بازدید 12028

واکنش عجیب سیف چند روز پس از دلار ۵۰۰۰ تومانی

کد خبر: ۷۸۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 28 March 2018

رییس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز یکی از پیچیده ترین بازارها است و ابعاد عرضه و تقاضا به شدت به عامل انتظارات حساس هستند و همین امر این بازار را به یکی از پویاترین بازارهای دارایی مبدل کرده است.

به گزارش ایبنا، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی تلگرامی نوشت: تحولات مختلف از کانال انتظارات این قابلیت را دارند که به سرعت بر بازار اثر بگذارند و متناسب با این تحولات، تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار می تواند ظرف مدت کوتاهی تغییرات اساسی را تجربه کند. از این رو لازم است ناظران و کارشناسان اقتصادی با توجه به این پویایی، بازار و سیاست های بانک مرکزی را رصد و تحلیل کنند. آنچه مشهود است، تراز ارزی کشور در وضعیت مناسبی است و بر مبنای روند متغیرهای بنیادین، مسیر بلندمدت بازار دچار عدم تعادل و کسری نخواهد بود. اما همه تقاضای امروز بازار ناشی از مصارف واقعی نبوده و انتظارات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ لذا حساسیت زیادی به تحولات غیراقتصادی وجود دارد و عملا نوسانات کوتاه مدت بازار را این بخش از تقاضا شکل می دهد.

خصیصه تقاضای مذکور، موقتی بودن آن است و همانطور که در سال 1392، قیمت ارز با برچیده شدن این تقاضا افت کرد، انتظار می‌رود با بهبود شرایط این امر تکرار شود چرا که این تحولات از طرف عوامل بنیادین اقتصادی پشتیبانی نمی شوند. در پاسخ به شرایط اخیر و افزایش تقاضای ارز ناشی از عوامل انتظاری، بانک مرکزی همواره در تلاش بوده است با پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور و با نگاه به آینده مانع هرگونه کمبودی شود که تولید و اقتصاد کشور را با چالش مواجه می‌کند. از سوی دیگر با ابلاغ مقررات ارزی به شبکه بانکی، بستر لازم برای استفاده از ارزهایی که به واسطه تقاضای احتیاطی توسط افراد نگهداری می‌شود، مهیا شده و بانک‌ها ملزم هستند با همان ارز سپرده گیری شده در هنگام افتتاح حساب، در زمان برداشت وجوه به مشتریان خود پاسخ دهند. بدین شکل نظام بانکی قادر است منابعی را که در چرخه مالی کشور و خلق ارزش افزوده قرار ندارند، برای تولید و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه تجهیز کند.

از سوی دیگر توجه به این نکته لازم است که با سیاست های انضباط گرایانه مالی و پولی، حتی با وجود تعدیل‌های اخیر در نرخ ارز، کماکان تورم در سطوح پایین و تک رقمی قرار داشته و بدین شکل، از قدرت خرید پول ملی همچنان صیانت شده است، امری که برای مثال در تحولات ارزی سال های 90 و 91 روی نداد. امید است این وضعیت باثبات پولی همچنان در سال 1397، که سال حمایت از کالای ایرانی است تداوم یافته و بدین شکل نه تنها قدرت خرید عموم مردم از مجرای مهار تورم حفظ شود، بلکه با استمرار تورم پایین، تولیدکنندگان بتوانند با حداقل تغییر در هزینه تولید، به فعالیت مفید و ارزشمند خود ادامه دهند. در این مسیر، بانک مرکزی با هماهنگی همه دستگاه های اقتصادی و همفکری با مجلس محترم شورای اسلامی، به ویژه کمیسیون اقتصادی، در راستای صیانت از آرامش و ثبات اقتصاد کشور و حضور فعال در بازار ارز و مدیریت تحولات آن و نیز بهره گیری از تمام ظرفیت ها و اجرایی کردن طرح های مناسب برای کنترل نوسانات و التهابات مربوط، تا حصول نتیجه، گام برخواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۱۷
خیالمان راحت شد. پس پیش به سوی دلار 6000 تومانی
اقای سیف تقصیر شما چیه که دلار 5هزار شده این عملا از وضع بد اقتصادی امریکاست که نمی تونه گران شدن دلار را بگیره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
من که مدیر نیستم شما باید مدیریت کنید و نگدارید این اتفاق بیافتد . همیشه این هیجان بوده امروزه مردم اگر احساس کنند ماشین امروز بخرند فردا با سود خوبی میفروشند همه میل به خرید و فروش ماشین پیدا میکنند و اگر احساس کنند دلار قراره گرانتر بشود به این سمت می آیند . شما با جایگاهنان میتوانید این هیجانات را کنترل کنید و پویایی در نرخ ارز را به بقیه بازار ها بکشید > مثلا اگر دلار یک دفعه گران شد حقوق پایه متناسب با آن تغییر کند یا ...... ولی آیا میشود ؟! یک روزگاری در دهه 60 ما در جنگ بودیم و حتی از تحریم هم اوضاع بدتر بود ولی دلار 100 تومان و 1000 تومان بالا نرفت و شیری که مردم در شروع جنگ 5 تومان میخریدند در پایان جنگ 8 تومان و در سال 69 یکبار به 9 تومان و بعد 10 تومان شد . اسم اینکار مدیریت بحران بود که آنموقع انجام شد اما الان مسئولین از هر تریبونی اعلام میکنند که دلار زیر 4000 تومان است اما فردای آنروز 200 تومان به دلار اضافه میشه !!! آیا کسی غیر از شما میتواند مدیریت بحران انجام دهد ؟ مردم و جامعه همیشه بوده و هستند و بنا به بالا و پایین رفتن قیمت ها تصمیم می گیرند که پول خود را در کجا سرمایه گداری کنند شاید یکروز ساختمان ، طلا ، دلار یا بانک ولی این شما هستید که فقط و فقط میتوانید این مسئله را مدیریت کنید .
ما که نفهمیدیم یکی برای ما توضیح بده با زبان فارسی ساده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
خلاصه کلام تو کنترل دلار کم آوردیم مردم از ما زرنگ تر هستند و بازار پویا تر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
چشم من برای شما و بینندگان و شنودندگان عزیز توضیح می دم این یعنی گران شدن ارز خیلی واقعه خوبی بوده در حال حاضر . هیچی گران نشده . ارز فقط در سالهای 90 و91 گران شده و الان اصلا گران نشده . تورم هنوز تک رقمیه و مردم قدرت خریدشون بالاست و در رفاه کامل بسر می برند. دو.لت ارز را گران نکرده و هر چقدر که مردم ارز بخواهند دارد ولی فقط به بعضیها که خودشون میدونند میده و بقیه مردم برن از اونها بخرن با قیمت بالای 5100 تومان . در کل اوضاع خوبه و همه چی ارومه من چقدر خوشحالم.
این نظریه پردازانی که که معتقد به آزاد سازی بازار ارز هستند ، چرا حالا نظر نمیدهند ؟؟؟؟؟؟ که نتیجه آزاد سازی نرخ ارز را به کجا خواهد کشاند ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
به آنجایی که مطابق با منطق بازار و قوانین پذیرفته شده اقتصاد باشد. نه مطابق با اینکه نفت بفروشیم با دلارش بریم ترکیه یا از خارج اجناس آنچنانی بخریم و پز بدیم در نهایت نسلهای بعدی را در فقر و ذلت مطلق رها کنیم. پایین نگهداشتن مصنوعی ارز بزرگترین خیانت اقتصادی است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
من متوجه منظور شما نشدم!!
بنده معتقد به آزادسازی بازار ارز هستم.
اما یعنی چه؟ یعنی به جای اینکه دولت ها چند سال نرخ ارز را سرکوب کنند و در واقع به تولید کننده خارجی یارانه بدهند و افتضاحات اقتصادی خود را پشت تثبیت نرخ ارز که با حراج منابع کشور اتفاق می افتد پنهان کنند، اجازه بدهند واقعیات اقتتصادی خود را نشان بدهد و اجازه بدهند تولیدکننده در یک بازار واقعی رقابت کند. نه جایی که نرخ جنس خارجی به زور پایین نگه داشته شده است.
نتیجه این کار این است که به جای جهش های هر چند سالانه، نرخ ارز به صورت همیشگی بالا خواهد رفت، اما با یک شیب بسیار ملایم. در واقع قیمت به نرخ واقعی خود می رسید، اما به جای جهش، ذره ذره افزایش پیدا می کرد.
در مقابل به جای حراج منابع کشور ، پس از اینکه وضعیت بازار شفاف سازی شد،‌باید به ریشه مشکل پرداخت. ریشه مشکل هم همان تورم و افزایش بی پشتوانه نقدینگی است که باید کنترل شود، نه آنکه چند سال فقط ظاهر مسئله را حذف کرد.
مشکل این است که مردم افزایش نقدینگی را مستقیما درک نمیکنند، اما افزایش نرخ دلار که ریشه در چند سال قبل از آن دارد را درک می کنند که دیگر دیر شده است!

ضمنا باید گفت متاسفانه وضعیت ما اتفاقا نتیجه عدم وجود هرگونه انضباط است و وضع فعلی بی برنامگی محض است.
یعنی اگر دلار 100 هزار تومن هم بشه تورم توی این دولت همون تک رقمی میمونه.پس با خیال راحت مردم برن دلالی دلار بکنن
فقط كلي گويي.تورم تك رقمي است. همه چيز تحت كنترل است .خدا را شكر.
شهرداری یک شبه عوارض را 300درصد گران کرد بعد میگن تورم 9درصد
انتظار داشته باشيد اين $ لعنت الله عليه به زودى به ٦٠٠٠ تومن هم خواهد رسيد و كما فى السابق اب از اب تكان نخواهد خورد!!
تا اردیبهشت این وضع ادامه دارد . بعد از آن نرخ دلار سیر نزولی خواهد داشت .
جناب اقای سیف.تورم تک رقمی فقط شامل اب و نان است.سری به بازاربزنید
حالا این حرف ها چی بود . یعنی الآن وضع خوبه ؟ بده ؟ خوش به حالمون که دلار اینقدر پویاست ؟ بانک مرکزی خیلی خوبه ؟ الآن شبه ؟ روزه ؟ تهش چی کار کنیم ؟؟؟
آقای روحانی در یک سخنرانی انتخابات ۹۲ گفتند چند برابر شدن دلار در زمان احمدی نژاد بعلت عدم مشورت، خود شیفتگی و عدم استفاده از ابزار علمی در اداره کشور بوده. آیا ایشان امروز به دور از مواردی که مطرح کردند کشور را اداره میکنند؟ آیا آقای سیف تنها فرد شایسته این سمت هستند؟ و خیلی سوال دیگر. فیلم صحبت ایشان را دارم و در صورت نیاز بفرمایید ارسال میکنم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان