بازدید 7932

طرح مجلس برای ساماندهی بازار ارز

کد خبر: ۷۸۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 26 March 2018

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح نمایندگان برای ساماندهی بازار ارز، وضعیت فعلی بازار ارز را ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و غیرتخصصی برای ساماندهی در این زمینه دانست و خواستار ایفای نقش شخص رییس‌جمهور در مدیریت این بازار شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: اقدامات بانک مرکزی در هفته‌های پایانی سال 96 تصمیمات کاملا غیرکارشناسی و غیرتخصصی بود که نه تنها مشکل ارز و بازار ارز که افزایش غیرمنطقی و غیرقابل قبول داشت را تنظیم نکرد، بلکه صدمات زیادی به بازار سرمایه و بازار پولی کشور وارد کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد بانک مرکزی و در راس آن دولت و شخص رییس‌جمهور باید با رویکرد و نگاه کارشناسی در این زمینه اتخاذ تصمیم کنند و بازار ارز را از التهاب موجود و شرایطی که ایجاد شده و تاثیر منفی بر نرخ تورم دارد با تدبیر کارشناسی و منطقی برهانند.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزایش قیمت ارز را هیجانی، کاذب و به دور از واقعیت‌های اقتصادی ایران توصیف کرد و یادآور شد: استفاده از ابزارهای غیرکارشناسی برای کنترل بازار طبیعتا موجب افزایش التهاب می‌شود که همین اتفاق در این زمینه رخ داد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: بهترین راهکاری که می‌شود برای کنترل بازار ارز در نظر گرفت مجموعه‌ای از تصمیمات در ساختار نظام بانکی است که مهمترین آن برگرداندن اعتماد به مردم برای نگهداری حساب‌های ارزی است. در سال گذشته بانک‌ها و بانک مرکزی خطای فاحشی انجام دادند و با تغییرات نرخ ارز حاضر نشدند سپرده‌های مردم را با روش تسویه ارزی به آنها پرداخت کنند. یک راهکار مهم بازگشایی حساب‌های سپرده ارزی و تضمین آن از سوی بانک مرکزی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در این صورت اگر کسانی نگران هستند که دارایی ریالی‌شان به واسطه تاثیرات نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند، می‌تواند حساب سپرده ارزی داشته باشند و آن حساب با تضمین بانک مرکزی قابل تسویه باشد، ضمن اینکه سود منطقی و کارشناسی هم باید به آن اختصاص یابد و این خود از راهکارهایی است که بخش زیادی از ارز را در داخل نگهداری می‌کند.

طرح مجلس برای ساماندهی بازار ارز

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین از طرح نمایندگان برای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت: ما طرحی را آماده کرده بودیم که در هفته‌های پایانی سال قبل آن را مطرح کنیم اما کارهای عجیب و غریب بانک مرکزی این اجازه را نداد که رویکرد کارشناسی خود را عملیاتی کنیم.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که در این طرح پیش‌بینی شده، الزام بانک مرکزی به ارائه تضمین برای تسویه سپرده‌های ارزی از طریق بانک‌های دولتی است. به این ترتیب که چند بانک را مبنا قرار دهیم، مردم ارزهایشان را آنجا سپرده‌گذاری کنند و یا اگر مایل بودند با نرخ رسمی تعریف شده ریال‌شان را به ارز تبدیل کنند و آن را به صورت ارزی نگهداری کنند.

پورابراهیمی ادامه داد: یکی از موارد دیگری که در این طرح پیش‌بینی شده، یکسان‌سازی نرخ ارز و تک نرخی شدن آن است چرا که چند نرخی شدن آن ایجاد فساد کرده و هیچ کس جوابگو نیست که نرخ واقعی ارز چه عددی است. در واقع ما نیاز داریم که نرخ ارز کاملا شفاف باشد و موضوع سوم ساماندهی اطلاعات مربوط به خرید و فروش ارز است که ساماندهی صرافی‌ها مهم‌ترین رکن این طرح است چرا که صرافی‌ها اصلی‌ترین عامل مبادلات ارزی کشور محسوب می‌شوند و باید سامانه خرید و فروش ارز در کشور شفاف باشد.

این نماینده مجلس در پایان گفت که در صورت عدم اتخاذ تصمیمات جامع برای ساماندهی بازار ارز از سوی بانک مرکزی، این طرح در اولین جلسات علنی مجلس پس از تعطیلات به جریان خواهد افتاد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
این تصمیم کی میخواد عملی شه . همین فردا جلسه بگذراید دولت رو مجبور کنید نزارین 100 سال دیگه تصمیم بگیرید و قطعی کنید و کی اجرا شه
مشکل اینجاست که اعتمادمردم به نظام بانکی ازبین رفته وحاضرنیستندسپرده ریالی یاارزی شان را نزدبانکهابه امانت بگذارند
اين طرح هم دلار را گرونتر خواهد كرد وقتي دلاري براي توزيع نيست و كسي هم با بأنك مركزي كاري نداره اوضاع درست نخواهد شد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
آقا من دیروز یعنی دوشنبه 7 فروردین از ساعت یک و نیم تا چهار بعد از ظهر دنبال دلار بودم توی فردوسی گیرم نیومد صرافی ها می گفتن نداریم
شما را بخدا هیچ طرحی ندهید و کار را از این بدتر نکنید
...
اگر کاری بکار ارز نداشته باشید مردم خودشان انرا تنظیم میکنند
....
دولت داره تو این گرون شدن دلار حسابی سود میکنه از اون ور به بهانه گرونی ارز همه چی میره بالا جز دستمزد.
کی آخه وقتی همه چجیز گرون داره میشه مگه دوباره ارزون میشه؟؟؟تا دیرتر نشده کاری باید کنه مجلس
برادر ۶ ماهه دلار از ۳۷۰۰ رسید به ۵۱۰۰ تا شما بجنبی میشه ۷۰۰۰ تومان که هدف است بعدش چی رو می خواهی سامان دهی کنی؟اعتماد هم که می گویی به چه؟اقایان قرار است سکه هایی را که ۱۳۰۰ ماه قبل فروخته اند یک سال بعد تحویل دهند اما بعد یک ماه شده ۱۷۰۰ لابد تا ان موقع میشه ۲۵۰۰‌شما باور میکنی با ۱۰۰ درصد سود تحویل بدند؟
متاسفانه کسانی که ارز خریده و نگهداری میکنند از ترس سیستم اقتصادی است
هر سپرده ای که سر رسید شود به ارز تبدیل شده و در خانه ها خواهد خوابید این حکم اقتصاد است هرگز از یک سوراخ دوبار گزیده نشو .
دلار دچار تب سیاسی شده اگه واقعا دولت دستش در گران شدنش کوتاهست!!! بنظرم بایدد خرید وفروش دلار و پوند در ایران ممنوع بشه ! این دو جرثومه فساد عامل اصلی اقتصاد فلج و بیمار ایران است بعلاوه خزانه خالی شده بیت المال!
این طرح مجلس کاملا غیر کارشناسی و غیر اصولی و موقتی است زیرا به معنی واقعی واحد پولی ایران را به دلار تبدیل میکنند و بر این مبنا باید حقوق و دستمزد و ..... هم به دلار پرداخت شود و الا آخر....!!!
تنها دو راهکار برای دولت وجود دارد :
1- نقدینگی ریالی ( چه در بانکها و چه بصورت فیزیکی ) به یکباره بی ارزش اعلام شود .
2- نرخ برابری دلار با ریال ، برای هر دلار یکصد هزار تومانو بصورت ضربتی و طی یک شب اعلام شود ( که دیگر کسی سراغ خریدن و تبدیل ریال به دلار نرود ) .

ممنونم
طرح های قبلی در خصوص کنترل نرخ ارز که زمان و هزینه برای آن از جیب مردم و مالیات دهندگان مصرف شد، چه نتیجه ای دربرداشت؟ شما هم فقط میگویید حباب است. دوباره طرحی جدید و بی اساس و پایه برای مردم دارید؟ طرح توجیهی آن را به اشتراک بگذارید. کی شروع می شود، با چه هزینه ای، تاریخ خاتمه، و نتیجه آن را که ببار می آورد را اعلام کنید. خسته شدیم از فقط حرف زدن و عمل نکردن.
خدا خودش رحکم کنه. باز ميخوان ساماندهي کنن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار