بازدید 10124

رژیم اسرائیل و ماه می دیوانه‌وار: از خروج آمریکا از برجام تا حمله مشترک به مواضع ایران در سوریه

نتانیاهو پس از بازگشت از آمریکا مدعی شد که در جریان دیدار با مقامات آمریکایی، تعهداتی تاریخی در خصوص «امنیت ملی» اسرائیل را از طرف آمریکایی دریافت کرده است. حدس اصلی همگان این است که تعهدات دولت ترامپ در خصوص آینده برجام بوده است ولی ممکن است توافقی درباره عملیات نظامی علیه ایران در سوریه نیز به دست آمده باشد.
کد خبر: ۷۸۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 27 March 2018

شواهد حاکی از این است که ماه می امسال می‌تواند ماهی دیوانه‌کننده باشد. منابع اطلاعاتی و مقامات ارشد سیاسی اسرائیل درگیر تصمیم‌های مختلفی هستند که دولت ترامپ در ماه می خواهد گرفت و بر امنیت رژیم اسرائیل هم تاثیرات مهمی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، ال‌مانیتور در مطلبی در این خصوص نوشته است که جدای از مباحث مختلفی که درباره برجام در جریان است، شایعات فزاینده‌ای در دنیای عرب شکل گرفته که آمریکا و اسرائیل و یا هر دوی آنها به طور مشترک در ماه می به مواضع ایران در سوریه حمله هوایی خواهند کرد. اگر چه هیچ مدرک مستقیمی درباره چنین حمله‌ای وجود ندارد و هیچ یک از مقامات اسرائیلی نیز در این باره اظهار نظر نمی‌کنند ولی این ادعا در محافل مختلفی در خاورمیانه مورد توجه قرار گرفته است.

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از سفر اخیر خود به آمریکا، به کابینه امنیتی اسرائیل گفته که ترامپ احتمالا پیش از موعد 12 می برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران از برجام خارج خواهد شد. از سوی دیگر، اسرائیل با یک دوراهی سخت در خصوص حضور ایران در سوریه مواجه است: این که خطر حمله به مواضع ایران در سوریه را بپذیرد و برای عقب راندن ایران از مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی دست به حمله بزند و یا این که واقعیت تلخ حضور ایران در سوریه را تحمل کند. منابع اطلاعاتی غربی مدعی هستند که اسرائیل بین این دو گزینه در نوسان است و هنوز به تصمیم نهایی نرسیده است. سوال مهم برای اسرائیلی‌ها این است که آیا عملیاتی کردن خطوط قرمز اسرائیل در خصوص جلوگیری از استقرار ایرانی‌ها و متحدان آنها در طرف سوری مرز با اسرائیل، ارزش مواجه شدن با خطر احتمالی یک جنگ مخرب جدید در منطقه را دارد یا خیر؟

نتانیاهو پس از بازگشت از آمریکا مدعی شد که در جریان دیدار با مقامات آمریکایی، تعهداتی تاریخی در خصوص «امنیت ملی» اسرائیل را از طرف آمریکایی دریافت کرده است. حدس اصلی همگان این است که تعهدات دولت ترامپ در خصوص آینده برجام بوده است ولی ممکن است توافقی درباره عملیات نظامی علیه ایران در سوریه نیز به دست آمده باشد.

تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران، رضایت شدید اسرائیلی‌ها را در پی داشته است. منابع امنیتی که خواسته‌اند هویت آنها منتشر نشود، به ال‌مانیتور گفته‌اند که برآورد جدید نهادهای اطلاعاتی اسرائیل حاکی از این است که «ایالات متحده سیاست سالهای قبل خود در خصوص گرایش به سوی ایران را کنار گذاشته و اکنون ایران را تهدیدی علیه منافع خود در نظر گرفته است. بنابراین آمریکایی‌ها ولع زیادی برای تغییر توافق هسته‌ای با ایران و مخالفت با گسترش حضور این کشور در منطقه دارند که شامل اشاعه ترور و پرتاب موشک‌های دقیق می‌شود. شاید برخی از مقامات دولت جدید آمریکا حتی پی‌گیر براندازی نظام ایران نیز باشند.»

از نظر اسرائیلی‌ها، این تغییرات در ادامه روند مهمی است که در دوره ترامپ در سیاست خارجی آمریکا تحقق یافته و شامل تغییرات اساسی در سیاست آمریکا در خصوص مساله فلسطین، سیاست جدید در قبال کره شمالی و تغییر در سیاست این کشور در قبال عراق و سوریه می‌شود.

برآورد اسرائیلی‌ها این است که ماه می شاهد تصمیمات مهمی در حوزه‌های فوق خواهد بود. دولت ترامپ تا 12 می فرصت دارد تا در خصوص تمدید تعلیق تحریم‌های ایران مطابق برجام تصمیم بگیرد. سپس در نیمه ماه می، قرار است مراسم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اجرا شود، اگر چه این انتقال فعلا در حد انتقال محل اقامت سفیر آمریکا در اسرائیل محدود خواهد ماند. ملاقات ترامپ با رهبر کره شمالی برای ماه می و یا ژوئن برنامه‌ریزی شده است و در دو کشور دیگر محل رقابت و درگیری ایران و آمریکا یعنی در عراق و لبنان نیز قرار است در ماه می انتخابات مهم پارلمانی برگزار شود.

علاوه بر این موقعیت‌های مهم که اسرائیلی‌ها تلاش دارند آینده آنها را پیش‌بینی کرده و از فرصت‌های احتمالی پیش آمده بهره‌برداری کنند، تحولات مهمی نیز در غزه در جریان است. اسرائیل با استفاده از فناوری‌های جدید تلاش دارد امکان بهره‌برداری گروه‌های فلسطینی از پروژه پرهزینه ساخت تونل در مرزهای غزه را از بین ببرد. علاوه بر پنج تونلی که در ماه‌های اخیر توسط اسرائیل نابود شده است، لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل وعده داده است که همه تونل‌های غزه را تا پایان سال از بین خواهد برد و این مساله ممکن است مقدمه درگیری جدیدی در منطقه باشد.

منابع امنیتی اسرائیل به ال‌مانیتور گفته‌اند که در کنار افزایش درگیری‌ها در کرانه باختری، یک مساله مهم دیگر نیز در جریان است و آن وضعیت جسمانی نامساعد محمود عباس است که می‌تواند تاثیراتی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.

علاوه بر همه اینها، نتانیاهو که در چندین پرونده فساد مالی گرفتار شده، ممکن است از فرصت تحولات منطقه‌ای برای تقویت موقعیت سیاسی خود استفاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۲
دهنمان سرویس می شود
طوفان نمک دریاچه ارومیه
طوفان گرد و خاک در سیستان
گرد و غبار اهواز
سوختن جنگلهای هیرکانی
حمله اسراییل
داریم وارد سکانس آخرالزمانی میشیم
هرچی به نظرمبارکتون میرسه وهرچیزی که دیگران مینویسند رو ننویسین جامعه خودش به اندازه کافی التهاب داره
نگران نباشيد جنگ نعمت است
فارغ از اینکه جنگی بشود یا آنچنان که مسولان میگویند آمریکا غلطی نمیتواند بکند آنچه برای ما مردم هویداست دودی است که در هر حال در چشمان ما می رود. ما که نباید همش درگیر یه روز جنگ یه روز تحریم یه روز هسته ای و ... باشیم. مسیر ثبات در خاورمیانه خارج از اراده قدرتهای غربی نیست. عراق خارج شد جنگ شد. سوریه همینطور. اما مصر و ... بی ثبات شد به زور هم که شده با ثباتش کردند!
البته لزومی به گرایش شدید نه به سمت غربه نه شرق.
حمله شیطان بزرگ به نیروهای ما در هر نقطه از جهان می تواند جرأت این اهریمن را در جسارت علیه تمامیت ارضی کشور ما نیز افزایش دهد. لذا باید به این ابرراهزن تبلیغ شود که هر اقدامی علیه ما در هر نقطه از جهان می تواند برای ناوگانها و حتی خاک اصلی آمریکا فاجعه بار باشد.
روحانی مچکریم!! برجام که قرار بود سایه جنگ رو برداره٬ بهانه جنگ شده.
مسوولین بانک مرکزی کلاهشونو بالاتر بذارن بسلامتی قله 5000 تومانی هم فتح شد ! دلم بحال اونهایی میسوزه که به وعده سیف اعتمادکردندودلارنخریدندیادلارشونو مفت فروختند
بیچاره بورس
سقوط آزاد بورس پس از اعلام خروج رسمی آمریکا از برجام دیدنی خواهدبود
شما باید بهوش باشید و بخصوص چند روز قبل از اتمام این موعد مواظب حمله ÷یش دستانه و غافلگیرانه هوایی امریکا باشید که قبل از آن با جمله سایبری آغاز خواهد شد.
باید با توجه به حضور در سوریه ، دستهای ایران آماده فشردن گلوی اسرائیل باشد و از عملیات علیه مواضع ایران در آنجا بر حذر باشید ( تجربه جنگ 6 روزه تکرار نشود).
امریکا کم کم به این نتیجه میرسه تا کاری که با هیروشیما و ناکازاکی کرد رو با تهران بکنه
همه چیز بر ضرر ایران در منطقه پیش میرود. پس بهتر هست دست و پای خودمون رو جمع کنیم، با یک تغییر موضع اصولی مثل کره شمالی، تمام قوانین و قواعد بین المللی رو برگردن بگیریم. گرچه اونها به این راحتی قانع نمیشند. و در کل تغییر ایران هدفشونه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها