بازدید 8875
۶
از نوروز ۹۵ و گوزن زرد کاسیت تا نوروز ۹۷ و سیاه‌گوش گرمابدر؛

تداوم کشتار بی‌رحمانه گونه‌های در معرض انقراض توسط گردشگران!

سیاه گوش هم به مانند دیگر گربه سانان ساکن کشورمان از انسان‌ها گریزان و فراری‌ست و هرگز به کسی حمله نمی‌کند مگر آنکه مورد آزار قرار گیرد و راه گریز و فرار نداشته باشد. موضوعی که مسئولان هم بر آن تاکید دارند، اما اظهار نظر قطعی در خصوص این ماجرا را به انجام تحقیقات موکول می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰ 27 March 2018
ماده سیاه‌گوش سه ساله‌ای که می‌توانست نقش ولو کوچکی در دور کردن نسل گونه‌اش از خطر انقراض ایفا کند، زیر ضربات چوب و سنگ گردشگران جان باخت. فاجعه‌ای تکراری!

یک:
به گزارش «تابناک»، روز گذشته و در نزدیکی روستای گرمابدر در منطقه حفاظت‌شده ورجین (شهرستان شمیرانات)، یک سیاه‌گوش ماده بر اثر جراحت‌های ناشی از ضربات یک گردشگر تلف شد. اتفاقی تلخ که اگر بدانیم این ماده سیاه‌گوش دو توله داشته که اطلاعی از سرنوشتشان در دست نیست، تلخ‌تر جلوه می‌کند.

آن گونه که نقی میرزاکریمی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران به تسنیم گفته، ماموران یگان حفاظت محیط زیست زمانی از موضوع آگاه شدند که به ایشان اطلاع دادند در ورجین یک سیاه گوش زخمی مشاهده کرده‌اند. گزارشی که ماموران پیرو آن به منطقه مراجعه کرده و پس از بیهوش کردن حیوان مجروح، آن را برای درمان و نجات به مرکز نگهداری حیات وحش پارک پردیسان منتقل کردند.

تلاشی که مفید فایده نبود و به مرگ حیوان گره خورد چراکه جراحات سیاه گوش سه ساله متعدد بود و از شکستگى فک، دندان‌ها و دنده‌ها گرفته تا پارگى دیافراگم و خونریزى داخلى، نشانه‌های فراوانی از ضرب و شتم شدید در این گربه‌سان جوان مشاهده می‌شد. یکی از بازماندگان گونه‌ای در معرض انقراض در کشورمان که کشته شد.
 
تداوم کشتار بی‌رحمانه گونه‌های در معرض انقراض توسط گردشگران!

دو:
اما این اتفاق تنها بخشی از حقیقت تلخی است که ساعاتی پیش در منطقه حفاظت شده ورجین رخ داده است چراکه گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که دلیل ضرب و شتم این سیاه گوش، حمله به یک گردشگر بوده است. گردشگری که گفته می‌شود توسط این حیوان مجروح شده است. موضوعی که بر اساس آن سناریوی حمله سیاه گوش به این فرد و دفاع این فرد (و چه بسا همراهانش) مطرح می‌شود.

سناریویی که البته یک اشکال کلیدی و اساسی دارد؛ اینکه سیاه گوش هم به مانند دیگر گربه سانان ساکن کشورمان از انسان‌ها گریزان و فراری‌ست و هرگز به کسی حمله نمی‌کند مگر آنکه مورد آزار قرار گیرد و راه گریز و فرار نداشته باشد. موضوعی که مسئولان محیط زیست هم بر آن تاکید دارند، اما اظهار نظر قطعی در خصوص این ماجرا را به انجام تحقیقات از فرد مجروحی که شناسایی شده موکول می‌کنند.

این در حالی است که به گفته شاهدان و افراد محلی، سیاه گوش تلف شده به همراه دو توله خود در حال عبور در محدوده حفاظت شده بود که گردشگران با پرتاب سنگ به دنبال آزار این حیوان و توله‌های آن برآمدند که سیاه‌گوش هم برای دفاع از خود به این فرد حمله کرده و در این مواجهه مجروح و تلف شده است. موضوعی که مسئولان سازمان می‌گویند اگر محرز شود با عوامل کشتار سیاه گوش برخورد قضایی خواهد شد.
 
تداوم کشتار بی‌رحمانه گونه‌های در معرض انقراض توسط گردشگران!

سه:
اما بشنوید از تکراری بودن این اتفاق که ابعاد تلخش منحصر به فرد به نظر می‌رسد. رویدادی که تقریبا به شکل مشابه در زمان مشابه در سال ۹۵ رخ داده است. در باغ وحشی در خرم آباد که «کاسیت» نام دارد و به تازگی تعطیل شده، اما رویداد تلخ رقم خورده در آن در فروردین ۹۵ فراموش شدنی نیست. رویدادی که در بطن آن یکی دیگر از گونه‌های در معرض انقراض کشورمان قرار داشت.

در فروردین ماه آن سال، برخی گردشگرانی که مشغول بازدید از باغ وحش یاد شده بودند، وقتی به محوطه نگهداری از گوزن زرد ایرانی رسیدند، به سوی حیوان سنگ پرتاب کردند تا رمیدن این گوزن را مشاهده کنند و تکرار این رفتار موجب شد حیوان باردار به شدت ترسیده و رم کند و بر اثر برخورد شدید با فنس کشی محوطه‌اش برخورد کند و به همراه توله‌اش، جان بدهد.

پایان دردناکی که گردشگران ناآگاه رقم زدند. گردشگرانی که چه به باغ وحش بروند و چه راهشان را به منطقه حفاظت شده کج کنند، خود را محق می‌دانند حیوانات را سنگ باران کرده و تفریح کنند و خیالشان راحت است که عقوبتی متوجه شان نخواهد شد. عقوبتی که اگر متوجه شان شود هم چیزی جز مبالغ اندک نیست. گردشگرانی که گویی با حیات وحش و محیط زیست سر جنگ دارند و همه چیز برای پیرو شدنشان در این جنگ نابرابر فراهم است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۶
چیزی که آموزش ندادین از جامعه انتظار نداشته باشین!
مجلس باید مجازات چندسال حبس بدون قابلیت تبدیل به جزای نقدی را برای این جنایت ها تصویب کند.
طرف بخاطر چند سیخ کباب چند صد هکتار جنگل را آتش میزنه!
یا برای تفریح گونه های کم یاب جانوری را از بین میبره و بالای لاشش هم سلفی میگیره!
ما تمدن داریم ولی فرهنگ نه .اگه فرهنگ داشتیم حال و روزمون این نبود.خداوکیلی میزان شعور و درک یه سری ادم رو ببین .سنگ بندازی طرف گوزن تا رم کنه لذت ببری اا
مردم بیمار
آنقدر متاسف و عصبانی هستم که نمیدانم چطور خود را خالی کنم اما افسوس و صد افسوس که اگر انگیزه کافی در بین مردم و مسئولین وجود داشت چنین اتفاقاتی ناگوار وقوع پیدا نمیکرد. اگر مقصرین بشدت مورد مجازات قرار گرفته بودند و اگر تلاشهای کافی برای حفاظت این گونه های نادر انجام گرفته بود شاهد همین بی فرهنگی و بی حرمتی عده ای جاهل و از خدا بی خبر نبودیم. امیدوارم حداقل مردم و مسئولین با بسیج کردن نیروی کافی در لواسانات بتوانند توله ها را قیل از تلف شدن نجات دهند. ببینیم!
خداوندا بلای الهیت را بر سر این ملت نثار کن.
ما مستحق بلای توییم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر