بازدید 5287

کاهش قیمت نفت با افزایش غیر منتظره‌ی موجودی نفت خام آمریکا

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه کاهش یافت و به ۶۴.۷۱ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به واکنش بازار نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص افزایش غیرمنتظره ی موجودی نفت خام آمریکا اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷ 28 March 2018

کاهش قیمت نفت با افزایش غیر منتظره‌ی موجودی نفت خام آمریکاروز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه کاهش یافت و به ۶۴.۷۱ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به واکنش بازار نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص افزایش غیرمنتظره ی موجودی نفت خام آمریکا اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با کاهشی ۴۶ سنتی (۰.۷ درصد) ۶۹.۶۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۴ سنت (۰.۸ درصد) کاهش بشکه ای ۶۴.۷۱ دلار صورت گرفت. همچنین، مبادله ی آتی نفت خام شانگهای در سومین روز ورود خود به بازار با کاهشی ۴.۲ درصدی با قیمت ۴۰۸.۳ یوان (۶۵.۰۴) دلار در هر بشکه انجام شد. 

بر اساس گزارش های منتشر شده، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری واکنش بازار نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص افزایش غیرمنتظره ی موجودی نفت خام آمریکا عنوان شده است. در این رابطه، شب گذشته موسسه ی نفت آمریکا آماری غیر رسمی منتشر کرد که نشان می داد در هفته ی منتهی به ۲۳ مارچ موجودی نفت خام آمریکا به طور غیر منتظره ای ۵.۳ میلیون بشکه افزایش داشته و به مجموع ۴۳۰.۶ میلیون بشکه رسیده است. قرار است که اواخر امروز اداره ی اطلاعات انرژی آمریکا به طور رسمی میزان موجودی نفت خام این کشور در هفته ی گذشته را اعلام کند. 

افزون بر این، قیمت نفت در روز جاری در حالی کاهش پیدا کرده است که عربستان سعودی اذعان کرده که در حال همکاری با روسیه برای تمدید بلندمدت قرارداد کاهش تولید نفت اوپک است. در این خصوص، روز دوشنبه ی هفته ی جاری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که برای دیدار با مقامات آمریکایی در آمریکا به سر می برد گفته بود که به جای تمدید سالانه ی قرارداد کاهش تولید اوپک، این کشور در حال کار کردن بر روی قراردادی است که برای ۱۰ تا ۲۰ سال در حال اجرا باشد. 

باید خاطر نشان گردد که احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک تا سال ۲۰۱۹ از دلایل دیگر افزایش قیمت نفت در هفته های اخیر بوده است. تا کنون کشورهای روسیه، عربستان و عراق از تمدید این قرارداد حمایت کرده اند.

در این رابطه باید گفت که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد.

در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.

علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. در این رابطه، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل