بازدید 24635
مهمترین اتفاقات خرداد 96؛

امیدواری روحانی به حذف شعار «مرگ» از شعارها/ پیدا شدن مشکل شرعی در «ربنای شجریان» پس از سی سال/ جنجال در انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال دوم/ حمله داعش به تهران و واکنش رهبر انقلاب

گمانه‌زني درباره صندلي خالي آیت‌الله هاشمي، تغییر امام جمعه تبریز پس از 22 سال، امیدواری روحانی به حذف شعار «مرگ» از شعارها، پیدا شدن مشکل شرعی در «ربنای شجریان» پس از سی سال، سازمان ملی جوانان احیا می‌شود، جنجال در انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال دوم، ادامه حواشی مچ‌بندهای حاجیان ایرانی، تبعات تقسیم رأی مردم به حلال و حرام و واکنش وزارت کشور، جلیلی به دنبال تشکیل دولت در سایه...
کد خبر: ۷۸۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 24 March 2018

قرار است مهمترین اتفاقات و رویدادهای سال 96 در گزارش های جداگانه برای ایام نوروز پیش روی خوانندگان «تابناک» قرار گیرد. در این گزارش به خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری سومین ماه از سال 96 (خرداد) اشاره می شود.

به گزارش «تابناک»؛ گمانه‌زني درباره صندلي خالي آیت‌الله هاشمي، تغییر امام جمعه تبریز پس از 22 سال، امیدواری روحانی به حذف شعار «مرگ» از شعارها، پیدا شدن مشکل شرعی در «ربنای شجریان» پس از سی سال، سازمان ملی جوانان احیا می‌شود، جنجال در انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال دوم، ادامه حواشی مچ‌بندهای حاجیان ایرانی، تبعات تقسیم رأی مردم به حلال و حرام و واکنش وزارت کشور، جلیلی به دنبال تشکیل دولت در سایه، بازار داغ گمانه زنی ها برای انتخابات اعضای کابینه و شهردار تهران، حمله تروریست‌ها به مجلس و مرقد امام(ره)، واکنش رهبر انقلاب به حملات تروریستی تهران، شکایت ایران از وزیر خارجه آمریکا و پاسخ ایران به حمله تروریستی داعش چه بود، از مهمترین اتفاقاتی بود که در خرداد ماه سال 96 اتفاق افتاد.

گمانه‌زني درباره صندلي خالي آیت‌الله هاشمي

چهار ماه پس از درگذشت هاشمي‌رفسنجاني، هنوز گمانه‌زني براي جانشيني او در مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه دارد و از افرادی نظیر آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله موحدی گرمانی و حجت‌الاسلام علي‌اكبر ناطق‌نوري براي جانشيني رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نام برده می شود.

آيت‌الله موحدي‌كرماني در حالي تنها چند روز پس از درگذشت ناگهانی اکبر هاشمی‌رفسنجانی به رياست موقت مجمع تشخيص مصلحت منصوب شد كه گمانه‌زني‌ها حكايت از اين دارد كه حضور او در اين سمت همیشگی نخواهد بود، به‌ ويژه اينكه اسفند ٩٥ دوره پنج‌ ساله اعضای حقيقي مجمع به پایان رسيده و اعضای جديد بايد براي يك دوره پنج ساله ديگر با حكم رهبري منصوب شوند.

بر اساس قانون اساسی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را مقام معظم رهبري تعیین می‌کند. هاشمي رفسنجاني ٢٧ سال رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۶۶ و به فرمان امام خميني (ره) ايجاد و در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ رسما وارد قانون اساسی شد.

تغییر امام جمعه تبریز پس از 22 سال

با کناره گیری آیت الله مجتهد شبستری از امامت جمعه شهر تبریز و نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام آل هاشم که عهده دار ریاست عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی بود، جانشین وی شد.

علت کناره گیری آیت الله مجتهد شبستری از امامت جمعه تبریز بیماری و درخواست او از رهبر انقلاب برای کنار رفتن از این جایگاه عنوان شده است.

امیدواری روحانی به حذف شعار «مرگ» از شعارها

حسن روحانی در همایش تجلیل از فعالان ستادهای روحانی در سراسر کشور عنوان کرد: بسیار خوشحالم از این اجتماع شکوهمند عزیزانی که در هفته‌های گذشته بار سنگینی را بر دوش داشتند و به خوبی آن را به مقصد رساندند.

او افزود: رسانه آنچنانی در اختیار ما نبود و ستادهای ما پول هم نداشتند؛ اما ستادهای رقیب کمک کردند اعضای ستادهای ما شام را ستادهای آنها می‌رفتند ستادهای ما و دوستان ما حاشیه امنیتی هم نداشتند، ولی فضای بسیار خوبی در سایه شجاعت شما مردم و ایستادگی شما و صبر شما بود.

منتخب مردم تأکید کرد: هیچ زمانی در انتخابات یاد ندارم این همه شور توام با متانت را دیده باشم ما می‌رفتیم در یک سالن ورزشی بزرگ ناگهان از یک گوشه ۲۵ تن از آن جماعت وارد می‌شدند در میان ۱۵ هزار تن شروع می‌کردند به داد زدن مردم خیلی متانت به خرج می‌دادند. در یک استانی این جمع کوچک به من توهین کردند من خوشحال شدم این جوانان عکس‌العملی نشان ندادند این یک پختگی است که ایجاد شده است.

او خاطرنشان کرد: ما دلمان می‌خواهد برای همه شعار زنده باد باشد ان‌شاالله روزی مرگ از همه شعارها جمع شود شما ببینید بین سال ۸۸ تا ۹۶ چقدر تفاوت ایجاد شده است. در سال  ۸۸ بداخلاقی و تهمت توانست تا حدی کار را پیش ببرد اما در سال ۹۶ مردم مقابل بداخلاقی‌ها ایستادند. این متانت و قضاوت مردم بود.

پیدا شدن مشکل شرعی در «ربنای شجریان» پس از سی سال

محمدجواد لاریجانی در پاسخ به نامه وزير ارشاد ترنم ربناي استاد را خلاف موازین شرعی تلاوت دانست

هرچند نامه سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خطاب به رئيس سازمان صداوسيما و درخواست پخش «ربنا» با صداي محمدرضا شجريان اميدواري‌ها را براي پخش اين دعا از رسانه ملي در ماه رمضان96 بيشتر از پيش كرد، سرانجام تصميم این شد که ربنا در رمضان 96 هم پخش نشد.

در پاسخ به نامه وزير ارشاد كه از جزييات آن هيچ خبري منتشر نشد و در خبرها تنها به موضوعش يعني درخواست پخش ربنا پرداخته شده بود، در نهايت با پاسخ محمدجواد لاريجاني، عضو شوراي نظارت صداوسيما بود به وزير ارشاد مبني بر دلايل عدم پخش ربنا همراه شد.

«در مورد نامه منتسب به جناب‌عالي خطاب به سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي دائر بر ضرورت پخش تلاوت منتخبي از آيات چند سوره از كلام‌الله مجيد با صداي هنرمند معروف آقاي شجريان ضروري دانستم كه نكته مهمي را خدمت‌تان عرض كنم. از آنجا كه موضوع دفاع از ايشان يك مناقشه سياسي شده است، لذا در تلاوت مذكور توجه به آيت تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد و اين امر خلاف موازين شرعي تلاوت است؛ لذا خواهشمند است كه ساير قطعات آوازي آن هنرمند را مطرح فرماييد كه اتفاقا داراي ساختار موسيقيايي مهم‌تري هم هستند. حتما مي‌دانيد كه تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آيات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده كه برخي از فقهاي بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.»

اين بخشي از پاسخي بود كه لاريجاني به وزير ارشاد داد تا در آن تلويحا به دلايل اصلي عدم پخش ربنا با صداي محمدرضا شجريان در طول اين سال‌ها اشاره كرده باشد و در آخر اين موضوع را عنوان كند كه پخش ربنا برخلاف موازين شرعي است. او در توضيح اين دليل در ادامه اين نامه اين‌طور مي‌نويسد: «البته اين حساسيت در ميان موسيقي‌دانان بزرگ و حرفه‌اي هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند كه قطعات مهم تركيبي آنان همراه با آواز پخش شود، زيرا معتقدند توجه به الحان و معاني (و گاه حركات متناظر بدني) توجه به رموز و ظرافت‌هاي نهفته در تناسب‌هاي ايقاعي را كه جوهر اصلي هنر موسيقي است تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.»

سازمان ملی جوانان احیا می‌شود

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از تلاش برای احیا و تشکیل سازمان ملی جوانان خبر داد و گفت: با روندی که پیش روی داریم در حداقل زمان ممکن این مهم عملیاتی و اجرایی می‌شود.

محمدرضا رستمی با بیان این که توسعه اجتماعی کشور، توسعه اقتصادی و سیاسی را به دنبال دارد و ابعاد دیگر ارتباطی با جهان را شکل خواهد داد، افزود: با همین رویکرد مقاومت و تلاش کردیم که بالاترین سطح هویت بخشی به سازمان های مرد نهاد را در حوزه جوانان دنبال کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان در امور جوانان با ابراز خرسندی از موج ایجاد شده درحوزه تشکیل سازمان های مردم نهاد، ابراز داشت: مایه مباهات است که این جوانان با همه سرخوردگی ها و ناامیدی ها اعتماد کردند و پذیرفتند راهی جز حضور ندارند وهیچ حداقلی از پیشرفت و بهبود را بدون وجود آن ها نمی تواند دنبال کند.

جنجال در انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال دوم

انتخابات هیأت رئیسه مجلس دهم برای سال دوم 10 خرداد ماه 96  هفته برگزار شد، این انتخابات همچون سال های گذشته، محل سنجش وزن جریانات مختلف سیاسی حاضر در مجلس و البته بالا رفتن قدرت چانه زنی آنها به دلیل داشتن نماینده در هیأت رئیسه بود. در همین راستا، نمایندگان این جریانات سیاسی به دنبال گرفتن سهم بیشتر در هیأت رئیسه مجلس هستند.

در هیأت رئیسه سال اول مجلس دهم چهار نماینده از فراکسیون امید (اصلاح طلبان)، سه نماینده از فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) و چهار نماینده از فراکسیون مستقلین ولایی (ترکیبی از اصولگرایان و اعتدالگرایان) حضور داشتند که نشان دهنده تقسیم قدرت در میان سه فراکسیون حاضر در مجلس است. در آستانه انتخاب اعضای هیأت رئیسه برای سال دوم مجلس دهم، حاشیه هایی ایجاد شد و برخی نمایندگان به انتقاد از دخالت دولت در این انتخابات پرداختند.

البته انتخابات هیأت رئیسه مجلس، همواره شاهد لابی ها و رایزنی های زیادی از سوی جریان های سیاسی داخل و خارج مجلس است؛ رایزنی هایی که اگر سرنخ افراد حاضر را دنبال کنیم ـ به گفته برخی نمایندگان ـ شاید بعضی از آنان هم به داخل پاستور ختم شود؛ موضوعی که برخی اعضای فراکسیون امید نسبت به آن معترض بودند و حتی بعضی از آنها با نام بردن از برخی وزیران کابینه، رایزنی آنها با هیأت رئیسه مجلس را خلاف شئونات قوه مجریه دانسته و خواستار عدم دخالت اعضای کابینه در انتخابات هیأت رئیسه مجلس شدند.

*** جلسات متعدد واعظی با هیأت رئیسه مجلس

در همین راستا، نائب رئیس فراکسیون امید مجلس در توئیتی با بیان اینکه عهدشکنان، فهرست امید با نمایندگان جبهه پایداری بر سر لیست مشترک هیأت رئیسه توافق کردند، ادعا نمود، برخی وزرای دولت هم در کنار عهدشکنان قرار گرفته‌اند.

«عبدالکریم حسین زاده»، نائب رئیس فراکسیون امید و «محمود صادقی» از اعضای فراکسیون امید به صراحت به این موضوع اشاره نموده و از دخالت برخی وزاری دولت در انتخابات هیأت رئیسه مجلس سخن گفته اند؛ مسأله ای که آنها حتی با نام بردن از برخی نمایندگان و وزیر مربوطه ای که جلسه ای را در خصوص انتخابات هیأت رئیسه برگزار کرده اند، بدان اشاره دارند.

آنچه این اعضای فراکسیون امید مدعی آن بودند، از قرار معلوم به این خبر اشاره دارد: «بر اساس گزارش های رسیده (محمود واعظی) وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای گذشته رفت و آمدهایی به هیأت رئیسه مجلس داشته و با برخی افراد از جمله (کاظم) جلالی، (بهروز) نعمتی و (رمضان علی) سبحانی فر نیز دیدارهایی داشته است.»

*** واعظی: صحت ندارد، رابطه خوب مجلس و دولت را هدف گرفته‌اند

البته دیری نپایید که «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات در واکنش به برخی اخبار منتشره در خصوص انتخاب هیأت رئیسه مجلس، در اینستاگرام خود نوشت: «متأسفانه اخبار نادرستی مبنی بر دخالت برخی اعضای دولت در انتخاب هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح شده که قویا تکذیب می شود، انتخاب هیأت رئیسه مجلس، حق نمایندگان است و دولت هیچ دخالتی در این امر ندارد، به نظر می رسد، این گونه شایعات برای ایجاد اختلاف و بر هم زدن رابطه خوب دولت و مجلس است و هدفی جز کاستن از شیرینی انتخابات ندارد.»

البته این رایزنی ها و دخالت مسئولان دولتی در انتخابات هیأت رئیسه، تنها مربوط به این دوره نمی شود و طبق اظهارات «محمدرضا عارف» آنها در انتخابات هیأت رئیسه سال اول مجلس دهم نیز نقشی پررنگ داشته اند.

ادامه حواشی مچ‌بندهای حاجیان ایرانی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر گفت: مچ بندهای الکترونیک به سیستم مکان یاب یا GPS مجهز نیست، چرا که برای استفاده از آن باید با عربستان هماهنگ و توافق شود که این موضوع در مذاکرات بعدی پیگیری خواهد شد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در خصوص انتشار برخی شایعات در فضای مجازی پیرامون حج گفت: بسیاری از مطالب مطرح درباره حج، انحرافی است و مردم نباید به آنها توجه کنند. متأسفانه وادار کردن مردم به انصراف از حج، پیشینه تاریخی دارد، در حالی که فرهنگ دینی به آن توصیه مؤکد کرده است.

تبعات تقسیم رأی مردم به حلال و حرام و واکنش وزارت کشور

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه ای در پاسخ به به اظهارات آیت الله موحدی کرمانی بیان کرده است: مردم بر پایه استفاده از حق مصرح قانونی در تعیین سرنوشت خود به ویژه در لبیک به کلام گوهربار رهبر معظم انقلاب برای دفاع از هویت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تحقق مشارکت مشارکت حداکثری به پای صندوق های رأی آمدند و حماسه سترگ آفریدند، تقسیم بندی این مردم به عناوینی مانند انقلابی و غیر انقلابی یا استفاده از واژه آرای حلال ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می شود.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است؛

روز پنجشنبه 4 /3/ 1396 مطالبی به نقل از آیت الله موحدی کرمانی در رسانه ها منتشر شد که با توجه به مراتب تقوی و سوابق ارزنده سیاسی و اجتماعی ایشان بسیار مایه تعجب و غیر قابل باور بود، از آنجایی که این اظهارات می تواند محل بحث و ابهام و باعث ایجاد نگرانی و بدبینی شود لذا نکاتی را به استحضار ملت آگاه و هوشیار می رسانیم.

1- تمامی مراحل انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در شعب اخذ رأی از ابتدای آغاز فرایند رأی گیری تا پایان شمارش و اعلام نتایج با حضور ناظران شورای محترم نگهبان انجام گرفته است.

2- تأکید می شود در هر شعبه حداقل سه ناظر شورای نگهبان حضور داشتند و تمامی صورتجلسات تنظیمی در تمامی شعب بدون استثنا به امضای ناظران محترم رسیده است، لذا وارد نمودن هر گونه ابهام در حماسه بزرگ مردم سالاری دینی، خدشه به آرای مردم و توهین و بی اعتبار نمودن دست اندرکاران برگزاری انتخابات و به ویژه ناظران محترم شورای نگهبان تلقی می گردد.

3- مشخص نیست استفاده از واژه «آرای حلال» بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟ ملت مسلمان و هموطنان سایر ادیان بر پایه استفاده از حق مصرح قانونی در تعیین سرنوشت خود به ویژه در لبیک به کلام گوهربار رهبر معظم انقلاب برای دفاع از هویت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و تحقق مشارکت حداکثری به پای صندوق های رأی آمدند و بار دیگر حماسه سترگ آفریدند، تقسیم بندی این مردم عزیز و بزرگوار به عناوینی مانند انقلابی و غیر انقلابی یا آرای حلال و... ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می شود.

4- اینکه از جناب آیت الله جنتی خواسته اند آرای آقای رئیسی از 16 میلیون به 19 میلیون و آرای آقای روحانی از 23 میلیون به 21 میلیون تغییر یابد با هیچ منطق شرعی، قانونی و مردمسالاری مطبق نیست و ادعایی غیر باور است چرا که؛

- اولا ساحت مقدس اعضای محترم شورای نگهبان پاک و مبرا از این گونه مطالب است و آن عزیزان امانت دار حق الناس بوده و در پیشگاه خداوند خود را مسئول می دانند و اگر نعوذبالله این گونه باشد «نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاکنشان».

- ثانیا با طرح چنین مباحثی افکار عمومی داخل و خارج از کشور در مورد ما چه قضاوتی خواهند نمود؟ و واقعا چه پاسخی برای این مطالب وجود دارد؟ آیا معاندان و دشمنان قسم خورد این کشور و ملت و انقلاب با استناد به این جملات و عناوین علیه ما استفاده پلید نخواهند کرد؟ و آیا این موضوع القا نخواهد شد که در گذشته نیز چنین بوده است؟ فاین تذهبون ... به کجا می روید؟؟

5- ما به شورای نگهبان اعتماد کامل داریم و می دانیم در ساحت این نهاد انقلابی چنین خطای فاحشی رخ نخواهد داد. مردم ما همگی برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب که همانا مشارکت حداکثری بود به پای صندوق رأی آمدند و بر همین مبنا ادای تکلیف کرده و آرای همگی بدون هیچ تبعیضی صحیح و نافذ است و همچنین یقین داریم ملت تاریخ ساز ایران در کنار هم به عزت و پیشرفت کشور می اندیشند و پس از پایان رقابت همچون نامزدهای محترم همگی مسیر و مرام رفاقت را پیشه می کنند.

خداوند منان را شاکریم که می توانیم بگوییم که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در 29 اردیبهشت، مجریان و ناظران را مصداق این آیه شریفه قرار داد که 'إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها'

آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز روز گذشته در سخنانی تأکید کرد: آقای رئیسی در انتخابات 16 میلیون رأی حلال بدست آورد؛ ما روز گذشته با آقای جنتی نشست داشتیم و در آنجا مطرح شد که مردم از شورای نگهبان انتظار دارند و می‌خواهند ببینند شورا چه قضاوتی می‌کند، شورای نگهبان وظیفه دارد همه آنچه اتفاق افتاده، برنامه‌های غلط، آرایی که ابطال شد و مناطقی که صندوق به آنها نرفته بود را خودش با دلیل بشناسد و به مردم اعلام کند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: این تخلفات در نتیجه انتخابات مؤثر نیست اما این اثر را دارد و شاید رأی آقای رئیسی را از 16 میلیون به 19 میلیون و رأی آقای روحانی را از 23 به 21 میلیون برساند. از این روی، کسانی که تخلف کرده‌اند باید بدانند که یک چشم بینا بالای سر آنهاست و آنها به خود اجازه تکرار چنین اقداماتی را ندهند.

جلیلی به دنبال تشکیل دولت در سایه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انتخاب نهایی مردم محترم است، گفت: نباید بعد از انتخابات منفعل شویم. سعید جلیلی در اولین نشست هم‌اندیشی پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم با حضور جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با بیان اینکه انتخاب نهایی مردم محترم است و باید به آن احترام گذاشت، اما آن بخش از جامعه که به غیر از رئیس جمهور منتخب رأی داده اند باید بر نگاه و گفتمان خود تاکید و آن را برای مردم تبیین کنند اظهار کرد: نباید به خاطر نتیجه یک انتخابات منعفل شد؛ به نظر می‌رسد امروز بیش از هر زمان دیگری به تشکیل یک «دولت سایه» نیازمندیم. وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما بعد از هر انتخاباتی جریانی که پیروز انتخابات می شود وارد کارهای روزمره می‌شود و جریانی هم که نتیجه را واگذار می‌کند منفعل می‌شود که هر دوی اینها اشتباه است و حداقل امروز ما فرصت خوبی داریم تا از منظر تخصصی به مسایل مختلف نگاه کنیم و ضمن رصد جدی و کارشناسانه مشکلات واقعی کشور، در کنار دولت که نقش بازیگر را دارد به مثابه تماشاگر به تحلیل رفتار دولت بنشینیم. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر دولت توانست در مسیر انقلاب و خدمت به مردم خوب حرکت کند باید تقویت و پشتیبانی شود، گفت: اگر هم خدای ناکرده در مسیر خود دچار اشکال و خطا شد، اولا باید اشتباهاتش بیان و ثانیا کمک شود تا خطاهایش تصحیح شود. علاوه بر دو نگاه تاییدی و تصحیحی برای دولت، باید نگاه «تکمیلی» هم وجود داشته باشد تا به موضوعاتی که مورد غفلت واقع شده است توجه شود.

بازار داغ گمانه زنی ها برای انتخابات اعضای کابینه و شهردار تهران

با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهری و شوراها بازار گمانه زنی ها برای انتخاب اعضای کابینه و تعیین جانشین «محمدباقر قالیباف» در شهرداری تهران طی خرداد ماه 96 داغ بود.

برخی نمایندگان مجلس و سیاسیون پیش بینی ها و شنیده های خود را از نحوه چینش کابینه و گزینه های احتمالی وزرات در گفت وگو با رسانه ها مطرح می کردند و برخی سیاسیون اصلاح طلب نیز آخرین نتایج رایزنی ها پیرامون چگونگی انتخاب شهردار تهران و گزینه های احتمالی را بیان می کردند.

حمله تروریست‌ها به مجلس و مرقد امام(ره)

حملات تروریستی دو نقطه در تهران که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، جدای از رسانه های داخلی، بازتاب گسترده جهانی داشت. در حقیقت طی این ماجرا تهران برای اولین بار قربانی حملات وحشیانه و تروریستی داعش شد و نخستین نفوذ این گروهک تروریستی به قلب تهران، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

حملات ترویستی که مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خیمنی را هدف گرفته بود، ایران را در شوک فرو برد و جهان را ملتهب کرد. علاوه بر رسانه های کشورمان، رسانه های خارجی از همان نخستین دقایق شروع این حملات به سرعت به پوشش اخبار لحظه به لحظه این اتفاق در تهران مشغول شدند و هشتگ ایران و تهران به ترند جهانی در توییتر تبدیل شد.

برای نخستین بار، تهران و ایران، قربانی اقدامات تروریستی داعش شد و بسیاری از خبرگزاری های جهان، این موضوع را مورد توجه قرار دادند؛ هرچند با حضور جدی و اساسی نیروهای امنیتی در تهران، تروریست ها از پای درآمده و تعدادی نیز دستگیر شدند، حملات داعش به تهران دو نماد اصلی جمهوری اسلامی را هدف گرفت: حرم امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی و مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد دموکراسی در ایران.

این نکته ای است که برخی رسانه های بین المللی نیز به آن اشاره کردند؛ از جمله خبرگزاری سی ان ان آمریکا که با اشاره به حمله به مجلس و حرم امام خمینی(ره) گفته بود که این گونه حملات در تهران و ایران به ندرت رخ داده است.

واکنش رهبر انقلاب به حملات تروریستی تهران

رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان درباره‌ی حادثه‌ی تروریستی امروز تهران: ملت ایران دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود؛ این ترقه‌بازی‌هایی هم که امروز شد، این‌ها هم در اراده‌ی مردم تأثیری نخواهد گذاشت. این را همه بدانند؛ این‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند در اراده‌ی ملت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند و البته خود این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌هاست ایستادگی نمی‌کرد، ما تا حالا گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در کشور داشتیم. ان‌شاءالله کلک این‌ها کنده خواهد شد.

شکایت ایران از وزیر خارجه آمریکا

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل این سازمان، اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تلاش برای هموار کردن راه انتقال قدرت در ایران را گواه روشنی از مداخله جویی واشنگتن دانست و خواستار محکومیت این برخورد از سوی تمام کشورهای جهان شد.

غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، توجه وی را به اظهارات روز 24 خرداد ماه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا جلب کرد.

در نامه خوشرو آمده است: رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه ایالات متحده، در سخنان خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در روز 24 خرداد 1396 چنین گفته است: «سیاست ایالات متحده در قبال ایران ... تلاش در جهت حمایت از عناصری در داخل ایران است که باعث انتقال مسالمت آمیز قدرت در آن کشور گردد. آن عناصر همان طور که به یقین می دانیم، آنجا هستند.»

وی سخنان وزیر خارجه ترامپ را مبین طرحی مداخله جویانه و گستاخانه خواند که با تمامی هنجارها و اصول حقوق بین الملل و نیز متن و روح منشور ملل متحد مغایرت دارد و رفتاری غیرقابل قبول در روابط بین الملل به شمار می رود.

پاسخ ایران به حمله تروریستی داعش چه بود؟

حمله موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور واقع در شرق سوریه، پس از شناسایی نیروهای امنیتی ایران و اطمینان از تجمع تروریست‌ها عملیاتی شد و بر اساس نخستین برآوردها از رصدهای محلی، شمار کشته‌های این حمله سه رقمی است.

همان گونه که رهبر انقلاب وعده سیلی سخت به دشمنان را داده بودند و همچنین پیش از آن به دشمنان ایران و حامیان منطقه‌ای و بین المللی شان هشدار داده بودند که دوران بزن در رویی تمام شده، پس از حمله داعش به تهران، ایران، مهم ترین قدرت خاورمیانه پاسخ محکم و در عین حال نمادینی به تروریست ها و عقبه سیاسی، نظامی و فکری شان داد.

چه موشک‌هایی و با چه راهبردی به سمت تروریست‌ها شلیک شد؟

تروریست‌ها پس از تنگ شدن عرصه های تحت اشغالشان در سوریه و عراق، آرایش نظامی شان دستخوش تغییراتی شده بود که این تغییرات مستمراً از سوی نیروهای امنیتی و نظامی ایران رصد می‌شد. پس از حمله تروریستی عناصر داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی، برای ضربه محکم به عقبه تروریست‌های فعال در این حملات، عقبه شان در دیرالزور شناسایی شد و مورد رصد نیروهای امنیتی ایران قرار گرفت.

سلسله عملیات شناسایی که از زمین و آسمان در روزهای اخیر در محدوده مورد نظر انجام شد، در نهایت منجر به تعیین مختصات دقیق برای افزایش قدرت تخریب و هزینه این حمله برای تروریست ها شد. پس از تعیین مختصات و فاصله حدود 650 کیلومتری منطقه مورد هدف از مرزهای ایران، کارشناسی برای انتخاب موشک‌های میان برد مورد استفاده در این عملیات صورت پذیرفت و با توجه به ابعاد اهداف، شلیک 6 فرود موشک سوخت جامد ذوالفقار قطعی شد.

موشک‌ سوخت جامد مرکب «ذوالفقار» که در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور 1395 رونمایی شد، در واقع مدلی پیشرفته و نقطه زنِ موشک «فاتح-110» است. این موشک که یکی از موشک‌های بسیار دقیق ایران است، سر جنگی بارانی دارد و می‌تواند پایگاه های نظامی، باندهای فرودگاهی و... را با دقت بالا زیر آتش شدید و گسترده گیرد. نخستین برآوردها نشان می‌دهد، شمار تروریست های کشته شده در این عملیات، سه رقمی است.

ذوالفقار که بر روی سکوی متحرک شلیک می‌شود، با برد 750 کیلومتر ـ به گفته فرماندهان سپاه ـ خطایش تنها به 10 متر می‌رسد و قابلیت رادارگریزی و حرکت به سمت هدف در ارتفاع پایین را دارد که با موشک‌های روز ابرقدرت‌ها رقابت می‌کند. آزمایش این موشک میان برد کمتر از یک سال پس از رونمایی، از تجهیز سازمان رزم نیروهای مسلح به این سلاح راهبردی و عملیاتی شدن این موشک مدرن حکایت دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۴
مطالب مرقومه در مورد تلاوت ربنای اقای شجریان به نظر میرسد که غیر منطقی بوده و دلایل حرمت شرعی اعلام کردن این قرائت، بیشتر سعی بر قانع نمودن افرادی دارد که اطلاع چندانی از حکم شرعی ندارند!!!
فقط من یک چیزی میگم . از یکی می پرسند مار تخم میذاره یا بچه میزاد طرف جواب میده از این دم بریده هر چی بگی بر میاد .در مورد ربنای شجریان .
بله شعار زنده باد غرب تا برجام های 2 و 3 در راه باشد بعله
با تفسیری که آقای لاریجانی از ربنای شجریان کرده اند
باید مسابقات تلاوت قرآن را کلا خلاف شرع دانست
"امیدواری روحانی به حذف شعار «مرگ» از شعارها" . آنوقت دکان برخی ها تخته خواهد شد.
آقای روحانی به حذف شعار «مرگ» از شعارها امیدوار هستند منهم بعنوان یک ایرانی آرزو میکنم یک روز بعنوان روز ملی داشته باشیم و در اون روز ملی بریزیم تو خیابونها و فریاد بزنیم زنده باد ، زنده باد ایران ، زنده باد آزادی ، زنده باد انسانیت ، زنده باد وجدان بیدار ، زنده باد مسئول وظیفه شناس ، زنده باد محیط زیست ، زنده باد زنده باد ...
دیگه مشکل نداریم به جای مرگ تو شعارهامون میگیم زنده با مثلن امریکا یا انگلیس در ضمن ربنای شجریان بقول اقای لاریجانی مشکل دارهچون اقای لاریجانی فک کنم جدیدترین مفسر قران شده و اشکالات ربنا را در اواره اقای شجریان دیده
در ياداوري اتفاقات خرداد ٩٦ متني به نقل از اقاي محمد جواد لاريجاني نوشته بوديد كه حاكي از مخالفت ايشان با پخش دعاي معروف به ً ربنا ً با صداي استاد شجريان به عنوان اينكه خلاف موازين شرعي است و در جواب وزير ارشاد ، مخالفت كرده بودند انهم به صفت اينكه عضو شوراي سرپرستي صدا وسيما هستند. اما چند نكته:
اولاً مخالفت بخشي از جريان سياسي كه داراي اكثريت انتخاباتي نيستند انهم در مورد عدم پخش صداي استاد شجريان انچنان اهميتي به عنوان اهم اخبار خرداد سال گذشته ندارد كه تابناك به ان مبادرت كرده است.
ثانياً صفت شوراي سرپرستي صدا و سيما براي هيچ عضوي تا كنون حق وتوي خواسته گردانندگان و مديريت صدا و سيما را نداشته . سوابق بسياري حاكي اين مدعا است و از جمله پخش تقطيع شده كنفرانس برلين و يا ساخت فيلم عصر عاشورا و غيره و بسياري موارد ديگر مؤيد ان است.
ثالثاً در كشور به اندازه اي فقيه داريم كه نيازي به استفاده از نظرات فقهي اقاي محمد جواد لاريجاني نباشد حتي اگر ايشان نظرات سياسيشان را لفاف و شبهه استفتا و پاسخ به زبان عربي و با عنايت به نظر بعضي علما بيان كرده باشند و گريزي هم به أصول موسيقيايي و .... زده باشند كه واقعاً وامصيبتا است.
به نظرم بهتر ميبود كه اين خبر باز نشر نميشد الا اينكه تابناك قصد خيري همچون رو كردن منويات و مكنونات ايشان را در دخالت و تأثير گذاري در مطالب غير اولويت دار انهم در مخالفت و خواست اكثريت هوادار و هواخواه پخش ربناي استاد باشد و اينكه گوشه اي هرچند ناچيز از اداره امور فرهنگي كشور را نشان دهد كه باز نشر خوبي بوده.
همچنين به ايشان اگر اعتقادي به جاري شدن نظر اكثريت نداريد اقلاً دامن فقه و هنر موسيقي و غيره را به نظراتتان الوده نكنيد.
چاپ که نمی شود، ولی:
متخصصی که تشخیص بیماری، نادرستی عملکرد سامانه، و ... نیازمند 30 سال زمان باشد، واقعاً خارق العاده و نابغه است. افسوس که آقایان حسابی، سمیعی، عکاشه، انیشتین، اسمیت، هاوکینگ، مندلیف، کینز، و ... یا از دنیا رفته اند و یا دیر دستشان به این اساتید گرانقدر رسیده است. جوانان یاد بگیرند که با صبر و تامل چی می توان کرد.
شعار مرگ مایه آبروریزی ایران، پاکستان و افغانستان در دنیاست
پخش صدای ربنای شجریان بر خلاف موازین شرعی و تلاوت هست . چطور بیست سال پاپی پخش میشد برخلاف نبود چون به مسایل سیاسی کشور اعتراض داشت. پس جواب هم سیاسی هست . حالا در چند سال آینده بگویند که مسولیتی که در مورد حقوق بشر به ایشان دادند اشتباه بود شما میپذیرید ؟یا من باید بپذیرم . چه لزومی دارد که هر حرفی رل مردم بپذیرند حتی اگر جنبه ماسمالی دارد
بعد 30 سال تازه یادشون اومده که مشکل شرعی داره

#استفاده_ابزاری_از_دین ?!!!
با حذف شعار یا با شعار کشور درست نمیشه اقای روحانی باید تلاش کنی شاید مردم عادی ساده باشن ولی قشر تحصیل کرده میدونه کی واقعا داره برای مملکت جون می کنه
آقای روحانی درسال 92 درهنگام تبلیغات انتخاباتی باوجودیکه عضو شورای امنیت ملی بودی وچندبرابر من کارشناس آنموقع حقوق دریافت مینمودی اعتراف نمودی قدرت خریدکارمندان آنقدر ضعیف شده که پس ازده روز حقوق تماام میشود بعنوان کسیکه دودوره به جنابعالی رای دادم وبازنشسته سازمان زیرمجموعه شما از5سال دوره شما قدرت خریدمان آنقدرپایین آمده که حتی قادربه خرید یک جفت جوراب هم نیستیم هرسال دریغ ازسال گذشته متاسفانه حقوق اسفند وعیدی تمام شد ولی من حتی یک جفت جوراب هم نتوانستم تهیه نمایم ظلم وجفایی که در 5سال دوره نوبخت در ریاست برنامه وبودجه به بازنشستگان و80درصد کارمندان شده در طول 40سال گذشته سابقه نداشته کاردبه استخوان بازنشستگان رسیده واز شرمساری در نزد خانواده هم رد شده
جناب روحانی پرداختیهایناعادلانه دولت شما بین کارمندان وبازنشستگان با مقامات دیگر امیدی برای زندگی بازنشستگان باقی نگذاشته فشاراقتصادی لجام گسیخته استخوانهایمان راهم خرد کرده وبه مرگ تندریجی افتاده ایم با حرف ووعده های توخالی مشکلی ازمشکلات عدیده اقتصادی بازنشستگان حل نمیشود اگر اینگونه بود درمدت 5سال دوره حاکمیت دولت شما ایران گلستان میشد نه اینکه 80درصد کارمندان وبازنشستگان زیر فشاراقتصادی له شوند
دولت روحانی باید ازمرگ تدریجی بازنشستگان وکارمندان زیر فشاراقتصادی بحث نماید چون اکثریت بازنشستگان وکارمندان زیرفشاراقتصادی لجام گسیخته له شده اند ودر مرگ تدریجی بسرمیبرند
آخرش معلوم شد که چرا ربنای شجریان مشکل شرعی دارد واین مشکل شرعی چیست ؟بنده 4بار خوندم ولی باز متوجه نشدم لطفا" چنانچه یکی از دوستان که متوجه موضوع شده روشنگری بفرماید ممنون میشوم
با سلام لطفا اگر امکان دارد از ایات عظام استفتا فرمایید جملات مندرج در صوت ربنای شجریان خلاف موازین شرع اسلام است
چرا مرگ؟!وقتى كه برجام به ثمر رسيده؟!؟!؟!؟!!؟!؟!
پاسخ ها
علیک السلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
ترکستان ارزوهای یک ملت شده تفکرات شماها
بخش ربنا و بسیاری دیگر از بحث ها انحرافی است.
دولت عزیز بفرمایید با فروش سه برابری نفت، و فروش سه برابری دلار در داخل ، برای مردم چه کرده اید؟!
دلار رسمی اول سال 92 معالدل 1226 تومان بودهآ الان فروش دلار رسمی 3700 تومان است.
خوب شد كه مرحوم عبدالباسط عبدالصمد پيش از آنكه صدايش گرفتار چنين ايرادات و تعبيرات من در آوردى بشود ، مرد٠ اگر نه به مخمصه هنرمند گرانمايه آقاى شجريان، گرفتار ميشد٠
عههه،روحانی چقدر وعده ی الکی داده بود!
اگر اين مچ بندها، پا بندها، گردن بندها و هر بندهاي ديگر امتيازند كه نصيب حجاج إيراني ميئشود خيلي خوبه كه بدونيم .
اگر خطاي ناكرده بعنوان نشون كه بسيار جاي تاسف داره كه اين أعراب اين اندازه امر براشون مشتبه شده باشه كه حجاج مارو نشون دار ميكنند.
يك لحظه تامل بفرماييد " عرب داره ما رو نشون دار ميكنه"
اون قت ما براي رفتن داريم دست و پا ميشكونيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
این بساط برای یک عده خیلی نون آب داره !!!
یک امام‌جمعه مردمی داشتیم که اونم کنار رفت. اینو برای خبر چند وقت پیشتون میگم که امام جمعه تبریز به تئاتر رفت.
بالاخره م نفهمیدیم که ربنا در ماه مبارک رمضان عبادی است یا سیاسی اگر دین لز سیاست جدا نیست پس این کلمات الهی را پخش نمیکنند
تابناک محترم اگر ممکن است پیگیری شود که گوینده خلاف شرع بودن دعای ربنا شجریان چرا چنین با قاطعیت این دعا را خلاف شرع میگوید
ملت متوجه شدید که شعار مرگ بر دیگر ملتها گفته میشد مردم ایران بیشتر در معرض خطر مرگ قرار میگرفتند و جدیدا کمتر شده است . چون خداوند ملت کشورش مردم دیگر کشورها توهین میکنند خداوند را غضب میاید چون اگر به مرگ مردم دیگر بود چرا انسانهای دیگر را آفریده . اصلا خلق نمیکرد .
تا حالاکه اینهمه براشون مرگ فرستادیم آیا نابود شدند؟
اصلا کمترین اثری بر بقا و حیات اونا داشته؟
خودمون که بیشتر حادثه و مصیبت عمومی داشت''
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
صدام و منافقین که نابود شدند.
مرگ بر شوروی را بر داشتیم اتفاقی نیفتاد !
بقیه را هم برداریم .
مشکل ما بیشتر درونی هستش .
مثلا اختلاس !
حق اعتراض در کشور کاملا آزاد است .
بابا مردم را خر فرض نکنید
تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آيات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده كه برخي از فقهاي بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند......
بهترین شعار مرگ بر وطن فروش ، مرگ بر اختلاص گر ، مرگ بر نوکر آمریگایی و غربی
ربانی استاد شجریان در ماه رمضان واقعا حال آدم رو جا میاره
مسائل فرعی مانند ربنا شجریان حصرو کنسرت را پرنگ می کنند که از پاسخ به مسایا اصلی مانند اشتغال مسکن گرانی فرار کنند
جناب لاریجانی گفته اید که مشکل شرعی در ربنای بسیار با شکوه استاد شجریان بخاطر تلاوت ملحون است .
جناب لاریجانی گفته اید که مشکل شرعی در ربنای بسیار با شکوه استاد شجریان بخاطر تلاوت ملحون است . برادر شما کدام قاری بزرگ در سر تا سر جهان را سراغ دارید که قران را ملحون نخوانده .
ستادهای ما پول هم نداشتند!!!!!!
مچ بندهای الکترونیک سرطان زاست.
مرگ کیلو چنده
شيخ حسن مردم نه تنها مرگ بر اجنبي را قطع نميكنند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی