بازدید 3670
اقتصاد در گذر زمان

از اجرای قانون منع تجارت برده در انگلستان تا خسارت 20 میلیارد تومانی سیل در سیستان و بلوچستان

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۸۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 25 March 2018

محمدجواد جمالی-به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

5 فروردین 1185، قانون منع تجارت برده در قلمرو انگلستان به اجرا درآمد ولی اصطلاح «صاحب» تا نیمه قرن بیستم در هندوستان به گوش می خورد. انگلیسی ها پس از استقرار در هند، مردم این کشوررا وادار کرده بودند که آنان را «صاحب» خطاب کنند و از این کار سود روانی می جستند.

5 فروردین 1319، بر اساس عهدنامه منعقده ميان ايران و اتحاد جماهير شوروي، هيچ كشتي كه متعلق به يكي از دو كشور نباشد حق ندارد در درياي خزر حضور داشته باشد.

5 فروردین 1357، نيويورك تايمز چاپ آمريكا گوشه هایي از گزارش تحقيقاتي «بنياد خصوصي هريتيج» درباره اوضاع ايران را منتشر كرد. در اين گزارش به «اشتهاي سيرناشدني شاهزادگان پهلوي به جمع آوري ثروت به خاطر افزايش درآمدهاي نفتي» اشاره شده است.

5 فروردین 1370، سيل در استان سيستان و بلوچستان در اولين هفته سال دو هزار نفر را بي خانمان كرد و 20 ميليارد ريال خسارت بر جاي گذاشت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و سایت روزنامک

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار