بازدید 26238
۵
پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی

وضعیت پارتی بازی در ایران چگونه است؟

این روزها همه به نوعی از وضعیت پارتی بازی در استخدامی ها و پیشبرد کارها بسیار ناراحتند و معتقدند که بدون پارتی بازی دیگر کاری پیش نمی رود. آمارهای جهانی نشان می دهند که این وضعیت در سال های اخیر اندکی در ایران در حال بهبود یافتن است و در سال 2017 ایران در بین 137 کشور حاضر در رتبه بندی شاخص "پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی" دارای رتبه 46ام بوده است.
کد خبر: ۷۸۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱ 25 March 2018

وضعیت پارتی بازی در ایران چگونه است؟این روزها همه به نوعی از وضعیت پارتی بازی در استخدامی ها و پیشبرد کارها بسیار ناراحتند و معتقدند که بدون پارتی بازی دیگر کاری پیش نمی رود. آمارهای جهانی نشان می دهند که این وضعیت در سال های اخیر اندکی در ایران در حال بهبود یافتن است و در سال 2017 ایران در بین 137 کشور حاضر در رتبه بندی شاخص "پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی" دارای رتبه 46ام بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها با هر کسی که در ارتباط با پارتی بازی در ادارات و سایر نهادها صحبت کنید معتقد است که بدون پارتی بازی هیچ کاری در هیچ اداره و نهادی به پیش نمی رود و باید برای انجام امور یک آشنا در هر اداره و نهاد وجود داشته باشد. خیلی از جوانان بیکار نیز اعتقاد دارند که باید در حال حاضر برای یافتن کار، پارتی وجود داشته باشد.

پرسشی که در این بین مطرح است این است که واقعاً وضعیت پارتی بازی در ایران طی سال های اخیر بهتر شده است یا بدتر و اینکه کشورمان در مقایسه با سایر کشورها و به خصوص کشورهای رقیب در سند چشم انداز 1404 به لحاظ پارتی بازی دارای چه وضعیت و جایگاهی می باشد؟

برای یافتن پاسخ این پرسش به گزارش رقابت پذیری جهانی در سال 2017 مراجعه می کنیم و شاخص "پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی" را مورد بررسی قرار می دهیم. این گزارش هر ساله توسط مجمع جهانی اقتصاد تهیه و منتشر می شود.

این گزارش برای سنجش شاخص ها عددی را بین 1 تا 7 در نظر می گیرد که عدد 1 نشان دهنده بدترین وضعیت ممکن و عدد 7 نشان دهنده بهترین وضعیت می باشد.

نمودار زیر روند شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در ایران را طی سال های 2010 تا 2017 نشان می دهد. همان گونه که از نمودار نمایان است نمره ایران در سال 2010 در این شاخص 3.45 از 7 بوده است. این شاخص تا سال 2013 روند رو به رشدی را داشته و به عدد 3.63 رسیده است. در سال 2014 این شاخص با افت شدیدی مواجه شده و به نمره 3.08 کاهش یافته است اما دوباره بعد از این سال روند رو به رشد به خود گرفته و در سال 2017 به عدد 3.58 رسیده است. این نشان می دهد که پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در طی این سال ها در ایران در حال کاهش بوده است.

وضعیت پارتی بازی در ایران چگونه است؟

نمودار دوم نیز جایگاه ایران را در شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در سال 2017 در بین کشورهای رقیب سند چشم انداز 1404 نشان می دهد. البته در این گزارش کشورهایی چون ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و سوریه حضور ندارند.

مطابق هر شاخص و گزارش جهانی این کشورهای امارات و قطر هستند که در شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی در جایگاه اول و دوم کشورهای رقیب در سند چشم انداز 1404 قرار دارند. رتبه جهانی این دو کشور در بین 137 کشور به ترتیب 2 و 5 می باشد. بعد از این دو کشور، کشور عربستان با نمره 4.5 در رتبه نوزدهم دنیا و سوم در بین کشورهای رقیب در سند چشم انداز 1404 قرار گرفته است. ایران نیز با کسب رتبه 3.58 در رتبه چهل و ششم دنیا و دهم کشورهای رقیب در سند چشم انداز 1404 قرار گرفته است.

وضعیت پارتی بازی در ایران چگونه است؟

نکته جالب این رتبه بندی این است که در سال 2017 کشورهای مطرحی چون پرتغال، روسیه، کره جنوبی، لهستان، چک و ایتالیا وضعیتی بدتر از ایران در شاخص پارتی بازی در تصمیم گیری مقامات دولتی داشته اند.

هر چند که وضعیت ایران در سال های اخیر در این شاخص بهبود یافته است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب (نزدیک شدن به عدد 7) بسیار فاصله دارد و مسئولین باید تمام تلاش خود را در جهت ریشه کن کردن پارتی بازی در نهادها و ادارات به کار بگیرند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۵
ایران فقط بند پ میخواهدبقیه اش حرفه
پاسخ ها
رضا
| Russian Federation |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
پارتی بازی توی آمریکا هم هست خُب
شما فکر کردی که توی آمریکا اگر یکی رییس یه اداره باشه اشناهاشو استخدام با پارتی نمی کنه؟
مثلا همین ترامپ، دخترش،زنش، دامادش و ... همشون رو اورده پیش خودش
...طرف با دیپلم وسیکل سرکاره مابالیسانس بیکار واقعا که!!
پاسخ ها
رضا
| Russian Federation |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
علتش اینه که شما هر کاری حاظر نیستی انجام بدی
بدون اینکه سابقه کار داشته باشی یه کار
عالی با حقوق خوب میخوای چون لیسانس
، داری
با داشتن چنین سیستم اموزشی توی دانشگاه ، ها حتی دولتی،مدرک دانشگاهی ارزشی نداره
پس نبابد دانشگاهی ها خودشون رو از کسایی که دیپلم دارن بالاتر بدونن
پس کسی که میره دانشگاه چندسال درس خونده گل لگدکرده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار