کارلادان، رهنان، سیچان و ... و محله های خوراسگان، جی (گی) در شرق حاشیه زاینده رود که مربوط به یهودیان پیش از اسلام و صدها محله که تماماً تاریخی و اسامی فارسی با معانی مشخص و بیشتر حاوی کشاورزی اند. کافی است ذره ای به لغت نامه دهخدا مراجعه کنید و معنای اسامی محل های غرب و شرق اصفهان که کنار زاینده رود هزاران سال شکل گرفته را تحقیق نمائید. اون موقع میگید کشاورزان 400 ساله دراند کشاورزی میکنند اصفهان.
آقای کلانتری، مشکل زاینده رود انتقال آبش به 4 استان دیگه هست. کشاورزی افسار گسیخته در بالادست هست. نه کارخونه فولاد مبارکه که 3 درصد آب را مصرف میکنه، تازه الان فولاد مجبور شدند فاضلاب چند شهر "مبارکه ، لنجان و ورنمخواست" را تصفیه و مصرف کنند و در آینده هم باید همین کار را بکنند همه صنایع، "استفاده از آبهای خاکستری".
مشکل آب یزد و کرمان را دولت و ملت باید سرمایه گذاری عظیم و فوری بکنند در شیرین کردن آب دریا. اونا هم آبشون باید تامین بشه، اما نه با انتقال آب از زاینده رود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
زاینده رود خودش آبش رو از جای دیگر دزدیده همچینی مال خودش هم نیست.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
پس خودتون باید قبول داشته باشین که با چندین هزار سال کشاورزی هیچ آسیب قابل توجهی به زاینده رود وارد نشد ولی در چند سال فعالیت فولاد زاینده رود نابود شد و کشاورزی قدیم هم با الان فرق میکنه ،جدیدا اصفهانیا با گرون شدن برنح در اقلیم خشک اصفهان برنج میکارند که باعث نابودی خاک و آب شده است عاقبت طمع همین است
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
از این بیسوادها انتظاری نیست
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
حسن چرا حرف نامربوط می زنی؟
فولاد مبارکه و گتوند و... محصول دولتهای خاتمی و هاشمی هستند ولی کسی انتقادی نمیکند؟ کافی بود کار محمود بودند آنوقت هر روز تیتر اخبار بودند
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
شما برو ببين چه كسانى باعث و بانى و مجرى سد گتوند بوده اند. و چه كسانى مطالعات انجام شده پيشين درباره تخريب زيست محيطى سد گتوند را كنار گذاشتند و باعث فاجعه شدند؟ خدا رو شكر مملكت چيزى كه هميشه زياد داشته دولت بوده، حالا رسمى وغير رسمى بماند!
خدایا خودت رحم کن
در کشور مان اگر یک کارمند جز ء در یک جایی خطایی بکند و عواقبی داشته باشد فوری یقه ی او را می چسبند با هزار قانون و بخشنامه محکوم و مجازاتش می کنند که در جای خودش کار خوبی است اما به شرطی که این رویه برای همه اجرا شود و هرکس متناسب با مسولیتی که دارد به همان میزان پاسخگو باشد . چرا مسئولین بر سر تصاحب پست ها ی کلید ی به هر دری می زنند ؟برای اینکه از مزایای ان بهره ببرند و حداقل این گونه توجیه می کنند که حق تخصص و استعداد و لیاقتشان را دارند می گیرند . اما همین مسئولین وقتی به دلیل کم کاری ها و ..... خسارتی را به مردم وکشور وارد می کنند خود را از پاسخگویی مبرا می بینند ِ ایا تابه حال مسئولی را به دلیل خسارت وارد کردن به طبیعت و محیط زیست محاکمه کرده اند . این از ان جمله مطالبات قانونی است که ملت باید پیگیر ان باشند. یا حق
پاسخ ها
ايرانيان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
البته متاسفانه به خطاى كارمندان جزء دولت هم كسى كارى ندارد. حداقل يك كمى درست مى شد. كشور كلاً رها شده بوده
چی شده این چندساله همه مینالند و بهانه میارن؟
پاسخ ها
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
بر اثر چند دهه مديريت درخشان وضعيت فاجعه بار شده و همه سعى دارند خطا را به گردن يكديگر بيندازند. دولت محترم هم كه التبه تباهى را به طور جهادى توسعه داد. البته آقايان همه در وضعيت موجود مقصرند ولى كم و زياد دارد. چيزى كه مهم است اين هست كه مردم نااميد شده اند و حرف هيچ كس را باور نمى كنند.
نیازی به جنگ نداریم و حتی دشمن خارجی.اثری از تمدن باستانی نمانده.در حال نابودی خودمان هستیم به سرعت.جامعه ای که سرفصل صحبتهای تصمیم گیرانش وعده های بی ثمر و عملکردشان برخلاف همان وعده ها باشد.به قهقرا می رود.چون خوراک فکری و جهت دهی عامه مردمش دروغ و حرص و خودخواهی خواهد شد.
چه کسی کشور را به اینجا کشنونده ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
!!!!من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
خواجه حافظ شيراز با اون شعرهاش
چرا ما همیشه شیپور رو از ته می نوازیم!؟؟
اصفهان نباید جمعیتش افزایش پیدا میکرد یا یزد و قمی که از قدیم هجرت پیشه بودن و انتقال آب به اونجا آب بر اتش ریختن است. واقعا این آقا هنوزم مشکل داره
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم...
مملکت رابرباددادیدحالامدعی هستیددورنماتاریک است؟!
همش به خاطر پرداختن به ظواهر مملکته باطن و اصل قضایا ول شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
حالا نيست ظواهرمون دل دنيا رو برده!
کلانتری برو برو
کلانتری برو برو
کلانتری برو برو
به یزدان که گر ما جووی عقل میکاشتیم
بعد نیم قرن یکی عاقلی میداشتیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
از مكافات عمل غافل مشو، گندم از گندم برويد جو ز جو
تا دیر شده آب دریارو تصفیه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
خانم ابتکار مخالفند و می گویند اب دریا شورتر می شود و برای محیط زیست خطر دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
اخه میدونی لیتری چند تمام میشود.
هر جور که به قضایا نگاه کنیم باید باور کنیم که دیگه دیر شده
رویایی بود به نام ژاپن اسلامی
فاتحه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
از اول هم رويا بود! از اين نظر چيزى از دست نداده ايم. فرهنگ ژاپن كجا، ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
باید قبول کنیم بد آوردیم....
کجا دنیا کسی که مسئول نابودی محیط زیست هست رو میارن میزارن رییس سازمان محیط زیست کشور همین آقا مسئول افزایش کشت بی رویه و حفر صد ها هزار چاه در دهه شصت و هفتاده الان هم که میگه آینده تیره و تاره خب راه حل نداری برو تا یکی دیگه بیاد
کشوری که گنجایش طبیعی بیست میلیون رو داره جمعیتش به هشتاد میلیون رسیده و به زودی از صد میلیون هم رد خواهد شد انتظار دارید غذای صد میلیون رو وارد کنیم تنها راه چاره سیاست کنترل جمعیت و کاهش جمعیت تا ۲۱۰۰ میلادی است
خود کرده را تدبیر نیست
پیشنهاد به تابناک.

نظر سنجی بزارید در خصوص عملکرد سازمان محیط زیست و شخص رییس آن.

تا بفهمند دور نما چیست....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
کلانتری باید بخاطر سوءمدیریت پاسخگو باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
مشكل همين ديدگاه گروهيست! حالا ايشون بره يك نفر ديگه بذارن جاش، وضع كشور درست مي شه؟ مشكل اساسى اينه كه تنگ نظريهاى مزمن جايي براى حضور مديران متعهد به كشور نگذاشته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
ایشان سرمایه گذار واردات محصولات تراریخته استو حرفهای ایشان بوده و ایشان در مورد طرح نکاشت گندم ذینفع می باشند. چرا روحانی افرادی همچون کلانتری و نعمت زاده را که شرکتهای موازی با دولتی دارند بکار می گیرد و از این انتصابات چه عایدی یی برای خود اقای روحانی دارد.
ایشان همه این چیزها را با آزمون خطا یاد گرفته!
نه تنها ایشان بلکه بقیه هم!!
هرکس در حوزه خودش بالاخره پس از ۴۰ سال یک چیزکی یاد گرفت!!!
جای شکرش باقیست!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
به خدا اگر ياد گرفته بودند وضع اين جور نبود. چيزى كه اين ها در آن تخصص پيدا كرده اند بازى كى بود كى بود من نبودم هست. هرجا هم كه خرابكارى بيرون زد ميندازند گردن خود مردم يا دشمن!
پارازیتها اکوسیستم کشور رو به هم زده ؟ لطفا به فکر اب و خاک این کشور باشید ،
اقاي معاون إينو كه همه ميدانيم؟!شما تا حالا چكار ميكرديد؟؟!! اگر در داخل مديران ارشد به اندازه انگشتان دست أفراد تيز هوش واقعي نه انتسابي بود الان بخش زيادي از مشكلات مملكت حل شده بود .مثلا مشكلات كم ابي با طرح نيروگاههاي تركيبي به همراه ابشيرين كن و انتقال اب به مراكز كم اب كشور حل ميشد.با مبارزه فساد اداري همچون ماليات بي حساب كتاب ،تامين اجتماعي،شهرداري،معضلات گمركي و....هم چرخ صنعت در بخش خصوصي به حركت درميامد .بله اقاي معاون وضعيت ما از سياهي هم گذشته فقط خداوند ميتوني به اين ملت رحم كرده و انسانهاي مصلح با توان علمي بالا را بر ما حاكم كند تا زير پرچم ولايت و اسلام كشوري أباد بسازيم.
همه ر اهها به رم ختم می شود!
راه ديگر افزايش جمعيت به 500 ميليون است. با اين كار مشت محكمى به دهان همه خواهيم زد..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
گرسنه مشتی بر دهان خودش هم نمیتواند بزند
خدای بزرگ من.اصلا معلومه کی به کیه؟
جمعیت باید زودتر کاهش پیدا کنه....ما دهه شصتی ها کلا پایه ایم این فداکاری رو بکنیمِِِ انشاله که اون دنیا یه خیری باشه برامون....
وقتیکه برخی آقایون ۱۲۰۰ هکتار زمین به حق یا ناحق دارن و برا آبی کردنش ۱۵۰ حلقه چاه غیر مجاز میزنن بعد برای اونا قانون وضع میکنن(سال ۱۳۸۴) تا چاه مجاز بشن آیا به نظر شما اینچنین تفکری بهتر از این جواب میداد
خیلی بده که یه مسعول بیاد اعلام کنه که دور نمای کشور تاریک است باید گفت دور نمای کشور تاریک نیست شما مسعول دارید تاریکش میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
یک کلمه اعتراف بعد نیم قرن کجاش غلطه؟
یاد احمدی نژاد بخیر خرید تضمینی گندم را لغو کرده بود
وقتی ما آب نداریم افزایش جمعیت یعنی چه؟
ديواري كوتاه تر از كشاورز بيچاره پيدا نكرديد . درو گندم در كشور شروع شده ولي هنوز نرخ امسال بعد ٦-٧ ماه إعلام نشده و تا حالا هزينه اش فقط براي كشاورز مونده و احتمالا مثل سال گذشته تا سال بعد پرداختش طول ميكشه ( صد رحمت به كارگر كه لااقل اسمش را ميارن و همدردي لفظي ميكنن ، شب عيد براي سال آينده اش جلسه ميذارن ، اجتماع و اعتراض ميكنن ) كشاورز بعد عمري كه حقش توسط دلال و بازار و دولت و سيلو ناديده گرفته و امسال يك نفر پيدا شد در كنار رئيس يكي از أصناف رسما دزد هم خطاب شد .
اگه راست ميگيد حمايت عملي و البته مالي از طرحهاي نوين آبياري و كشتهاي كم مصرف و نوين بكنيد . آيا شهرها پذيراي روستاييان مهاجر ( كوچ تاريخي ) است
اگه راست ميگيد جلوي چاههاي غير مجاز ويلا ها و باغچه هاي ويلاسازان و مردم را بگيريد كه به خاطر چمن و گل زينتي و براي چند روز سالشون كلي آب هدر ميدهند يا اب دزدي ميكنن . براي نمونه همين دشت مشهد به طرف شمال خراسان ، چاههاي اب چند درصد مال كشاورزهاي واقعي و قديمي است چند درصد مال از ما بهترون
جمعیت بیشتر از امکانات و ظرفیت است راه چاره کنترل رشد جمعیت و کاهش سطح زیر کشت و کاشت محصولات مناسب با اقلیم کشور است
با مدیریتی که داشتیم ایران را ویران کردیم ان را به نام قهر طبیعت نگذاریم هم مسئولین مقصر وهم مردم
"کاری نداریم که چرا دو میلیون نفر شده‌اند، به نظر من اصفهان نباید بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت می‌داشت"
اتفاقا باید کار داشته باشیم! اگر سیاست های کنترل جمعینی برای 1 دهه رها نشده بود الان ماکزیمم 60 میلیون نفر جمعیت داشتیم ولی الان از 81 میلیون نفر هم عبور کردیم و به زودی به 100 میلیون نفر میرسیم!
تمامی مواردی که ایشون میشمارن مربوط به ضعف سیستم هست، اما الان که کفگیر به ته دیگ خورده و آبی نمونده کی بود کی بود من نبودم! باز هم تقصیر رو گردن مردم میندازن!
جناب معاون شاید روزی که کار از کار بگذرد و کشاورزی ایران نابود بشه و منابع آبی کشور بطور کامل نابود بشه و حیات وحش ایران از حیوانات تهی بشه تصمیم بگیرند که باید زودتر به فکر استخدام متخصصینی بشود که کشاورزی و سیستم های آبیاری بکلی عوض شده و علمی بشه. کشاورزی علمی یعنی کشاورز بجای کاشت محصول ابخور بالا عوض کنند با محصولات کم آبش خور و محصولاتی مثل هندوانه و صیفی‌جات و برنج رو وارد کنند. باید جلوی حفر چاههای عمیق گرفته بشه باید صدها هزار تفنگ شکاری و مجوزهای داده شده جمع آوری بشه. باید جلوی خشک شدن تالاب ها گرفته بشه و با کاشت درختان مخصوص جلوی ریزگردها گرفته بشه. اگر جلوی رانت ها در این بخش ها گرفته نشه منتظر اعتراضات مردم خواهید بود و جمعیت روستایی ما تاوان سنگینی خواهند داد.
مساحت مفید ایران تنها یازده درصد مساحت کل کشور است. در واقع تنها در یازده درصد مساحت ایران می توان سکونت داشت و بخش بزرگی از ایران بیابانی، بی آب و غیرقابل سکونت است. ایران بعد از انقلاب طرح های آمایش سرزمینی که پیش از انقلاب با پروژه هایی در نقاط گوناگون کشور شروع شده بود کنار گذاشت و سیاست های کنترل جمعیت را رها کرد. یکی از اشتباهات سیاست های داخلی اهمیت دادن به هر نوع زندگی روستایی بود. الان ما روستاهایی داریم که برق و گاز و تلفن دارند ولی با تانکر آب دریافت می کنند یارانه می گیرند و هیچ تولیدی ندارند و از بهداشت و آموزش و شغل هم برخوردار نیستند چون ایجاد درمانگاه یا مدرسه برای یک روستای صد نفره توجیه ندارد در حالی‌که سیاست درست، ایجاد شهرک در اطراف شهرهای بزرگ و ایجاد کلونی های صنعتی هست تا هم به مردم خدمات اجتماعی دهیم و هم تا حد ممکن از کشاورزی دوری کنیم چرا که ایران تقریبا مناسب کشاورزی نیست. ولی ایران باید جمعیت را کنترل کند چرا که آینده کشور اصلا جالب نیست با این وضعیت. بحران های اصلی که هنوز شروع نشده در نهایت ایران را ظرف دو دهه آینده گرفتار خواهد کرد که شروع آن با نشست زمین در تمام دشت های کشور و از بین رفتن آب های زیرزمینی هست هم اکنون عمق چاه های آب در برخی از نقاط به سیصد تا چهارصد متر رسیده است.
آقای کلانتری راحت باشید همه چیز را بگویید که
1- افزایش جمعیت در دهه 50 اولین اشتباه بود
2- بعد از جنگ با شعار خودکفایی گندم که جنابعالی هم مسول بودید در دوره رفسنجانی و بعد خاتمی نهایت تلاش شد که کانل کشی آب و انتقال آب بخ زمین های دیم صورت پذیرد و بسیاری چه در حوزه انتقال و چه در تصاحب زمین های دیم از کشاورزان به مفت منافع زیادی به جیب زدند خودکفایی گندم را برخی از افراد با نفوذ که قصد تعامل با دنیا را نداشتند از همان موقع مطرح کردند تا به قول خود امنیت غذای کشور را تامین کنند و تاوان آن از سال 70 به این طرف افزایش زمین های زیر کشت به 5 برابر شده است.
3- لابی گری و مرکز گرایی و عدم توجه به قومیت های مرزی که سرمایه گذاری صنعتی را به مرکز کشور و شهرهایی مثل اصفهان و اراک و شیراز بردند زیرا به خیال مدیریت خود کشاورزی را مال شهرهای مرزی و صنعت را مال از انها بهتران میدانستند
4- عدم سرمایه گزاری و کارخانه سازی در مناطق محروم باعث مهاجرت به شهرهای بزرگ و بدتر از آن کشیدن به سمت کشاورزی از طریق حفر چاهها شد و جوانان مرزی را به سمت کشاورزی سوق دادیم چون نمیتوانستیم بیکاری را حل کنیم

5- و چندین دلایل دیگر هست اگر کشور میخواهد با این مشکل روبه رو شود نمیتواند در بهار بگوید باید کشت بهاره را حذف کنیم باید الان دستور عدم کشت صادر می شدو باز داریم از طریق بیهوش کردن درد را درمان میکنیم.
آن همه در باره آب و دریاچه ها و‌رودخانه ها و‌تالاب ها گفتند ولی مسئولان نشنیدند
خوزستان رو صجرا کردین خوزستان اگه بمیره کل ایران میمیره
به نظرمن علت اصلی مشکلات کشور،نداشتن مدیریت متفکر آینده نگرومتخصص است. پیشنهاد می کنم چند هزار مدیر از ژاپن وارد کرده وایران رابرای چند سال به دست آنها بدهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
ربطی به ژاپنی و ایرانی بودن ندارد. فقط لازم است ایرانی ها نخبه که منزوی شده اند یا فراری مسئولیت ها را برعهده گیرند.
راه.حل.افزایش.جمعیت.خودکفایی.ونماز.باران.است
خاک تو سرا اب شیرین کن بذارید تو جنوب نمکش رو هم پالایش کنید نصف قیمت جهانی بفرشید تا کویر مرکزی ایران اباد میشه.
تنها راه نجات از خشکسالی این است که صنایعی مانند فولاد و پالایشگاه و غیره را به مناطق ساحلی انتقال دهند .
میلیون ها متر مکعب از بهترین آبها را برای این صنایع بخار هوا دادن رفت
با یه بقول خودشون مهندس صحبت میکردم میگفتم سد گتوندرو ساختین آب رو شورکردین چه دلیلی داشت کارتون؟میگفت واسه شوری آب قراره لوله بااینچ بالا بکسن از پشت سد و آب شوررو ببرن تاماهشهر برای شرکتهای پتروشیمی.گفتمش آب دریا هست اونجا چه نیازی به لوله کشی و هزینه کردن هستش.واقعا دوستان بخونیدوقضاوت کنید چه بیسوادهایی توی این کشور مسولند.باساخت سدگتوند و حل شدن نمک سازندگچساران ملیونها تن نمک در آب حل شده و تمام زمینها درحال شورشدن هستش.یادداستان ملانصرالدین میفتم که روشاخه نشسته بودوزیرپاخودشومیبرید
اینها 103 سد روی سیلابها و رودخانه های منتهی به دریاچا اورمیه زده اند.
گویا عیسی کلانتری 12سال وزیرکشاورزی نبوده
من کشاورز در زمین خودم نمی توانم خانه ای برای استراحت احداث کنم چگونه رغبت کنم در بیا بان بدون سرپنا برای خود کار کنم وسایل کشاورزی را در کجا بگزارم
از ایران افق 1404 چه خبر؟
به نظر من با يه لوله كشي ساده مثلا لوله اي به قطر دو متر يا چند تا لوله به قطر يك متر ميشه بدون نياز به صرف انرژي و پمپ كردن ، آب رو از درياي عمان كشيد و ريخت تو كوير چون كوير ٣٠٠ متر از دريا پائينتره و كوير رو دريايي به عمق ٣٠٠ متر كرد و مشكل بي آبي رو برا هميشه حل كرد تازه ميشه توش كشتيراني و ماهيگيري هم كرد
زمینهای زیر کشت گندم در اثر کشاورزی غلط از بین رفته اند وفرسوده شده اند وکارایی خودرا از دست داده اند قحطی بزرگی درراه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل