بازدید 5323
دانشگاه علم و صنعت در سالی که گذشت؛

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 27 March 2018

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علومسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

ابتدای دی ماه سال گذشته، وزیر علوم طی حکمی رئیس دانشگاه علم و صنعت را در سمت خود ابقا کرد تا با این اقدام برای حداقل یک دوره چهارساله دیگر نیز به او اجازه ریاست دانشگاه بزرگ علم و صنعت را بدهد، اما اواخر اسفندماه همین سال و در کمتر از دوماه محمد علی برخورداری، رئیس دانشگاه علم و صنعت از سمت خود استعفا داد و دلیل این اقدام خود را بازنشستگی اعلام کرد؛ اقدام پر حاشیه ای که به نظر صحیح نیست چون نمی توان این بهانه را با حکم ابقا در دو ماه قبل تر آن با یک دیگر جمع کرد!

به عجیب بودن فاصله زمانی کوتاه ابقا تا استعفا باید این مهم را نیز اضافه کرد که وقتی در بهمن ماه سال 96 رئیس جمهور در یک سخنرانی علم گفت که اگر موضوع را به من بسپارند به دانشگاه کار آفرین نمره می دهم، رئیس مستعفی دانشگاه با جملاتی کنایه ای که بوی تکه پرانی می داد به رسانه ها گفت مسئول اجرایی کشور رئیس جمهور است و اگر بخواهد می تواند به این موضوع ورود کند!

با قبول استعفای برخورداری از ریاست دانشگاه علم و صنعت، غلامی طی حکمی جبار علی ذاکری را به سمت سرپرستی این دانشگاه منصوب کرد.

در زمستان سال 1396 در دانشگاه علم و صنعت و با هدف افزایش هم پیوندی میان ایران و آلمان در زمینه علم و دانش، همایشی تحت عنوان روز علم ایران و آلمان با حضور سفیر آلمان در ایران در این دانشگاه برگزار شد.

برف سنگینی که در زمستان در تهران بارید به دلیل عدم مراقبت صحیح از فضای سبز و درختان دانشگاه علم و صنعت، بسیاری از درختان این دانشگاه را شکست و خسارت شدیدی را به فضای سبز این دانشگاه وارد کرد.

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

سعید رضا مساح، نام یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت است که در دی ماه سال 1396 با تحصن رو به روی ساختمان وزارت علوم تلاش کرد تا صدای اعتراض خود را نسبت به اجحاف و بی عدالتی در حق خود به گوش مردم و مسئولان برساند.

این استاد اخراجی دانشگاه با اشاره به این مهم که دلیلی علمی برای اخراج او از دانشگاه وجود ندارد، مستنداتی را پیشتر در اختیار «تابناک»، قرار داد که این مدعی را تأیید می کرد. او معتقد است سلیقه متفاوت سیاسی او عامل اصلی فشار مدیریتی برای اخراج اوست.

علی رغم پیگیری های متعدد و اعتراض های پی در پی که برای بازگشت وی به دانشگاه صورت گرفت، هنوز تحصن و اعتراض های او به نتیجه مشخص نرسیده است و او را باید یک استاد اخراجی در دولت دوازدهم نامید. چرا که رئیس سابق دانشگاه در همین زمینه به رسانه ها گفت: دانشگاه علم و صنعت تسلیم رأی قانون است و قانون را اجرا می کند. دانشگاه طبق قانون می تواند بررسی کند و موضوع تمدید قرارداد یا عدم تمدید را اعلام کند. اینکه پس از اتمام قرارداد پیمانی دانشگاه تصمیم بگیرد که قرارداد فردی را تمدید نکند برخلاف قوانین نیست.

گروه های دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در حرکتی زیبا که در سال های گذشته نیز انجام داده اند، با توزیع اقلام میان نیازمندان تلاش کردند تا در کنار علم و دانش به فعالیت های فرهنگی و جهادی نیز توجه کافی داشته باشند.

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

در سال 96 تصویری مخفیانه از آشپزخانه سلف مرکزی دانشگاه که در آن یکی از خدمتکاران سلف پس از شستن جوراب خود آن را روی دستگاه سبزی خرد کن آویزان کرده است تا خشک شود با حاشیه های فراوانی همراه شد. دانشجویان عقیده داشتند که این اقدام نشان می دهد در این دانشگاه مشکلات فراوانی در زمینه بهداشت غذایی و آشپزی وجود دارد.

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

دانشگاه علم و صنعت نیز از آن دست دانشگاه هایی است بر اساس قانون جدید وزارت علوم که از سال 1393 به بعد اجرایی شد، مدت سنوات تحصیلی مجاز را محدود کرد و دانشجویانی که سنوات تحصیلی شان از حد مجاز افزایش یافت را مشمول جریمه کرد؛ قانونی که حتی بر اساس آن انتخاب دروس مجدد نیز مشمول جریمه می شود.

با این حال و با پیگیری شورای صنفی علم و صنعت این دانشگاه به هر مقطع تحصیلی یک ترم مجاز تحصیلی اضافه رایگان اضافه کرد و انتخاب مجدد دروس پاس نشده در سنوات قانونی را مشمول هزینه اعلام نکرد؛ اتفاقی که در بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه شهید بهشتی رخ نداد، تا اعتراضات گسترده دانشجویی را به همراه داشته باشد.

همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی در سال 1396، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در قالب کاروانی به کربلای معلی اعزام شدند.

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

در بسیاری از دانشکده های علم و صنعت با کارتی شدن آسانسورها در سال 96 ، اجازه استفاده از این آسانسورها صرفاً برای اساتید و کارکنان میسر است و دیگر دانشجویان یا میهمانان دانشگاه حق استفاده از این امکان معمولی را ندارند.

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

زلزله تهران در فصل پاییز رخ داد، از جمله اتفاق های مهمی بود که برای چند شب دانشجویان دانشگاه علم و صنعت را که در خوابگاه زندگی می کردند، نگران کرد و برای مدتی در محوطه باز حضور داشتند و از بازگشت به اتاق های خوابگاهی امتناع می کردند.

همزمان با وقوع زلزله در غرب استان کرمانشاه، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز با اقدام برای جمع آوری کمک برای زلزله زدگان تلاش کردند تا هر چند اندک کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به نیازمندان استان کرمانشاه برسانند.

فضای سیاسی حاکم در فصل بهار و آغاز رقابت های انتخاباتی در این فصل برای انتخاب اعضای شورای شهر و نیز رئیس جمهور کشور از جمله مسائلی بود که برای مدتی این دانشگاه را نیز کانون فعالیت های سیاسی و انتخاباتی کرد و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یا نمایندگانشان با حضور در دانشگاه تلاش کردند تا مواضع و برنامه های نامزد مورد نظرشان را برای دانشجویان و رسانه ها تبیین کنند.

از عزل رئیس دانشگاه تکه پران تا تحصن بی نتیجه یک استاد رو به روی ساختمان وزارت علوم

برای مثال روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه سال 96، سید مصطفی میرسلیم یکی از نامزدهای انتخابات با حضور در دانشگاه تلاش کرد تا مواضع خود را برای دانشجویان تبیین کند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان