بازدید 3990

اهداف سفر روحانی به ترکمنستان و آذربایجان

کد خبر: ۷۸۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 27 March 2018
دکتر حسن روحانی رییس جمهوری یکی از اهداف دولت را توسعه روابط با کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت: در نخستین سفر خارجی سال 97 به دو کشور همسایه- ترکمنستان و آذربایجان- عمدتا درباره مسائل اقتصادی و فرهنگی گفت وگو خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری پیش از ترک تهران در فرودگاه در جمع خبرنگاران گفت که این سفر ها به دعوت رییسان جمهوری دو کشور ترکمنستان و آذربایجان و در پاسخ به سفرهایی آنها به تهران انجام می شود.

روحانی بحث درباره مسائل دو جانبه منطقه ای و بین المللی را از دیگر محورهای مذاکراتش در ترکمنستان و آذربایجان عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف مهم دولت یازدهم روابط نزدیکتر با کشورهای همسایه بود و این سیاست در دولت دوازدهم با سرعت بیشتر ادامه خواهد یافت.
 

وی گفت: خوشحالم که در آغاز سال 97 اولین سفر خارجی را به دو کشور همسایه دارم که هم در زمین و هم در دریا با هم همسایه هستیم.روابط دو کشور حسنه و خوب است اما هنوز ظرفیت های فروانی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

رییس جمهوری گفت علاوه بر روابط تجاری و سنتی بین دو کشور می دانید مساله ترانزیت منطقه و اتصال ابهای جنوب به اسیای مرکزی و قفقاز اهمیت زیادی دارد.

روحانی افزود: ارتباط با کشورهای قفقاز از طریق این دو کشور است و در حال حاضر راه ارتباطی سرخس و آستارا را داریم. دو طرح هم در دست اقدام است که با تکمیل ان روابط سهل تر می شود.

وی ادامه داد: طرح راه آهن چابهار به زاهدان، بندر چابهار را به آسیای مرکزی متصل می کند و طرح مشترک ایران و آذربایجان، رشت به آستارا است که جنوب را به قفقاز و روسیه و گرجستان و سایر کشورهای اروپایی متصل می کند.

رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت ترانزیت به منطقه آسیای مرکزی، روسیه، اروپا و چین افزود: در این سفر اسنادی میان ایران و آذربایجان برای (احداث) خط راه آهن رشت- آستارا به امضا می رسد و توافقات دیگری برای همکاری در زمینه نفت و گاز انجام خواهد شد.

روحانی ادامه داد: این اقدامات تحول بزرگی در روابط دو کشور محسوب می شود و از نظر اقتصادی روابط دو کشور را نزدیکتر از گذشته خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در این سفر اسنادی در زمینه مسائل صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و توریسم به امضا خواهد رسید و بازرگانان دو کشور اجلاسی خواهند داشت و راجع به همکاری های بخشهای خصوصی مذاکره خواهد شد.

رئیس جمهوری همچنین گفت:انشاء الله در این سفر دیدار کوتاهی در شهر تاریخی مرو خواهیم داشت. شهر مرو علاوه بر اینکه شهری کهن و قدیمی است در تاریخ ما هم جایگاه ویژه ای دارد.

روحانی افزود: مهمترین مسئله این است که در نقطه ای از این شهر محل سکونت علی ابن موسی الرضا علیه اسلام بوده است که زیارت آن مغتنم است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی