بازدید 5950
دانشگاه تربیت مدرس در سالی که گذشت؛

از روند نزولی دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی تا اعتراض دانشجویان پزشکی به حقوق های معوقه

سال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۷۸۵۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 25 March 2018

از روند نزولی دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی تا اعتراض دانشجویان پزشکی به حقوق های معوقهسال 1396 با همه فراز و نشیب هایی که داشت، به پایان رسید و اتفاقات تلخ و شیرینش آیینه راه کشور در سال های آینده شد. از جمله مجموعه هایی که در این سال آبستن تحولات قابل توجهی شد می توان به دانشگاه ها اشاره کرد؛ دانشگاه هایی که قرار است نقش کلیدی تربیت مدیران و نخبگان کشورمان را بازی کنند و مروری بر تحولات مثبت و منفی آنها خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»، بازه زمانی تعطیلات نوروزی که در طول آن دانشگاه های کشور تعطیل هستند و فعالیت های دانشگاهی برای مدتی هر چند کوتاه تعطیل می شود، فرصتی فراهم می کند تا با مرور تحولات مهم دانشگاه های بزرگ کشور در سالی که گذشت، توفیقات و ناکامی های این مجموعه ها را در عمل به رسالت های خطیرشان مرور کنیم؛ اتفاقی که شاید بتواند هر چند اندک در عملکرد سال آتی آنها اثر مثبت داشته باشد.

دانشگاه تربیت مدرس را باید از آن دست دانشگاه های دانست که محصول ایران بعد از انقلاب اسلامی است و علی رغم عمر کوتاه خود توانسته است، افتخارات زیادی را به دست آورده و خود را در سطح دانشگاه های تراز اول کشور بالا بکشد.

البته این بالا آمدن دانشگاه تربیت مدرس به گواه اسناد و مدارک و حقایق غیر قابل انکار، بیش از آنکه مدیون رشد در یک بستر عادلانه و طبیعی باشد، مدیون حمایت های بی دریغی است که در همه سال های گذشته از این دانشگاه شد و تلاش بر این بود که رسالت خطیر تربیت استاد را در کشور این دانشگاه یدک بکشد.

با گذشت زمان و کاهش حمایت های نابرابر از این دانشگاه و لغو امتیازات ویژه اش، به گواه نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاه تربیت مدرس در یک روند نزولی و عقبگرد علمی قرار گرفته است که با توجه به فعالیتش در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز محیط کوچک دانشگاه شاید دیگر نتواند در برابر دانشگاه های بزرگ کشور به رقابتی پایاپایی بپردازد.

بر اساس نظام رتبه بندی لایدن که یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی جهانی است و هر ساله آخرین تغییر و تحولات دوره های پیشین دانشگاه های جهان را بررسی می کند، دانشگاه تربیت مدرس در سال 2017 در رتبه 121 آسیا قرار گرفت و این در حالی است که این دانشگاه در سال 2015 رتبه 109 و درسال 2013 رتبه 101 آسیا را بر اساس این نظام رتبه بندی در اختیار داشت.

سال 96 جدا از وضعیت نچندان رضایت بخش دانشگاه در رشد علمی که البته بسیار نگران کننده است، این دانشگاه تحولات و رخدادهای فراوانی را نیز تجربه کرد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست.

از مهم ترین تحولات دانشجویی دانشگاه مدرس باید به اعتراض گسترده دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه به عدم پرداخت حقوق های معوقه خود به مدت 2 ماه اشاره کرد که محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه در پاسخ به این اعتراض، عدم پرداخت به موقع بودجه توسط دولت و وزارتخانه بهداشت و علوم را عامل این مسأله دانست.

احمدی در این باره افزود که هم بودجه جاری و هم بودجه حقوق پرسنل دانشگاه در بیشتر موارد دچار تأخیرهای طولانی مدتی است که دست مدیریت این دانشگاه را در عمل به تعهدات و اداره بهینه دانشگاه می بندد.

ماجرای بارش شدید برف در ایام امتحانات پایان ترم زمستان سال گذشته که بسیاری از مسیرهای داخل و بین شهری را مسدود کرد و به رغم همه این مشکلات معاون آموزشی مدرس از برگزاری امتحانات در موعد مقرر خبرداد، موضوع جالب دیگری بود که بسیاری از دانشجویان مدرس را به اعتراض وادار کرد.

این دانشجویان که بعضاً برای ایام فرجه به شهرستان سفر کرده بودند در مسیر بازگشت در راه مانده بودند و شنیدن برگزار شدن امتحانات بدون تغییر زمانی برای آنها جالب توجه و غیر قابل پذیرش بود.

ماجرای مشکلات مالی دانشگاه مدرس و قطع برق این دانشگاه در فصل زمستان نیز از جمله اتفاق های عجیبی بود که اداره برق استان تهران چرایی این اقدام را بدهی دانشگاه به اداره برق در مورد پرداخت هزینه های مربوطه اعلام کرد.

مسموم شدن چند دانشجو و کارمند دانشکده علوم پایه دانشگاه مدرس در پی شکستن ظروف شیمیایی و آزمایشگاهی دانشکده که در مورد آسیب های آن اطلاع رسانی کافی نشده بود، ماجرایی بود که در پاییز سال 96 در این دانشگاه رخ داد.

از روند نزولی دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی تا اعتراض دانشجویان پزشکی به حقوق های معوقه

دانشگاه مدرس نیز همانند بسیاری از دانشگاه های شهر تهران دارای خوابگاه های مسکونی قدیمی و پراکنده در سطح شهر است که دز پی زلزله شهر تهران و نا امنی های مرتبط با آن شب زلزله و یکی دو شب پس از آن را با دلهره در خیابان و محوطه های باز سپری کردند.

دانشجویان این دانشگاه همچنین در ادامه اعتراض های گسترده خود که در سال 95 و در ارتباط با گرفتن شهریه از دانشجویان روزانه به دلیل افتادن دروس رخ داد، دوباره اعتراض های مشابه و البته بی نتیجه ای را رقم زدند که از آن به عنوان تلاش برای پایان چپاول دانشجویان یاد می شد؛ موضوعی که سبب شده است دانشجویان این دانشگاه به ازای هر واحد افتاده 100 هزار تومان جریمه شوند.

جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی برای زلزله زدگان کرمانشاهی در آبان ماه سال 96 در این دانشگاه از دیگر موضوعاتی بود که توسط اساتید، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه دنبال و این کمک ها به مناطق زلزله زده ارسال شد.

درگذشت شهید اسماعیل صابریان از کارمندان با سابقه دانشگاه تربیت مدرس که البته از رزمندگان شیمیایی هشت دفاع مقدس نیز بود، از دیگر اتفاق های دانشگاه مدرس در سال 96 بود که این دانشگاه را در غم از دست دادن یکی از کارکنان باسابقه و متعهد خود فروبرد. این شهید بزرگوار در 22 خرداد سال 96 و در پی تشدید بیماری های ناشی از آسیب های دوران جنگ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

از روند نزولی دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی تا اعتراض دانشجویان پزشکی به حقوق های معوقه

موارد مورد اشاره همه تحولات تربیت مدرس در سال گذشته نبود از دیگر تحولات مهم این دانشگاه می توان به واگذاری ریاست کارگروه ملی هماهنگی و پیگیری همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور ژاپن به مدت ۲ سال به دانشگاه تربیت مدرس، انتخاب دکتر احسان رنجبر عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه به عنوان پژوهشگر برتر حوزه معماری و شهرسازی در دومین همایش جایزه دادمان، درخشش تیم های کشتی و دو میدانی این دانشگاه در مسابقات کشوری و... اشاره کرد.

از روند نزولی دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی تا اعتراض دانشجویان پزشکی به حقوق های معوقه

دانشگاه تربیت مدرس همچنین در سال 96 و با توجه به برگزاری انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری میزبان همایش و نشست های سیاسی فراوانی نیز بود که هر کدام به نوعی در مدیریت و هدایت فعالیت های سیاسی و دانشگاهی کشور موثر بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار